Урок "РМ №3. Дискусія про бездуховність людини, яка є проявом зла, про сенс людського життя, інші думки, викликані прочитанням твору (за п’єсою І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»).

Про матеріал
Матеріали презентації допоможуть: - навчати учнів добирати аргументи, розкриваючи проблему влади грошей, дискутувати щодо даної проблеми; - розвивати навички розуміння актуальності проблем трагікомедії для сучасного життя; - виховувати поміркованість щодо матеріальних потреб, благодійність.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тридцяте січня. Класна робота РМ №3. Дискусія про бездуховність людини, яка є проявом зла, про сенс людського життя, інші думки, викликані прочитанням твору (за п’єсою І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»). Актуальність п’єси і в наш час

Номер слайду 2

Мета:- навчати учнів добирати аргументи, розкриваючи проблему влади грошей, дискутувати щодо даної проблеми;- розвивати навички розуміння актуальності проблем трагікомедії для сучасного життя;- виховувати поміркованість щодо матеріальних потреб, благодійність.

Номер слайду 3

Завдання-тест. 1. Яке справжнє прізвище Івана Карпнека-Карого? а) Тобілевич; б) Тубілевич; в) Табілевич. г) Тебілевич

Номер слайду 4

2. Свій псевдонім (Карпенко) драматург узяв від імені ... а) батька; б )дядька; в) діда; г) брата

Номер слайду 5

3. Другу частину від псевдоніма (Карий) драматург узяв від ... а) літературного героя; б) назви населеного пункту; в) назви народної пісні. г) прізвища

Номер слайду 6

4. Ким були брати І. Карпенка-Карого? а) акторами; б) режисерами; в) співаками; г) поетами.

Номер слайду 7

5. Ким була сестра Івана Карпенка-Карого? а) акторкою; б) режисером; в) співачкою; г) письменницею.

Номер слайду 8

6. Мати Карпенка-Карого любила ... а) вишивати; б) співати; в) займатися домашнім господарством; г) читати книги.

Номер слайду 9

7. Батько Карпенка-Карого особливу увагу у вихованні дітей приділяв ... а) освіті дітей; б) допомозі у господарстві; в) діловим якостям; г) уважне ставлення до старших.

Номер слайду 10

8. Драматургічна спадщина Івана Карпенка-Карого складається із ... а) 6 п’єс; б) 18 п’єс; в) 30 п’єс; г) 10 п’єс.

Номер слайду 11

9. У яких галузях мистецтва виявив себе Карпенко-Карий, крім письменництва? а) режисер; б) актор; в) режисер і актор; г) поет.

Номер слайду 12

10. Селяни поважали Карпенка-Карого за… а) його простоту і труд; б) його талант; в) його твори; г) за пожертви на діяльність сільської церкви.

Номер слайду 13

11. Скільки дітей було в сім’ї Тобілевичів? а) три брати і сестра; б) два брати і сестра; в) чотири брати і сестра; г) один брат і сестра.

Номер слайду 14

12. І. Карпенко – «корифей українського театру». Поряд з ним в цей ряд зараховано ... а) М. Старицького; б) П. Саксаганського; в) І. Садовську; г) М. Заньковецьку

Номер слайду 15

Епіграф. Люди вважають,що володіють грошима,але часто буває навпаки. Що вам відомо з історії про виникнення грошей?

Номер слайду 16

Історична довідка «Цікаве про гроші»До того як люди на Русі почали чеканити монети з металів, для взаємних розрахунків використовувалися полотна льону. Він досить високо цінувався, оскільки в ті часи вирощувався в європейських країнах. Власне, всі слова, що мають корінь «плата» пішли від слова «полотно». З розвитком торговельних відносин у суспільстві виникає потреба обмінювати товар на річ, за яку можна було б придбати інший товар. Це явище викликає появу грошей. Так на території колишньої Київської Русі з’являється куна – перша грошова одиниця. Назва походить від шкури куниці. Такі «шкіряні гроші» виконували функцію монети). За часів правління Петра І мідний рубель виглядав як квадратна плита вагою більше 1,5 кг., виготовлена з міді.

Номер слайду 17

Назвіть грошову одиницю Київської Русі. Куна. Які ще грошові одиниці функціонували на території України?Дукати, рублі, купони.

Номер слайду 18

Грошова одиниця сьогодення – це…Гривня

Номер слайду 19

Поява грошей породжує у суспільстві ряд негативних явищ: заздрість, жагу до збагачення, накопичення капіталу незаконним шляхом, згасання моральних якостей людини. У літературі починають з’являтись твори, які мають на меті застерегти читачів від пагубного впливу грошей. Карпенко-Карий починає працювати над трагікомедією «Сто тисяч»,  первісна назва якої «Гроші». Він ставить собі за мету висміяти негативні явища, які побутували у 80-90-х роках XІX століття.   Прагнення збагатитися будь-яким способом призводило до знецінення духовних цінностей. На другий план відходили такі поняття як добро, любов до ближнього, взаємодопомога, справедливість. Людство потопало у брехні, здирстві, підступництві заради збагачення. Для деяких сільських багатіїв накопичення капіталу ставало метою життя. В цей час письменники створюють таких героїв як Герасим Никодимович Калитка, наділяючи їх негативними рисами.

Номер слайду 20

Зачитати фрагменти твору, в яких йдеться мова про те, як кожен із героїв ставиться до грошей. Герасим Никодимович Калитка — головний герой комедії «Сто тисяч». Калитка — заможний селянин, який вже має двісті десятин землі, проте всі свої сили покладає на те, щоб збільшити свої володіння. Копач ставиться до грошей не як до джерела щастя. У великих грошах він вбачає лише можливість матеріально забезпечити себе і своїх рідних Копач розповідає про своє захоплення так: «Іщітє і обрящете! Сьогодні нема, завтра нема, післязавтра — мільйон!.. Викопаємо — все пополам. Стане і тобі, і мені, і нашим дітям, і внукам на весь вік ...» Найзаповітніша мрія Копача – це побачити Париж.

Номер слайду 21

Натомість Герасим Калитка ставиться до матеріального достатку по-іншому. Він мріє зовсім про інше: «Ох, земелько, свята земелько, Божа ти донечко ... Як радісно тебе згрібати докупи, в одні руки ... Приобрітав би тебе без ліку. Легко по власнії! землі ходить. Глянеш оком навколо — все твоє; там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колоситься жито: і все то гроші, гроші, гроші ...»

Номер слайду 22

Його моральні принципи зводяться до грошей. Всі його вчинки, ідеї набувають нечуваної абсурдності. Як карають фінансових злочинців у наш час, за якою статтею?Стаття 199.

Номер слайду 23

Частина І. «Виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою збуту або збут підробних грошей, державних цінних паперів чи білетів державної лотереї, - караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років. Частина ІІ. Ті самі дії вчинені повторно, або за попередньою змовою групою осіб чи у великому розмірі, - караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років. Частина ІІІ. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою чи в особливо великому розмірі, - караються позбавленням волі на строк від восьми до дванадцяти років з конфіскацією майна». Стаття 199.

Номер слайду 24

Сина Романа він хоче оженити на дочці великого землевласника Пузиря, сподіваючись отримати значний посаг: «Не треба мені ні доброго хліба, ні доброго борщу, бо чим краще спече, а смачніше зваре, тим більше робітники з'їдять... Мені треба невістку з приданим, з грішми...» В першу чергу, його цікавить скільки Пузир дасть приданого за дочкою грішми. Таким чином, на вівтар своєї жадоби Калитка готовий покласти не лише свої сили й життя, але й майбутнє власного сина. Отож, заради наживи Герасим готовий пожертвувати щастям свого сина, позбавивши його права самому обирати супутницю життя. Думки інших, почуття, роздуми він перетворює на гроші: «Ох Бонавентура Бовтурович, все то добре, що ви кажете, тілько речі ваші – не гроші, за них земельки не купиш, а тут грошей, грошей, грошей треба. Ось під боком лежить земелька, а я слину ковтаю. Та яка земелька? Неперепахана, ставок рибний, і з моєю – межа з межею!» Інша репліка з діалогу з Бонавентурою: «Ви ударяйте на гроші – гроші всьому голова». Ці слова вказують на пріоритети головного героя, який найбільшою святинею вважає гроші. Його скнарність переходить усі межі. Він спекулює навіть релігійними поняттями і принципами. У робітника він забирає половину хлібини, мовляв, «гріх у неділю снідать». Коли жінка збирається їхати до церкви, не дає їй коней, каже, що «худобу ганять в празник гріх». 1 авторитетно додає: «Блажен чоловік, іже скотину милує». Його справжня «філософія» шита білими нитками: «Скотина гроші коштує». Калитка сердиться на Копача за те, що той багато їв під час обіду Він ніколи не п'є за власні гроші, бо «від своєї горілки у грудях пухне».

Номер слайду 25

Жадоба до грошей призводить до духовної деградації людини. Саме гроші стають для нього найвищим авторитетом, а, так би мовити, людське ставлення до людини, натомість, повністю знецінюється: «робітники й собаки надворі повинні буть»; «обіцянка-цяцянка, а дурневі — радість»; «кругом, кругом моє»; «бери і в свого, і в чужого»; «лупи та дай»; «гроші всьому голова»; «Ой, Пузирі! Глядіть, щоб ви не полопались, а замість вас Калитку розіпре грошвою ...» Апогей такої філософії змальовується у останній, 12-й яві четвертої дії. Коли, одурений на спробі купити сто тисяч фальшивих грошей, Калитка втрачає надію придбати землю сусіда Смоквинова, — він намагається накласти на себе руки. Якщо Копач, за характеристикою самого Калитки, «хоч голий, та веселий», то Герасим Калитка на втрату грошей реагує так: «Краще смерть, ніж така потеря». У комедії Карпенка-Карого «Сто тисяч» зображено силу, яка перетворює людину на ненажеру, яка викорінює з душі людської те добре і святе, що заложив туди сам Бог. І сила ця — гроші).

Номер слайду 26

Дана проблема дуже гостро постає і у наш час. Наше суспільство вбачає щастя у грошах. Але чи це насправді так? На сьогоднішній день за гроші можна купити те, що раніше не продавалось: освіта, людяність, положення у суспільстві, материнство. Все частіше ми стаємо свідками продажу внутрішніх органів, рідних дітей. Людство деградує з небаченою швидкістю і це жахливо.

Номер слайду 27

Проблеми трагікомедії :бездуховність та моральна деградація;прагнення до збагачення будь – якими способами;руйнівна сила грошей;власницька любов до землі ;духовна обмеженість;невігластво по відношенню до науки

Номер слайду 28

Бездуховність – бідність духовного світу , низький рівень моральних, інтелектуальних потреб Моральна деградація – втрата людської подоби , «Мене мучить, що в кожній людині ,можливо, вбитий Моцарт"Антуан де Сент Екзюпері,

Номер слайду 29

Як не допустити деградацію особистості: Багато читати. Любити Саморозвиватися  Не ігнорувати норми моралі

Номер слайду 30

Жадоба до матерiального збагачення завжди призводила до духовного зубожiння. Людина стає маріонеткою свої власних бажань

Номер слайду 31

Пропоную вам зіграти в гру «Лото-забаву». У розмові з Герасимом Бонавентура зазначив: «Сьогодні нема, завтра нема, післязавтра – мільйон!»  Уявіть собі, що саме вам дістався виграшний білет. Джек-пот на мільйон гривень у ваших руках. Ви – мільйонер. Ваші дії стосовно виграних грошей.

Номер слайду 32

Як сказав Невідомий, один із персонажів «Ста тисяч»: «Дай вам Бог з моєї легкої руки зробиться мільйонером!». Бажаю вам цього від щирого серця, оскільки ваші мрії та поривання є благородними. Багато з вас витратили б свій виграш на благодійність. Це похвально. То чи завжди погано мати багато грошей?«Важливими є не самі гроші, а те, як їх застосувати»

Номер слайду 33

Домашнє завдання Підготувати повідомлення (презентацію) про М. Коцюбинського, прочитати пролог, І розділ повісті «Дорогою ціною» стор.117-123.

pptx
Додано
29 січня
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку