Урок "Бактерії — найменші одноклітинні організми. Дріжджі - одноклітинні гриби. Міні-проєкт “Чому скисає молоко”"

Про матеріал

Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; розкрити будову та процеси життєдіяльності; особливу увагу звернути на особливість їхнього існування у природі.

Перегляд файлу

Тема 2. (8 год)Одноклітинні організми.

Перехід до багатоклітинності

Уроки 11-12

Бактерії — найменші одноклітинні організми. Дріжджі - одноклітинні гриби. Міні-проєкт “Чому скисає молоко”.

Мета.

Освітня. Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; розкрити будову та процеси життєдіяльності; особливу увагу звернути на особливість їхнього існування у природі.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.

Структура уроку.

I міні-модуль

  1. Організаційний етап……………………………………………....2хв

2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………..7хв

3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв

4. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв

II міні-модуль

5. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв

6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і

вмінь учнів ……………………………………………………….....15 хв

III міні-модуль

7.Самостійна робота учнів……………………………………..…..20хв

8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв

9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв

Хід уроку.

I міні-модуль

1. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка відсутніх.

  1. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Поміркуйте над словами М.Заболоцького та визначте тему нашого уроку.

Чарівний прилад Левенгука

Поверхню дослідив води,

Щоб вивчила нова наука

Життя незнаного сліди.

Учні називають тему та мету.

4. Вивчення нового матеріалу

про особливості будови і життєдіяльності бактерій:

-про різноманітність бактерій у залежності від живлення (сапротрофи; симбіотрофи; паразитичні; фототрофні, хемотрофні);

-про форму їхніх клітин;

-про особливості поширення;

-про значення у житті інших живих організмів (корисне і шкідливе).

Для допитливих.

Цікаво знати, що в 1 г ґрунту можуть існувати мільйони клітин бактерій. В 1 мл води забруднених водойм та повітря їхніх клітин налічують сотні тисяч. Спори бактерій знайдено в повітрі на висоті десятків кілометрів над поверхнею Землі. Є види бактерій, здатні оселятися навіть там, де немає кисню. Є види, поширені в гарячих джерелах, температура води в яких сягає +90 С. Деякі види бактерій виявлено в нафтоносних шарах на глибині кількох кілометрів.

II міні-модуль

  1. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

Слово «дріжджі» має спільний корінь зі словом «дрижати», яке використовувалося при описі спінювання рідини, що часто супроводжує бродіння, спричинюване дріжджами.

Дріжджі — одні з найстародавніших «домашніх організмів». Тисячі років люди використовували їх для випічки. Археологи знайшли серед руїн давньоєгипетських міст жорна й пекарні, а також зображення пекарів. Припускають, що єгиптяни ще до 1200 р. до н. е. опанували технологію випічки дріжджового хліба разом з випічкою прісного. Для початку зброджування нового субстрату люди використовували залишки старого. У 1680 р. голландський натураліст Антоні ван Левенгук уперше побачив дріжджі в оптичний мікроскоп, проте не розпізнав у них, через відсутність руху, живі організми.

4. Вивчення нового матеріалу

Технологія «Мікрофон»

Запитанн уителя:

— Що вам відомо про гриби?

Очікувані відповіді учнів:

1. Гриби — це організми, які складаються із шапинки, ніжки.

2. Ростуть у лісі.

3. Бувають їстівні та отруйні.

4. Дітям не бажано вживати гриби тощо.

Запитання до учнів:

— Які асоціації у вас викликає слово «дріжджі»?

Очікувана відповідь учнів: хліб, пиріжки, булочки тощо.

Запитання до учнів:

— Чи можна дріжджі віднести до грибів?

Очікувана відповідь учнів: ні.

Проектування зображення дріжджів на екрані.

Пояснення учителя.

Дріжджі належать до групи одноклітинних грибів, які втратили міцеліальну будову (не утворюють плодові тіла), бо середовищами їх існування стали субстрати рідкої або напіврідкої консистенції, що містять у великій кількості органічні речовини. До групи дріжджових грибів входять 1500 видів. У природі дріжджі значно поширені й мешкають на субстратах, багатих цукрами.

Розміри дріжджових клітин становлять у середньому від 3 до 7 мкм у діаметрі, але трапляються деякі види, клітини яких можуть досягати 40 мкм. Дріжджові клітини нерухомі і мають овальну форму.

Дріжджова клітина має клітинну стінку. Під клітинною стінкою розміщена плазматична мембрана, що охоплює цитоплазму клітини, у якій містяться органели (вакуолі, мітохондрії) та різноманітні включення. Ядро дріжджів містить хромосоми.

Запитання до учнів:

— За будовою клітини дріжджі належать до еукаріотів чи прокаріотів?

Очікувана відповідь учнів:

За будовою клітини дріжджі належать до еукаріотів.

Розповідь учителя.

Ріст і розмноження дріжджів відбувається з величезною швидкістю. Найхарактернішим способом вегетативного розмноження для одноклітинних грибів — дріжджів є брунькування.

6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

Опрацювати матеріал підручника:

- про бактеріальні хвороби, причини зараження ними, шляхи проникнення бактерій та заходи профілактики.

- роль дріжджів та бактерій у житті людини.

Заповнити таблицю. Значення бактерій.

Шкідливі бактерії

Корисні бактерії

 

 

III міні-модуль

  1. Самостійна робота учнів.

Захист проекту “Чому скисає молоко?”

 Діти на минулому уроці отримали завдання : провести дослід до молока додати воду, оцет, гіпс та зробити висновок чи скисає молоко і як швидко?

У чотири склянки налити молоко. Першу склянку залишити на підвіконні (нічого не додавати), У другу – додати воду, у третю – оцет, а у четверту – гіпс.

Висновки У першій склянці молоко скисло через 2-3 доби(діяли молочно - кислі бактерії), у другій – не скисло(помутніло т.к. разом з водою попали погані бактерії і біфітобактерії не встигли переробити молоко), у третій – молоко скисло через декілька хвилин (виділення сиворотки), у четвертій – на наступну добу помутніло та скисло (виділення грудочок).

У кислому середовищі скисання молока відбувається швидше, ніж у природному.

  1. Підсумки уроку.

Дріжджі - це одноклітинні гриби. їхні клітини мають овальну або кулясту форму. Вони не утворюють фибних ниток.

Дріжджі надають перевагу середовищам з високим умістом цукру: поверхні плодів і листків, нектару квіток тощо.

Розмножуються дріжджі брунькуванням.

Цукрові дріжджі широко застосовують у хлібопекарській промисловості.

Поповніть свій біологічний словник: грибниця, дріжджі, брунькування.

Виберіть одну правильну відповідь

1) Бактерії, що живляться готовими органічними речовинами:

А автотрофи В фотосинтетики Б гетеротрофи Г міксотрофи

2)Бактерії, які живляться органічними речовинами живих організмів:

А автотрофи В сапротрофи Б міксотрофи Г паразити

3)Паличкоподібні бактерії:

А бацили В спірили Б вібріони Г стафілококи

4)Округлі бактерії:

А бацили В спірили Б коки Г вібріони

5)Бактерії, які мають вигляд коми:

А стафілококи Б спірили  В вібріони Г бацили

6)Цукрові дріжджі розмножуються:

А поділом навпіл; Б брунькуванням; В спорами.

  1. У клітинах цукрових дріжджів клітинна оболонка:

А є Б немає.

Дайте відповідь на запитання

8)У яких галузях господарства людина використовує дріжджі?

9)Якої шкоди дріжджі можуть завдавати людині?

10)Чому дріжджове тісто треба тримати в теплому місці?

  1. Домашнє завдання.

§11-14, с 234-235 прочит, вивчити терміни. §13-14 виписати характеристику бактерій та іх значення.

 

1

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
2716
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку