Урок " Рівнинні та гірські річки"

Про матеріал

Мета. Уточнити та розширити знання учнів про особливості гірських і рівнинних річок та їх значення для природи і господарської діяльності людини ; учити спостерігати, робити висновки, узагальнювати; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення школярів; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    Розробка уроку

«Рівнинні та гірські річки»

 з природознавства

у 4-му класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Рівнинні та гірські річки.

Мета. Уточнити та розширити знання учнів про особливості гірських і рівнинних річок та їх значення для природи і господарської діяльності людини ; учити спостерігати, робити висновки, узагальнювати; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення школярів; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Обладнання: презентація до уроку, ілюстрації рівнинних і гірських річок, фізична карта України, малюнок-схема річки, зошити, підручник «Природознавство» 4 клас (авт. Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак), тести на картках.

Хід урок

І. Організація учнів класу

1. Привітання

Новий день почався, діти!

Всі зібрались на урок –

Тож пора нам поспішати

Кличе в подорож дзвінок

Стали, діти, підтягнулись

Одне одному всміхнулись

На урок старання не забудьте взяти

Сіли всі рівненько, будем працювати.

2. Повідомлення синоптика класу про зміни в погоді протягом останнього тижня.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 1.Природничий диктант (на окремих аркушах паперу блакитного кольору діти пишуть відповіді на питання)

  1. Найпоширеніша речовина на землі? (Вода)
  2. Море, водосховища, ставки, річки, джерела – це …? (Водойми)
  3. Скільки всього океанів? (4)
  4. Найбільше прісне озеро –це …(Ялпуг)
  5. До штучних водойм належать … (Канали,ставки, водосховища)
  6. Найбільші водосховища на Україні … (Київське, Каховське)
  7. Яка річка протікає через наше село? (Лядова)
  8. До природних водойм належать … (Джерела, річки, озера, болота, моря)

2. Мозкова атака.

- Яку тему ми вивчали на минулому уроці?

- Як утворюється річка?

- Куди течуть річки?

-  Яке море більше Чорне чи Азовське?

- Чому нашу планету називають Океаном?

- Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?

- Як можна одним словом назвати моря, річки, озера?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   Обговорення висловів.

Воді дана чарівна влада стати соком життя на Землі. (Леонардо да Вінчі)

Вода – краса усієї природи. Вода жива, вона біжить, хвилюється вітром, вона рухається і дає життя та рух усьому, що її оточує. (С. Аксаков)

- Які ви знаєте прислів’я і приказки про річки?

  • Всі ріки до моря йдуть.
  • Де ріки текли, там і будуть.
  • Хоч річка невеличка, а береги ламає.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

 Сьогодні тема нашого уроку: рівнинні та гірські річки. (слайд №1)

V. Вивчення нового матеріалу

1. Відгадування загадки

Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка) (слайд №2)

- Що ж таке річка?

2.Слово вчителя.

(Малюнок-схема річки) (слайд №3)

 Кожна річка має витік. Витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик в горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – правий і лівий. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Є одна цікава особливість у річок, особливо, які течуть на рівнинах: правий берег завжди більш крутий, ніж лівий. Це тому, що усяке тіло, яке рухається горизонтально поверхні, відхиляється в Північній півкулі праворуч, а в Південній – ліворуч. Це результат обертання Землі навколо своєї осі та навколо Сонця. Саме тому, праві береги річок в Північній півкулі сильніше підмито водою, ніж ліві. А в Південній півкулі – ліві береги сильніше вимиті. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більше у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом. Заглиблення, по якому постійно тече річка, називається руслом.

3. Робота в зошиті.

 Підписати на схемі будову річки.

4. Слово вчителя.

   - Згадайте, які форми поверхні розрізняються на Землі(гори і рівнини). Річки течуть як на рівнинах, так і в горах. Отже, бувають рівнинні та гірські річки.

( Розглядання ілюстрацій гірських та рівнинних річок.)

- Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де – швидко? Чому?

- Наведіть приклади рівнинних річок (слайд №4). Як використовується рівнинна річка людиною? (слайд№5-8)

- Яка велика рівнинна річка протікає через нашу область? (слайд №9)

- Яка річка протікає через наше село? (слайд №10)

- Тож скажіть, яку річку називають рівнинною?

- Таким чином, рівнинні річки течуть по рівнинах, мають повільну, спокійну течію, звивистий напрям. Вони мають велике господарське значення: на річках розвинене судноплавство, побудовано ГЕС, ведеться огорожа води для зрошування, вилов риби, річки використовуються як місце для відпочинку.

-  Проте не всі річки течуть по рівнинах. Зверніть увагу на ілюстрацію. Яка річка зображена на ній? (Гірська) Чим це можна підтвердити? (слайд №11)

-  І на рівнинних, і на гірських річках зустрічаються пороги – тверді породи, що виступають у руслі річки. Добре чи погано, якщо в руслі річки є пороги? (Це погано, наприклад, по річці Дніпро не можна дістатися міста Запоріжжя. Пороги заважають судноплавству). Чи можна зробити порожисту річку судноплавною? (Можна, якщо перегородити русло греблею нижче за течією.) (слайд №12)

- Найбільшу кількість води наші рівнинні річки отримують навесні. Тануть сніги; вода, стікаючи по схилах у річку, наповнює її, ламає підталий лід. Починається весняний паводок, або повінь. Рівень піднімається на 5-10м, і вода виходить з берегів. Навесні течія річок набагато швидша. Вода розмиває дно і стінки русла, відриває від берега і відносить із собою частки піску і глини, перекочує по дну пісок, щебень і дрібні камені. Поки течія річки швидка, пісок і мул переносяться вниз по річці, не затримуючись. Коли ж швидкість його спадає, річка починає відкладати наноси. Так після спаду весняних вод на річці з'являються нові мілини, перекати, острови. Іноді річкові відкладення стають настільки щедрими, що шлях воді по руслу перегороджується. Тоді річка прокладає собі новий шлях. Особливо багато наносів утворюється при впаданні річки в море. (слайд №13)

 Після весняного розливу річка поступово входить у береги і кількість води в ній різко спадає. Восени, з настанням холодів, річка покривається льодом.

5. Робота з підручником  с.110-115.

- Чому річкова вода прісна?

- Що таке притока? Як визначити лівий і правий береги річки?

- Чим відрізняється рівнинна річка від гірської?

Фізкультхвилинка.

 Милися качаточка у воді

Чистив бусол пір’ячко у гнізді,

Гусоньки купалися у річці

Трави умивалися у росі,

Сонечко з-за хмароньки вигляда

Хоче умиватися. Де ж вода?

6. Слово вчителя.

    На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч – завдовжки понад 10 км, 137 річок – завдовжки понад 100 км.

 Дніпро – найбільша в країні і третя за розміром в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області (Росія) і тече до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1.050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Усього в басейні Дніпра – 1 424 притоки. (слайд №14)

 Дністер – одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях, в тому числі і в нашій області. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Річка завдовжки – 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок. (слайд №15)

 Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Він завдовжки 795 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.

 До великих рік належить ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1.053 км, а в межах України – 738 м.

 На території Вінниччини нараховується 204 річки, що мають довжину понад 10км. Найбільшою річкою є Південний Буг. В давні часи возвеличуючи цю річку і нарекли її Богом. Ця назва і збереглася за річкою. Географічне положення Бугу дало йому ще одну назву – Південний. Це третя за розміром річка України. Вона протікає через область і ділить її на дві майже рівні частини. Тече, в основному, спокійно і плавно. Південний Буг – єдина велика річка України, що починається і закінчується в межах нашої держави.

7. Робота з контурною картою.

 Записати назви річок – Дніпро,Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. Гра «Відгадай».

- Про яку річку йдеться?

  • «Коли ми під'їхали до річки, мені стало ніяково. Вода мчала зі скаженою швидкістю, увесь час чувся гул каменів, що перекочуються. Мій кінь тривожно пирхав,  а в мене від швидкої течії починала крутитися голова, але потрібно було ,не втрачаючи часу перебиратися на ту сторону, оскільки вода прибувала з кожною хвилиною».
  • «Привільно несе свої могутні води красуня річка, чим далі вона тече, тим стає багатоводнішою, ліниво, спокійно течуть її прозорі води, тут можна бачити багато піщаних мілин, у весняну повінь річка широко розливається».

2. Тестування

1. Позначте назви річок України.

а) Волга;

б) Дунай;

в) Лєна;

г) Десна;

д) Дон;

е) Дністер;

ж) Сіверський Донець.

2. Знайдіть назви морів і озер України.

а) Азовське;

б) Світязь;

в) Чорне;

г) Каспійське;

д) Синевир;

е) Ялпуг;

ж) Балтійське.

3. Чому джерельна вода чиста?

а) Вона очищується, коли проходить через шари землі;

б) бо в ній немає риби.

4. Море — це:

а) частина океану;

б) самостійний водний простір;

в) частина океану, яка вдається в сушу.

5. Найбільша річка України — це:

а) Дністер;                         

б) Дніпро;

в) Південний Буг.

6. Яке з морів не омиває з півдня береги України?

а) Азовське;                      

б) Аравійське;

в) Чорне.

VІ. Підсумок уроку.

- Які бувають річки?

- Місце, де починається річка, називається?

- Як називаються маленькі річки, які впадають в головну річку?

- Поміркуй, яке значення мають річки в господарстві?

- Чи потрібно охороняти річки і чому? (слайд №16,17)

VІІ. Домашнє завдання.

  • Використовуючи різні джерела інформації, підготувати розповідь про річку нашого села.
  • Опрацювати матеріал підручника (с.113-115)

 

 

 

1

 

doc
Додано
18 березня 2018
Переглядів
24606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку