Урок. Робота з дитячою книжкою. За добро добром платять

Про матеріал
Ця розробка уроку допоможе швидко і легко підготуватися до роботи з дитячою книжкою на уроках літературного читання
Перегляд файлу

Тема: Робота з дитячою книжкою. За добро добром платять. Українська народна казка «Кривенька качечка»

 

Мета: формувати навички свідомого читання, особистісного спілкування, навчити дітей доносити зміст прочитаного шляхом виразного читання казки;визначати своє ставлення до казкових героїв; розвивати вміння міркувати про життєві цінності, цінувати дружбу, відданість, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, доводити;

виховувати почуття поваги одне до одного, співчутливість, вміння робити добрі вчинки.

 

Обладнання:  набрана тема уроку, слова до словникової роботи, ілюстрації до казок (малюнки дітей), мультимедійна презентація, «чарівна пір’їнка».

 

Хід уроку

 

І.  Організація класу

1.1.Віршоване привітання

Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок.

 

― Діти погляньте на наших гостей, привітайтеся, погляньте на мене, один на одного усміхніться. Із цих промінчиків добра, що засвітилося на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.

 

 

1.2.  Посадка за парти

- Сідайте тихенько спочатку  дівчата, як справжні леді, а потім сідають хлопчики  як  джентльмени.

 

1.3. Знайомство

- Сьогодні ми з вами проведемо надзвичайно цікавий урок українського читання. Мені дуже приємно бачити вас таких  натхненних і творчих.

 

Гра «Мікрофон»

- Прочитайте прислів’я. Як ви його розумієте?

На дошці (екрані) написане прислів’я:

Казка вигадка, та в ній  щось повчальне зрозумій.

 

 

                     

 

― Мета нашого уроку, аналізуючи казку, зрозуміти її повчальний зміст; вчитись працювати  дружно, слухати один одного.

 

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

2.1.Створення емоційного настрою

- Кожного дня ми наче відкриваємо нові, чисті сторінки нашого життя. Що ми на них запишемо, залежить від кожного з нас. У наших силах залишити на чистих аркушах цілий список добрих і красивих вчинків та справ.

Сьогодні нам у цьому допоможе казка

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

3.1. Бесіда

Без казки не буває дитинства: веселого, доброго, грайливого. Давайте згадаємо всі ті казки,з якими познайомились раніше.

Увага на екран. До якої казки малюнки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хто автор усіх цих казок?     ( народ)

Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні ці казки змінювалися. Ім’я автора забувалося за давністю. Казка ставала народною. Ми з вами читали багато різних казок про тварин: Вовк та козенята”, “Колосок”, “Лисиця та журавель”, “Рукавичка”, “Лисиця і їжак”, “Дрізд і голуб”. А яку ще групу казок ви знаєте? ( чарівні казки). Чим відрізняються чарівні казки від казок про тварин?  (герої  чарівних казок мають надзвичайну силу, описані незвичайні пригоди, які обов’язково пов’язані з чарами і дивовижними перетвореннями).

 

 

3.2. Виставка малюнків

-   Ось подивіться  ці малюнки намалювали учні до чарівних казок

(малюнки дітей до казок)

 

 

3.3. « Казковий ерудит»

- У казках зустрічається багато приказок і прислів’їв, а також пісень. Відгадайте з яких казок ці пісні. Будь – ласка піднімайте  руки хто здогадався.

  Я по коробу метений,

на яйцях спечений.

Я від баби втік,

і від діда втік,

так і від тебе втечу. («Колобок»).                        

 

•Гуси, гуси, гусенята,

візьміть мене на крилята.

та понесіть до батенька…(«Івасик - Телесик»).

 

•Ой ви діточки, козенята,

Відімкніться, відчиніться!

Ваша матінка прийшла,

Молочка вам принесла. ( « Вовк та козенята»)        

 

-   Які з цих казок про тварин?

-   Яка з них належить до чарівних?(Івасик – Телесик)

 

3.4 Прочитайте прислів’я.

• Яке частування – таке й дякування.

• Без трудів не їстимеш пирогів.

• Чия  відвага, того й перемога.

― До яких казок підходять ці прислів’я.  ( « Лисиця та журавель» ,

« Колосок», « Кирило Кожум'яка»)

 

 

ІV.  Оголошення теми і очікуваних результатів

Сьогодні ми з вами познайомимось з новою народною казкою, яка називається « Кривенька качечка». 

 

4.1 Словникова робота

Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимося з окремими словами, які будуть зустрічатися у казці. Увага на екран.

Як ти розумієш що означає це слово?

Починок – пряжа, намотана на веретено.

Галочка – пестливе звертання до дівчини.

Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.

Веретенце – ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички із загостреними кінцями.

Іва – діва – звертання до дівчини.

Полинули – полетіли

Жалувати – жаліти

Міні - підсумок

Запам’ятайте значення цих слів, їхню правильну вимову, так вам легше буде читати та сприймати текст казки.

 

V. Ознайомлення з казкою.

5.1. Первинне сприйняття.

 Учні дивляться і слухають   казку – мультик  «Кривенька качечка».

 

5.2 Виявлення  специфічності сприйняття.

- Хто герої казки?

- Кому з героїв співчуваємо?

- Чому?

- Кожен по-своєму співчуває різним  героям.

 

5.3Фізкультхвилинка.

Музикальна фізкультхвилинка « Райдуга»

 

VI. Перечитування та аналіз  художнього твору

6.1  Розчитування

За складовою таблицею.

C:\Users\Admin\Desktop\20240929_195752.jpg

 

 

 

 

 

 

6.2 Вправи на розвиток читацьких навичок. Артикуляційна гімнастика.

 - А для того, щоб виразно і правильно прочитати казку, пропоную наступне завдання. Подивіться на екран. Перед вами слова пісні з нашої нової казки «Кривенька качечка». Прочитайте тихенько пошепки цю пісеньку.

Прочитайте її з веселою, грайливою інтонацією; сумно, повільно; зі здивуванням.

Онде наша iва,

Онде наша діва,

На метеному дворці,

На тесаному стовпці.

Міні – підсумок :

Молоці діти! Правильно прочитали пісню, емоційно, намагались передати настрій.

 

6.3. Первинне сприйняття тексту

 - Розгорніть підручники на стор. 50.

 

  1. Перечитайте (читання  «гудіння») першу частину казки (с.50 до слів «… а самі знов  пішли по гриби»).
  •          Який настрій був у діда й баби спочатку? Чому?
  •          Прочитайте, як дід і баба знайшли  качечку і взяли собі. (Діти читають вголос).
  •          Чи змінився настрій у діда з бабою? Чому?.
  1. Прочитайте мовчки другу частину казки (с. 51 до слів «Так і зробили»).
  •          Який настрій переважає в діда і баби? (зацікавленність, хочуть розгадати  таємницю).
  •          В житті у вас так було, що ви за  кимось піддивлялися? Чому ви так робили? Які почуття це у вас викликало?
  1. Перечитайте читанням-вголос  третю частину казки (с.71 до слів «… вона не схотіла.»)
  •          Між ким відбувається  конфлікт? (між дідом з бабою  з одного боку і дівчиною  з іншого).
  •          Наявність конфлікту – одна з особливостей чарівної казки.
  •          Який настрій у діда з бабою? (плачуть, переживають).
  •          Який настрій у дівчини? (гнівається, плаче, образилась, що підглядали)
  •          Перечитайте вголос уривок казки, в якому зображено конфлікт. Інтонаційно намагайтесь передати  почуття героїв.
  •          Що ви відчуваєте в повсякденному житті, коли за вами піддивляються?
  •          Чому дід з бабою спалили  гніздечко? (боялися, що покине їх дівчина, не хотіли розлучатися з  нею, були егоїстичні).
  •          Як ви думаєте, чому дівчина не простила стареньких, не схотіла в них залишатись?
  •          Як це характеризує дівчину? (не вміє прощати образу, не великодушна)
  1. Прочитайте вголос  четверту частину казки.

 – Скільки разів пролетіли  табуночки каченят? (3)

 – Чи полетіла дівчина перший раз?

 – Чи полетіла дівчина  другий раз?

 –Чи полетіла дівчина  третій раз?

 –Чому в казці тричі звертаються  каченята  до дівчини і на третій раз вона зробилась качечкою і полетіла з табуночком?

Число 3 вважається магічним, чарівним . Тому й на третій раз все у казці збувається. Триразовий повтор якоїсь дії є характерним для чарівних казок.

 

5.  Робота з малюнками у підручнику с . 53

 

6.Висновок.

  •          Головна героїня казки - Кривенька качечка, а як називається казка? (Кривенька качечка)

Співпадання назви і імені головного  героя часто зустрічається в чарівних народних казках.

  •          Яку ще особливість чарівної казки знаєте? (перетворення за допомогою чарів або наявність  чарівних предметів)
  •          Яке чарівне перетворення відбувається у казці?

 

VІІ. Узагальнення

  •          Чи правильно вчинила дівчина покинувши стареньких?

( -Дід і баба старенькі чи легко їм жити самим?

 -Чи бажали зла дівчині старенькі, коли спалили  її гніздечко?)

  •          Як би ви вчинили на місці головної героїні?

 

Висновок. Такі ситуації, коли треба зробити нелегкий вибір , виникають і в житті. Завжди думайте про наслідки, до яких приведе той чи інший ваш вчинок. Робіть добро. За добро добром платять. Саме в цьому і є  повчальний зміст казки.

 

VІІІ. Пояснення домашнього завдання

       Д\з на вибір:

      1.Читати казку і відповідати на запитання (с.50-53).

      2.Прочитати  казку  і переказати (с.50-53).

      3 Дати характеристику головній героїні і  проілюструвати уривками з казки (с.50-53).

 

ІХ.  Заключне слово вчителя:

Не лінуйтесь робити добро,

Лише зла не бажайте нікому,

Бо воно, як велика гора,

Стане вам на шляхові земному.

І заступить навколишній світ,

Зробить серце жорстоким, холодним.

Ви з любов’ю живіть з юних літ,

Будьте чуйними, веселими і добрими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    Підготувала

вчитель початкових класів

                                                                                       Марсуля Ж.К

 

 

docx
Додав(-ла)
Марсуля Жанна
Додано
2 жовтня
Переглядів
35
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку