формувати в учнів уявлення про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин, про особливі ознаки тварин; розвивати вміння міркувати, порівнювати;
Тема: Різноманітність тварин. Тварини.
Мета: формувати в учнів уявлення про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин, про особливі ознаки тварин; розвивати вміння міркувати, порівнювати; виховувати любов до природи.
Очікувані результати: учні зможуть розрізняти види тварин, їх особливі ознаки,про значення тварин у природі.
Обладнання: картинки з тваринами,кольорові олівці.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
II. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
— За якими ознаками можна відрізнити сосну від ялини?
— За якими ознаками хвойні рослини відрізняються від інших рослин?
— У яких умовах ростуть сосни?
— У яких умовах ростуть ялини?
— Яким є значення хвойних рослин у природі?
2. Тестування
1. Що належить до хвойних рослин?
а) Липа;
б) сосна;
в) кульбаба.
2. Що містить плід рослини?
а) Квітка;
б) насіння;
в) стебло.
3. Який орган рослини знаходиться в ґрунті?
а) Квітка;
б) лист;
в) стебло.
г) корінь.
4. Які рослини розмножуються спорами?
а) Дзвоник;
б) дуб;
в) папороть.
5. Заповніть пропуски.
Корені рослин дихають..., який міститься в ґрунті. Вони всмоктують з ґрунту... і розчинені в ньому...
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про різноманітність тварин.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 100–103)
— Пригадайте! Які ознаки мають живі організми?
— Тваринам властиві живлення, дихання, розмноження, ріст і розвиток.
Робота в парах
— Пригадайте, на які групи розподіляють тварин. Назвіть ознаки кожної із цих груп тварин.
— Складіть список тварин, яких ви знаєте. Розподіліть їх за групами: комахи, риби, птахи і звірі. Які тварини до них не належать?
— Розгляньте малюнки на с. 100–102. Представників яких груп тварин ви бачите? Які вони мають істотні ознаки? Наведіть свої приклади.
— Як тварини різняться за розмірами?
— Деяких тварин можна побачити лише під мікроскопом. А синій кит — більший за три великі автобуси.
— Яким є значення тварин у природі?
— Яким є значення тварин для життя людей?
— Значення тварин у природі величезне. Якби не комахи-запилювачі, у рослин не утворювалися б плоди з насінням. Саме тварини сприяють розселенню рослин, поширюючи їх по всій Землі. Без активної діяльності тварин не виникли б ґрунти. Дощові черви та інші тварини постійно вносять у ґрунт рештки рослин, подрібнюють їх і таким чином сприяють утворенню перегною. Отже, рослини не можуть існувати без тварин. Між рослинами й тваринами у природі існує нерозривний взаємозв’язок. Тварини виконують роль санітарів у природі. Вони «прибирають» із поверхні землі всі відмерлі організми. Водяні тварини очищують воду від забруднення. А чистота води не менш важлива, ніж чистота повітря і землі. Для життя людей тварини завжди мали дуже велике значення. Наші далекі предки жили виключно за рахунок полювання й рибальства. Тварини давали їм їжу, одяг, житло, ліки і навіть світло. Роль диких тварин із часом перебрали на себе свійські. Вони забезпечили людство продуктами харчування і сировиною: шкірою, шерстю, шовком, воском, тягловою силою і «транспортом».
Висновки
- Світ тварин належить до живої природи і відзначається великою різноманітністю.
- Між рослинами й тваринами у природі існує нерозривний взаємозв’язок.
- Тварини відіграють важливу роль у житті людей.
2. Фізкультхвилинка
Тут трава росте висока ,
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —
Не проста у нас дорога.
А тепер ідемо боком —
Із підскоком, із підскоком.
Походили на носочках,
А тоді на п'ятах.
Випростали добре спини
І звели лопатки.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Робота в парах
— Із сусідом по парті пограйте в гру: один називає групу тварин, інший — її представників.
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
2. Індивідуальна робота
Заповнення таблиці назвами тварин за способом пересування
Комахи Птахи Риби Ссавці
Бігають
Стрибають
Повзають
Плавають
Ходять
Літають
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Доведіть, що тварини належать до живої природи.
— На які групи розподіляється світ тварин?
— Уявіть, що змінилося б у житті людей, якби на Землі зникли тварини.
VІІ . Домашнє завдання
С. 100–103.Намалювати улюблену тварину.