Звісно, що використання кросвордів – це не тільки вписування літер у клітинки в рядку або в перехресні рядки клітинок. Це можливість активізувати інтелектуальну діяльність учнів початкових класів, можливість зацікавити природним оточенням, викликати інтерес до вивчення довкілля.
Використовувати кросворди можна у груповій , індивідуальній роботі, у різноманітних розвагах , конкурсах, іграх.
Важливо всі завдання добирати таким чином, щоб вони були цікавими й зрозумілими дітям, щоб правильно була сформульована мета такої роботи.
Далі наведені кросворди природничого змісту, з використанням загадок, описових завдань, малюнків.
Відділ освіти Інгулецької районної у місті ради
Криворізька загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №73
Розробила
Кубинець Вікторія Миколаївна,
вчитель початкових класів
Кривий Ріг - 2017
ВСТУП
Слово «кросворд» англійське, і може бути перекладено як «слова, що перехрещуються».
Кросворди можуть бути тематичними: про тварин, рослин, воду, комах тощо. Можна складати кросворди, обравши ключове слово.
Звісно, що використання кросвордів – це не тільки вписування літер у клітинки в рядку або в перехресні рядки клітинок. Це можливість активізувати інтелектуальну діяльність учнів початкових класів, можливість зацікавити природним оточенням, викликати інтерес до вивчення довкілля.
К. Д. Ушинський писав: « Інтерес – це ворота, через які знання приходять до нас».
Використовувати кросворди можна у груповій , індивідуальній роботі, у різноманітних розвагах , конкурсах, іграх.
Важливо всі завдання добирати таким чином, щоб вони були цікавими й зрозумілими дітям, щоб правильно була сформульована мета такої роботи.
Далі наведені кросворди природничого змісту, з використанням загадок, описових завдань, малюнків.
КРОСВОРДИ
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Стоїть, колихається, 4. Діжечка на діжечці,
Головою величається, Діжечка на діжечці.
А торкнеш – кусається. А зверху китичка.
2. Сама холодна, 5. Стоять сестриці,
А інших припікає. Білі вії, золоті очиці.
3. Стала на поляні 6. Росту при дорозі,
В жовтім сарафані. Подорожнім стаю
Підросте – всміхнеться. У пригоді.
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
7. У зеленому лісочку
Під мережаним листочком
Червоніє невеличка
Спіла ягідка …
8. Я висока і струнка.
На городі я зросла.
А зовуся … я.
9. Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку?
2. РОСЛИНИ ГОРОДУ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Головата, дженджуриста,
сорочок наділа триста.
а нога одна.
2. Без вікон, без дверей –
повна хата людей.
3. Сидить Марушка в семи кожушках,
хто її роздягає, той сльози проливає.
4. Кругла, а не сонце,
біла, а не борошно,
з хвостом, а не миша.
5. Хто ховає під кущі
наші супи та борщі?
6. Зелений хвостик зверху має,
а голову в землі ховає.
7. Без рук, без ніг,
а по тичині в'ється.
8. Що то за голова,
що лиш зуби та борода?
9. А що то за коні в городі на припоні,
довгасті, голчасті, зеленої масті,
нікого не возять, лиш солі просять?
3. БУДОВА РОСЛИНИ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі:
1. Що дарують восени нам фруктові дерева? Назвати одним словом.
2. На чому у рослини утримуються гілки й листя?
3. За допомогою якого органу рослина кріпиться у ґрунті?
4. З чого бджоли збирають солодкий нектар?
По горизонталі:
1. Що скидають на зиму дерева?
2. Що знаходиться всередині плода?
4. ДЕРЕВА, КУЩІ, ТРАВИ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Гарне дерево міцне,
листя різьблене, рясне.
На гілочках крислатих
буде жолудів багато.
2. Білокрила, наче птах,
і оспівана в піснях.
Дрібне листячко на ній.
Що й сказати – гарна всім.
3. Восени намистом рясним
вона віти прикрашала.
Як весна – красна настала, -
ягідок уже не стало.
Без окраси залишилась
ти, красуне, не даремно.
Взимку пташок годувала
намистинками, напевно.
4. Я дерево – красень,
а звуть мене …
5. Котики – воркотики – гості весняні,
всілися рядочком на ламкій …
6. Голки має коротенькі,
всім знайомі ці гілки
й шишки довгі,
як свічки.
5. ЛІКАРСЬКІ РОСЛИНИ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
1. Який кущ є символом українського народу?
2. Яке дерево дало назву літньому місяцю?
3. Яке дерево в народній медицині використовують повністю?
4. Яке дерево дало назву весняному місяцю?
5. Яке дерево називають велетнем?
6. Яке дерево є оберегом рідного дому?
6. ДЕРЕВА МОГО КРАЮ
1. |
|
|
|
|
|
||||||||
2. |
|
|
|
|
|||||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
4. |
|
|
|
||||||||||
|
|||||||||||||
5. |
|
|
|
||||||||||
1. Сережки я повісила
тонесенькі такі,
і радісно та весело
готуюсь до весни.
2. Котики – воркотики –
гості весняні,
всілися рядочком на ламкій …
3. Восени намистом рясним
вона віти прикрашала.
Як весна – красна настала, -
ягідок уже не стало.
Без окраси залишилась
ти, красуне, не даремно.
Взимку пташок годувала
намистинками, напевно.
4. Дуже широке листя у мене:
п'ятикутне і різьблене,
наче скульптор різаком
працював над тим листком.
5. Викупана в сонечку,
стоїть собі донечка.
Бджоли сонячний медок
дістають з її квіток.
7. ГРИБНИЙ КРОСВОРД
1 |
|
|
|
|
||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
1. Під хвоєю ховається 2. Він у лісі стояв,
чи листям укривається. та ніхто його не брав,
Шапки не знімають, в червоній шапці
дощику чекають. модній,
а нікуди не годний.
3. Ми грибочки невеличкі,
називаємось …
4. У гаю біля берізки зустрілися тезки.
5. Поховались за пеньки
довгоногі хлопчаки.
У картузиках руденьких,
називаються …
ВІДПОВІДІ
1. РОСЛИНИ – ДІТИ СОНЦЯ__________
1.Будяк. 2. Кропива. 3. Кульбаба. 4. Очерет.
5. Королиця. 6. Подорожник. 7. Суниця.
8. Лобода. 9. Проліска.
2. РОСЛИНИ ГОРОДУ _______________
1. Капуста. 2. Гарбуз. 3. Цибуля. 4. Редька.
5. Картопля. 6. Буряк. 7. Горох. 8. Часник.
9. Огірок.
3. БУДОВА РОСЛИНИ_______________
По вертикалі. 1. Плоди. 2. Стовбур. 3. Корінь.
4. Квітка.
По горизонталі. 1. Листя. 2. Насіння.
4. ДЕРЕВА, КУЩІ,ТРАВИ_____________
1. Дуб. 2. Береза. 3. Горобина. 4. Ясен.
5. Верба. 6. Ялина.
5. ЛІКАРСЬКІ РОСЛИНИ____________
1. Калина. 2. Липа. 3. Сосна. 4. Береза.
5. Дуб. 6. Верба.
6. ДЕРЕВА МОГО КРАЮ_____________
1. Береза. 2. Верба. 3. Горобина. 4. Клен.
5. Липа.
7. ГРИБНИЙ КРОСВОРД_____________
1. Гриби. 2. Мухомор. 3. Лисички.
4. Підберезник. 5. Опеньки.
ЛІТЕРАТУРА
1. Волошин О.М. Цікаві завдання з
природознавства. Т.:Підручники й посібники,
1997. - 112с.
2. Ісаєнко О.В. Я і Україна. Природознавство
Тести для читання та розумові ігри. Х.,2009. -
268 с.
3. Любарова В. Екологічний зорепад у іграх та
розвагах. К.: Шкільний світ, 2009. - 126 с.
4. Мельничук Л.А. Уроки природознавства. Т.:
Підручники й посібники, 1998. - 93 с.
ЗМІСТ
ВСТУП ___________________ 2
КРОСВОРДИ _______________ 3
ЛІТЕРАТУРА ______________ 15
1