До підручника О. Г. Ярошенко, В. М. Бойко, видавництво СВІТОЧ 2018 р. Мета розробки - сформувати уявлення учнів про різноманітність речовин, прості й складні речовини, органічні й неорганічні, сформувати явлення про розповсюдження речовин у природі.
Вчитель Соколівського НВК ім. О. Яроша
Трофімова Оксана Миколаївна
Урок № 12 з природознавства в 5 класі
Тема: Різноманітність речовин.
Поняття про неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини.
Мета : - навчальна: сформувати уявлення про різноманітність речовин, дати поняття про прості і складні речовини, органічні і неорганічні, сформувати явлення про розповсюдження речовин у природі;
- розвивальна: розвивати спостережливість та дослідництво, науковий
світогляд, формувати абстрактне мислення;
- виховна: виховувати цікавість до дослідницької роботи, бережне ставлення до довкілля.
Тип уроку: вивчення новогоматеріалу.
Обладнання: малюнки і моделі атомів та молекул, таблиця хімічних елементів, малюнки тіл з різних речовин, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними речовинами, які нас оточують, зможуть наводити приклади простих і складних речовин, пояснювати причини їхнього утворення.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Ми знаємо, що в природі існує понад сто атомів. З них утворилися мільйони молекул, а відповідно це мільйони речовин. Як же в них розібратися?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Як називаються частинки, з яких складаються молекули?
- У яких агрегатних станах існують речовини? ? Що називають дифузією?
- 3 яких частинок складаються речовини?
- Які ви знаєте властивості речовин?
- Як можна змінити агрегатний стан речовини?
- У чому полягає відмінність між твердим, рідким і газоподібним
агрегатним станом речовини на рівні молекул?
* Поясніть причину різноманітності тіл і речовин.
Речовин в світі існує дуже багато.
Якщо хімічних елементів понад 100, то речовин – близько 10 млн.
Їх поділяють на групи (класифікують), для того, щоб легше в низ розібратися…
* Прийом «Асоціації» («Павучок»)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прості речовини
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Речовин, як ми з'ясували на минулих уроках, дуже багато. Щоб полегшити вивчення та використовування речовин, їх поділяють на групи, тобто класифікують.
Найпростіший поділ — це поділ речовин на прості та складні.
Подивімося на таблицю хімічних елементів. Ми бачимо назви хімічних символів, за кожним символом стоїть назва хімічного елемента. Подивіться на свої графітові олівці, вони утворені атомами Карбону, з атомів Алюмінію складається метал алюміній, з якого виготовлена скріпка або цвях. Ці тіла вам добре відомі.
Тобто, прості речовини утворені атомами лише одного хімічного елемента.
Складні речовини
Речовини утворені з атомів двох і більше хімічних елементів. Подивімося на відому нам воду, кожна молекула води містить 2 атоми Гідрогену та 1 Оксигену.
Цукор містить 12 атомів Карбону, 22 атоми Гідрогену та 11 атомів Оксигену.
Одна молекула цукру — це 45 атомів.
Складних речовин більше, ніж простих. Складних речовин багато в природі.
Див. мал. 18, стр.40. (підручник).
Органічні речовини.
Відтепер ви знаєте, що речовини бувають простими і складними, мають різні агрегатні стани, а саме: рідкий, твердий та газоподібний.
А ще речовини можна поділити на органічні та неорганічні. Назва «органічні речовини» виникла тому, що виявили їх у складі організмів живих істот. У складі всіх органічних речовин є атоми Карбону (С) та зазвичай Гідрогену (Н). Досить багато органічних речовин містять ще й атоми Оксигену (О). Нітроген (N) міститься у важливих для живих істот білках. Прикладами природних органічних речовин є:
природний газ, нафта, жири, білки, вуглеводи, цукор, крохмаль, оцет.
Див. мал. 19, стр.41. (підручник).
Неорганічні речовини.
Наприклад, до неорганічних належить така речовина, як карбонат кальцію. З неї утворена крейда, якою ви пишете, а також наші кістки. Також: сіль сода, мінеральна вода, тощо.Чому так? Про це ви дізнаєтесь пізніше на уроках хімії.
Див. мал. 20 , стр. 42. (підручник).
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
А Прийом «Інтелектуальна розминка»
* Робота з підручником
Завдання. Роздивіться усі рисунки у параграфі підручника § 7, та розподіліть за ознаками:
VI. Підсумок уроку.
* Прийом «Роблю висновок»
Учитель формує два висновки уроку. Потім пропонує доповнити перелік. Із усіх запропонованих відповідей усі разом обирають найважливіші.
- Речовини поділяються на прості і складні;
- Органічні речовини обов'язково містять атоми Карбону;
- Білки, жири, вуглеводи — життєво необхідні людині - органічні речовини.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 7.
- Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.
- Випереджальне завдання: підготувати міні-проекти «Опале листя: користь чи шкода?», «Ритмічність у природі».