Урок "Різноманітність ссавців, їх значення та охорона"

Про матеріал
Урок - інтелектуальна гра для учнів 7 класу з теми " Різноманітність ссавців, їх значення та охорона"
Перегляд файлу

            «Різноманітність ссавців, їх значення та охорона»

Урок – інтелектуальна гра (7 клас)

Мета: розширити і поглибити знання про ссавців, їх різноманітність , пристосування до певних умов середовища шляхом використання інноваційних методів креативного розвитку учнів; продовжувати виховання розуміння того, що природа прекрасна у всіх проявах, формувати геосвідомість, екологічне мислення, культуру поведінки в природі.

Форма уроку: інтелектуальна гра.

Хід уроку

І. Створення проблемної ситуації

Вчитель. Уявіть собі, що на Землі зникли всі тварини. Якою б стала наша різнобарвна планета? Яким би сірим і нецікавим було життя? Скільки б виникло проблем, пов’язаних із зникненням чудового царства – царства Тварин і, зокрема, одних з найдосконаліших серед них – ссавців.

А чому саме ссавці вважаються одними з найдосконаліших серед тварин?

(У них виникли різноманітні пристосування залежно від способу життя та середовища існування, які дозволили їм розселитися по всій земній кулі)

Та чи всі ссавці є гарними і привітними у спілкуванні? Невже немає серед них шкідників, страшних та неприємних на вигляд істот?

(Звичайно, є, але це не дає нам права принижувати їх роль у природі або зневажати чи боятися. Адже кожна жива істота, яка з’явилася на світ, має в ньому своє місце, кожна з них – єдина і неповторна: чи то велетенський синій кит, чи непомітна землеройка)

Тож сьогодні ми поглянемо на ссавців не тільки як на цікаві об’єкти, а й як на незамінних представників єдиної палітри живої природи, де кожен штрих, кожна часточка грає свою роль. Ми повинні оцінювати наших родичів не лише за зовнішністю та користю, а й за їхнім місцем та значенням як рівноправних жителів планети Земля. І в стосунках з тваринами чи іншими організмами ми повинні керуватися розумінням того, що ми,  люди, не єдині живі істоти, гідні уваги і визнання.

Тому розпочнемо урок з єпіграфа: «У долі природи – наша доля!»

Тема уроку вам відома, мету давайте спробуємо сформулювати разом.

Сьогодні нашу роботу ми побудуємо у вигляді інтелектуальної гри. Для цього створимо дві команди.

Учні проводять жеребкування, створюють дві команди, обирають капітанів і журі.

ІІ Проведення інтелектуальної гри.

1.Конкурс – знайомство «Вітання»

Команди обирають назву, девіз та привітання команді – суперниці. Одна з команд отримує назву «Цар звірів», а інша – «Кенгуру». Учні малюють емблеми, які передають характер обраних звірів і вітають суперників.

Журі оцінює конкурсне вітання ( 5 балів).

2.Конкурс – розминка «Ти – мені, я – тобі»

Кожна команда готує експромтом по 5 запитань команді-суперниці.

Орієнтовні запитання:

  • Кого називають сірим розбійником? Чи справедлива ця назва?
  • Чому гігантський кенгуру народжує маля розміром 3 см і вагою 2 г?
  • Які звірі є майстерними будівельниками?
  • Які звірі живуть у гніздах, як птахи?
  • Який звір є предком великої  рогатої худоби?
  •  Чому не слід тримати вдома диких тварин?
  • Яка тварина найбільша в світі?
  • Хто серед ссавців є найкращим бігуном?
  • Коли жили мамонти?
  • Назвіть представника ссавців, занесеного до Червоної книги України

Журі оцінює конкурс (по 1 балу за правильну відповідь на питання).

ІІІ Конкурс «Народ скаже, як зав’яже»

Конкурс складається з двох частин. У першій частині конкурсу команди виголошують народні прикмети, починаючи їх зі слова «Якщо».

Приклади прикмет:

Якщо миші влаштовують вихід з нірки на північ, чекай холодної зими.

Якщо собаки качаються по землі, буде вітер.

Якщо кінь хрипить, буде негода, б’є копитом – до потепління.

Якщо вовки виють біля житла, до морозу.

Якщо з’являється багато зайців, літо буде сухе.

У другій частині конкурсу команди повинні назвати по 5 казок, героями яких є ссавці. («Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат», «Червона Шапочка», «Коза-дереза», «Колобок», «Солом’яний бичок», «Теремок» тощо.

Журі оцінює конкурс ( по 0,5 бала за прикмету та назву казки).

3.Конкурс Такі незвичайні сусіди»

У цьому конкурсі два завдання, розв’язавши які, учні продемонструють знання про ссавців.

Завдання 1.

Що означає вислів  «Мова хвоста»?

(За допомогою хвоста ссавці висловлюють свій емоційний стан: радість- виляння хвостом; страх- підігнутий хвіст; комфорт – хвіст «трубою» тощо)

Завдання 2

Чому їжаки наколюють яблука на голки?

(Таким чином вони можуть звільнятися від паразитів)

Журі оцінює конкурс ( по 2 бали за правильну відповідь на питання).

4.Конкурс  «Вони занесені до Червоної книги»

Вчитель. Людство зустрілося з масою екологічних проблем. Одна з них – це скорочення видової різноманітності. Ви знаєте про існування Міжнародної Червоної книги, Червоної книги України. Саме цій проблемі присвячено наш конкурс.

Кожна команда називає по 5 видів ссавців, яким загрожує зникнення.

Журі оцінює конкурс (по 1 балу за правильну відповідь).

5. Конкурс «Орфографічний»

У ході конкурсу потрібно виправити помилки в тексті.

1 команда – текст «Неперевершені майстри»

На берегах лісових річок можна спостерігати роботу…..обрів(бобрів). Річкові …обри - …ризуни (гризуни), що є неперевершеними майстрами. Підгризаючи дерева, вони  будують …атки (хатки) – химерні споруди з гілок. Мають …обри цінне і красиве …утро (хутро).та смачне м’ясо. Тіло …обра міцне , голова велика, …ирока (широка), очі і вуха розміщені в одній площині. Щирокий …віст (хвіст) допомагає …обру плавати. П’ять пальців задніх …інцівок (кінцівок) сполучені …еретинками (перетинками).

2 команда – текст «Чудові плавці»

У процесі пристосування …ити (кити) дуже змінили свою організацію. …іло (тіло) видовжене, рибоподібної  …орми (форми), найзручнішої для пересування у воді. Задні …інцівки (кінцівки) у них зникли, а хвіст перетворився на орган поступального …уху (руху). Передні кінцівки перетворилися на …лавці (плавці), …олосяного (Волосяного) покриву немає, його функції …иконує (виконує) підшкірний шар ..иру (жиру). …ити народжують немовлят, яких вигодовують ..олоком (молоком).

Журі оцінює конкурс (3 бали).

ІІІ Підсумок уроку

Вчитель. Любі діти! Я впевнена, що ви багато зрозуміли і отримали під час сьогоднішнього уроку, багато над чим замислились. Сподіваюсь, що ви стали трішки уважнішими, терплячими та милосерднішими. Пам’ятайте слова Антуана де Сент Екзюпері, які він вклав в уста Маленького принца: «Ми відповідальні за тих, кого приручили». Тому давайте з увагою ставитись до тварин, незважаючи на їхні кігті, дзьоби і лапи,

 

Підготувала вчитель біології Лелюх Л. Й.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку