Алгебра 7 клас «Рівносильні рівняння. Основні властивості рівнянь» Вчитель: Єщенко В.І.
Тема: Рівносильні рівняння. Основні властивості рівнянь
Мета: ознайомлення учнів з рівносильними рівняннями; формування знань учнів про основні властивості рівнянь та вмінь учнів розв’язувати рівняння, використовуючи ці властивості
Хід уроку:
1. Організаційний момент
2. Перевірка домашнього завдання
3. Фронтальне опитування:
1) Що називають рівнянням?
2) Що називають коренем рівняння?
3) Скільки може бути коренів рівняння?
4) Що означає розв’язати рівняння?
5) Чи є число 1 коренем рівняння:
а) 3х + 1 = 5 б) (х – 1)(х+1) = 0
6) Складіть рівняння, коренем якого є число 5.
7) Виберіть правильну відповідь:
Рівняння х + 5 = 5
а) має безліч коренів; б) не має коренів; в) має лише один корінь.
8) Наведіть приклади рівнянь, які мають безліч коренів.
9) Знайдіть корені рівняння:
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Х+5 = 3 |
Х + 5 = -3 |
Х – 5 = 3 |
Х – 5 = -3 |
3 – х = 5 |
2 |
5 – х = -3 |
5х = 30 |
- 3х = 9 |
-4х = -12 |
6х = -30 |
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
2х – 3 = 3 |
2х + 3 = 3 |
Х = х +3 |
Х – 2 = х |
5 |
12 – 2х = 4 |
13 + 2х = 1 |
3х – 1 = 8 |
2х – 3 = -5 |
2х – 4 = х |
4. Сприяння та усвідомлення нового матеріалу
Розглянемо два рівняння:
Х – 1 = 2 і х + 1 = 4
Кожне з цих рівнянь має той самий корінь: х = 3. Такі рівняння називають рівносильними.
Два рівняння називають рівносильними, якщо вони мають однакові розв’язки.
Рівносильними вважаються і такі рівняння, які не мають коренів, наприклад х + 3 = х і х – 3 = х.
Щоб з’ясувати чи рівносильні два рівняння, треба їх розв’язати і порівняти знайдені корені або довести, що дані рівняння не мають коренів.
Запитання до класу:
Чи рівносильні рівняння:
а) х-3 = 0 і 0х = 0;
б) 0х = 3 і 0х = 0;
в) 0х = 5 і 0х = 6;
г) х-3 = 3 і 3х = 0?
Основні властивості рівнянь
Щоб розв'язувати більш складні рівняння, слід навчитися замінювати їх рівняннями більш простими і рівносильними даним.
Як це робиться?
Згідно з розподільним законом множення а(b + c) = аb + ас маємо, наприклад, що при будь-якому значенні х числа 3х + 2х і 5х рівні, тому рівняння 3х + 2х = 10 і 5х = 10 рівносильні.
Згідно з тим же законом при будь-якому значенні х числа 2(х-3) і 2х-6 рівні, тому рівносильні такі рівняння:
2(х-3) + 1 = 3 і 2х-6+1=3.
Взагалі, якщо в будь-якій частині рівняння звести подібні доданки або розкрити дужки, то дістанемо рівняння, рівносильне даному.
Виконання вправ
1. Чи рівносильні рівняння:
а) 2х + 3х = 10 і 5х = 10;
б) -2х + 3х = 10 і 5х = 10;
в) 3(х-1) = 12 і 3х-3 = 12;
г) 2(х + 1) = 5 і 2х + 1 = 5?
2. Розв'яжіть рівняння:
а) 5х + 2х = 70; б) -12х + 10х = 4;
в) 5х-10х = 45; г) -3х-2х = -16.
Якщо до обох частин правильної рівності додати те саме число, то дістанемо також правильну рівність.
Із цього випливає, що коли, наприклад, до обох частин рівняння
3х = 12-2х додати по 2х, то дістанемо рівняння 3х + 2х = 12. А додати 2х — це те саме, що перенести з правої частини рівняння в ліву частину його член -2х з протилежним знаком.
Узагалі, якщо з однієї частини рівняння в іншу перенести будь-який член рівняння з протилежним знаком, то дістанемо рівняння, рівносильне даному.
Виконання вправ
1. Перенесіть члени рівняння із змінними з правої частини в ліву, а члени рівняння без змінних перенесіть із лівої частини в праву і спростіть рівняння:
а) 2х – 3 = 3х + 2; б) 6 – х = 5 – 3х;
в) – 2х + 6 = х – 2; г) 5х – 3 = 6 – 5х.
2. Чи рівносильні рівняння:
а) 2х + 5 = 10 і 2х = 5;
б) 6 – х = 5 і х = 11;
в) 6х – 1 = 2х + 3 і 4х = 4;
г) х – 1 = х + 2 і 0х = 6?
Якщо обидві частини правильної числової рівності помножити або поділити на одне й те саме число, відмінне від нуля дістанемо правильну рівність.
Отже, рівняння 3х = 6 і х = 2 рівносильні. Рівносильні є також рівняння 10х +100 = 200 і х + 10 = 20. Чому?
Узагалі, якщо обидві частини рівняння помножити або поділити на те саме число, відмінне від нуля, то дістанемо рівняй рівносильне даному.
Виконання вправ:
1) Заповніть пропуски в розв’язуванні рівнянь:
а) 2х – 1 = 3х б) 0,8х - 1 = 0,3х в) 1 – 0,5с = 0,5с
2х ____ 3х = 1 0,8 ___ 0,3х = 1 - 0,5с___0,5с = -1
___х = 1 __х = 1 __с = -1
Х = 1/__ х = 1/___ с = -1/___
Х = ____ х = ____ с =
Відповідь: _____ Відповідь: _____ Відповідь: _____
5. Закріплення й осмислення знань учнів:
Розв’язування вправ:
№ 26, 28, 30, 32, 34
6. Підведення підсумку уроку
1) Які рівняння є рівносильними?
2) Які основні властивості рівнянь?
7. Домашнє завдання:
С. 9-10 п. 1 – вивчити
№ 27, 29, 31, 33, 35