Матеріал до підручника з природознавства 5 клас. О. Г. Ярошенко, В. М. Бойко, видавництво СВІТОЧ 2018 р.
Його мета: навчити класифікувати природні явища, систематизувати знання про фізичні явища, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини.
Вчитель Соколівського НВК ім. О. Яроша Трофімова Оксана Миколаївна
Урок № 15 з природознавства в 5 класі
Тема: Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність.
Мета
- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини;
- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті;
- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: малюнки з різними явищами, підручник.
Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними явищами, навчаться розрізняти фізичні явища природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Розпочинає вчитель, учні продовжують: «Народна мудрість говорить...»
Тане сніжок, зеленіє лужок.
День прибуває — коли це буває? (Весною)
Сонечко пече, липа цвіте.
Жито доспіває — коли це буває? (Улітку)
Голі поля, мокне земля.
Дощ поливає — коли це буває? (Восени)
Лід на річках, сніг на полях.
Віхола гуляє — коли це буває? (Узимку) .
Учитель. Ми дізналися про тіла, які оточують нас у довкіллі. Знаємо тепер, що вони складаються з речовин.
Речовини мають складну внутрішню будову і складаються з молекул.
Молекула — найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості та утворена атомами.
Атоми — найдрібніші частинки. їх ми називаємо елементами.
А зараз ми приступаємо до вивчення явищ, що спостерігаємо в повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і водночас дивовижного та таємничого.
Щоб зрозуміти, чому саме відбуваються в довкіллі певні зміни, необхідно мати певні знання, які допоможуть вам орієнтуватися у дивовижному світі явищ природи.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. Пригадайте основне, що ми вивчали з теми
«Тіла, речовини та явища навколо нас».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Розповідь учителя з елементами бесіди
У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Будь-які зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші.
- Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?
Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження.
* Прийом «Словникова робота»
Зміни, що відбуваються з тілами, називають явищами.
Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні явища.
* Прийом «Ти — мені, я — тобі»
Завдання. Учні за допомогою підручника з'ясовує, що таке фізичні, біологічні і хімічні явища.
Потім розповідають матеріал одне одному.
* Розповідь учителя з елементами бесіди(узагальнююча, стосовно фізичних явищ)
Фізичні явища характеризуються зміною форми тіл, їхнього положення, агрегатного стану, але без зміни речовинного складу.
Різноманітність фізичних явищ:
Більш детально про всі фізичні явища ви дізнаєтесь пізніше з шкільного курсу фізики.
* Прийом «Синквейн»
Природні явища
Постійні, періодичні
Виникають, перетворюються, зникають
Зміни, що відбуваються з тілами
Сукупність процесів перетворення природи
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
- Прийом «Павучок» Завдання 1. Доповніть схему «Явища природи».
2. Наведіть приклади з кожної групи фізичних явищ.
Приклад: звукові(грім, дзвоночок, гра інструментів, спів птахів…)
* Прийом «третій зайвий» Завдання. Оберіть зайве явище,
- Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях,
- Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.
VI. Підсумок уроку.
Основні явища природи: біологічні, фізичні, хімічні;
Приклади біологічних явищ: ріст, розвиток, розмноження, живлення, турбота батьків;
Приклад хімічних явищ: перетворення одних речовин на інші (іржавіння цвяха,горіння).
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 12 - 13. Пит. 3-4, стр. 55 (письмово).
- Творче завдання: Пит. 4., стр. 60.