Тема: Роберт Льюїс Стівенсон (1850 -1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син — король, свобода — рабство). Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей.
Мета: поглибити знання учнів про баладу;ознайомити учнів з баладою Стівенсона «Вересовий трунок», вчити визначати основну думку, характеризувати образну систему твору; розвивати навички виразного читання та аналізу тексту, вміння використовувати знання з теорії літератури; формувати комунікативну компетентність учнів; виховувати почуття патріотизму, внутрішньої незалежності, гордості за батьківщину, любові до рідного краю; вчити цінувати свободу і незалежність.
Обладнання: портрет Р.Л.Стівенсона, текст балади , ілюстрації до балади Р.Л.Стівенсона «Вересовий мед»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Спогадаймодавню давнину,
Спогадаймо повість незабутню
Про далеку вільну країну,
Про стару Шотландію славутню.
( Леся Українка)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
1. Мікрофон
Продовжте речення:
А)Балади бувають…(народні та літературні)
Б)Літературна балада-це…( авторський віршований ліро-епічний твір фантастичного,історико-героїчного чи соціально - побутового змісту)
В)Головними ознаками літературної балади є…(віршована мова, напружений сюжет,зв'язок з фольклором,емоційна розповідь,символічність)
Г)До жанру літературної балади зверталися….(А.Міцкевич,Й.В.Гете,О.С.Пушкін)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми,мети й завдань уроку
1. Робота з епіграфом
- Прочитайте виразно епіграф. Поясніть як ви розумієте слова Л.Українки? ІV.Вивчення нового матеріалу
1.Літературознавча дослідницька робота
Повідомлення істориків. Пікти-найдавніший з відомих народів, що населяли Шотландію. У шотландському фольклорі пікти часто постають темношкірою расою, невеликими на зріст. Історія і легенда переплітаються у творі. Казка про таємницю вересового напою з давніх –давен жила у Шотландії . Стівенсон використав цю легенду в поєднанні з історичними фактами,проголосивши право кожного народу на свою землю,свої традиції,свою свободу
4.Повідомлення дослідників. Вересовий ель (пиво), поза сумнівом, - найстаріша пивоварна спадщина Шотландії. Історія готування вересового трунку має стародавню традицію. Було відомо, що кельти готували відвар із квітів вересу і меду, але найбагатша спадщина з виготовлення вересового елю стосується часів, коли Шотландія називалася Країною пиктів. Верес-це не просто рослина,він втілює волелюбний дух шотландського народу.
3.Словникова робота
Верес – вічнозелений низький кущ з дрібним і численним листям і лілово-рожевими квітами.
Трунок – напій.
Броварі-пивовари.
Можновладець-володар.
4.Робота над композицією твору
А)Експозиція,зачин(оспівування вересового напою,характеру й звичаїв пиктів) Б)Зав’язка (захват території піктів загарбниками,знищення маленького народу,автор розкриває характер і звичаї піктів.)
В)Розвиток дії (король прагне дізнатися секрет приготування вересового напою,захоплення у полон батька й сина,король обіцяє зберегти піктам життя,якщо вони відкриють таємницю приготування хмільного напою з вересу )
В)Розв`язка(батько,усвідомлюючи невідворотність загибелі вибирає для сина миттєву смерть,а сам помирає останнім,не віддавши ворогам священної таємниці.)
5. Бесіда «Коло думок»
змінюється?
6. Словесне малювання
Використовуючи ілюстрації, намалюйте словесний портрет батька ,сина, короля. Порівняйте образи батька,сина-короля.
7. «Займи позицію»
Основний конфлікт балади (батько,син-король,свобода-рабство)
(Учні висловлюють аргументи по черзі на користь власної думки)
8. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- У баладі Стівенсона кілька разів повторюється словосполучення секрет вересового напою. Що це за секрет?
(це не тільки технологія виготовлення вересового трунку,це передусім секрет
духовної стійкості піктів, який полягає у любові до рідної землі і
прагнені відстояти свободу)
V.Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Літературний диктант:фронтальне опитування
3. Вічнозелена рослина з лілово-рожевими квітами. (Верес)
4. Давнє поселення Шотландії. (Пікти)
5. Напій, що варили пікти. (Вересовий трунок)
6. Напій із вересу був міцніший за … (Вино)
7. Люди, що варили напій. (Броварі)
8. Що помре разом із останнім піктом ? (Таїна вересового трунку)
9. Збірка, до якої ввійшла балада «Вересовий трунок». («Балади»)
VІ. Домашнє завдання:
1) скласти цитатний план балади.
2) написати твір – роздум «Свобода – найцінніше для людини».