Урок"Різноманітність птахів, їх роль в природі та значення у житті людини. "

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть: -наводити приклади птахів своєї місцевості; - розпізнати тварин на зображеннях і вприроді; -дізнатись про найбільш характерні особливості представників певних Надрядів (Рядів) птахів; -продовжувати вдосконалювати навички: працювати в групах, вести фенологічні спостереження; -формувати вміння сприймати інформацію та вибирати основне, конспектуючи в таблицю; -досліджувати пристосування птахів до різних умов довкілля; -виховувати бережливе ставлення до птахів.
Перегляд файлу

Тема. Різноманітність птахів, їх роль в природі та значення у житті людини.

Мета: сформувати знання про особливості розмноження та розвитку птахів; ознайомити учнів з різноманітністю птахів; схарактеризувати окремі види птахів; розкрити особливості будови птахів у зв’язку зі способом життя; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення учнів, уміння працювати у групах; формувати навички самоаналізу, уміння робити висновки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

-наводити приклади птахів своєї місцевості;

- розпізнати тварин на зображеннях і вприроді;

-дізнатись  про    найбільш    характерні  особливості представників      певних Надрядів (Рядів) птахів;

-продовжувати    вдосконалювати   навички:     працювати  в        групах,       вести фенологічні спостереження;

-формувати вміння сприймати інформацію та вибирати основне, конспектуючи в таблицю;

-досліджувати пристосування птахів до різних умов довкілля; -виховувати бережливе ставлення до птахів.

Обладнання та матеріали: малюнки, схеми, дидактичні картки ,зошит, підручник

Тип уроку: комбінований з елементами нестандартних форм.

Структура уроку

I.          Організаційний етап

II.      Оголошення теми, мети і завдань уроку

III.   Мотивація навчальної діяльності школярів

1. «Так і живуть поруч птахи і люди, часто не зважають одне на одного, іноді сваряться, іноді радіють одне одному, як члени однієї великої родини. Хто з них

більше потрібен – людина птахам чи птахи людині?»

Форма «Мозкова атака»

- відповіді учнів. ( узагальнює і робить висновок сильніший учень, а доповнює вчитель).

2.Наші очікування ( учні пишуть на стікерах…) IV. Актуалізація опорних знань

1.Виконання тестових завдань.

Вибрати одну або декілька правильних відповідей.

1.    Ознаки, спільні для птахів і плазунів:

А відділи тіла                                    Г  похідні покривів

Б покриви                              Д  три повіки

В дзьоб

2.    Установіть причини поширення птахів у різних кліматичних зонах.

А великі розміри

Б теплокровність

В здатність у разі настання несприятливих умов упадати в сплячку Г пір’яний покрив

3.    Укажіть залози шкіри птахів.

А отруйні                               В  пахучі

Б куприкова                           Г  потові

4.    Укажіть частини будови пера, відсутні у пухових перах.

А опахало

Б борідки першого порядку

В стрижень

Г борідки другого порядку

5.    Укажіть функцію, яку виконують рульові пера.

А дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри

Б створюють підйомну силу

В дають можливість змінювати напрям польоту

Г створюють обтічну форму

6.    Укажіть функцію, що виконують покривні пера.

А дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри

Б створюють обтічну форму

В створюють підйомну силу

Г дають можливість змінювати напрям польоту

Відповіді: 1 — А, Б, Д; 2 — Б, Г; 3 — Б; 4 — Г; 5 — В; 6 — Б.

2. Робота в парах.«Поміркуйте!».

— Чим відрізняється процес линяння у птахів і змій?

— Під час зміни оперення деякі птахи дуже худнуть. Які це птахи і чому вони худнуть?

— У людини після фізичного навантаження спостерігається задишка. Поясніть, чи буде задишка у птаха після тривалого перельоту.

— Будь-який зайвий вантаж заважав би під час польоту. Які зміни у зв’язку із цим відбувалися в травній і видільній системах птахів?

( узагальнює і доповнює вчитель)

V. Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя з елементами бесіди.

1.            Особливості розмноження і розвитку птахів

Розмноження у птахів передбачає:

                         установлення гніздової території,

                         шлюбну поведінку,

                         спарювання,

                         створення пари,

                         побудову гнізда,

                         відкладання яєць,

                         насиджування,

                         піклування про потомство.

Після прибуття самки на гніздову ділянку самець активізує свої звукові та зорові демонстрації, він співає все голосніше і періодично переслідує самку. Спочатку вона не здатна до запліднення, але через декілька діб її фізіологічний стан змінюється, і проходить спарювання. При цьому нерідко встановлюється більш-менш міцний зв’язок між партнерами — виникає пара.

Співочі птахи — у переважній більшості моногамні. Протягом усього сезону розмноження вони мають лише одного партнера, утворюючи з ним стабільну пару. У деяких видів кожне гніздування протягом одного сезону супроводжується зміною партнера. Гуси, лебеді та великі хижі птахи утворюють пару на все життя.

Для ряду видів, у тому числі й деяких співочих, характерна полігамія. Якщо самець спарюється з двома і більше самками, говорять про полігінію; якщо самка з двома і більше самцями — про поліандрію. Полігінія трапляються частіше (наприклад, у рисового трупіала); поліандрія відома у плямистого американського перевізника. Невпорядковані спарювання без утворення стійких пар між партнерами називають проміскуїтетом. Він характерний, наприклад, для тетер.

Після утворення пари самці піклуються про її збереження. Вони приносять матеріал для гнізда, іноді допомагають його будувати і, як правило, годують самку, що насиджує.

Запитання до учнів:

— Який матеріал можуть використовувати птахи для будівництва гнізда?

(фронтальне опитування.)

image

2. Різні групи птахів значно відрізняються між собою… .

Вчені їх об’єднали у надряди …, ряди… .

Кожна з попередньо об’єднаних домашніх груп учнів отримали завдання (опрацювати самостійно матеріал підручника, додаткову літературу, матеріал ЗМІ і підготувати змістовну розповідь про відповідних птахів) та підготували цікаві розповіді, малюнки, повідомлення. І мають сьогодні можливість донести інформацію своїм однокласникам.

VI. Оперування своїми знаннями в нестандартних умовах Презентація робіт домашніх груп:

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

Г Р У П И

-                    Кожна з груп характеризує птахів, вказує на основні риси пристосованості до середовища в якому мешкає, розповідає зооновини (матеріал із рубрики «Це цікаво знати»), інформацію власних спостережень.

-                    Керівники груп корегують роботою членів групи (хто і що повинен, в якій формі доповісти).

( узагальнює і робить висновок сильніший учень, а доповнює вчитель).

1.   Безкільові птахи … .

2.   Пінгвіни … .

3.   Гусеподібні … . Куроподібні … .

4.   Дятли … . Соколоподібні … .

5.   Совоподібні … . Сивкоподібні … .

6.   Лелекоподібні … . Журавлеподібні … .

7.   Горобцеподібні … .

- Аналіз розповідей (повідомлень), супроводжується заповненням учнями таблиці в робочих зошитах за відповідним зразком:

Ряд або Надряд

Особливості будови та

життєдіяльност

і

Значення

Представники

Ознаки пристосування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. Узагальнення і систематизація

Руханка « Пташинний двір» https://www.youtube.com/watch?v=qhQFYfobpmg Гра «Аукціон»

Запитання до учнів:

— Деякі птахи, наприклад пінгвіни, чайки, гагари, не влаштовують гнізд. Чому?

(Учні в процесі обговорення повинні дійти висновку, що це пов’язано із браком природного матеріалу.)

Запитання до учнів:

— Чи однакову кількість яєць відкладають різні види птахів?

Кількість яєць у різних птахів буває різною. Одні птахи (кайри, деякі великі хижі) відкладають одне яйце, інші (багато голубів, гагари, журавлі) мають кладку з двох яєць. Три яйця відкладають більшість мартинів, рябки; чотири яйця — кулики. Горобині мають кладку із чотирьох-шести яєць (іноді — 15, наприклад у синиці). Найбільшу кількість яєць у кладці мають качині (16), курячі (куріпка сіра — до 25, кеклик — до 26 штук). Розміри кладок змінюються в одних і тих самих видів. Більш-менш постійна кількість яєць характерна для тих птахів, які відкладають небагато яєць. Значно більші коливання яєць у кладках бувають у птахів, що відкладають багато яєць.

Яйця за вагою: колібрі — 2 мг; зозуля — 3 г; курка — 25 г; індичка — 80 г; пінгвін — 500 г; страус — 1500 г.

Запитання до учнів:

— Від чого залежить кількість і розміри яєць у птахів? (Обговорення відповідей учнів.) — Як довго відбувається зігрівання яєць в очікуванні вилуплення?

(Жайвір, шпак12 днів; лелеки13 днів; голуби19 днів; пінгвіни56 днів; альбатроси80 днів.)

— Якого кольору можуть бути яйця у птахів?

— Від чого залежить колір яєць? (Обговорення відповідей.)

(Проектування зображення на екран.)

image

image

image

image

image

image

VIII. Підведення підсумку уроку

1.Рефлексія на стікерах діти пишуть і озвучують наклеюють на

«Дерево очікувань»

-мені сподобалось на уроці…?; -мені запам’яталось з уроку..?; - мені не зрозуміло…?

(повернення до очікуваних результатів).

2.   пантоміма ( усмішкою)!

3.   Оцінювання роботи домашніх груп загалом і окремих осіб .

IX. Визначення домашнього завдання

-   відповісти завдання після параграфів (письмово);

-   підготувати цікавинки про птахів

-   продовжувати вести фенологічні спостереження за птахами ( лелеками).

pdf
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
25 листопада 2023
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку