Тема уроку «Рівняння. Розв'язування задач за допомогою рівнянь»
Предмет: математика
Клас: 6
Тривалість уроку: 40 хв.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: урок удосконалення знань, умінь та навичок.
Технологія уроку: розвиваюче навчання.
Мета:
навчальна: формувати в учнів уміння розв’язувати рівняння і задачі за допомогою рівнянь;
розвивальна: сприяти розвитку уваги, пам'яті, пізнавальної діяльності, вміння висловлювати математично грамотно свою думку;
виховна: виховувати математичну культуру запису рівнянь, відповідальне ставлення до навчання, наполегливість.
Задачі: учні повинні формулювати основні властивості рівнянь; розв’язувати рівняння з використанням правил, що ґрунтуються на основних властивостях рівняння; текстові задачі за допомогою рівнянь.
Обладнання: підручник (за ред. Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова та ін.), опорні картки, схема розв’язування текстових задач, проектор, комп’ютер.
Рекомендації до підготовки і проведенню уроку: підготувати картки для актуалізації знань, схему розв’язання текстових задач (одну на парту).
Девіз уроку: Розв'язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення.
В. Джеймс
Хід уроку
Вчитель звертається до учнів:
Перш, ніж приступити до роботи, давайте перевіримо домашнє завдання. Вдома вам потрібно було виконати № 1438, 1440 (1). Хтось з учнів не підписав зошит, в якому він виконував домашнє завдання. Допоможіть мені, будь ласка, перевірити його домашнє завдання і знайти та пояснити, де він припустився помилок, якщо такі є.
(Далі вчитель відкриває заздалегідь записане розв'язання вправ домашнього завдання, причому в кожному з номерів припущено помилки. Учні перевіряють і сигналізують учителеві про знайдену помилку. Один з учнів пояснює, як треба було зробити і чому.)
Картка з розв’язком :
№ 1438 (не вірний розв’язок)
Картка:
Правильна відповідь Наталки 5х-10=х+10
Правильний варіант: правильна відповідь обох дівчаток, бо обидва рівняння рівнозначні (однакові).
№ 1440(не вірний розв’язок)
Нехай х – друге число, тоді 4х - перше число. За умовою задачі маємо рівняння:
х+4х=12;
5х=12;
х=12:5;
х=2,4.
Отже, 2,4 – друге число, тоді 2,4*4=14,4 – перше число.
Відповідь: 2,4; 14,4.
Правильний варіант:
Нехай х – друге число, тоді 4х - перше число. За умовою задачі маємо рівняння:
х+12=4х;
х-4х=-12;
-3х=-12;
х=(-12): (-3);
х=4.
Отже, 4 – друге число, тоді 4*4=16 – перше число.
Відповідь: 4; 16.
Сьогодні ми продовжимо вдосконалювати вміння розв’язувати задачі за допомогою рівнянь. Отож, відкрийте зошити, запишіть число, класна робота і тему: «Рівняння. Розв’язування задач за допомогою рівнянь». Основна мета уроку — сформувати ваше уміння та навички для розв’язування текстових задач.
А для того, щоб ми досягли своєї мети, давайте повторимо теоретичний матеріал і практичні навики розв’язування рівнянь.
А) 5(x-4)=3x-10 Б) 2(x-3)-3(4-x)=5
5х-20=3х-10 2х-6-12+3х=5
5х-3х=-10+20 5х=5+6+12
2х=10 5х=23
х=5 х=
В) Г)
4х-3х=8 2х+16=6-3х
х=85 5х=-10
х=-2
З рештою учнів пригадую матеріал вивчений на попередньому уроці
Перелік запитань:
Очікувана відповідь:
Рівняння – це рівність, що містить невідоме, значення якого треба знайти.
Очікувана відповідь:
Значення невідомого, за якого рівняння перетворюється на правильну числову рівність.
Очікувана відповідь:
Означає знайти всі його корені або встановити, що рівняння не має жодного кореня.
Очікувана відповідь:
Якщо обидві частини рівняння помножити (поділити) на одне й те саме відмінне від нуля число, то отримаємо рівняння, яке має ті самі корені, що й дане.
Очікувана відповідь:
Якщо до обох частин рівняння додати (або відняти) одне й те саме число, то отримаємо рівняння, яке має ті самі корені, що й дане.
Щоб розвязати текстову задачу за допомогою рівняння, треба побудувати її математичну модель, тобто перекласти зміст задачі на мову математики.
Задача.
У першому бідоні в 3 рази більше молока, ніж у другому. Якщо з першого перелити 20 л в другій, то молока в бідонах буде порівну. Скільки молока в кожному бідоні?
- Що відомо про перший бідоні? Про другий?
- Які зміни можна провести з молоком в цих бідонах?
- У результаті переливань скільки молока стане в кожному бідоні?
- Що треба дізнатися?
Вирішувати завдання будемо з допомогою рівнянь. Складемо скорочену умову.
|
Було |
Стало |
Порівняння |
І бідон |
3х л |
3х-20 |
= |
ІІ бідон |
х л |
х+20 |
Розв’язування. (Запис на дошці і в зошитах )
Нехай x л - молока у другому бідоні, 3x (л) - молока було в першому бідоні, 3x-20 (л) - молока залишиться в першому бідоні, x + 20 (л) - молока стане у другому бідоні. Відомо, що молока в бідонах стане порівну. Складемо рівняння:
3x – 20 = x + 20,
3x – x = 20 + 20,
2x = 40,
x = 20.
Отже, 20 літрів молока було в другому бідоні, тоді в першому 20 * 3 = 60 літрів молока.
Відповідь: 20 літрів молока, 60 літрів молока
№ 1443
За 6 зошитів і 4 ручки заплатили 27 грн. Скільки коштує зошит і скільки - ручка, якщо зошит дешевший від ручки на 50 коп.?
Розв’язання:
Нехай x – коштує зошит, тоді ручка коштує –(х+0,5). З умови задачі маємо рівняння:
6х+4*(х+0,5)=27;
6х+4х+2=27;
10х=27-2;
10х=25;
х = 25:10;
х = 2,5
Отже, 2, 5 грн. – коштує зошит. Тоді х+0,5=2,5+0,5=3 (грн.) – коштує ручка.
Відповідь: 2,5грн.; 3 грн.
№ 1447
Два автомобілі виїхали одночасно назустріч один одному з двох пунктів, відстань між якими дорівнює 325 км, і зустрілися через 2,5 год. Знайдіть швидкість кожного автомобіля, якщо швидкість одного з них на 10 км/год. більша, ніж швидкість іншого.
Розв’язання:
Нехай x км/год. – швидкість першого автомобіля, (х+10) км/год. – швидкість другого автомобіля; 2,5х км – проїде перший автомобіль за 2,5 год., тоді другий – 2,5(х+10) км. За умовою задачі складаємо рівняння:
2,5х+2,5(х+10)=325;
2,5х+2,5х+25=325;
5х+25=325;
5х=325-25;
5х=300;
х =300:5;
х=60 (км/год.)
Отже, 60 км/год. - швидкість першого автомобіля.
Тоді х+10=60+10=70 (км/год.) – швидкість другого автомобіля.
Відповідь: 60 км/год., 70 км/год.
Роздаю картки з умовою задачі Завдання: потрібно знайти невідомі величини, скласти рівняння за умовою задачі та розв’язати його. Максимальна кількість балів, які можна отримати за самостійну роботу 9 балів (3 бали – 1задача; 6 балів – 2 задача)
Задача 1
У магазин привезли 180 кг кавунів і динь, причому динь було в 5 разів більше. Скільки кілограм було динь?
Розв’язання:
Нехай х - кількість кілограм кавунів, 5х - динь.
Складемо рівняння х+5х=180
6х=180
х=30
отже, в магазин привезли 30 кг кавунів і 5х=5*30=150 кг динь.
Відповідь: 30 кг кавунів; 150 кг динь
Задача 2
У першій шафі було у 4 рази більше книжок, ніж у другій. Коли в першу шафу поклали 10 книжок, а в другу 25, то в обох шафах книжок стало порівну. Скільки книжок було в кожній шафі спочатку?
|
Було |
Стало |
Порівняння |
І шафа |
|
|
|
ІІ шафа |
|
|
Розв’язання:
Нехай х позначимо початкову кількість книжок у другій шафі, тоді у першій – 4х. За умовою задачі після того як в першу шафу поклали 10 книжок, а в другу 25, то в обох шафах книжок стало порівну.
Складемо рівняння: 4х+10=х+25
4х-х=25-10
3х=15
х=5
Отже, спочатку у другій шафі було 5 книжок, а в першій 4*5=20 книжок.
Відповідь: 5 книжок; 20 книжок.
Задача.
Онучці стільки місяців, скільки років дідусю. Дідусю з онучкою разом 91 рік. Скільки років дідусю і скільки років онучці?
Розв’язання:
Нехай х років дідусю, тоді йому (12х) місяців. Онучці ж – х місяців. Всього їм разом (9112) місяців. Складаємо рівняння:
Отже, дідусю 84 роки. Тоді онучці 84 місяці, або 84:12=7 років.
Відповідь: 7 років, 84 роки.
Повторити §31; опрацювати § 32; виконати письмово №1442, 1444.
Додаткове завдання: скласти задачу, яку можна розв’язати за допомогою рівняння.
Учитель. Послухайте притчу.
Йшов мудрець, а назустріч йому три людини, які везли під палаючим сонцем візок з камінням для будівництва. Мудрець зупинив їх і поставив кожному запитання.
У першого запитав: "Що ти робив цілий день?" Той з усмішкою відповів, що цілий день возив кляті камені.
У другого запитав: "А що ти робив цілий день?" Той відповів: "Я сумлінно виконував свою роботу".
А третій посміхнувся, його обличчя засвітилося радістю і задоволенням. "А я брав участь в будівництві храму".
Я бажаю вам завжди працювати з радістю і задоволенням.
Урок закінчено!
1