Пояснення нового матеріалу про роди іменників у поєднанні з цікавими повідомленнями про фіалки.
ФІАЛКОВИЙ УРОК.
Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду
Мета : повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови,
сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників; сформувати
поняття про іменник спільного роду; розвивати загальнопізнавальне
вміння знаходити іменники чоловічого , жіночого, середнього та спільного
роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; удосконалювати
творчі вміння використання іменників спільного роду у висловлюваннях;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу
виховувати любов до природи та до квітів, уміння бачити їх багатство та
красу.
Внутрішньопредметні зв’язки :
Лексикологія і фразеологія : засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів,
явищ; прислів’їв, крилатих висловів.
Культура мовлення і стилістика: використання у мовленні іменників --
синонімів, омонімів.
Міжпредметні зв’язки : слова з суфіксами зменшувально-пестливого
значення і суфіксами згрубілості у художніх творах ( література).
Тип уроку : урок формування практичних умінь і навичок з елементами
поглиблення.
Обладнання: таблиці, схеми-завдання, картки, світлини фіалок, фіалки-бали ; вазони з фіалками, рушники, вишиванки, витинанки з рослинними орнаментами.
ХІД УРОКУ
( Діти сидять групами , на кожній парті стоять вазони з фіалками)
«Наша особистість – це сад…
Будь кришталем, коли ти з каміння,
Будь фіалкою, коли ти рослина,
Соловієм будь, коли ти пташина,
А любою будь, коли ти Людина».
Вільям Шекспір
( Отже, з честю та гордістю несіть високе звання людини, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам).
Учитель. З давніх-давен у народних уявленнях біла барва – це символ чистоти, морального здоров’я, душевної краси. Коли говорили „біла рука”, „біле обличчя”, „біла світлиця”, то мали на увазі „красива”.
Учитель. Хай вибачать нам лілеї, ромашки, троянди, бо говоритимемо
сьогодні про фіалки.
-- Люди, народжені під цим знаком (3 липня - 23 липня), завжди привертають загальну увагу. Зазвичай вони ховаються в тіні, але в будь-яку хвилину готові вийти на перший план та взяти все, що їм належить.
Здебільшого це порядні люди, вірні друзі, цікаві співрозмовники.
Тож запрошую на фіалковий урок. Бажаю вам енергії, наснаги,
наполегливості, творчості !
Іменник |
Відповідає на питання |
Означає предмет (істота, неістота) |
Загальна чи власна назва |
Має рід |
Має число
|
Змінюється за … |
Схід |
що? |
неістота |
власна |
чоловічий |
однина |
відмінками |
Фіалка |
що? |
неістота |
загальна |
жіночий |
однина |
відмінками |
Ботанік |
хто? |
істота |
загальна |
спільний |
однина |
відмінками |
Африка |
що? |
неістота |
власна |
жіночий |
однина |
відмінками |
Квіти |
що? |
неістота |
загальна |
--- |
множина |
відмінками |
( За правильну відповідь група отримує один бал-фіалку.)
Бесіда за питаннями.
1. То як же змінюється іменник? ( За числами і відмінками.)
2. Що ви знаєте про форми числа? ( Є форми однини і множини.)
3. Чи всі іменники мають форму однини і множини? ( Більшість іменників
мають форму однини і множини, проте не всі.)
4. Які роди іменників ви знаєте ? ( Чоловічий, жіночий, середній, спільний).
-- У результаті селекційної роботи створена величезне розмаїття гібридів і сортів. Квітки багатьох гібридних фіалок досягають 8 см у діаметрі, на одній рослині буває 70-100 квіток.
-- Якщо на уроці ви будете уважними і активними, то зможете теж бути селекціонерами і створите свій сорт фіалки, прикріплюючи пелюстки на дошку, після вірно виконаного кожного завдання нашого уроку. Група, яка прикріпить найбільше пелюсток, отримає найвищі бали.
-- Робота з підручником.
( Краща група отримує два бали- фіалки і приклеює пелюстку на дошку)
2. Коментар учителя.
Кожному іменнику властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот : Хлопець-- дівчина, голуб --голубка-- голубеня. Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових відмінкових форм відсутнє : оса, синиця, білка , жайворонок, короп. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.
У назвах неістот рід не має такого значення, бо ми не можемо пояснити , чому одні іменники належать до певного роду : понеділок , фіалка, троянда, квітка, клен, радість.
Ще є іменники спільного роду : бідолаха, сирота, базіка, лівша. У реченнях вони виступають то як іменники чоловічого роду, то -- жіночого роду: Який же ти плакса, Петре! Не будь плаксою , Оленко!
Записати іменники. Визначити рід кожного. Аргументувати свій вибір.
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Середній рід |
Спільний рід |
Жайворонок, син шампунь, посуд, зять, холод.
|
перепелиця, річ, квітка, дочка, вільха, піч.
|
море, місце, зілля, курча, озеро. |
сирота, ябеда, плакса, суддя, роззява. |
( Група, яка вірно написала слова отримує два бали-фіалки і приклеює пелюстку на дошку).
2. Творчий диктант
Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду.
(Краща група приклеює пелюстку і отримує два бали)
Отже, і ми зробимо творче спостереження, прочитавши прислів’я і приказки, пояснимо їх повчальний зміт та знайдемо іменники спільного роду.
-- У вас на партах лежать завдання. Кожна група читає по черзі прояснює значення і отримує один бал.
1) Базіка набалакала – і в торбу не збереш. 2) Соня та ледацюга – рідні брати.
3) З достатків хороших не йдуть в міхоноші. 4) Білоручки—дармоїди й недоучки.
5) Нероба гірше пияка.
4. Робота біля дошки.
-- Прочитайте вірш, написаний на дошці. Знайдіть іменники, випишіть , розберіть за будовою та визначте рід .
ФІАЛКА
Ось фіалка триколірна -
Хлопчакам підмога вірна,
Хто чайок із неї п'є -
Дужим парубком стає.
( Кожен учень приносить своїй групі по два бала і учитель приклеює пелюстку)
5. Творча робота.
-- Ось і ми спробуємо себе у ролі письменників і напишемо твір-мініатюру на тему « Яке значення мають квіти для мене, як для людини» .
( За прочитаний твір учень отримує два бали-фіалки і приклеює пелюстку).
-- Виписати іменники, вказати рід,число та відмінок кожного з них.
ЗУСТРІЧ В ЛІСІ
В затишній тіні лісу фіалка ніжна припізнилася:
сестру свою молодшу – суничку милу дожидалася.
Навмисно, щоб зустрітись, зацвітати не спішилася –
до сліз-роси вичікувала – ждала…
І ось їх зустріч! Погляди! – сестричок двох зігріла
Безмежна, тиха радість їх від цих хвилин палких:
суниці – п‘ять пелюсток ніжно-білих;
фіалки – п‘ять пелюсток голубих.
Анатолій Присяжнюк.
За народним сонником, фіалка приносить радість. Вона має здатність причаровувати. Для цього тому, кого хочуть причарувати, потрібно під час сну бризнути на повіки соком фіалки, а потім, коли він прокинеться, прийти і стати перед ним.
Метод «Мікрофона»
а) Що нового ви дізналися про роди іменників?
б) Що слід пам’ятати про іменники спільного роду?
в) Навести приклади речень з іменниками спільного роду.
( Вчитель прикріплює останню пелюстку та осередок на дошку)
-- Кожна група вкладає бали-фіалки у підписаний файл. Порахувавши бали, виставляється оцінка усім членам групи.
( Такий вигляд має фіалка створена дітьми на дошці.)
Гладковська Наталія Володимирівна
вчитель української мови й літератури Вінницької СЗШ № 11.
Народилася 1974 р. у м. Вінниці. Навчалася у школі I-III ст. № 11
з 1982 – 1992 р. р. , і сюди ж, закінчивши Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського, прийшла працювати вчителем, щоб навчати та виховувати дітей.
У школі працює з 1999 року.
|