КЗШ №27
Вчитель:
Грищенко Т.С.
Кривий Ріг,
2015р.
Тема: Рівнинний рельєф України
Мета:
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: фізична карта України, атласи, підручники, мультимедійний проектор, комп’ютер, «Кобзар».
Хід уроку
І. Організаційний момент (перевірка присутніх, готовність до уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) Вибірковий картографічний диктант (письмово)
В зошитах запишіть назви тектонічних структур України, позначених відповідними цифрами. [Слайд 1]
Перевірка вибіркового диктанту (Два учні – взаємоперевірка, один – оцінює вчитель) [Слайд 2]
2) Творча лабораторія* Картка №1 – додаток. (Працює один учень)
3) Робота з атласами та настінною картою (усно)
Користуючись атласами, показати і назвати тектонічні структури в межах України, які належать до наступних областей складчастості. [Слайд 3]
(Відповіді: Карпатська і Кримська складчаста системи, Донецька складчаста система, Волино-Подільська плита.)
Перевірка індивідуального завдання (Творча лабораторія*)
Вчитель демонструє сейсмоактивні зони. [Слайд 4]
4) Бесіда за запитаннями
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
На минулих уроках ви опрацювали тектонічні структури та геологічну будову України. Вони тісно пов’язані з рельєфом. Темою нашого уроку є «Рівнинний рельєф України.
Прийом «Мікрофон»(Загальне обговорення)
Доповнення вчителя: Люди, які споруджують порти, мости, прокладають дороги, будують міста, обробляють землю, піклуються про захист кордонів держави, вирощують хліб. Представники цих та інших професій не можуть нехтувати знаннями про рельєф. Бо, саме рельєф безпосередньо впливає на господарську діяльність людини.
- Для чого вам необхідні ці знання?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Запис теми уроку: «Рівнинний рельєф України».
1) Евристична бесіда
- Які дві основні форми рельєфу ви знаєте? (гори і рівнини)
- Які розрізняють види рівнин? (низовини, височини, западини, плоскогір’я)
2) Прийом «Знайди відповідність»(Робота в парах / Картка№2-додаток.)
- Аналізуючи фізичну карту України скажіть, який колір покриває більшу частину країни?
- Які види рівнин відсутні? (западини, плоскогір’я)
- Яким способом на карті позначають рівнини і височини?(горизонталі та фонове забарвлення)
Перевірка завдання «Знайди відповідність»(два учні з пари по два визначення). Вчитель демонструє правильні відповіді після відповідей учнів. [Слайд 5]
3) Робота в зошиті
[Слайд 6] Запишіть схему, яку відображено на слайді.
4) Розповідь вчителя [Слайд 7] Вчитель показує та називає по черзі на карті всі низовини України і дає їм коротку характеристику. Учні поступово записують схему.
1. Поліська низовина (с.73 підруч.) - складена льодовиковими відкладами і річковими наносами; максимальна — 316 м Словечансько-Овруцький кряж; поверхня сприяє заболочуванню.
2. Закарпатська низовина – складена вулканічними породами, перекритими глинами.
3. Причорноморська низовина (з Північнокримською) – 120-150 м, місцями нижче рівня моря.
4. Придніпровська низовина (с.73 підруч.) – східчаста будова (давні
тераси Дніпра). Максимальна висота –169 м, г. Пивиха.
Більшість рівнин складені антропогенними відкладами - лесоподібними суглинками, лесами.
5) Прийом «учитель-учень» (Робота в парах з настінною картою). Один учень швидко називає низовини, а інший – показує їх, вказуючи найвищі точки, які зазначені на карті.
6) Розповідь вчителя з елементами бесіди [Слайд 7] Вчитель показує та називає по черзі на карті всі височини України і дає їм коротку характеристику.
1. Волинська височина – максимальна - 342 м (Мізоцький кряж).
2. Подільська височина (с.74 підруч.) – поверхня дуже розчленована, максимальна - 471 м (г. Камула); утворена окремими пасмами.
- Назвіть ці пасма за допомогою карт атласу (Гологори, Розточчя, Вороняки, Товтри, Кременецькі гори).
3. Придніпровська височина (с.75 підруч.) - максимальна - 322 м. На сході - Канівські гори (255 м), які є претендентами на звання одного з семи природних чудес України.
- Хто знає, чому одне з підвищень назване Тарасова (Чернеча) гора? Тут знаходиться могила і пам’ятник Т.Г.Шевченка.
4. Приазовська височина – максимальна висота - 324 м (г.Могила-Бельмак).
5. Середньоруська височина (відроги) – на північному сході України.
6. Донецька височина - максимальна 367 м (Могила-Мечетна); складена зім’ятими внаслідок складчастих горотворних рухів вапняками.
7. Передкарпатська височина – на північний схід від Карпатських гір.
8. Тарханкутська височина – на заході Кримського півострова.
9. Хотинська височина - Хотинська - максимальна- 515 м (г.Берда — вища точка рівнинної частини України)!
V. Закріплення вивченого матеріалу
1) Бліц – опитування (Робота з атласами)
2) Робота з картками: картки №3, картка №4 (індивідуальні завдання), картка №5 (робота в парі) – додаток.
3) Бесіда [Слайд 8]
Канівські гори – явище унікальне не тільки для Придніпровської височини, а я для всієї величезної Східноєвропейської рівнини. Місцевість тут набуває і справді гірського вигляду. А велика наявність численних стін-урвищ більше відома під назвою «кручі».
Т.Г.Шевченко у багатьох своїх віршах описує саме Канівські гори. (Вчитель зачитує цитати з «Кобзаря» - с.448, с.335)
І виріс я на чужині...
…
Меж горами старий Дніпро,
Неначе в молоці дитина,
Красується, любується
На всю Україну.
…
…
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
…
- Хто може пояснити походження цих мальовничих гір?
- В межах яких форм рельєфу знаходиться наша область?
4) Міні-практикум Скориставшись тектонічною та фізичною картами атласу встановіть взаємозв’язок між формами рельєфу та відповідними тектонічними структурами. Назвіть приклади.
- Щитам і плитам в рельєфі відповідають…
- Западинам відповідають…
- Складчастим спорудам відповідають…
Перевірка завдань на картках (картка№3, №4, №5)
[Слайд 9] Резерв часу* «Про що говорять цифри?»
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання1) Опрацювати §14, відповіді на запитання (усно)2) Нанести на к/к відповідним кольором всі рівнинні форми рельєфу та їх вершини.
Додаток
Картка №1 «Творча лабораторія»
Дайте відповідь на питання, чи можуть в Україні бути землетруси. Якщо так, то в яких місцях? Відповідь обґрунтуйте.
Картка №2 «Знайди відповідність» 1) Знайдіть відповідність між видами рівнин, їх переважними висотами та кольорами, що відповідають цим видам рівнин на карті. З’єднайте правильні відповіді стрілками.
2) На основі таблиці дайте визначення цих видів рівнин.
Відповідні кольори |
Види рівнин |
Переважні висоти |
|
? |
200 - 500 метрів |
|
? |
500 - 1000 метрів |
|
? |
0 - 200 метрів |
|
? |
Нижче 0 метрів |
Картка №3 Поясніть, звідки в назвах Приазовської та Донецької височин «могили»?(Див. підручник с.76)
Картка №4* Гора Пивиха (Придніпровська низовина, Полтавська обл.) представляє собою історико-геологічний заповідник. Донині геологи та місцеві жителі знаходять там залишки доісторичних рослин, дольодовикових риб у вигляді скам’янілостей в у гірських відкладах і, навіть, кістки мамонтів. Поясніть цей факт, пригадавши геологічну історію розвитку України.
Картка №5 «Доповни ланцюг» (робота в парі)
Канівські гори |
255 м |
Придніпровська височина |
За допомогою фізичної карти атласу доповніть ланцюг. Наприклад:
Рівнинні вершини |
Висота в метрах |
Назва форми рельєфу, на якій розташована вершина |
Камула |
? |
? |
Могила-Бельмак |
? |
? |
Могила-Мечетна |
? |
? |
Словечансько-Овруцький кряж |
? |
? |
Берда |
? |
? |
Мізоцький кряж |
342 |
? |