Урок "Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини"

Про матеріал

Урок біології 7 клас "Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини"...................................................................................................................

Перегляд файлу

Урок біології 7 клас

Тема уроку: Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини

Мета уроку: Освітня:

  • розширити знання учнів про різноманітність павукоподібних, розкрити риси їх пристосування до середовища існування й способу життя;
  • сформувати поняття про значне поширення представників класу, їх роль у різних екосистемах і господарській діяльності людини;
  • пояснити небезпеку деяких видів павукоподібних, які є паразитами людини й переносниками небезпечних вірусних інфекцій або збудниками деяких захворювань;
  • навчити заходів профілактики захворювань, які переносять павуки й кліщі.

Розвиваюча: розвивати аналітичне і критичне мислення в учнів, уміння працювати з текстом, порівнювати, робити висновки й узагальнення;

Виховна:      здійснювати екологічне виховання учнів та виховання почуття відповідальності, активність і самостійність.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиці за темою «Клас Павукоподібні», опорні схеми,  відео

                            Хід уроку

І. Організаційна частина

Добрий день!

Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».

Так давайте посміхнемось один одному й разом вирушимо до країни знань.

  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми з вами почали вивчати павукоподібних тварин. Для того, щоб пригадати їхню будову і процеси життєдіяльності,

Вибрати з переліку ознаки павукоподібних.

1. Здебільшого суходільні тварини.

2. Здебільшого водяні тварини.

3. Мають три пари ходильних ніг.

4. Мають чотири пари ходильних ніг.

5. Не мають вусиків і складних очей.

6. Мають вусики і складні очі.

7. Тіло складається з головогрудей і черевця, до яких прикріплені кінцівки.

8. Тіло складається з головогрудей, до яких прикріплені кінцівки, і черевця, на якому немає ніг.

9. Дихають за допомогою легеневих мішків і трахей.

10. Дихають за допомогою легенів.

11. Можуть живитися тільки рідкою їжею.

12. Павуки — хижаки, тому живляться тільки твердою їжею.

Відповідь: 1, 4, 5, 8, 9, 11.

Пропоную послухати вірш і вставити у нього пропущені слова.

«Павук»


Роздивись оцю тварину.

То – хазяїн павутини

Коло вив’язав навкруг.

Здогадались? Це - … (Павук)

Подивись на нього знову.

Має він таку будову:

З грудьми злилась голова:

В тілі відділів є … (Два)

Перший, ми це не забудем,

Зветься, так: … (Головогруди)

Ну а другий відділ – цей,

Має назву … (Черевце)

Як кінцівки розчепірив!

З боку кожного - … (Чотири)

Тобто, щоб ходити, він

Має вісім ніг один.

В павука з сегментів ноги,

Тобто він … (Членистоногий)

Ну а органи чуття –

Зовсім інша це стаття.

Кожен хай запам’ятає:

Вусиків павук … (Немає)

Бачиш крапочки оті?

Очі. Вісім. Всі - … (Прості)

Є кінцівки не для руху:

Орган дотику і … (Нюху)

Ногощупальцями звуться,

Усього навкруг торкнуться!

Наш павук – то трудівник,

Лінуватися не звик!

Тягне з черевця він нитку

Та будує … (Ловильну сітку)

Ловить мух не просто так:

Він за живленням … (Хижак)

І, забувши про манери,

Встромить в жертву … (Хеліцери)


  1.   Мотивація навчальної діяльності                                                                  Павуки - одне з чудес живої природи. Їх різноманітність вражає уяву. Науці відомо близько 70 000 видів павуків. Розміри сильно варіюють: від найменших (0,8 мм) до найбільших (11 см). Павуки - одні з найпоширеніших тварин. Найбільш багаті павуками області з рясним рослинним покривом, але зустрічаються вони у всіх ландшафтних і кліматичних зонах, від полярних областей і високих гір до сухих степів і розпечених пустель. Павуки знайдені в Гренландії поблизу льодовиків і на антарктичних островах, багато видів звичайні в горах на висоті 2-3 тис. м, а один вид скакунів, знайдений на Евересті, на висоті 7 тис. м. Місця проживання павуків надзвичайно різноманітні. Вони живуть у ґрунті і на її поверхні, у лісовій підстилці, у моху, на трав'янистою та деревної рослинності, під корою, в дуплах, під каменями, у тріщинах скель, у печерах, в норах і гніздах інших тварин, у житло людиниУ різних народів відношення до павуків дуже різне:
  • одним вони вселяють страх (розрізняють навіть один з його різновидів – арахнофобію);
  • другі вважають їх болотними духами;
  • треті думають що вони посланці пекла;
  •            четверті ж рахують їх символом миру.  .                                                           Хто ж вони ці тварини?   Наскільки вони різноманітні? Корисні вони чи шкідливі?

IV. Повідомлення теми та завдань уроку

«Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини» (тема записана на дошці).

Вивчивши її ви довідаєтесь багато цікавого та корисного. Отож перед нами стоять такі завдання:      розширити знання про різноманітність  павукоподібних;

  • вивчити ознаки рядів класу;  з’ясувати небезпеку деяких павукоподібних;
  • розкрити значення павукоподібних у природі та житті людини.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Поговоримо про класифікацію павукоподібних . Клас Павукоподібні поділяються на 3 види:  Ряд Павуки;   Ряд Кліщі;  Ряд скорпіони. Наукова назва класу Павукоподібні – Арахніди. Чому їх так назвали? Послухайте легенду. 

                   Легенда про Арахну і Афіну

Жила в давнину проста дівчина Арахна. І славилась вона своїм вмінням плести чудове найтонше полотно. Горда своїм, викликала вона на змагання саму богиню Афіну. Афіна прийняла виклик і зіткала дивовижне полотно, на якому показала гріховність людей, покараних за це.

Арахна створила не менш гарне полотно, де зобразила богів з їх людськими слабостями, не гідними поваги.

Розгнівана богиня розірвала полотно і перетворила дівчину на істоту, яка все своє життя плете – на павука.

Саме від імені цієї дівчини і походить наукова назва Павукоподібних – Арахніди.

2. Щоб вирішити завдання, які перед нами стоять, ми вирушимо в явну подорож до країни Арахнід. Наші зупинки – це міста, що мають такі самі назви, як і ряди класу Павукоподібні. Бажаю цікавої та пізнавальної подорожі!

                                        Зупинка 1. «Павуки»  (Відео.   )

Ознаки цього ряду нам відомі з попереднього уроку.   Отож пригадаймо! (Бесіда)

  1. Які відділи тіла є у павука?  Хто павуки за живленням?

Щодо різноманітності, то цей ряд є найчисельнішим з усього класу. В природі існує близько 30 тис. видів, а в Україні понад 1 тис.

Найбільш цікавими представниками є  ( Відео)

  1. Значення павуків (Робота з підручником)
  1. Регулюють чисельність комах.
  2. Отрута деяких павуків становить загрозу здоров’ю і навіть життю людини.
  3. З отрути павуків виготовляють снодійні та заспокійливі ліки.
  4. Деякі (павуки птахоїди) є домашніми улюбленцями.

У природі

Для людини

1. Ланка в ланцюзі живлення.

2. Ґрунтові кліщі беруть участь у ґрунтоутворенні.

3. Зменшують чисельність шкідни­ків рослин

1. Можна споживати в їжу.

2. Знижують шкідників сільського господарства.

3. Є отруйні види.

4. Шкідники сільськогосподар­ських культур.

5. Знищують продовольчі товари, шкірні вироби.

6. Спричиняють хвороби.

7. Переносники інфекційних хво­роб (енцефаліт)

Ім’ям цього павука названо танець – тарантела. Справа у тому, що італійці вважали, що від укусу цього отруйного павука рятує лише цей швидкий танок.

Цікавим і небезпечним є каракурт або, як його ще називають в народі – чорна вдова. Чорною вдовою його назвали тому, що після запліднення самка вбиває і з’їдає самця. Отрута каракурта дуже сильна. Від неї помирають не лише люди, а й такі великі тварини як коні та верблюди. Небезпечний цей павук ще й тим, що його важко побачити, бо ховаєтьсь у норах.

Поширений у степах і пустелях Азії. Зустрічається він у степах України. Проти отрути каракурта є протикаракуртова сироватка.

                   Зупинка 2. «Кліщі»     Відео 

  1. Розповідь з елементами бесіди.
  • Це друга за кількістю видів група павукоподібних ( понад 20 тис.  видів, в Україні — понад 3 тис.). У кліщів голова-груди та черевце повністю злиті між собою й утворюють тулуб. У передній частині тіла розташована так звана голівка, утворена хеліцерами та ногощупальцями.
  • Кліщі, на відміну від павуків мають непрямий розвиток. Із яйця виходить шестинога личинка, яка після декількох линянь перетворюється на дорослу особину. Кліщі поширені у всіх середовищах існування.
  • За характером живлення кліщі є
  • сапротрофи (переробляють органічні рештки, тим самим беруть участь у грунтоутворенні);   хижаки (знищують комах, у тому числі й шкідників 
  • паразити (живляться кров’ю тварин і людини та соками рослин)

 Захищаємось від кліщів Борошняний кліщ або комірний кліщ -  небезпечний шкідник зерна і продуктів його переробки. Зустрічається повсюдно на струмах, в стогах, зерносховищах, в місцях зберігання продуктів. Ушкоджує зерно, муку, крупи, макухи, насіння олійних культур, сушені овочі, фрукти і гриби сушене і копчене м'ясо, сіно, солому і т. д. Продукти, сильно заражені цим видом кліща, стають липкими, набувають «медового» запаху і втрачають харчові якості.

Небезпечним для людини є коростяний кліщ або як його називають свербун. Його розміри 0,2-0,5 мм. Паразитує в шкірі людини, чим спричинює сильний свербіж. Захворювання називається короста. Від хворої до здорової людини короста передається при безпосередньому контакті або через спільні речі.

Найнебезпечнішими є іксодові кліщі: тайговий, собачий кліщі. Вони переносять збудників небезпечних захворювань: кліщового енцефаліту, поворотного тифу, піроплазмозу собак. Тому потрібно знати як захиститися від них.

 

  Зупинка 3. «Скорпіони» Відео

  1. Розповідь з елементами бесіди. Ознаки ряду Скорпіони
  1. Сегментовані головогруди і вузьке довге сегментоване черевце, яке закінчується жалом. Не мають хеліцер. Педипальпи (ногощупальця закінчується великими клешями).
  2. Характер живлення – хижаки (живляться павуками, багатоніжками, комахами та їх личинками, нерідко поїдають один одного). Можуть довго голодувати – від кількох місяців до півтора року.
  3. Розвиток – прямий. Самки народжують живе потомство, яке носять деякий час на спині.
  4. Різноманітність скорпіонів  Цей ряд нараховує понад 600 видів. Найбільший – імператорський скорпіон . В Україні зрідка трапляється – карпатський скорпіон і кримський. Ці види невеликих розмірів (до 4 см)

VІ. Узагальнення знань   Бесіда: Що було головним на уроці?  

Яку нову інформацію знаємо зараз?  Що було цікавого на уроці?

VIІ.   Домашнє завдання  Опрацювати  параграф

Ілюстрації до легенди

D:\дімина\біологія1\Арахна\Arachne.jpgD:\дімина\біологія1\Арахна\Diego_Velázquez_014.jpg

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
4907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку