Урок "Різноманітність рослин у природі"

Про матеріал
Розробка містить матеріали до уроку "Різноманітність рослин у природі" для 3 класу. Матеріал розраховано на два уроки.
Перегляд файлу

Тема.Різноманітність рослин у природі.

Мета. Формуванняключових компетентностей.

  • Вміння вчитися: організовувати свою навчальну діяльність у взаємодії з учителем, інформаційними засобами; виробляти навички дослідницької роботи та спостереження.
  • Здоров’язбережувальна: дати поняття про безпечне використання лікарських рослин, дотримання норм  культури та особистої гігієни, взаємозв’язок організму людини з природним   оточенням.
  • Громадянська: вчити учнів взаємодіяти в групі, формувати здатність усвідомлювати роль людини в збереженні природи.

Формування предметних компетентностей:

  • формувати уявлення про водорості, мохи, хвощі і папороті, хвойні і квіткові рослини;
  • розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки;
  • виховувати бережливе ставлення до рослин, бажання охороняти і примножувати їх.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: гербарні зразки і малюнки рослин, комп’ютер з презентацією уроку, мікрофон.

 

I. Організація класу.

- Доброго дня, діти, шановні гості! Я рада вас усіх сьогодні бачити.

 

Продзвенів для всіх дзвінок, час почати наш урок.

Будемо у навколишній світ мандрувати,

 Дерева, кущі та трави вивчати.

 

Правила роботи на уроці.

Сьогодні у нас незвичайний урок. На нас чекає багато нового та цікавого. Ви не тільки будете працювати в групах, але й самі під кінець уроку оціните свою роботу.

Свої ролі для роботи в групах ви обрали напередодні. У нас сьогодні працюють Голова групи, Добувач інформації, Генератор ідей, Секретар-оформлювач та Контролер-фінішер. Кожен з вас знає, за яку роботу він відповідає, але не забуваємо підтримувати і допомагати один одному.

 Перед вами лежать картки для самооцінювання, за кожне правильно виконане завдання, в картку ви виставляєте – 1 бал.

Отже, починаємо роботу.  Усміхніться один одному, подаруйте свої усмішки мені, гостям.  Дякую! Візьміться у своєму колі за руки, потисніть їх та приготуйтеся до активної співпраці.

 

II. Хвилинка спостережень.

Вчитель:  Почнемо з хвилинки спостережень. Подивіться  у  віконечко і закресліть в картках  все  зайве, що не відповідає сьогоднішньому дню:

 

Вітер         хмарно        похмуро      дощ       сніг     сонечко   грудень

Іній          холодно       тепло           ясно       град     мороз      зима

 

Отже, перевіримо. Підведе підсумок роботи наш сьогоднішній синоптик - Ксенія.

Вправа «Крижана кулька» (повітряна кулька синього кольору).

Як ви сказали, на вулиці сьогодні дуже холодно. І коли я йшла до вас на урок, то зліпила ось таку крижану кульку. Я буду її кидати та задавати запитання, а ви швидко відповідати, бо вона дуже холодна.

  • Яка зараз пора року? (Зима.)
  • А чи подобається вам зима? (Так, подобається.)
  • Чим саме? (Снігом, морозами, зимовими іграми)
  • А які зимові свята ви знаєте? (свято Андрія, Миколая, Новий рік, Різдво, Меланки, Водохреща)
  • Які кольори зими ви можете назвати? (Білий, голубий, синій, сріблястий.)
  • Уважно послухайте та відгадайте загадку:

Холод нам несе мороз,

У турботах в мене будень.

Цей останній місяць року

Зветься як? Вгадали? (Грудень.)

  • Отже, який зараз місяць? (Грудень)
  • Які ознаки притаманні грудню? (День коротшає, а ніч довшає; земля вкривається снігом, річку сковує крига і т.д.)

Дуже гарно попрацювали. Поглянули на свої карточки із завданням. Отже, Єгор, які мають залишитися слова на карточках?

Самооцінювання 1. За правильну відповідь поставте на листі оцінювання 1 бал.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Молодці, впоралися із першим завданням, прямуємо далі.

 На минулому уроці ми почали вивчати тему «Рослини» і я пропоную грати далі та пригадати все, що ми вже знаємо про рослини.

 

1.   Робота в групах. Гра «Мікрофон».

Запитання по черзі кожній групі.

  1. Яка буває природа?
  2. Що відносимо до живої природи?
  3. Що належить до неживої природи?
  4. Яку тему ми вивчаємо?
  5. Чому рослини називають зеленим дивом Землі?
  6. На які групи поділяють всі рослини?
  7. Які ознаки мають ці групи?

Дерева? (показую на малюнок). Наведіть приклад.

Кущі? (показую на малюнок). Наведіть приклад.

Трав’янисті рослини? (показую на малюнок). Наведіть приклад.

На які групи поділяться трав’янисті рослини за тривалістю життя?

Наведіть приклади.

2. Виберіть з малюнків. (на слайді)

а)  однорічні рослини (доведіть свою думку);

б) дворічні рослини (поясніть, чомуви так вважаєте);

в) багаторічні рослини (обґрунтуйте свою думку).

3.  Конкурс «Знавці дерев». ( на слайді)

1)  Впізнайте дерево за його плодом.

3)  Поділіть ці дерева на хвойні і листяні.

Підсумки гри та конкурсу. Оцінювання.

4. Екологічна вікторина.

А зараз я хочу побачити, як добре ви знаєте рослини. Для цього пропоную провести вікторину. Я буду розповідати про рослину, а ви повинні її назвати.

 1)Гарне дерево міцне, листя різьблене рясне. А на гілочках крилатих буде жолудів багато (Дуб).

Дуб – це міцне, крислате дерево, сягає висоти аж до 20 метрів, дуби віком до 1000 років.

 2) Голки має коротенькі, всім знайомі ці гілки, й шишки довгі, мов свічки.(Ялина)

Саме без цього дерева не обходиться, яке свято, діти? (Новий рік).

 3) Ця квітка в лісі квітує першою, ще серед снігу. Має два вузенькі листочки і білий дзвіночок. З’являється з під снігу з першими променями весняного сонця. За це її назвали… (Підсніжник.)

- До яких рослин вона належить? (Трав’янистих.)

Підсніжник, проліску дволисту та сон великий слід охороняти, тому що з кожним роком їх стає все менше.

 5) Над самою водою ростуть високі й розлогі дерева. Схиляються аж до води, немов милуються власною вродою. Їхні гілочки освячують в церкві одного весняного свята і «б’ють» ними дітей, дорослих, домашню худобу, аби не хворіти.(Верба)

 Раніше давно-давно люди старались копати криницю під вербою, вербовою гілочкою визначали, в якому місці можна копати криницю, рибаки намагались ловити рибу поблизу місця, де над річкою схилилась верба.

 6) За хатиною в садочку

 У зеленому віночку,

 у червоному намисті

 дівчинонька чепуриться. (Калина)

 Це лікарська рослинка, нею лікують застуду. Про гарну дівчину в народі говорили: гарна, як калина, ніжна, як верба, струнка, як берізка.

А може хтось прислів'я пригадає про калину?

 Без верби й калини - нема України.

Так говорять, бо це народні символи нашої рідної землі.

 

5. Тестова перевірка. Гра «Так чи ні?» ( на картках)

Дерева і кущі – це багаторічні рослини. (+)

Клен, дуб, береза – це кущі. (-)

Дерево – це рослина, яка має одне міцне стебло.(+)

Рослини – живі організми. (+)

Охороняти рослини – руйнувати життя на Землі. (-)

Самооцінювання 2. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є помилки)

III. Постановка цілей та завдань уроку.

 Молодці! Ви дуже добре засвоїли матеріал уроку.

 Сьогодні ми продовжимо вивчати рослини. Як ви помічали, рослинний світ надзвичайно різноманітний і цікавий. Рослини оточують нас скрізь.

 На вулиці не на жарт розгулялася красуня-зима, подув холодний вітер та з’єднав всі слова, роз’єднайте їх та прочитайте тему уроку.

 РІЗНОМАНІТНІСТЬРОСЛИНУПРИРОДІ (запис на дошці)

 Отже, тема нашого уроку – «Різноманітність рослин у природі».

  1. Поетична хвилинка (під музику)

 Було у матері – Природи                      Та з білочками пустувати.

 Дві донечки такої вроди,                       Обидві світ живий любили,

 Хто їх побачить хоч на мить –              Відтак його боготворили.

 Не міг забуть і розлюбить.                    Тож вирішила мудра мати

 Голубооку звали Флора.                       Природні їм дарунки дати:

 У неї очі, наче зорі.                                Мрійливій Флорі – світ рослинний,

 Завжди замріяна, тендітна,                    А жвавій Фауні – тваринний,

 Ласкава, ніжна та привітна.                   Щоб берегли і доглядали,

 А Фауна – швидка, як вітер,                  Від всього злого захищали.

 Могла з птахами полетіти,                     Живуть в легендах і понині

 І за оленями стрибати,                            Живого світу дві богині.

 

 Вчитель: Тож як звали покровительку рослинного світу?

 Відповіді дітей: Флора  

 Під музику ( з’являється дівчина Флора)

Я — Флора, давня богиня -
Зелен-роду берегиня.
Розсіваю квіти всюди, 

Аби радість мали люди.
А дерева, трави, квіти -
То мої вродливі діти.
Одягну їх в різні шати,
Восени вкладаю спати,
Збуджу ранньою весною 

Жити в праці й непокою.

їх турботи-таїна 

Флора явить вам сповна,

Якщо будете кмітливі,

До краси землі почтиві.

 IV. Повідомлення теми і мети уроку.

 Вчитель:  Сьогодні богиня Флора запрошує нас на гостини, де ми дізнаємося про  різноманітність рослин на Землі, розкриємо цінність рослин для людини та ознайомимося з чудовою казкою Природи.

 Шановна гостя, залишайтесь у нашому класі. Я думаю, учні третього класу порадують Вас своїми знаннями про природу.

 V. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель: Чи згодні ви вирушити негайно у чарівну подорож?

Вся жива природа, діти, поділяється на царства.

Рослини, тварини, людина, гриби, бактерії, віруси.

Сьогодні ми помандруємо в царство «Рослини» (слайд  «У царстві рослин»).

  Звучить магнітофонний запис «Звуки лісу».

- Ось чарівне царство. Рослини оточують нас у житті й одночасно живуть своїм життям.

- Всі рослини поділяються на водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та квіткові рослини.  ( схема)

 

Опрацювання першої групи рослин – ВОДОРОСТІ

  1. Робота в групах над матеріалом підручника.

Читання з позначками.

Діти, для кожної групи є завдання. Відкрийте, будь ласка, підручник на сторінці і будете працювати в групах. Кожна група опрацьовує свою групу рослин

I група – «Водорості» та  «Мохи»,  ІІІ група – «Папороті», ІV група – «Хвойні рослини», V група – «Квіткові рослини».

Ви самостійно читаєте статтю підручника, але не просто, а користуючись простим олівцем . Читання з позначками:

 «V» – я знав це (відома інформація);
«-» – це суперечить тому, що я знаю;
«+» – я не знав цього (нова інформація);
«?» – у мене з’явилося запитання стосовно цієї інформації («Я хочу про це запитати»).

 

На цю роботу 5 хвилин. 

1 група – відповіді учнів, вчитель доповнює

1. Найпростіші за будовою рослинице водорості. ( демонстрація слайдів ).                                                                                       Вони не мають справжніх органів.

-  Як ви думаєте, чому ці рослини так називаються? (Тому що це рослини, які ростуть у воді.)

- Де ви їх бачили?

 (У ставках, озерах, ріках, морях, океанах)

Водорості — мешканці води. Вони живуть у водоймах з прісною водою і в солоній воді морів і океанів. Водорості дуже різноманітні.

- Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».

Водорості  постачають нашій планеті кисень, який виробляють у процесі живлення. Він розчиняється у воді, ним дихають всі рослини і тварини водойм, а також виділяється у повітря, і ним дихають усі живі організми.  На відміну від зелених, бурі та червоні водорості ростуть не на поверхні, а глибоко в морях. З них виготовляють ліки: йод, бром.

  1. Друга група рослин — мохи ( демонстрація слайдів ). 

Відповіді учнів, доповнення вчителя.

 Мохи — невеличкі рослини, що підносяться лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її поверхні.

  •      Це вологолюбні рослини. Поміркуйте, де ми можемо їх знайти. (Вологі ліси, болота.)
  •      Мохи укріплюють ґрунт, вбирають вологу, служать для харчування тварин. В мохах живе безліч живих організмів. В Україні поширеними є сфагнум та зозулин льон.  Скажіть, яких органів вони не мають? (Кореня, квітки.)
  •      Ви запитаєте як же вони розмножуються без плодів і насіння? Замість них на верхівці стебла мохів є коробочка, в ній утворюються дрібні коричневі спори. Коли вони дозрівають, то висипаються з коробочок, потрапляючи на вологий ґрунт, проростають і утворюють нові рослини.

 

У нас працювали групи, заздалегідь готуючи додаткову інформацію і узагальнюючи її у лепбуках. Отже, підводить підсумок все, що ми дізналися про водорості та мохи 1 група.

      Дослідницька робота.

І група -  «Водорості».

              Дослідники.

   З деяких червоних водоростей тропічних морів добувають речовини, необхідні для виробництва високоякісного морозива та особливих сортів губної помади. У водоростях високий вміст різних вітамінів, мінеральних солей, сполук йоду та брому, тому постійне вживання їх у їжу запобігає різним порушенням обміну речовин. В Японії водорості – неодмінна складова національної кухні: тут лише із ламінарії готують понад 500 страв.

              «Мохи».

Дослідники.

    У горах Європи, зокрема Карпатах, на скелях та в печерах існує особливий вид мохів. Зелена нитка, що проростає зі спор цього моху, живе тривалий час, сягає значних розмірів та здатна до свічення у напівтемряві. Свічення цього моху породило народні легенди про гномів, що ночами в печерах із ліхтарями охороняють скарби.

 

  1. Третя група рослин — хвощі й папороті.

Відповіді учнів, доповнення вчителя.

 Багаторічні трав’янисті рослини, які походять від давніх велетенських хвощів і папоротей, що росли на Землі мільйони років тому

( демонстрація слайду )                                                                                        

 - Які органи в них відсутні? (Квітки, плоди)

- Як же вони розмножуються? (Кореневищами)                                                                            - Хвощі і папороті ростуть по всій території України в листяних і в мішаних лісах, на узліссі  або біля водойм.

Свій лепбук представляє друга група

Дослідницька робота.

             ІІ група – «Папороті».

Дослідники.

   Деревоподібні папороті вологих тропічних лісів мають вигляд стрункого дерева заввишки до 25 м. Деякі папороті тропічних лісів мають витке стебло завдовжки кілька метрів. Вони чіпляються до стовбурів та гілок дерев. В Китаї, Японії та Кореї молоді листки деяких видів папоротей людина вживає у їжу у вареному, смаженому чи засоленому вигляді.

 

4. Четверта група рослин — хвойні рослини ( демонстрація слайдів ).    

Відповід учнів, доповнення вчителя.

На Землі налічується близько 560 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі. Трав’янистих хвойних рослин у природі немає. До хвойних рослин належать смерека, модрина, тис, сосна, ялина, кедр. Хвойні рослини мають усі органи, крім квіток і плодів. Насіння утворюється в шишках.
Ці дерева отримали таку назву через особливості свого листя – хвої.

 

Свій лепбук представляє третя група

Дослідницька робота.

       ІІІ група – «Хвойні рослини». Ялинка.

Дослідники.

   Ми провели дослідницьку роботу і з’ясували, що у перекладі з давньослов’янської мови ялинка означає колюча.  Це ті невитривала рослина. Хвоя у неї коротка і гостра, розміщена поодинці, густо вкриває гілку. Листя – хвоя живе на дереві 5 – 7 років, а в місті – лише 1 – 2 роки. Висота до 40 метрів. Живе вона до 500 років.

Екологи.

 Новий рік і головним його атрибутом є ялинка. Саме в цей час активізують свою роботу браконьєри. Але чи задумувались ви скільки це коштуватиме нашій природі? Хвойний ліс – не тільки джерело наснаги, радості й світлих почуттів. Це й чудовий біологічний фільтр повітря. Так, 1 гектар соснового бору за рік вбирає з повітря 36 тон пилу, а виділяє 3 тони кисню. У лісовому повітрі бактерій у 300 разів менше, ніж у міському. Знайте, що треба 12 років, щоб ялинка виросла.

               Не рубай ялинку, бережи ялинку,

               Хай пташки співають в її вітах дзвінко.

               Хай маленька білка тут гризе горішки,

               А вухастий зайчик відпочине трішки.

 

  1. П’ята група рослин — це квіткові рослини.

Відповіді учнів, доповнення вчителя.

( демонстрація слайдів ). 

     Цей відділ охоплює близько 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі.

Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище. Всі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням. Серед квіткових рослин є дерева, кущі, трав’янисті рослини.

 

Свій лепбук представляє четверта група

       ІV  група -  «Квіткові рослини». Береза. Слайд 32.

Дослідники.

   Береза належить до найрозповсюдженіших дерев України. Це дерево заввишки 20 – 25 метрів. Росте повільно лише в перші роки, а потім все швидше й швидше. Кора у берези може бути не тільки білою, а й жовтуватою, рожевою та червоно – бурою. Тривалість життя берези від 100 до 400 років.

Екологи.

     Головна цінність берези – її проста краса. Із берези отримують добротну деревину. Для цього використовують дерево у віці від 60 до 100 років. Березою здавна лікують від багатьох хвороб, використовуючи бруньки, молоде листя, зовнішню частину кори, сік.

     Пам’ятайте, що речовина, яка сочиться стовбуром, призначена, насамперед, для розвитку дерева. Тому і збирати сік можна лише з дерев, яким виповнилося близько 100 років на спеціальних ділянках.

             Прошу вас, із берези ви соку не точіть.

             Ви краще їй сестричку зелену посадіть.

             Ви краще їй шпаківню поставте на гілках.

             Щоб прилітав до неї друг лісу, добрий птах.

 

VIІ. Узагальнення  та систематизація знань

2. Гра «Упіймай зайве».

- Сосна, ялина, модрина, дуб, тис. (Дуб.)

- Калина, ліщина, підсніжник, бузок. (Підсніжник.)

- Яблуня, смерека, слива, жоржина, айстра. (Смерека.)

- Ульварія, ламінарія, сфагнум, кораліна. (Сфагнум.)

(Самооцінювання. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є помилки)

3. Гра «Поділи на групи»
Сосна,  зозулин льон,  сфагнум, ульварія, троянда, ялина, ламінарія, ялівец, папороть, хвощ, волошка, калина.
(Самооцінювання. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є помилки)

  1. Розповідь учителя

Так! Життя неможливе без рослин. У природі все пов’язане між собою. Учні нашого класу закликають усіх людей до збереження і   охорони природи.

  1. Виступ  агітбригади  класу «Природолюби».

Природа нам – як рідний дім

Вона усім, як мати,

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба дбати.

 

Люди добрі! Нас почуйте!

Честь дерев завжди шануйте!

Вони кисень нам дарують

І печалять і хвилюють.

 

Метелик хай вільно літає,

Він теж на життя право має.

Не рубай ліси, сади,

Краще нові посади.

Від пожежі захищайте,

Спокій в лісі зберігайте.

 

Жайвір хай літа над житом.

Право мав підсніжник жити.

Ранок в росах міг вставати.

Треба землю рятувати.

 

Присягаймо край наш рідний

Над усе любити,

Берегти його природу

І для нього жити.

 

        Що нам рідне, те нам буде

        І гарне, і гоже.

        Присягаймо, що так буде!

        Поможи нам, Боже!

 

VIIІ. Закріплення вивченого матеріалу.

А зараз ми виконаємо тестову роботу, щоб побачити, наскільки ви були уважні протягом уроку.

  1. Тестування

1) Чи є у водоростей справжні органи?
а) Так.
б) Ні.
2) Вибери мох:
а) кораліна;
б) сфагнум;
в) ромашка.
3) Як розмножуються хвощі й папороті?
а) з кореневища та спор;
б) з вусиків і пагонів;
в) з насіння.
4) Де утворюється насіння у хвойних рослин?
а) в коробочках;
б) в шишках.
5) Вибери квіткову рослину:
а) сосна;
б) троянда;
в) зозулин льон.
Самооцінювання. ( 1 бал – за кожну правильну відповідь – підрахуйте та поставте у картку)

IX. Рефлексія.

1.  Творче зображення квітучої лісової галявини засобами особистого фантазійного перевтілення.

-  А зараз, на згадку про нашу мандрівку, давайте всі разом створимо картину, яка завжди буде нам нагадувати про красу й неповторність царства рослин.   (Звучить музика «Вальс  квітів»). На дошці прикріплене полотно у яскравій рамці. Учні вибирають заготовлені силуетні малюнки квітів, кущів, травички, дерев (з липкою стрічкою) і  створюють картину «Квітуча лісова галявина»   (у роботі беруть участь усі діти).

 Флора:

- Яка чудова вийшла картина! Вона символізує  вашу любов і  шану до рідної природи,  до чарівного світу рослин! У мене для вас подарунок.

2. Відеоролик  «Природа  зізнається нам  в любові »

- Давайте подякуємо цариці рослин за чудову подорож. Дякую вам, мої маленькі помічники, за урок.

X. Домашнє завдання

Намалювати свою улюблену рослину.

 

docx
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
1102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку