Урок біології 7 клас "Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини"...................................................................................................................
Урок біології 7 клас
Тема уроку: Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини
Мета уроку: Освітня:
Розвиваюча: розвивати аналітичне і критичне мислення в учнів, уміння працювати з текстом, порівнювати, робити висновки й узагальнення;
Виховна: здійснювати екологічне виховання учнів та виховання почуття відповідальності, активність і самостійність.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: таблиці за темою «Клас Павукоподібні», опорні схеми, відео
Хід уроку
І. Організаційна частина
Добрий день!
Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».
Так давайте посміхнемось один одному й разом вирушимо до країни знань.
На минулому уроці ми з вами почали вивчати павукоподібних тварин. Для того, щоб пригадати їхню будову і процеси життєдіяльності,
Вибрати з переліку ознаки павукоподібних.
1. Здебільшого суходільні тварини.
2. Здебільшого водяні тварини.
3. Мають три пари ходильних ніг.
4. Мають чотири пари ходильних ніг.
5. Не мають вусиків і складних очей.
6. Мають вусики і складні очі.
7. Тіло складається з головогрудей і черевця, до яких прикріплені кінцівки.
8. Тіло складається з головогрудей, до яких прикріплені кінцівки, і черевця, на якому немає ніг.
9. Дихають за допомогою легеневих мішків і трахей.
10. Дихають за допомогою легенів.
11. Можуть живитися тільки рідкою їжею.
12. Павуки — хижаки, тому живляться тільки твердою їжею.
Відповідь: 1, 4, 5, 8, 9, 11.
Пропоную послухати вірш і вставити у нього пропущені слова.
«Павук»
Роздивись оцю тварину.
То – хазяїн павутини
Коло вив’язав навкруг.
Здогадались? Це - … (Павук)
Подивись на нього знову.
Має він таку будову:
З грудьми злилась голова:
В тілі відділів є … (Два)
Перший, ми це не забудем,
Зветься, так: … (Головогруди)
Ну а другий відділ – цей,
Має назву … (Черевце)
Як кінцівки розчепірив!
З боку кожного - … (Чотири)
Тобто, щоб ходити, він
Має вісім ніг один.
В павука з сегментів ноги,
Тобто він … (Членистоногий)
Ну а органи чуття –
Зовсім інша це стаття.
Кожен хай запам’ятає:
Вусиків павук … (Немає)
Бачиш крапочки оті?
Очі. Вісім. Всі - … (Прості)
Є кінцівки не для руху:
Орган дотику і … (Нюху)
Ногощупальцями звуться,
Усього навкруг торкнуться!
Наш павук – то трудівник,
Лінуватися не звик!
Тягне з черевця він нитку
Та будує … (Ловильну сітку)
Ловить мух не просто так:
Він за живленням … (Хижак)
І, забувши про манери,
Встромить в жертву … (Хеліцери)
IV. Повідомлення теми та завдань уроку
«Різноманітність павукоподібних, їх роль в екосистемах і значення в житті людини» (тема записана на дошці).
Вивчивши її ви довідаєтесь багато цікавого та корисного. Отож перед нами стоять такі завдання: розширити знання про різноманітність павукоподібних;
V. Вивчення нового матеріалу
1. Поговоримо про класифікацію павукоподібних . Клас Павукоподібні поділяються на 3 види: Ряд Павуки; Ряд Кліщі; Ряд скорпіони. Наукова назва класу Павукоподібні – Арахніди. Чому їх так назвали? Послухайте легенду.
Легенда про Арахну і Афіну
Жила в давнину проста дівчина Арахна. І славилась вона своїм вмінням плести чудове найтонше полотно. Горда своїм, викликала вона на змагання саму богиню Афіну. Афіна прийняла виклик і зіткала дивовижне полотно, на якому показала гріховність людей, покараних за це.
Арахна створила не менш гарне полотно, де зобразила богів з їх людськими слабостями, не гідними поваги.
Розгнівана богиня розірвала полотно і перетворила дівчину на істоту, яка все своє життя плете – на павука.
Саме від імені цієї дівчини і походить наукова назва Павукоподібних – Арахніди.
2. Щоб вирішити завдання, які перед нами стоять, ми вирушимо в явну подорож до країни Арахнід. Наші зупинки – це міста, що мають такі самі назви, як і ряди класу Павукоподібні. Бажаю цікавої та пізнавальної подорожі!
Зупинка 1. «Павуки» (Відео. )
Ознаки цього ряду нам відомі з попереднього уроку. Отож пригадаймо! (Бесіда)
Щодо різноманітності, то цей ряд є найчисельнішим з усього класу. В природі існує близько 30 тис. видів, а в Україні понад 1 тис.
Найбільш цікавими представниками є ( Відео)
У природі |
Для людини |
1. Ланка в ланцюзі живлення. 2. Ґрунтові кліщі беруть участь у ґрунтоутворенні. 3. Зменшують чисельність шкідників рослин |
1. Можна споживати в їжу. 2. Знижують шкідників сільського господарства. 3. Є отруйні види. 4. Шкідники сільськогосподарських культур. 5. Знищують продовольчі товари, шкірні вироби. 6. Спричиняють хвороби. 7. Переносники інфекційних хвороб (енцефаліт) |
Ім’ям цього павука названо танець – тарантела. Справа у тому, що італійці вважали, що від укусу цього отруйного павука рятує лише цей швидкий танок.
Цікавим і небезпечним є каракурт або, як його ще називають в народі – чорна вдова. Чорною вдовою його назвали тому, що після запліднення самка вбиває і з’їдає самця. Отрута каракурта дуже сильна. Від неї помирають не лише люди, а й такі великі тварини як коні та верблюди. Небезпечний цей павук ще й тим, що його важко побачити, бо ховаєтьсь у норах.
Поширений у степах і пустелях Азії. Зустрічається він у степах України. Проти отрути каракурта є протикаракуртова сироватка.
Зупинка 2. «Кліщі» Відео
Захищаємось від кліщів Борошняний кліщ або комірний кліщ - небезпечний шкідник зерна і продуктів його переробки. Зустрічається повсюдно на струмах, в стогах, зерносховищах, в місцях зберігання продуктів. Ушкоджує зерно, муку, крупи, макухи, насіння олійних культур, сушені овочі, фрукти і гриби сушене і копчене м'ясо, сіно, солому і т. д. Продукти, сильно заражені цим видом кліща, стають липкими, набувають «медового» запаху і втрачають харчові якості.
Небезпечним для людини є коростяний кліщ або як його називають свербун. Його розміри 0,2-0,5 мм. Паразитує в шкірі людини, чим спричинює сильний свербіж. Захворювання називається короста. Від хворої до здорової людини короста передається при безпосередньому контакті або через спільні речі.
Найнебезпечнішими є іксодові кліщі: тайговий, собачий кліщі. Вони переносять збудників небезпечних захворювань: кліщового енцефаліту, поворотного тифу, піроплазмозу собак. Тому потрібно знати як захиститися від них.
Зупинка 3. «Скорпіони» Відео
VІ. Узагальнення знань Бесіда: Що було головним на уроці?
Яку нову інформацію знаємо зараз? Що було цікавого на уроці?
VIІ. Домашнє завдання Опрацювати параграф
Ілюстрації до легенди