Урок "Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність"

Про матеріал

Матеріал до підручника з природознавства 5 клас. О. Г. Ярошенко, В. М. Бойко, видавництво СВІТОЧ 2018 р.

Його мета: навчити класифікувати природні явища, систематизувати знання про фізичні явища, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини.

Перегляд файлу

Вчитель Соколівського НВК ім. О. Яроша  Трофімова Оксана Миколаївна

Урок  № 15   з природознавства в 5  класі

Тема:              Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність.

Мета 

- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини; 

- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті; 

- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  малюнки  з різними явищами, підручник.

Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними явищами, навчаться розрізняти фізичні явища природи.

 

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

* Прийом «Віршовані рядки»

Розпочинає вчитель, учні продовжують: «Народна мудрість говорить...»

Тане сніжок, зеленіє лужок. 

День прибуває — коли це буває? (Весною)

Сонечко пече, липа цвіте. 

Жито доспіває — коли це буває? (Улітку)

Голі поля, мокне земля.

Дощ поливає — коли це буває? (Восени)

Лід на річках, сніг на полях. 

Віхола гуляє — коли це буває? (Узимку) .

 

      Учитель. Ми дізналися про тіла, які оточують нас у довкіллі. Знаємо тепер, що вони складаються з речовин.

Речовини мають складну внутрішню будову і складаються з молекул.

Молекула — найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості та утворена атомами.

Атоми — найдрібніші частинки. їх ми називаємо елементами.

          А зараз ми приступаємо до вивчення явищ, що спостерігаємо в повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і водночас дивовижного та таємничого.

    Щоб зрозуміти, чому саме відбуваються в довкіллі певні зміни, необхідно мати певні знання, які допоможуть вам орієнтуватися у дивовижному світі явищ природи.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

* Прийом «Інтелектуальна розминка»

Завдання. Пригадайте основне, що ми вивчали з теми

«Тіла, речовини та явища навколо нас».

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

* Розповідь учителя з елементами бесіди

У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Будь-які зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші.

- Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?

Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження.

* Прийом «Словникова робота»

    Зміни, що відбуваються з тілами, називають явищами.

Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні явища.

* Прийом «Ти — мені, я — тобі»

Завдання. Учні за допомогою підручника з'ясовує, що таке фізичні, біологічні і хімічні явища.

 Потім розповідають матеріал одне одному.

* Розповідь учителя з елементами бесіди(узагальнююча, стосовно фізичних явищ)

          Фізичні явища характеризуються зміною форми тіл, їхнього положення, агрегатного стану, але без зміни речовинного складу.

Різноманітність фізичних явищ:

  • Механічні(рух тіл);
  • Теплові(нагрівання і охолодження тіл);
  • Звукові(виникнення і поширення звуку);
  • Світлові(поширення світла);
  • Магнітні(протягування тіл магнітом – компас);
  • Електричні(робота сучасних приладів).

          Більш детально про всі фізичні явища ви дізнаєтесь пізніше з шкільного курсу фізики.

                          * Прийом «Синквейн»

Природні явища

Постійні, періодичні

Виникають, перетворюються, зникають

Зміни, що відбуваються з тілами

Сукупність процесів перетворення природи

 

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

- Прийом «Павучок»   Завдання 1. Доповніть схему «Явища природи».

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/s46849225.jpg

2. Наведіть приклади з кожної групи фізичних явищ.

Приклад: звукові(грім, дзвоночок, гра інструментів, спів птахів…)

* Прийом «третій зайвий»    Завдання. Оберіть зайве явище, 

- Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях, 

- Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.

 

VI. Підсумок уроку. 

Основні явища природи: біологічні, фізичні, хімічні;

Приклади біологічних явищ: ріст, розвиток, розмноження, живлення, турбота  батьків;

Приклад хімічних явищ: перетворення одних речовин на інші (іржавіння цвяха,горіння).

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника: § 12 - 13.  Пит. 3-4, стр. 55 (письмово).

- Творче завдання: Пит. 4., стр. 60.

docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
1790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку