Розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об'єкт серед їх сукупності, класифікувати,розвивати уяву; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності.
Тема. Різноманітність тварин у природі.
Мета: розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об'єкт серед їх сукупності, класифікувати,розвивати уяву; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності.
Обладнання: таблиці, ілюстрації різних тварин, картки із завданнями.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1)Перевірка готовності до уроку
II.Актуалізація опорних знань.
1.Фронтальне опитування
-Яку тему ми почали вивчати ?
-Доведіть, що тварини належать до живої природи ?
-Навіщо тварини необхідні у природі ?
-Чим живляться тварини ?
III.Оголошення теми і мети уроку .
-Сьогодні ми помандруємо у царство тварин.
- На Землі живе більше 1 млн. 500 тис. різноманітних тварин. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне. Виходячи з того, що цілий ряд тварин має багато спільного, їх об'єднали у групи.
IV.Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди за планом.
- Ви знаєте, що світ тварин, що населяє нашу планету різноманітний. Вони живуть на суші, в землі, деякі пристосувалися до життя у воді. Частини тіла всіх тварин відрізняються розмірами, формою, окрасою.
- Розгляньте малюнок лисиці та оленя.
- Розкажіть про цих тварин за планом.
- Як називається цей вид тварин? (звірі)
- Що спільного між ними ?
- Чим вони різняться ?
В Україні живе 108 видів звірів. За будовою тіла, розмірами і зовнішнім виглядом звірі різноманітні. Серед них є карлики і гіганти. Всі звірі є дбайливими батьками: вони турбуються про своїх дітей, доки ті не стануть самостійними.
Висновок: Тварини, тіло яких вкрите шерстю, називають звірами. Вони вигодовують малят молоком
2.Порівняння сови і синиці.
-Розгляньте малюнки сови і синиці.
-Чим вкрите їх тіло ?
Висновок: Тварини, тіло яких вкрите пір'ям, називають птахами.
- Яких птахів ви знаєте?
- А які птахи є в нашій місцевості?
- На Землі живе понад 8600 видів птахів, в Україні зустрічається - 360. Ці тварини добре пристосувались до польоту. Тіло вкрите пір'ям, яке добре захищає від холоду. Розміри дуже різні. Птахи є окрасою природи та її друзями.
- А чи відомо вам, що найвищий птах в Україні - сірий журавель. Зріст його досягає 1 м 20 см.
Легенда про дятла.
Я розповім легенду про дятла. Одного разу на Великдень чоловік пішов до лісу зрубати дерево. Тільки він почав роботи, як до нього прийшов старий дід і сказав: „Не рубай дерево. Іди до дому , у тебе буде достатньо грошей , щоб купити дрова й жити без злиднів". Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: „Піду до того дерева, попрошу ще грошей". Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево.
Тут і з'явився старий дід. Він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: „За твою жадібність перетворю тебе у птаха, стукай усе життя по деревах". Так і з'явився птах дятел.
2.Робота з книгою, (с. 136)
-Про яку групу тварин ви прочитали? (плазуни)
- Чому їх так назвали?
-Чим вкрите їх тіло?
-Які тварини належать до плазунів.
-Чи бачили ви їх коли-небудь у природі?
-Як вони рухаються: бігають чи повзають?
-Хто вдома має черепаху?
-Черепахи, ящірки, змії, крокодили - це плазуни. На суші вони плазують, тобто пересуваються, повзаючи. Тіло плазунів вкрите сухими лусочками. Цим вони відрізняються від звірів та інших тварин.
-В Україні зустрічається 20 видів плазунів. Тіло складається з голови, тулуба, хвоста. Час від часу плазуни линяють, тобто скидають стару шкіру. Вони живуть повсюди (в воді, лісах, пустелях, степу, горах) немає їх лише там де дуже холодно. Взимку вони залягають в сплячку.
-200 мільйонів років тому плазуни були господарями на Землі. Вони заселяли воду і сушу і літали у повітрі. Давні плазуни вимерли. Сучасні плазуни - ящірки, змії, черепахи, крокодили. їх налічується близько 600 видів, які живуть у воді, лісах, степах, пустелях, горах. Плазунів немає лише там, де дуже холодно.
3.Продовження розповіді з елементами бесіди.
А) Аналіз виду «земноводні».
- Діти, погляньте на цю тварину - Це жаба.
- Чим вкрите її тіло? (вологою шкірою)
Так, тіло жаб, тритонів, вкрите м'якою, вологою шкірою. Якщо шкіра пересохне, то тварина загине. Тому ці тварини проводять деякий час у воді, а решту - на суші. Вчені їх об'єднали в одну групу і назвали земноводні.
- Поміркуйте, з яких двох слів складається ця назва ?
На Землі налічується близько 2100 видів земноводних. Серед них на Україні - 17. Тіло вкрите слизькою шкірою. Воно складається з голови, шиї, тулуба, передніх і задніх ніг. У деяких є хвіст. Ось жаба озерна. Це найбільша жаба на Україні. Довжина її тіла - 17см. Все життя вона проводить у воді, або поблизу неї. Зранку і ввечері жаба вистрибує на берег, але в разі небезпеки, стрибає у воду.
Б)Аналіз виду «риби».
- Як, на вашу думку, називають тварин, які живуть у воді, а тіло їх вкрито лускою?
- Так, це риби .
- Де живуть риби? Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді.
- Яких риб ви знаєте?
- Чим дихають риби?
- В нашій країні налічують понад 200 різноманітних видів риб. Тіло у них складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидкорухаються у воді. Плавають риби за допомогою хвостового плавця, якому допомагають інші плавці. Дихають зябрами.
Цікаво, що найбільшою рибою, яка живе у прісних водоймах України, вважається сом. У 2 роки сом досягає довжини 50-60 см, а у 25 років важить 110 кг і має довжину тіла понад 3 м. У минулому вимиту і висушену шкіру сома використовували замість скла, бо вона була прозорою і міцною, б. Аналіз виду «комахи».
- А тепер давайте подумаємо, чому цих тварин віднесли до групи комах. Розглянемо будову мурашки. (На дошці зображення комахи).
Її тіло поділено на 3 частини: голова, груди, черевце. Комахи мають 6 ніг. На голові є очі, вусики і рот. Зе допомогою вусиків вони відчувають запах. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі. На Землі живе близько 1млн. різноманітних комах. Скільки всього комах живе на нашій планеті неможливо перелічити, як неможливо перелічити листя на деревах.
2.Фізкультхвилинка.
3.Хвилинка-цікавинка.
А чи знаєте ви, що...
Найсильніша на Землі істота — не тигр, не лев, не слон, а жук-гнойовик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла;
Шпак працює на добу 17 годин, ластівка — 18 годин, стриж — 20 годин;
Кількість ікринок у риб сягає від кількох тисяч (форель) до кількох мільйонів (осетрові);
У середині лютого ведмедиця народжує в барлозі одне — двох малят; ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм;
Вужі зимують у підземних норах кротів, ховрахів, хом'яків.
V.Узагальнення отриманих знань.
1.«Мозкова атака» (робота в парах).
Доведіть, що черепаха — плазун, хоча її тіло вкрите не лусочками, а панциром.
Доведіть, що їжак, вкритий голками, належить до групи звірів.
2.Гра «Розумник».
-Чому змія висовує язик? (Висовуючи язик, змія аналізує запахи, що є у повітрі)
-Яка ящірка може дивитися на всі боки одночасно? (Хамелеон)
-Що відчувають комахи вусиками? (Смак та запах)
-Яка комаха відчуває смак ногами? (Бджола)
-Який звір літає? (Кажан)
3.Загадки.
1)Що воно за дивна птиця Світла денного боїться?
Дзьоб гачком, великі очі
1 не спиться їй щоночі. (Сова)
2)У нашої бабусі Сидить дід у кожусі.
Проти печі гріється,
Без води вмивається. (Кіт)
3)Очі на рогах, а хата на спині. (Равлик)
4)Крила є, а не літає. Ніг немає, а не наздоженеш. (Риба)
5)3 хазяїном дружить, будинок вартує,
6)Живе під ганочком, а хвіст бубличком. (Собака)
VI.Підсумок уроку.
1.Підсумкова бесіда.
-Яка група тварин вам найбільше сподобалась і чому?
-Чи є у вас вдома тваринка?
-До якої групи вона належить?
-Чому ви так вирішили?
2. Домашнє завдання.
- с. 133-138 Підготувати розповідь про улюблену тварину.