Урок "Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика». Доброта і щирість головного героя."

Про матеріал

В умовах розвитку сучасного суспільства педагогічна спадщина та просвітницька діяльність видатних педагогів має особливе значення для процесу відродження України, національної свідомості народу, науки і культури.

Педагогічна концепція В. Сухомлинського є високогуманною та демократичною, яка органічно поєднує класичну і народну педагогіку. Одним із найважчих та найголовніших завдань великий педагог вважав збереження і розвиток у дитини почуття людської гідності [9, Т.2, с. 419]. Варто відзначити, що саме зараз нашим дітям не вистачає тієї цінної риси, коли рівень бажань і дома­гань не відповідає рівневі їх заслуг і можливостей [8,c.639].

Проблеми формування вічних моральних цінностей постають перед читачем в казковій повісті Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика».

Урок присвячено характеристиці головного героя повісті, аналізу його дій та вчинків (з використанням цитат для аргументації власної думки). Доцільним є організація навчальної діяльності здобувачів освіти з урахуванням різноманітних методів і прийомів організації активної самостійної роботи, спрямованої на розвиток критичного мислення, -- індивідуальний пошук та обмін ідеями в групах чи загальному колі.

Перегляд файлу

                                                                  Іляшова Світлана Сергіївна,

вчитель зарубіжної літератури

Кам’янська філія І-ІІІ ступенів

НВО « Новомиргородська ЗШ

 І-ІІІ ступенів №2-ДНЗ»

еmail: svitlana.ilyashova@gmail.com

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

5 КЛАС 

Тема. Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика». Доброта і щирість головного героя.

Мета: сприяти вдосконаленню вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно та навичок переказу ключових епізодів літературного тексту;

дослідити образ головного героя Чарлі Бакета  та роль моральних цінностей в його житті, аналізуючи його вчинки і ставлення до інших;

 формувати аналітичні здібності, навички критичного мислення,  читацькі компетенції п’ятикласників;

 повторити й закріпити поняття «казка», «повість», «казкова повість»,«герой», «портрет»;

 розвивати творчу уяву дітей, логічне мислення;

виховувати уважного читача, справжні моральні цінності (доброту, людяність, щирість, ввічливість) та силу характеру.

Обладнання: портрет Р.Дала, буктрейлер,  фрагменти фільму режисера Т.Бертона «Чарлі і шоколадна фабрика» (США, 2005р.), ілюстрації до твору, текст твору або  необхідні для роботи уривки (за відсутністю підручника).

Тип уроку: урок-дослідження з використанням елементів біоадекватної технології.

Методичний коментар до уроку

В умовах розвитку сучасного суспільства педагогічна спадщина та просвітницька діяльність видатних педагогів має особливе значення для процесу відродження України, національної свідомості народу, науки і культури.

Педагогічна концепція В. Сухомлинського є високогуманною та демократичною, яка органічно поєднує класичну і народну педагогіку.   

  Одним із найважчих та найголовніших завдань великий  педагог вважав збереження і розвиток  у дитини почуття людської гідності [9, Т.2, с. 419]. Варто відзначити, що саме зараз  нашим дітям не вистачає  тієї цінної риси, коли рівень бажань і дома­гань не відповідає рівневі їх заслуг і можливостей [8,c.639]. А це, в свою чергу, на жаль, породжує паразитич­ний спосіб життя дітей у окремих сім'ях — дармоїдство, пихатість,  зарозумілість, марно­тратство, сімейні і соціальні конфлікти, що приводить в кінцевому результаті до егоїзму, міщанської психології та появи спотворених характерів [10, с. 194].

Проблемам формування вічних моральних цінностей присвячена казкова повість Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика».

На вивчення розділу «Сучасна література. У колі добрих друзів» (1-2 твори за вибором) у 5 класі за Програмою  відводиться 8 годин+резервні години; на роботу з твором Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» пропоную

4 години, які можна розподілити таким чином:

1 урок. Роальд Дал і його казкова повість «Чарлі і шоколадна фабрика»
2-3 урок. Цікаві пригоди Чарлі та його друзів на казковій фабриці містера  Вонки.
4 урок. Доброта і щирість головного героя твору.

Четвертий урок присвячено характеристиці головного героя повісті, аналізу його дій та вчинків (з використанням цитат для аргументації власної думки). Доцільним є організація навчальної діяльності здобувачів освіти з урахуванням різноманітних методів і прийомів організації активної самостійної роботи, спрямованої на розвиток критичного мислення, -- індивідуальний пошук та обмін ідеями в групах чи загальному колі.

 

Щасливим може бути лише той,

 хто є волода­рем своїх бажань,

хто вміє володіти собою,

своїми почуттями. 

В. Сухомлинський   

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок.

Сьогодні прекрасний весняний день. Він зачаровує нас своїм теплом, сонячним світлом, білосніжним квітом розквітлих дерев, кольоровою палітрою весняних квітів. Нехай все це надихне вас на творчу співпрацю.

(На таці розташовані сигнальні картки різних кольорів)

Оберіть той колір, який висловлює ваш настрій. Привітайтеся один з одним кольорами. Як ви вважаєте, який настрій несуть ці кольори? Чи буде колір відображати внутрішній стан людини?

Висновок .Отже, налаштуймося на позитивний настрій, який принесе нам щире задоволення від сьогоднішнього уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів. Перевірка виконання домашнього завдання.

Робота в динамічних групах (випереджальне завдання).

Зачитати анкету героя (за поданою схемою на основі прочитаного твору):

  1. Ім’я героя.

 2. Місце проживання .

 3. Матеріальні умови, в яких зростав.

 4. Сімейний стан.

5. Риси характеру.

 6. Ставлення до дорослих.

 7. Моє ставлення до героя.

- Які герої твору викликають у вас позитивні емоції, а які – негативні? Доведіть свою думку цитатами з тексту.

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

--А чи вірите ви в дива? Як ви гадаєте,чудеса трапляються лише в казках чи й у реальному житті також?  Де можна побачити диво?

Сьогодні на уроці ми спробуємо зясувати, чому найбільше диво сталося саме з Чарлі Бакетом, а не з іншими героями твору, адже всі вони мали випробувати долю

Створення проблемної ситуації.

Проблемне питання: Чому доля усміхнулась саме Чарлі?

 ІІІ. Аналітико –інтерпретаційний етап уроку.

1. Робота з епіграфом до уроку.

--Що таке щастя? Підберіть слова-асоціації (радість, усмішка, родина тощо). Яку людину можна назвати щасливою?

--Уважно прочитайте епіграф до нашого уроку. Кому належить цей вислів? Як ви розумієте його зміст?

В.Сухомлинський та герої повісті жили у різних часових просторах. Чи відображають слова епіграфа життєву позицію  кожного з них?

Чи можна стверджувати, що думка видатного педагога є актуальною і на сьогодні?

Отже, якщо ми сьогодні на уроці будемо говорити про справжнє щастя, давайте оберемо його символ.

--Який казковий птах приносить щастя? (синій птах).

Зараз кожен із вас отримає уявне перо синього птаха, на якому потрібно буде написати своє враження від уроку. Розпочніть словами: «Я щасливий, коли…»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

2. Дослідження в просторі системи образів повісті з акцентом на характеристиці образу Чарлі Бакета.

А) зясування особливостей побудови системи образів повісті.

-- Хто є головним героєм повісті? Чому саме Чарлі Бакет стоїть у центрі розповіді? Обгрунтуйте свою думку.

-- Що ми знаємо про інших героїв твору? Чому саме вони оточують головного героя? Чи відрізняється Чарлі від них?

 ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: «головний герой», «епізодичні герої», «портрет».

Б) Робота в динамічних групах.

Створіть візитну картку містера Віллі Вонки та Чарлі?

--Чи можна стверджувати, що герої мають спільні риси характеру?Доведіть або спростуйте цю думку.

В) характеристика життєвих етапів Чарлі (з посиланням на текст та кадри фільму).

 1. Бесіда

--Які стосунки панували в родині Бакетів?

--Як Чарлі відносився до своїх рідних?

--Що ви можете сказати про поведінку Чарлі під час екскурсії? Як це його характеризує?

--Чому саме Чарлі Бакету Віллі Вонка вирішив подарувати шоколадну фабрику?Яке рішення прийняв Віллі Вонка під кінець екскурсії?

--В чому проявляється щирість героя, порядність і совісність?

2. Прийом «Гронування» (використання буктрейлера).

                                                 Ч   А  Р  Л  І

щирий   добрий  товариський   людяний  ввічливий   відвертий         порядний

3.Створити асоціативний ряд

Ч – чарівний, чудовий

А – авторитетний

Р – радісний, родинний

Л – людяний, лагідний

І – індивідуальний

  1.               Фізкультхвилинка  

ІV. Рефлексія   

  1. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

По-справжньому людина буде щасливою, якщо вона володітиме справжніми моральними цінностями. Назвіть, будь ласка , їх.

--А як ви розумієте вислів: «Доброта врятує світ»?

В.О. Сухомлинський  стверджував:

«Незалежно від того , чекають від тебе добра або не чекають його – твори добро! Незалежно від того , помітять твоє добро або відкинуть – твори добро! Незалежно від того , чим будуть платити  тобі за добро: добром чи злом – твори добро!»

--Чи погоджуєтесь ви з думкою видатного педагога? Доведіть істинність або хибність думки.

  1. Створення памятки «Формула щастя» (діти використовують  перо синього птаха)
  • Ніколи не втрачай надії.
  • Люби свою родину, шукай шляхи порозуміння з її членами.
  • Вір, що для здійснення мрії не існує перешкод.
  • Ніколи не втрачай гідності. Пам’ятай, що ти—Людина!
  • Відкрий серце для добра.

V. Підсумок уроку

 Інтерактивна гра «Мікрофон»

--То чому саме Чарлі усміхнулась доля?(робота з епіграфом).

--Чи дійсно Чарлі був щасливим?

--Якого кольору ваш настрій від отриманих знань на уроці? Аргументуйте свою думку.

VІ. Аргументація і виставлення оцінок

VІІ. Домашнє завдання. 

  1. Підготувати відповідь на запитання: «Чи виправдає Чарлі Бакет довіру містера Вонки?»   

або

  1. Підготувати творчий проект-рекламу книги Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Богосвятська А.І. Як зробити смачний, кольоровий урок літератури: Методичний посібник/А. І. Богосвятська. - Львів: Норма, 2015. - 136 с.
  2. БУКТРЕЙЛЕР: Роальд ДАЛ «Чарлі і шоколадна фабрика» https://salda.ws/video.php?id=ekGJsCeLrAc

     http://videoyoutub.ru/watch/db5Nu3rKYUU

  1. Всесвітня література в сучасній школі №7-8, 2012; №1,2014.
  2. Электронная библиотека RoyalLib.Ru, 2010-2013. 
  3. Підручник «Зарубіжна література», 5 клас за редакцією Є Волощук. – К.: «Генеза», 2005.-с. 267
  4. Семез А. В.О. Сухомлинський про роль вчителя у вихованні моральних цінностей учнів.// Початкова школа.- 2003.- №9.
  5. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п'яти томах (том другий).- К.: Радянська школа, 1977.-640 с.
  6. Сухомлинський В. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості // Вибрані твори: У 5-тит. – К.: Рад. шк., 1977. – Т. 5. 639 с.
  7. Сухомлинський В. Сто порад учителеві // Вибр.твори: У 5-ти т.- т.2. – К., 1976. – С. 419-654.
  8.  Сухомлинський В.О. Як виховувати справжню людину-К.,1976.-с.194.
  9.  Художній фільм (уривки) «Чарлі і шоколадна фабрика» www.kinopoisk.ru/film/38905/ Режисер: Тім Бертон. В головних ролях: Джонні Депп.

 

ДОДАТКИ

  1. БУКТРЕЙЛЕР: Роальд ДАЛ «Чарлі і шоколадна фабрика» https://salda.ws/video.php?id=ekGJsCeLrAc

     http://videoyoutub.ru/watch/db5Nu3rKYUU

  1. Художній фільм «Чарлі і шоколадна фабрика» www.kinopoisk.ru/film/38905/

 

docx
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
13138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку