Урок Роберт Льюїс Стівенсон (1850 -1894). «Балада про вересовий трунок».

Про матеріал
Різноманітні форми роботи дозволяють виявити рівень оволодіння системою знань та вмінь, досвідом творчої діяльності, систематизувати матеріал. В ході уроку учням пропонуються різноманітні види робіт, що робить урок цікавим і насищеним. Урок супроводжується літературознавчою дослідницькою роботою, яка дозволяє прискорити перевірку знань учнів, надати їм допомогу з теорії літератури, надає можливість узнати додаткову інформацію за даною темою. Удосконалюючи навички виразного читання балади, текстологічного аналізу, розкривається необхідність вибору між власним життям і спільною метою народу. Виконання нестандартного завдання сприяє створенню позитивного психоемоційного контексту в процесі навчання.
Перегляд файлу

Тема:  Роберт Льюїс Стівенсон (1850 -1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син — король, свобода — рабство). Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей.

Мета: поглибити знання учнів про баладу;ознайомити учнів з баладою Стівенсона «Вересовий трунок», вчити визначати основну думку, характеризувати образну систему твору; розвивати навички виразного читання та аналізу тексту, вміння використовувати знання з теорії літератури; формувати комунікативну компетентність учнів; виховувати почуття патріотизму, внутрішньої незалежності, гордості за батьківщину, любові до рідного краю; вчити цінувати свободу і незалежність.

Обладнання: портрет Р.Л.Стівенсона, текст балади , ілюстрації до балади Р.Л.Стівенсона «Вересовий  мед»

       Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                                                        Спогадаймодавню давнину,

                                                        Спогадаймо повість незабутню

                                                        Про далеку вільну країну,

                                                        Про стару Шотландію славутню.

                                                                                           ( Леся Українка)

   

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

1. Мікрофон

Продовжте речення:

А)Балади  бувають…(народні та літературні)

Б)Літературна балада-це…( авторський віршований ліро-епічний твір фантастичного,історико-героїчного чи соціально - побутового змісту)

В)Головними ознаками літературної балади є…(віршована мова, напружений сюжет,зв'язок з фольклором,емоційна розповідь,символічність)

Г)До жанру літературної балади зверталися….(А.Міцкевич,Й.В.Гете,О.С.Пушкін)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми,мети й завдань уроку

1. Робота з епіграфом

- Прочитайте виразно епіграф. Поясніть як ви розумієте слова Л.Українки?  ІV.Вивчення нового матеріалу

1.Літературознавча  дослідницька робота

Повідомлення істориків.  Пікти-найдавніший з відомих народів, що населяли Шотландію. У шотландському фольклорі пікти часто постають темношкірою расою, невеликими на зріст. Історія і легенда переплітаються у творі. Казка про таємницю вересового напою з давніх –давен жила у Шотландії . Стівенсон використав цю легенду в поєднанні з історичними фактами,проголосивши право кожного народу на свою землю,свої традиції,свою свободу

4.Повідомлення дослідників. Вересовий ель (пиво), поза сумнівом, - найстаріша пивоварна спадщина Шотландії. Історія готування вересового трунку має стародавню традицію. Було відомо, що кельти готували відвар із квітів вересу і меду, але найбагатша спадщина з виготовлення вересового елю стосується часів, коли Шотландія називалася Країною пиктів. Верес-це не просто рослина,він втілює волелюбний дух шотландського народу.

3.Словникова робота

Верес – вічнозелений низький кущ з дрібним і численним листям і лілово-рожевими квітами.

Трунок – напій.

Броварі-пивовари.

Можновладець-володар.

4.Робота над композицією твору

А)Експозиція,зачин(оспівування вересового напою,характеру й звичаїв пиктів) Б)Зав’язка (захват території  піктів загарбниками,знищення маленького народу,автор розкриває характер і звичаї піктів.)

В)Розвиток дії (король прагне дізнатися секрет приготування вересового напою,захоплення у полон батька й сина,король обіцяє зберегти піктам життя,якщо вони відкриють таємницю приготування хмільного напою з вересу )

В)Розв`язка(батько,усвідомлюючи невідворотність загибелі вибирає для сина миттєву смерть,а сам помирає останнім,не віддавши ворогам священної таємниці.)

5.  Бесіда «Коло думок»

  • Що ви дізналися про спосіб життя піктів?
  • Яким уявляєте шотландського володаря ?
  •      За допомогою яких художніх засобів змальовується загибель усіх піктів?
  •      Як старий пікт характеризує сина першого разу ? Як ця характеристика згодом

     змінюється?    

  •      Чому автор нам дає почути крик юнака?
  •      Як ви гадаєте, чому останній пікт ціною власного життя та життя єдиного сина заплатив за секрет вересового напою ?
  •      Символом чого є вересовий трунок?

6. Словесне малювання

Використовуючи ілюстрації, намалюйте словесний портрет батька ,сина, короля. Порівняйте  образи батька,сина-короля.

7. «Займи позицію»

Основний конфлікт балади (батько,син-король,свобода-рабство)

  •      Автор протиставляє двох героїв балади, зображуючи на коні жорстокого володаря «вересового краю» та маленького старого пікта. Хто, на вашу думку, виграв це протистояння – могутній король чи його безпорадний полонений ?

(Учні висловлюють аргументи по черзі на користь власної думки)

     8. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

- У баладі Стівенсона кілька разів повторюється словосполучення секрет вересового напою.  Що це за секрет?

  (це не тільки технологія виготовлення вересового трунку,це передусім секрет

   духовної стійкості піктів, який полягає у любові до рідної землі і

   прагнені відстояти  свободу)

  • Чим для старого були верес та рецепт напою? Чи варті вони того,щоб пожертвувати найдорожчим?
  •   (вересовий трунок - це не просто напій,це символ єдності народу,це таємниця,що об`єднує народ,робить його незалежним та самодостатнім)     

V.Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Літературний диктант:фронтальне опитування

  1. Місто, в якому народився Р.Л.Стівенсон.  (Единбург)
  2. Батьківщина Стівенсона. (Шотландія)

3. Вічнозелена рослина з лілово-рожевими квітами. (Верес)

4. Давнє поселення Шотландії. (Пікти)

5. Напій, що варили пікти. (Вересовий трунок)

6. Напій із вересу був міцніший за … (Вино)

7. Люди, що варили напій. (Броварі)

8. Що помре разом із останнім піктом ? (Таїна вересового трунку)

9. Збірка, до якої ввійшла балада «Вересовий трунок». («Балади»)

VІ.  Домашнє завдання:

 1) скласти цитатний план балади.

 2) написати твір – роздум «Свобода – найцінніше для людини».

 

doc
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку