Урок.Роберт Стівенсон.Система образів роману «Острів скарбів».

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури у 6 класі за романом Роберта Стівенсона «Острів скарбів». Має мету: -продовжити аналітичне дослідження роману «Острів Скарбів»; з'ясувати й схарактеризувати риси вдачі й поведінки персонажів, що об'єднують їх у діаметрально протилежні групи. -Визначити сутність основного конфлікту твору згідно з авторським задумом; - визначити систему цінностей, що намагається довести до свідомості читача автор; -сприяти формуванню гуманістичних якостей особистості.
Перегляд файлу

1

 

Тема. Система образів роману «Острів скарбів».

Мета:

-продовжити аналітичне дослідження роману «Острів Скарбів»; з'ясувати й схарактеризувати риси вдачі й поведінки персонажів, що об'єднують їх у діаметрально протилежні групи.

-Визначити сутність основного конфлікту твору згідно з авторським задумом;

- визначити систему цінностей, що намагається довести до свідомості читача автор;

-сприяти формуванню гуманістичних якостей особистості, визначенню життєвих пріоритетів школярів.

 

Обладнання:  підручники, тексти твору, фрагменти екранізацій роману Стівенсона «Острів Скарбів», ілюстрації до роману……….

 

Епіграф: 

Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч. Діккенс

                                                                                                                         

 

                                                             Хід уроку

Добрий день усім присутнім.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Осінь… Тихо падає жовте листя …Цієї пори кожна людина задумується над питанням:

« Хто вона? Що доброго принесла людям? Який у неї є скарб?» Для когось це гроші, і гроші, для іншого – душевний спокій, чистота, любов до ближнього, щастя бачити здоровими рідних, посмішку дитини на уроці ,першу квітку- саме життя.

- А що для вас є скарбом? (Відповіді учнів)

 

Слово вчителя.
     Як ви ставитесь до подорожей? Чи подобається вам подорожувати?
     Чи можна відвідувати інші країни, не виходячи з дому?


        II. Оголошення теми уроку, епіграфа, визначення мети

 

 Отже, за допомогою уяви ми знову маємо можливість вирушити у подорож, але не звичайну, а за скарбами, бо нашим капітаном буде

Р. Л. Стівенсон, а маршрутним листом – його роман «Острів скарбів».

   Ми вирушаємо в далеку подорож. На вас чекають серйозні випробування, вам доведеться подолати труднощі і перешкоди на своєму шляху ,  щоб дістатися острова і відшукати разом з героями твору його скарби. Наша подорож обіцяє бути цікавою, захоплюючою,  незабутньою.

   На шляху нашої мандрівки нас  чекають випробування у вигляді завдань, які вам доведеться розв’язати, щоб дістатися свого «острова  скарбів»

         Гаслом нашої мандрівки буде вислів  Чарльза Дікенса « Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.»

    Діти! Острів скарбів – це не просто частина землі серед розбурханого океану, на якій заховано золото. Ця назва має ще символічне значення. Розкрити це значення ми зможемо тільки в кінці нашої подорожі. Після успішного виконання всіх завдань.

   Записи  вестимемо у «бортових журналах»- зошитах.

Працювати  будемо у командах, уявних кораблях. Результати вашої роботи  фіксуватимемо  у таблиці.

 

III. Актуалізація опорних знань


1. Щоб наша подорож була вдалою, треба перевірити та налагодити прибори.
На «Барометрах настрою» відмітьте, будь ласка, свої почуття.

( відривають кольорові смужки та відкладають на край парти)
 

2. А зараз ми, як справжні мандрівники, перевіримо маршрут.


На  у вас є карти, які треба виправити: встановити послідовність подій роману.( Вправа «Сюжетний ланцюжок»)
1. Старий морський вовк у заїзді «Адмирал Бенбов»;
2. Моряцька скриня;
3. Що я почув, сидячи у діжці з-під яблук;(№4)
4. Я їду до Бристоля; (№3)
5. Людина з острова;(№6)
6. Шукання скарбів;(№8)
7. Пригоди на березі; (№5)
8. У ворожому таборі; (№7)
9. Повернення;(№10)
10. Падіння ватажка. (№9)

 

IV. Опрацювання теми уроку
1. Слово вчителя.
Нарешті, всі прибори перевірили, карту виправили, можна вирушати у путь.

Тож : «Підняти вітрила!»  ВІДЕО

Зупинка 1
 

Прийом «Зловіть помилку».

Необхідно підтвердити або спростувати запропоновану думку на тему «Сторінками життя і творчості Стівенсона».

Відповіді «так»  плескаєм долоні

 «ні»  тупочемо ніжками

Р. Л. Стівенсон народився в Шотландії? (Так.)

• Його творча спадщина сягає 10 томів? (Так.)

• Чи навчався Роберт у школі? (Ні.)

• Він був мужнім і життєрадісним хлопчи¬ком? (Так.)

• Стівенсон здобув професію юриста? (Так.)

• Він мріяв стати письменником? (Так.)

• За станом здоров'я він змушений був виїхати до південних морів? (Так.)

• Місцеві жителі, самоанці, спочатку постави-лися до чужинця дружньо? (Ні.)

• На знак особливої поваги й довіри самоанці дали йому ім'я Тузітала? (Так.)

• Стівенсон допомагав самоанцям захищатися від колонізаторів? (Так.)

• Дорогу до його будинку назвали Дорогою подяки? (Так.)

 

 

Молодці, рушаємо далі

Зупинка 2

Гра «Впізнай героя» .Вам необхідно вbзначити хто цей герой роману

 

  1. «Завів його я у кімнату і пам’ятаю, що цей витончений, вишукано одягнений молодий чоловік у білосніжній перуці, чорноокий, чудово вихований, вразив мене своєю несхожістю на сільських незграб, які відвідували наш трактир».

«Веселий, у сніжно-білій перуці, зі жвавими чорними очима»

                                                                                                 (Лікар Лівсі)

 

 

  1. «Це був високий чоловік, більше 6 футів на зріст, гладкий, з повним суворим обличчям, що загрубіло й обвітрилося під час довгих мандрів. У нього були чорні рухливі брови, які свідчили, що їхній власник не злий, але пихатий і має запальний характер».

«Одягнений, як морський офіцер, у добротну синю форму, він усміхнений ішов нам назустріч, вправно наслідуючи моряцьку походку.»                                                                      (Сквайр Трелоні)

 

 

  1. «Він прекрасний чоловік, але впертий, як чорт».

 

 «Він був людиною похмурою. Все на кораблі дратувало його. Він розказав нам про причини свого невдоволення…».(Капітан Смолетт)

                  

 

 

4) «Мені до душі цей хлопчисько. Кращого за нього я не зустрічав. Він більше схожий на чоловіка, ніж такі щури, як ви». (Джим Хокінс)

 

 

Молодці, рушаємо далі.

 

Зупинка 3

Пактична робота. Ми повинні скласти характеристики двох героїв

 Джима Хокінса                                          Джона Силвера

Джим Хокінс                                         

Джон Силвер

  • сміливий, відважний, відчайдушний
  • проявив себе на острові

 

  • на перший погляд розсудливий і доброзичливий

 

чесний, порядний, допитливий,

  • брехливий, підступний, підлий

 

ризикуючий

  • кровожерливий, жорстокий, безпощадний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти, миз вами плідно працюємо ? Треба трішки відпочити.

Фізкультхвилинка Пісня піратів

Встали рівно біля парт.

Починаємо наш старт.

Руки вгору, руки вниз

Подивились пильно скрізь.

Головою покрутили,

Потім разом всі присіли.

Піднялись, понагинались

І здоровими зостались.

Після відпочинку можна продовжити роботу

Наш відпочинок супроводжувала давня піратська пісня.

Хто ж такі пірати?

Краще розібатися в цьому питанні нам допоможуть наші дослідники:історики та географи, які вдома підготували свої повідомлення.

Повідомлення «історика» (випереджальне завдання).

З виникненням землеробства, скотарства, ремесла між людьми починається обмін продуктами виробництва, який призводить до появи грошей.

Перші гроші побутували у вигляді предметів - камінців, рідкісних мушель, шкур тварин, худоби, зерна тощо. Металеві гроші з'явилися на межі II—І тис. до Р. X.

Коли суспільство вдається до торгівлі, з'являються гроші, це призводить до збагачення одних і зубожіння інших.

 

Повідомлення «географа»

З 1535 до 1660 року з поневолених держав інків і ацтеків вивезено коштовностей на суму 2,5 млн доларів. Це вдвічі перевищувало вартість цінностей, здобутих у Старому Світі до XVIII ст. Уряди європейських держав - Великобританії, Франції, Голландії організували спустошливі грабежі країн Америки. Вони роздавали спеціальні грамоти на право грабувати. Так з'явилися королівські пірати. (Під час розповіді використовується географічна карта)

У наш час напад на морське або річкове судно з метою заволодіння чужим майном карається позбавленням волі строком від 5 до 10 років.

 

 

 

Повідомлення «історика

Пірати вірили у прикмети: сережка у вусі покращує зір, а монета в проколотому вусі - пропуск у підземне царство.  

Піратство завжди вважалося тяжким злочином. Зустріч кораблів у морі з піратами була страшним випробуванням. Піратством займалися і жінки. Китайська жін- ка-пірат Чен Сяо керувала флотом, що налічував 800 парусних суден, 1000 човнів, 70000 осіб було у її команді. Вона відзначалася особливою жорстокістю не тільки з ворогами, а й зі своїми підлеглими.

Піратське прислів'я «Мертві не кусаються» вражає нас жорстокістю. Ось чому вважалося за краще самому накласти на себе руки, ніж зустрітися віч-на-віч із піратами.

Символ піратів - «Веселий Роджер» червоного або чорного кольорів - мав різні дизайни і говорив про своїх господарів доволі недвозначно.

Повідомлення «географа».

Найвідоміший пірат - англієць Френсіс Дрейк. Він народився 1545 року, був 12-ою дитиною у сім'ї. Морську кар'єру розпочав у 15 років юнгою на торговому кораблі, а в 1566 році здійснив своє перше далеке плавання до Вест-Індії, тобто Америки. Після повернення його дядько, бізнесмен Джон Хоукінс, вирішив долучити Френсіса до своєї напівзаконної справи - купував рабів у португальських колоніях (або захоплював їх силою) на західному узбережжі Африки й вигідно продавав живий товар іспанцям. Такі операції давали великі прибутки. Френсіс Дрейк вивчив маршрути іспанських зо¬лотих караванів від копалень до портів і далі через Атлантику, а також географію Карибського басейну, морське узбережжя та навігаційні умови мореплавства. Одного разу він зі своєю командою, висадившись на берег, напав на іспанський караван там, де його не чекали, - у джунглях. Англійці захопили стільки дорогоцінного металу й коштовного каміння, що навіть не змогли забрати усе награбоване із собою, тому частину здобичі заховали в джунглях. У серпні 1573 року Дрейк із великим багатством повернувся у місто Плімут.

У 1595 році він очолив добре підготовлену й озброєну ескадру для захоплення Панами та пограбування іспанських портів у Карибському морі, але з цього походу він уже не повернувся.

Учитель. Діти, а чи було щось позитивне у діяльності морських розбійників?

«Географ». Так, часто вони першими прокладали великі водні маршрути, які з'єднували Європу з країнами Сходу та Америкою. Френсіс Дрейк здійснив другу навколосвітню подорож (після Магеллана), відкрив острови у, Тихому океані та протоку між островами Вогняна Земля й Антарктидою, яку пізніше було названо про-токою Дрейка. Цінності, награбовані піратами, перетворювалися на капітал, який вливався в економіку країни і зміцнював її.

 

 

Учитель.

«Острів скарбів» Стівенсона  вважають зразком «піратського роману», хоча в ньому немає класичних піратських сцен і зображено не активних піратів, а лише «уламки піратства», які не можуть самостійно здобути скарби в бою, а хочуть вирвати з рук одне одного надбання відчайдушних піратів минулого - Моргана, Флінта та ін. Вони називають себе «джентльменами фортуни», бо у їхньому житті все залежить від удачі: пощастить - повернуться з грошима, не пощастить - загинуть.

 

А нас вже чекає наступна зупинка.

 

Зупинка 5

Кожна  команда отримує завдання. Його успішне виконання наблизить вас до отримання чарівного ключа, який відкриє скриню зі скарбами.

1 команда  отримує завдання

Кольорограма.

 Після характеристики кожного образу учні підбирають колір до образу героя.

 

Біллі Бонс

«Я пам’ятаю, немовби це було учора, як, важко ступаючи, він доплентався до наших дверей, а його морську скриню везли за ним на тачці. Це був високий, сильний, гладкий чоловік з темним обличчям. Просмолена кіска стирчала над коміром його засмальцьованого синього каптана. Руки у нього були обвітрені, у якихось рубцях, а шабельний шрам на щоці — бруднувато-білого кольору зі свинцевим відтінком».

«Він був не схожий на простого матроса».

«За його словами, він провів своє життя серед заклятих злочинців на морі».

«Ніколи ні з ким не розмовляв, тільки коли був дуже п’яний».

Висновок. Грубий, завжди п’яний колишній пірат був нешанобливим, лаявся, не платив хазяям таверни, принижував інших відвідувачів. Загинув від рук таких, як і він сам, злочинців.

 

Чорний Пес

 

«Він був блідий, з сірим обличчям. На лівій руці у нього не вистачало двох пальців. Нічого войовничого в ньому не було, хоча на поясі й висів кортик. Я завжди пильно стежив за кожним моряком, і пам’ятаю, що ця людина примусила мене замислитися. На моряка він був не схожий, і все ж я відчув, що він моряк».

 

«Чорний Пес, незважаючи на свою рану, побіг з такою швидкістю, що через хвилину зник за пагорбом».

 

Висновок. Пірат Чорний Пес не сміливець (боявся Біллі Бонса), лицемірний, хитрий: щоб вивідати, де знаходиться Біллі, розмовляв з Джимом ласкаво, лагідно, а коли той не послухався, почав лаятися. Після бійки з Біллі Бонсом рятується втечею.

 

П’ю

 

«Раптом я помітив чоловіка, що повільно брів по дорозі. Очевидно, він був сліпий, тому що дорогу перед собою нащупував ціпком. Зігнутий від старості чи через хворобу, він був загорнутий у старий, обідраний матроський плащ з капюшоном, який робив його ще потворнішим. Ніколи в житті я не бачив такої страшної людини».

 

«Ніколи я ще не чув такого жорстокого, холодного й огидного голосу. Цей голос налякав мене сильніше, ніж біль».

 

«П’ю і справді був схожий на скаженого. Останні заперечення розбійників зовсім розлютили його. У приступі несамовитої злоби він підняв свого кийка і, кинувшись наосліп на товаришів, почав їх лупцювати».

 

 

 

 

 

 

2 команда отримує завдання

«Що було у скрині?»

-  Записані назви предметів. Треба вибрати тільки потрібні

та дописати ті предмети, які були у скрині й яких немає у картці.

Костюм, кружка, пістолети, годинник, мушлі, гроші, золото, карта, ніж, квадрант, ложка, трубка.

Ніж, ложка, трубка — зайві слова.

Тютюн, компаси, плащ — треба додати.

 

3 команда отримує завдання

Які  складові піратського життя ?

 

Шибениця

 

Самотність

 

Жадібність

 

Мандри                                                 

 

Небезпека

 

Зрада

 

Гроші

 

Ром

 

Розваги

 

Вбивство

 

4 команда отримує завдання

Скласти сенкан до слова «пірати»

Пірати. 

Жорстокі, зухвалі.

Вбивають, грабують, ризикують.

Живуть одним днем

Джентельмени долі.

 

За кожне виконане завдання капітан отримує чарівного ключа.

Відкриваємо замок.

От ми і знай скарб, але погляньте тут  є скриня саме для вас-мої друзі.

 Так-так саме для  вас. Ця скриня- подарунок за цю неймовірну подорож для вас від мене- вашого вчителя.

Діти! Погляньте,які чудові цукерки. Вони не прості, а чарівні, бо складаються з двох частин: матеріальної і духовної. До солодкої цукерочки,яку ви потім зїзте, прикріплені вислови відомих в усьому світі людей про життєву мудрість.

З іншого боку є код. Просканувавши його ви маєте змогу ознайомитися з моїм вчительским скарбом.Діти! Я вас запрошую на сторінки свого сайту, де ви побачите багато цікавого.

 

 

. Підсумок уроку. Розв’язування проблемного  питання.

Діти,скажіть будь ласка!Чи можна назвати дружбу, любов, чесність, порядність, милосердя духовними скарбами? Отже, в душі кожної людини повинен бути острів, де знаходитимуться ці скарби. Джім Гокінс молодий. У нього попереду все життя. Але можна бути спокійними, духовні скарби він не розгубив. Вони не зникли навіть тоді, коло він був серед піратів, де панували зло і жорстокість.

«Острів скарбів» – це не просто частина землі серед розбурханого океану, на якій заховано золото. Це назва має символічне значення. У душі кожної людини повинен бути острів, де містяться добро, порядність, милосердя, любов. Саме це і є найбільшими скарбами.

         Щодо вас, діти, то я бажаю вам накопичувати духовні скарби і не розгубити ці  безцінні  скарби  протягом всього  життя.

з.Створити колаж

 

Домашнє завдання
Наша подорож скінчилась.
Перевіримо прибори: зробить відмітки на «барометрах настрою».
– Чи змінився ваш настрій? Яким він став?
  2. Виставлення оцінок

 

                                             

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 березня 2021
Переглядів
9055
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку