Конспект уроку
з історії України
для 11-го класу
Підготувала учитель історії
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Рівень життя населення
Мета: проаналізувати становище населення республіки; визначити причини падіння рівня життя населення; охарактеризувати нові явища, що виникли у суспільстві; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати, пов’язані з темою уроку;
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
-
аналізувати становище населення республіки;
-
визначати причини падіння рівня життя населення;
-
характеризувати нові явища, що виникли у суспільстві.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми, відеоролик.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Графічний диктант.
Учні отримують картки з таблицею. У клітинці з номером твердження, що вважають вірним, малюють сніжинку, хибне – залишають вільною.
-
Першим гаслом перебудови було «прискорення». +
-
Курс на прискорення було проголошено у 1982 р. –
-
Політика «прискорення» передбачала прискорення економіки. +
-
Горбачов називав міністерства та відомства республіки «фабрикою з видання декретів». –
-
У програмі не йшлося про переведення економіки на ринкові рейки. +
-
Завдяки старанням статистів, економічні показники значно покращилися. –
-
Антиалкогольна кампанія розпочалася у 1988 р. –
-
Антиалкогольна кампанія була спричинена моральною та фізичною деградацією населення. +
-
Заборона продажу не поширювалася на вина та пиво. –
-
У травні 1986 р. стартувала кампанія по боротьбі з нетрудовими доходами. +
-
У 1988 р. було ухвалено «Закон про державне підприємництво». –
-
З травня 1988 р. було дозволено підприємницьку діяльність. +
-
Взаємоперевірка.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Ти мені – я тобі».
Проводжу з учнями обмін. Н-д: яблуко на жуйку, олівець на ручку, цукерку на яблуко і т.д.
Визначаємо, як називається процес, що відбувся. (Обмін, заміна, бартер)
-
Створіть синонімічний ряд до поняття «бартер».
-
Яке значення, на вашу думку, має бартер у житті людини?
-
Як бартер міг з’явитися?
-
Сьогодні ми довідаємося про рівень життя населення та причини виникнення натурального обміну між людьми.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Вправа «Передбачення за ілюстраціями».
-
Чи можна за ними зробити висновок про життя населення УРСР? Який саме?
-
Кероване читання (с. 174 підручника).
-
Опрацюйте матеріал підручника.
-
Визначте основні поняття, які характеризують становище населення.
-
З’ясуйте причини появи кожного з них.
-
Чи відрізнялося становище звичайного населення від керівництва?
-
Як з’явився бартерний обмін?
-
Які галузі економіки стали найуразливішими перед кризою?
-
У якому становищі перебувала медицина?
-
Який закон прийняла Верховна Рада УРСР? Що він передбачав?
-
Робота в малих групах.
1-ша група – Визначте, з чого складався продуктовий кошик 1990 р. за додатковою інформацією.
З чого ж складалася продуктовий кошик 1990 року «на місцях»?
Введені з 1 грудня в Ленінграді талони повинні були гарантувати покупку самого мінімального набору продуктів кожному жителю міста. За ним можна було купити: м'яса і м'ясопродуктів (або курки) - 1,5 кг; ковбаси і ковбасних виробів - 1 кг; масла вершкового - 0,5 кг; олії соняшникової - 250 г; яєць - 10 шт .; крупи і макаронних виробів - 1 кг, борошна - 0,5 кг. Одночасно можна було використовувати не більше п'яти талонів на один продукт.
Окремо вказувалося, що картки на хліб не вводяться. Саме так - «картками» - стали називати талони городяни, з явною і знаковою відсиланням до пам'яті про ленінградської блокади. Офіційно картки називалися талонними блоками, і «отоварити» талон можна було, тільки коли його відрізали від блоку. Окремі талони вважалися недійсними.
На самому початку введення карток трапився курйоз - бажаючих «отоварити» талони блоки було мало, все берегли картки до Нового року. Це змусило владу дозволити магазинам торгувати ковбасою без талонів за три години до закриття, так як вона була дешевою (читай «низькоякісної») і швидко псувалася. У той же час городян попередили, що якщо вони свої картки збережуть до Нового року, то продуктів може на всіх і не вистачити.
2-га група – Визначте, з чого складався продуктовий кошик 1990 р., ознайомившись із продуктовими купонами того часу.
-
Презентуйте свої роботи перед класом та порівняйте споживчі кошики.
-
Чи сподобався б вам зараз такий набір? Чому?
-
Перегляд фрагменту відеоролику.
-
Перегляньте фрагмент відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=OUzS5kEXAeQ
-
Яке явище у ньому показане?
-
На яку аудиторію спрямований ролик?
-
Що намагалися донести автори цього ролику?
-
Чи можна вважати даний ролик символом доби дефіциту?
-
Висловіть власні судження щодо побаченого?
-
Робота в парах.
-
Прочитайте фрагмент джерела.
-
Як у ньому пов’язані явища економічного життя, зокрема дефіцит товарів першої необхідності та зростання політичної активності громадян?
-
Чому черги в магазинах часто перетворювалися на стихійні мітинги?
-
Складіть одне запитання до тексту джерела?
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Хмаринка слів».
-
Проаналізуйте хмаринку слів.
-
Підкресліть слова, що характеризують становище населення.
-
Одним реченням поясніть його значення.
-
Аналіз карикатур.
-
Роздивіться карикатури в підручнику на с. 179.
-
Як криза економіки посилила соціальне розшарування й напругу в радянському суспільстві?
-
Чому професії, пов’язані з постачанням і збутом товарів, потрапили до переліку найпрестижніших?
-
Які деградаційні явища в царині суспільної моралі спричинила економічна криза?
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Фразеологізм».
-
Підберіть фразеологізм, що характеризує вашу роботу на уроці.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 178 – 179 підручника.