Урок "Риби. Різноманітність риб"

Про матеріал
Пропоную вашій увазі розробку уроку з біології (7 клас) на тему "Риби. Різноманітність риб". Тема є досить цікавою, оскільки риби відіграють дуже важливе значення як у природі,так і у житті людини.
Перегляд файлу

Біологія           Урок

Тема: Риби. Різноманітність риб

Мета: ознайомитися дітей з основними ознаками хребетних тварин та ознаками, які притаманні рибам; різноманітністю кісткових риб, поширенням на території України та їхньої роллю в природі й житті людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати та робити висновки; виховувати розуміння єдності всього живого та розуміння відповідальності людини за наслідки її діяльності.

Основні поняття й терміни: хорда, хребет, зяброві щілини, плавці, нерест, клоака, плавальний міхур,  хрящові та кісткові риби.

Обладнання: таблиця «Тип Хордові. Надклас Риби», «Морські риби», зображення риб.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка присутніх на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Бесіда:

  • Хто такі паразити?
  • Чим небезпечні паразитичні плоскі черви?
  • Як можна запобігти зараженню аскаридою, гостриком, трихінелою?
  • Які паразитичні види трапляються серед ракоподібних?
  • Чим небезпечні воші?
  • Які небезпечні захворювання можуть переносити блохи?

«Асоціативний кущ»

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

         Всіх тварин подоліють на безхребетних і хребетних. З безхребетними тваринами - кишковопорожнинними, червами, членистоногими, молюсками ми вже ознайомилися.

        Вам добре відомі такі хребетні тварини, як риби, жаби, ящірки, птахи, ссавці. Вони дуже поширені в усіх середовищах життя: наземно-повітряному, ґрунтовому, морських і прісних водоймах. Об’єднує всіх цих різних тварин в одну групу єдиний план будови. Насамперед усім їм притаманний внутрішній осьовий скелет - хорда. Саме тому всіх хребетних відносять до типу Хордові. Хорда має вигляд суцільного тяжа і слугує опорою для м’язів, а також надає тілу певної пружності. У більшості тварин цього типу хорда в дорослому стані замінюється на хребет (хрящовий або кістковий) і лише в небагатьох форм залишається протягом усього життя (наприклад, осетрові риби). Хребет - осьовий

скелет, що складається з послідовності коротеньких хребців, утворених з хрящової чи кісткової тканини.

       У більшості хребетних тварин розвинений скелет голови - череп. Нервова система складається з двох частин: передня частина розширена в головний мозок і захищена черепом, а задня має вигляд видовженої трубки. Її називають спинним мозком. У глотці хордових тварин є зяброві щілини. У видів, що виникли у водному середовищі та ніколи його не залишали (риби), вони зберігаються впродовж усього життя. У решти тварин, що перейшли до життя на суходолі або знову повернулися до існування у водному середовищі (крокодили, тюлені, кити, дельфіни), зяброві щілини закладаються тільки під час зародкового розвитку і ніколи не функціонують як органи дихання в дорослому стані. Замість них газообмін забезпечують легені – парні органи, які дають змогу дихати атмосферним повітрям.

      Хребетним тваринам притаманні різні способи живлення, але в них спільний план будови травної системи. Так, наскрізний кишечник відкривається назовні анальним отвором або в клоаку (розширення заднього відділу кишечнику, у який відкриваються також вивідні протоки видільної та статевої систем). Зазвичай є спеціалізовані травні залози — печінка, підшлункова залоза, а в наземних хребетних - ще й слинні. У всіх хребетних тварин є також видільна, кровоносна, статева та ендокринна системи.

      Складна будова хребетних тварин дала їм змогу опанувати різні регіони нашої планети. Вони поширені в усіх кліматичних поясах - від Арктики до екватора та від екватора - до Антарктики.

Хрящові риби

       Морські хребетні тварини з хрящовим скелетом. Мають парні плавці, розташовані в горизонтальній площині. Зябрових кришок і плавального міхура немає. Характерною ознакою класу є внутрішнє запліднення. Хижаки або фільтратори.

       Тіло хрящових риб рибоподібне, видовжене або сплощене, має двобічну симетрію. Розміри тіла – від кількох см. до 20 м. Тіло розділене на голову, тулуб і хвіст. Є парні (грудні й черевні) й непарні (спинні) плавці. Зяброві щілини (5-7 пар) розташовані відкрито. Покриви тіла представлені гладенькою шкірою, вкритою примітивними лусочками.

Кісткові риби

       Морські та прісноводі хребетні тварини з кістковим скелетом. Мають грудні й черевні плавці, також  зяброві кришки й плавальний міхур. Запліднення в більшості представників зовнішнє. Хижаки або фільтратори, деякі рослиноїдні.

      Тіло кісткових риб зазвичай рибоподібне, видовжене або сплющене, має двобічну симетрію.  Розміри тіла – від кількох см. до кількох мерів. Тіло розділене на голову, тулуб і хвіст. Є парні (грудні й черевні) й непарні (спинні й анальний) плавці. Зяброві щілини закритті зябровими кришками. Покриви тіла представлені або вкритою лусочками шкірою.

Розмноження

      Навесні, коли температура води підвищується, зростає й активність риб. У цей час спостерігають сезонне явище - нерест. Це процес відкладання самками риб ікри з подальшим заплідненням її сім’яною рідиною (молочком) самців.

      У більшості кісткових рию турбота про потомство не виражена. Вони відкладають у відповідних умовах величезну кількість ікри, з якої до дорослого стану доживає лише незначна кількість особин. Деякі види охороняють кладку або розміщають її у важкодоступних для хижаків місцях.

Різноманітність риб та значення у природі і житті людини

    Риби вживаються в їжу (оселедці, камбала, коропи, кета, ставрида та ін.). Крім продуктів харчування, риба є сировиною для отримання ліків (наприклад, риб'ячого жиру, багатого на вітамін А та вітаміни D), кормів для тварин (риб'яча кісткова мука), технічного жиру, клею, шкіри та ін. Деякі риби є проміжними хазяями для паразитичних червів (для стьожака широкого, сисуна котячого). Серед риб є немало і отруйних тварин, яких потрібно знати і остерігатися (вусач, колюча бородавчатка, риба-фугу). Риб використовують як біологічний метод боротьби зі шкідниками (гамбузію для знищення личинок малярійного комара). Багато людей займається утриманням акваріумних рибок, що доставляє насолоду і користь для здоров'я (гуппі, мечоносці, барбуси, сомики, макроподи). Риби є об'єктом спортивного рибальства (коропи, лящі).

Картинки по запросу різноманітність риб таблиця

 

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу

Завдання – скласти порівняльну характеристику кісткових риб

Група риб

Особливості будови й життєдіяльності

Значення

Представники

Осетроподібні

 

 

 

Оследцеподібні

 

 

 

Окунеподібні

 

 

 

Коропоподібні

 

 

 

Лососеподібні

 

 

 

 

V. Підведення підсумків уроку 

Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок.

Учні доповнюють речення: «Мені запам’яталось…»

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 16-17 (стор.66-75); дати відповіді на запитання після параграфа; записати основні терміни у біологічний словничок. 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 листопада 2019
Переглядів
5436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку