Матеріали підготували вчителі російської мови та літератури, зарубіжної літератури ЗЗСО № 75 Некіга Л.М., Волкова Ю.В.
Тема уроку: Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон». Художній конфлікт та можливість його подолання
Мета уроку: завершити аналітичне дослідження змісту повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха, проаналізувати художній конфлікт повісті, розвивати навички монологічного мовлення, формувати вміння працювати в групі, виховувати прагнення до високої мети, самовдосконалення, самопізнання
Обладнання: тексти повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон», відео
І. Кондратюк читає вірш Л. Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє»,
Тип уроку: комбінований
Епіграф:
Кожна перешкода на твоєму шляху містить у собі безцінний урок. Часто ми самі собі створюємо труднощі, оскільки дуже потребуємо цих уроків.
Річард Бах
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Шановний друже! Ось ти і перегорнув останню сторінку повісті Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон». Впевнені, що, як і головний герой, ти не раз замислився над дуже важливими речами: що таке життя, любов, дружба, для чого ми приходимо в цей світ, як зробити його яскравим і досконалим. Маємо надію, що між рядочками твору Баха ти пригадував Життєві Істини ще одного героя сучасної літератури - Маленького Принца, який навчає дивитися на речі та людей не очима, а серцем…
III. Робота над темою уроку.
1. Метод «шести капелюхів»
Методичний коментар.
Білий капелюх – використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти.
Жовтий капелюх – символічне відображення оптимізму.
Чорний капелюх – критика. Застерігає і змушує думати критично.
Червоний капелюх – почуття та інтуїція.
Зелений капелюх – креативність.
Синій капелюх – управління процесом. Його використовують, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
2. Діти розділяються на групи залежно від своїх уподобань і обирають колір капелюха.
Орієнтовані відповіді груп:
Білий капелюх. Факти.
Джонатан Лівінгстон – чайка, яка понад усе любить літати. За свою любов до польотів йому довелося заплатити високу ціну – стати вигнанцем, але він про це не шкодує, бо прагне бути першим серед інших у пошуку Прориву. До нього з височіні прилітають дві чайки і, називаючи себе його братами, забирають із собою на небо. Джонатан потрапив у світ своїх однодумців, які весь час прагнули до нових відкриттів. «Чайки, що мешкали тут, були близькі йому по духу. Всі вони жили заради того, щоб досягати нових висот у головній справі свого життя - у польоті. Це були просто дивовижні птахи…». Джонатану було дуже гарно з розумними птахами. Він багато чому навчився у своїх братів. Однак йому хотілося повернутися до своєї Зграї й навчити чайок свободи вибору й польоту, бо призначенням Джонатана було відкривати істину для інших. Джонатан стає Вчителем, набирає учнів і передає їм свої знання. Він досягає вищого ступіню досконалості й мудрості, яким немає межі і повертається на Землю, тобто переходить на новий рівень досконалості в передаванні знань учням.
Жовтий капелюх. Позитивне мислення.
І Джонатан, і його учні стали визнанцями, бо хотіли відчути радість від польотів. «Насправді кожен з нас - це живий образ Великої Чайки, необмежена ідея свободи, - говорив Джонатан вечорами, стоячи на березі моря, - і точність польоту - це крок до вираження нашого справжнього «я». Джонатан навчає інших чайок відкинути все, що їх обмежує і пропонує опанувати високу швидкість, і малу швидкість, і фігурний політ. Після повернення на землю Джонатан весь час показував та пояснював своїм учням щось нове, був вимогливим до кожного і вів усіх за собою. Він літав разом із ними вночі, і в туман, і в бурю - просто так, заради втіхи, а Зграя на березі спостерігала за ними. Коли польоти припинялися, і всі відпочивали на піску, Джонатан говорив. Для чайок зі Зграї його ідеї звучали незрозуміло, та мало-помалу вночі стало утворюватися інше коло слухачів, трохи подалі від учнів: багатьом чайкам стало цікаво слухати Джонатана. А через місяць після повернення перша чайка зі Зграї попросила дозволу навчатися разом з іншими. А Джонатан говорив дуже прості речі: про право чайки літати, про свободу, яку ніхто та ніщо не може обмежувати. «Єдиний справедливий закон - це шлях до свободи, - відповів Джонатан. - Іншого закону немає».
Чорний капелюх. Критика
Зграя не підтримує Джонатана, інші чайки нічого не хочуть міняти в своєму житті, їх влаштовує буденність їх існування, вони живуть для того , щоб їсти. Навіть батьки Лівінгстона не розуміють свого сина і просять , щоб він припинив літати високо в небі, а подумав про поживу. Це навіть призвело до того, що Джонатан кілька днів намагався бути таким, як усі інші чайки.
Салліван, дізнавшись, що Джонатан хоче повернутися на Землю, відмовляє його від цього рішення. Він не вірить у те, що ті, хто колись вигнали Джонатана, будуть зараз слухати його. Вони не змінилися, вони продовжують кричати і битися між собою за здобич. «Джоне, вони не бачать далі кінчиків своїх крил! Лишайся тут. Допомагай новим чайкам, тим, хто піднявся досить високо, щоб побачити те, про що ти можеш їм розповісти».
Червоний капелюх. Почуття та інтуїція.
Завдяки Джонатану його учень Флетчер опанував здатність рухатись у просторі й часі силою думки, а отже він став рівним своєму вчителю. А ще він навчився любити та прощати, тому Джонатан розуміє, що він йому більше не потрібний, і Флетчер може сам стати Вчителем. Свій перший урок Флетчер розпочинає зі слів про свободу вибору і необмеженість ідеї свободи. А далі ставить перед своїми учнями високу мету і наголошує, що її можна досягти шляхом Свободи і Любові. «Межі немає, Джонатане? - подумав він. - Ну то що ж, скоро настане час, коли я вирину з повітря на твоєму березі і зможу тебе дечому навчити!» І хоча Флетчер намагався здаватися суворим, він бачить своїх вихованців такими, якими вони є насправді, і вони не просто сподобалися йому - в цю мить він їх полюбив. «Межі немає, Джонатане?» - подумав він і всміхнувся. І рушив у свій політ до знання».
Креативність
Ілюстрації українського художника Владислава Єрхо до повісті-притчі Р. Баха зробили його знаменитим. Його дивовижні роботи зачаровують і змушують забути буденні проблеми.
Уяви себе ілюстратором і намалюй чайку Джонатана. На які деталі ти звернеш увагу?
Синій капелюх. Управління процесом (узагальнення)
В образі Джонатана Річард Бах показав не просто чайку, а людину, яка прагне до знань, до самовдосконалення, яка виступає проти буденності, сірості, повсякденності життя. «Мета життя - пошук досконалості, а завдання кожного з нас - максимально наблизити її прояв у самому собі, у власному стані і поведінці».
Крила - це символ свободи, волі, багатства думки, могутності, незалежності. Образ крил уособлює усі ті чесноти, які роблять людину Людиною.
3. Лікувальна музика С. Ричкова «Джонатан Лівінгстон»
https://www.youtube.com/watch?v=lHTAJQGTxbs
4. Словникова робота:
Конфлікт — зіткнення, боротьба, на яких побудовано розвиток сюжету в художньому творі; протиріччя як принцип взаємодії між образами літературного (епічного або драматичного) твору.
5. Бесіда з учнями
- Яким є головний конфлікт повісті? (Конфлікт між сірою масою людей (Зграя) та особистістю (Джонатан), конфлікт знань про навколишній світ і самого себе (нового й старого, традиційного, звичного й того, що ламає традиції та закони і веде вперед, до нових висот), конфлікт ідей (добра, любові, прощення, бажання змінити світ і зробити його кращим –з одного боку, і ненависті, заздрості, обмеженості, неприйняття всього нового й прогресивного – з іншого).
- Як вирішується цей конфлікт в повісті? (Зграя вважає, що вони не здатні пізнати сенс життя, бо він недосяжний, вони кинуті у цей світ лише для того, щоб їсти та жити доти, доки вистачить сил. З цим категорично не згоден Джонатан, яким керує жага пізнання: «Тисячі років ми рискаємо в пошуках риб'ячих голів, але зараз нарешті стало зрозуміло, навіщо ми живемо: щоб пізнавати, відкривати нове, бути вільними»).
- Психологи стверджують, що конфлікт має не тільки негативні, а й позитивні функції. Виділіть позитивні функції конфлікту між Джонатаном і Зграєю.(Серед позитивних функцій можна назвати самовдосконалення інших чайок, які стали спочатку слухати, а потім і підтримувати Джонатана. Вони просять його, щоб він поділився з ними своїми знаннями).
- Який Закон протиставив чайка Джонатан Лівінгстон Закону поживи Зграї? («Мейнарде, ти вільний бути самим собою, тут і зараз, і ніщо не може тобі завадити. Це Закон Великої Чайки, це - Закон»).
- Чи боїться Старійшина Зграї Джонатана та його учнів? (Так, бо розуміє, що втрачає контроль над Зграєю, і все більше чайок стають вигнанцями. «Слово Старійшини облетіло всю Зграю: «Не зважати на них!» Чайка, що заговорить із Вигнанцем, стане Вигнанцем також. Чайка, що погляне на Вигнанця, порушить Закон Зграї»).
- Чому зі Зграї усе частіше почали виганяти чайок? (За три місяці у Джонатана з ’явилося ще шість учнів, бо чайки хочуть нового життя, змін, вони бажають літати не лише за їжею, а для того, щоб відчувати радість від польотів).
-Чому у Джонатана не було ненависті до Зграї? (Тому що Лівінгстон керується в житті любов’ю, цьому він і навчає інших чайок, в першу чергу Флетчера. Саме йому Джонатан передає право бути наставником для інших чайок, коли він побачив, що Флетчер перестав ображатися на Зграю, яка зробила його вигнанцем).
- Який епізод свідчить про те, що серце Флетчера стало відкритим для любові? (Коли в небі Флетчер зустрівся з малим чаєням, яке вирушило в свій перший політ, йому було страшно, він кликав маму, і Флетчер, щоб не зіштовхнутися з ним, різко повернув ліворуч і врізався у гранітну скелю заради порятунку чаєняти. Ще зовсім недавно гордовитий і ображений,він зрозумів істину любові та перейшов на новий рівень в опануванні досконалості).
- Що відрізняє усіх учнів чайки Джонатана від Зграї? (Вони починають мислити інакше, розуміти, що чайки можуть літати високо в небі, а не лише над рибальськими човнами в пошуках шматочків їжі. «Погляньте на Флетчера! На Ловелла! На Чарльза Роланда! На Джуді-Лі! Чи вони теж незвичайні і мають Божий дар? Не більше, ніж ви, не більше, ніж я. Вони різняться від вас лише одним - що почали розуміти, хто вони є, і доводять це на ділі»).
- Який зв'язок між притчею Р. Баха і реальним життям ви вбачаєте? (Прагнення Джонатана зробити чайок вільними та щасливими можна порівняти з тим, як в суспільстві зароджуються нові прогресивні ідеї. Спочатку ідею розробляє одна людина, як правило, цю ідею критикують, не сприймають, відхиляють, але потім серед мислячих людей вона знаходить своїх прихильників, і вони йдуть тяжким шляхом задля того, «щоб відчути радість польоту». Часто наукові відкриття залишаються ніби непотрібними сучасникам, але з часом завдяки цим відкриттям з’являються нові, важливі для людства винаходи. А буває й так, що людям складно повірити у нові відкриття, бо вони розвінчують усталені «істини», стереотипи, в які людство вірило дуже довго).
IV. Узагальнення матеріалу
Слово вчителя
Прокоментуйте фінал повісті. Як ви гадаєте, що сталося із Джонатаном? (Він помер, позбувся фізичної оболонки, але отримав іншу – духовну, щоб знову прийти на Землю, можливо, в іншій подобі і робити її кращою).
- З яким героєм літератури XX століття перегукується фінал повісті Р. Баха? (З філософською повістю-притчею «Маленький принц». Головний герой на Землі помирає, щоб воскреснути на Небі у зірках).
V. Підведення підсумків уроку
1. Бесіда з учнями
- Визначте основну ідею твору. (Жити - це не боятися робити щось нове, розвиватися, самовдосконалюватися, не стояти на місті, постійно йти вперед.)
2. Прийом «Денотатний граф»
Заповніть схему «В чому вбачає Джонатан сенс життя?»
3. Думка від Джонатана в подарунок:
Живи! Прагни до знань! Не бійся робити щось нове! Розвивайся, самовдосконалюйся, крокуй вперед! Починається твоє майбутнє…
4. Перегляд відео «І. Кондратюк читає вірш Л. Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє»
https://www.youtube.com/watch?v=s1ysz7oFxDE
VI. Домашнє завдання:
Написати листа Джонатану Лівінгстону, розказати, що в тобі є від чайки.
Література
1. Авдєєва І. М. Критичне мислення як системний фактор неперервної освіти // «Постметодика». 2001. – №2–3.
2. Бах Ричард. Чайка Джонатан Ливингстон // Перев. с англ. – М.: ООО Издательство «София». 2009. – 128 с.
http://www.general-ebooks.com/book/92373579-чайка-джонатан-лівінгстон
3. Богосвятська А.І. Буктрейлер як стратегія залученння учнів до читання // Зарубіжна література в школах України. – 2015. – №2. – С. 2-6
4. Ісаєва О. О. Організація та розвиток читацької діяльності школярів при вивченні зарубіжної літератури: Посібник для вчителя. – К.: Ленвіт, 2000.
5. Мартинець А. М. Сучасний урок зарубіжної літератури. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 176 с.
6. Ніколенко О. М. , Куцевол О. М. Сучасний урок зарубіжної літератури: Посібник для вчителя. – К.: Академія, 2003.