Фіалковий урок . "Рід іменників. Іменники спільного роду"

Про матеріал

Пояснення нового матеріалу про роди іменників у поєднанні з цікавими повідомленнями про фіалки.

Перегляд файлу

                                    ФІАЛКОВИЙ УРОК.

Тема.         Рід  іменників.  Іменники спільного роду

Мета : повторити і поглибити знання учнів про  іменник як частину мови,  

              сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників; сформувати

              поняття про  іменник спільного роду;  розвивати  загальнопізнавальне   

              вміння  знаходити іменники чоловічого , жіночого, середнього та спільного 

              роду  у висловлюванні, визначати  їх роль у реченнях; удосконалювати 

             творчі  вміння використання іменників спільного роду  у   висловлюваннях;

              за  допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу  

              виховувати любов до природи та до квітів,  уміння бачити їх багатство та

              красу.   

Внутрішньопредметні  зв’язки :

Лексикологія і фразеологія : засвоєння нових слів на позначення осіб,  предметів,  

              явищ;  прислів’їв, крилатих висловів.

Культура мовлення і стилістика:  використання у мовленні іменників  -- 

               синонімів, омонімів.

Міжпредметні   звязки : слова з суфіксами зменшувально-пестливого 

                значення і суфіксами згрубілості у художніх творах ( література).

Тип уроку : урок формування практичних умінь і навичок з елементами   

                поглиблення.

Обладнання: таблиці, схеми-завдання, картки,  світлини фіалок, фіалки-бали ; вазони з фіалками, рушники, вишиванки, витинанки з рослинними орнаментами.                                                   

                                                            ХІД УРОКУ

  1.      Організаційний момент. Оголошення епіграфа уроку.

        ( Діти сидять  групами , на кожній парті стоять вазони з фіалками)

                                                                             «Наша особистість – це сад                          

                                                                              Будь кришталем, коли ти  з   каміння,

                                                                                 Будь фіалкою, коли ти рослина,  

      Соловієм  будь, коли ти  пташина,

                                                                                 А любою будь, коли ти Людина».
                                                                                                                Вільям  Шекспір

      ( Отже, з честю та гордістю  несіть високе звання  людини, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам).                                      

  1.         Мотивація навчальної діяльності.
  • Свадебный БукетФормування позитивної психологічної  установки та опора на   суб’єктний    досвід
  •      Погляньте на світлину білої   фіалки. Як вважаєте, що символізує білий колір?                                                                                                                                                                                                                                                                                                

      

      Учитель. З давніх-давен у народних уявленнях біла барва – це символ чистоти, морального здоров’я, душевної краси. Коли говорили „біла рука”, „біле обличчя”, „біла світлиця”, то мали на увазі „красива”.

    Учитель. Хай вибачать нам лілеї, ромашки, троянди, бо говоритимемо  

                          сьогодні    про фіалки.

 

           -- Люди, народжені під цим знаком (3 липня - 23 липня), завжди привертають загальну увагу. Зазвичай вони ховаються в тіні, але в будь-яку хвилину готові вийти на перший план та взяти все, що їм належить.
Здебільшого це порядні люди,  вірні друзі, цікаві співрозмовники.

           Тож запрошую на фіалковий урок.  Бажаю вам енергії, наснаги,  

                                наполегливості, творчості !

 

  1.  Етап організації пізнавальної діяльності учнів.

    1.  Проблемно-пошукова робота          

     Більше 100 років тому фіалка  була знайдена ботаніком Сент-Поль Іллером  у гірських районах Східної тропічної Африки.

--  Ось і ми з вами спробуємо знайти свої    види фіалок серед  долини-завдань:       

               Ланцюжкова гра « Що я вже знаю про іменник» (у групах)  

    -- На основі вивченого про іменник заповнити таблицю або використати схеми- завдання.

  

   Іменник

 

Відповідає         

       на    питання

 Означає     

  предмет

(істота,

   неістота)

 

  Загальна   

  чи власна  

      назва

    

 

 Має   рід

   

 

Має число

 

 

Змінюється        за …

 

Схід

 

      що?

 

    неістота

 

      власна

 

   чоловічий

 

однина

 

відмінками

 

Фіалка

 

     що?

 

    неістота

 

     загальна

 

   жіночий

 

однина

 

відмінками

 

Ботанік

  

      хто?

 

      істота

 

    загальна

 

   спільний

 

однина

 

 відмінками

 

Африка

 

      що?

 

    неістота

 

     власна

 

   жіночий

 

 однина

 

відмінками

 

Квіти

 

    що?

 

    неістота

 

  загальна

 

   ---

 

  множина

 

відмінками

 

                  ( За правильну відповідь група отримує один бал-фіалку.)

 

Бесіда за питаннями. 

 

1. То як же змінюється іменник?       ( За числами і відмінками.)

2. Що ви знаєте про форми числа?      ( Є форми однини і множини.)

3. Чи всі іменники мають форму однини і множини?    ( Більшість іменників 

      мають форму однини і множини, проте не всі.)

4. Які роди  іменників ви знаєте ? ( Чоловічий, жіночий, середній,   спільний).

  1. Оголошення теми та мети уроку.   

      -- У результаті селекційної роботи створена величезне розмаїття гібридів і сортів. Квітки багатьох гібридних фіалок досягають 8 см у діаметрі, на одній рослині буває 70-100 квіток.

  • Ігрове завдання  «  Склади фіалку».

  --  Якщо на  уроці ви будете уважними і активними, то зможете теж бути селекціонерами і створите свій сорт фіалки,  прикріплюючи пелюстки на дошку, після  вірно виконаного кожного завдання нашого уроку. Група, яка прикріпить найбільше пелюсток, отримає найвищі бали.

 

  1.  Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.

 

  1. Робота в групах.

 

     -- Робота з підручником.

 

  •        Опрацювавши теоретичний матеріал підручника  про рід іменників ( п.24 , ст. 90), скласти усне повідомлення в науковому стилі, використовуючи таблицю на дошці.

   ( Краща група отримує два бали- фіалки і приклеює пелюстку на дошку)

 

       2.    Коментар учителя.

        Кожному іменнику властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот : Хлопець-- дівчина, голуб --голубка-- голубеня.  Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових відмінкових форм відсутнє :  оса,  синиця,   білка , жайворонок, короп.   Це повязано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.

         У назвах неістот рід не має такого значення, бо ми не можемо пояснити , чому одні іменники належать до певного роду : понеділок , фіалка, троянда, квітка, клен, радість. 

Cinnamon Gumdrops         Ще є іменники спільного роду : бідолаха, сирота, базіка, лівша.  У реченнях вони виступають то як іменники чоловічого роду, то  -- жіночого роду: Який же ти плакса, Петре!  Не будь плаксою , Оленко!    

 

  1.              Усвідомлення здобутих  знань у процесі практичної  роботи
  •  -- Існує дуже широка колірна гама фіалок: від білого до червоного і від блакитного до фіолетового відтінку. Отже, квітки фіалок бувають різного кольору, а іменники бувають різного роду і ми спробуємо його визначити.
    1.        Словниковий диктант « На дружбу».

     Записати іменники.    Визначити  рід кожного.  Аргументувати свій вибір.

 

     Чоловічий рід

      Жіночий рід

    Середній рід

   Спільний рід

Жайворонок, син шампунь, посуд, зять, холод.

 

перепелиця, річ, квітка, дочка, вільха,  піч. 

 

море, місце, зілля,

курча, озеро.

сирота, ябеда, плакса, суддя, роззява.

 

Костина фантазия            ( Група, яка вірно написала  слова  отримує   два бали-фіалки і приклеює пелюстку на дошку).

 

  •     Живі квіти -- приносять у ваш будинок радість і усмішки -- вони можуть творити дива , а ми з вами напишемо творчий диктант.

 

2. Творчий диктант

        Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду.

  1. Службовець пошти. (Листоноша)
  2. Людина, яка говорить багато і беззмістовно. ( Пустомеля)
  3. Неуважна людина. (Роззява)
  4. Той, хто навчився чого-небудь  самостійно.(Самоучка)

(Краща група приклеює пелюстку  і отримує два бали)

 

  • Зображення 26 з 64000 41-річна Ірина Прокопенко  з міста Рівне вирощує фіалки понад вісім років. У її колекції уже є 1200 сортів квітів усіх відтінків . Вона дуже любить за ними спостерігати.

                  Отже, і ми  зробимо творче спостереження, прочитавши прислівя і приказки, пояснимо їх повчальний зміт та знайдемо іменники спільного роду.

   -- У вас на партах лежать завдання. Кожна група читає по черзі прояснює значення і отримує один бал.

 

1) Базіка набалакала – і в торбу не збереш.   2)  Соня  та ледацюга – рідні брати.

3)  З достатків хороших не йдуть в  міхоноші.   4) Білоручкидармоїди й недоучки.

5)  Нероба  гірше пияка.

 

  •     Квітка фіалки  відома  не лише своєю красою,  яка  приносить людині насолоду,  а ще й відома своїми цілющими здібностями. 

 

     4. Робота біля дошки.

    --  Прочитайте вірш, написаний на дошці.  Знайдіть іменники, випишіть , розберіть за будовою та визначте рід .

Зображення 37 з 64000                 ФІАЛКА
Ось фіалка триколірна -
Хлопчакам підмога вірна,
Хто чайок із неї п'є -
Дужим парубком стає.

 

               ( Кожен учень приносить своїй групі по два бала і учитель приклеює пелюстку)

 

  •            Існує одна легенда про фіалку, яка  дійшла до нас у венедській міфологічній традиції. Венеди - давні слов'янські племена, що колись жили на територіях сучасної Північно-Східної Німеччини.
           Похмурий венедський бог Чорнобог мав чудовий замок і чарівну дочку. Та прийшли християнські проповідники й знищили його силу, перетворивши замок на скелю, а красуню-дочку - на прекрасну фіалку, що цвіте лише раз на сто років. І кому пощастить зірвати ту фіалку, той візьме шлюб із найпрекраснішою, найбагатшою нареченою країни та стане найщасливішим серед людей.

5. Творча робота.

     -- Ось і ми спробуємо себе у ролі письменників і напишемо твір-мініатюру на    тему « Яке значення мають квіти для мене, як для людини» .

 

 ( За прочитаний твір учень отримує два бали-фіалки і приклеює пелюстку).

 

  •            Фіалка - символ смутку,  але водночас емблема пробудження природи; девіз Афін; знак невинності, скромності, цноти, чистоти; беззахисності, відданості своєму коханому.
  1. Вибірковий диктант.

     -- Виписати іменники, вказати рід,число та відмінок кожного з них.                          

                                                         ЗУСТРІЧ В ЛІСІ     

           В затишній тіні лісу фіалка ніжна припізнилася:

          сестру свою молодшу – суничку милу дожидалася.

           Навмисно, щоб зустрітись, зацвітати не спішилася –

          до сліз-роси вичікувала – ждала…

 

          І ось їх зустріч! Погляди! – сестричок двох зігріла

          Безмежна, тиха радість їх від цих хвилин палких:

           суниці – п‘ять пелюсток ніжно-білих;

           фіалки – п‘ять пелюсток голубих.

                                                                                  Анатолій Присяжнюк.

  1.             Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

 

        За народним сонником, фіалка приносить радість. Вона має здатність причаровувати.  Для цього тому, кого хочуть причарувати, потрібно під час сну бризнути на повіки соком фіалки, а потім, коли він прокинеться, прийти і стати перед ним.
 

  • Подумати і дати відповіді.

  Метод  «Мікрофона»

 

 а)  Що нового ви дізналися про роди іменників?

         б) Що слід памятати про іменники спільного роду?

    в) Навести приклади речень з іменниками спільного роду.    

( Вчитель прикріплює останню пелюстку та осередок  на дошку)

 

  1. Підсумок уроку.
  2.  Оцінювання.

                -- Кожна група вкладає бали-фіалки у підписаний файл. Порахувавши бали,  виставляється оцінка усім членам  групи.

 

  1. Домашнє завдання.
    • Опрацювати параграф 24, повторити п. 23.
    • Виконати вправу 219 , ст. 91 (письмово).
    • Написати  твір-мініатюру « Люби і знай свій рідний край».

 

 

 

 

 

               (    Такий вигляд має фіалка  створена дітьми на дошці.)

 

Emergency, цветок крупным планом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Гладковська Наталія Володимирівна

   вчитель  української мови  й літератури  Вінницької  СЗШ № 11.

 

      Народилася  1974 р. у м. Вінниці.  Навчалася у школі I-III  ст. № 11

з 1982 – 1992 р. р. , і сюди ж, закінчивши Вінницький державний педагогічний університет  ім. М. Коцюбинського,  прийшла працювати вчителем,  щоб навчати та виховувати дітей.

     У школі працює з 1999 року.

 

 

 


 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
1496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку