Тема. Виділення фрагментів тексту. Робота з фрагментом тексту: копіювання, переміщення, видалення.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Наочність, обладнання і програмні засоби: мультимедійний проектор, екран, персональний комп’ютер із встановленою операційною системою Windows; програми Power Point та Word; комп’ютерна презентація «Операції з фрагментами тексту»; програма для тестів MyTest; роздатковий матеріал для практичної роботи.
Структура уроку
І. Організаційний етап 1хв
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 9 хв
III. Мотивація навчальної діяльності 2хв
IV. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку 1хв
V. Пояснення нового матеріалу 10 хв
VI. Закріплення отриманих знань 15хв
VIІ. Підсумки уроку 5 хв
VIІ. Оцінювання роботи учнів на уроці 2хв
Хід уроку
І. Організаційний етап
Життя – букет неповторних миттєвостей кожна з яких може бути лише раз. Один раз у вас буде і сьогоднішній день, і такий урок.
Запорукою гарного уроку є хороший настрій.
Я бажаю вам отримати насолоду від спілкування на уроці та хороших знань.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Якщо людина не повторює того, що вона знає, рівень її інтелекту прямує до нуля. Для того, щоб цього не сталося з нами пригадаємо вивчене.
Вправа «Незакінчене речення»
Текстовий документ складається з… (текстових об'єктів (символів, слів, абзаців) та, можливо, інших об'єктів (графічних, мультимедійних тощо)).
Для створення й опрацювання текстових документів використовують ..(текстові процесори і текстові редактори)
Переключити мову на клавіатурі можне комбінаціями клавіш (Shift+ Ctrl, Shift+Alt)
Cимвол праворуч від курсора видаляється клавішою (Delete)
Щоб відкрити текстовий документ: (Ctrl+O , кнопка на панелі швидкого доступу, Файл – Відкрити)
Щоб зберегти документ на новому місці потрібно виконати команду (Зберегти як)
III. Мотивація навчальної діяльності
— Ви вже вмієте вводити (набирати) текст з клавіатури. Як ви вже зрозуміли, це досить копітка справа.
Як ви думаєте Чи можна зекономити час працюючи з великим об’ємом тексту? Підніміть руки хто вважає, що не можна.
В кінці уроку розкажете чи змінилася ваша думка.
IV. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку
Тема нашого уроку – „Робота з фрагментами тексту: виділення, вставляння, переміщення, копіювання, вилучення, пошук і заміна фрагментів тексту. Використання буфера обміну.
Після сьогоднішнього уроку ви зможете (очікувані результати).
V. Пояснення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації з елементами бесіди .
Робота з фрагментами тексту
— Як ви вже знаєте, фрагмент тексту — це його частина (символ, слово, речення, абзац, кілька абзаців, сторінка, кілька сторінок).
З фрагментами тексту можна виконувати дії, аналогічні до дій з іншими об’єктами: виділення, копіювання, вирізання, вставка, переміщення, видалення. Для того щоб виконати названі операції, нам потрібно використовувати буфер обміну.
Буфер обміну
— Пригадаймо, що таке буфер обміну. (Буфер обміну — це спеціальна пам’ять, у яку можна розмістити виділений фрагмент тексту для того, щоб його вставити в певне місце того самого або іншого документа.)
Фрагмент тексту, що був один раз занесений у буфер обміну, можна копіювати багаторазово в різні місця тексту. З буфером обміну ви працювали в 5 класі під час вивчення теми «Графічний редактор Paint». У програмі Paint у буфері обміну міг знаходитись лише один елемент.
У програмі MS Word в буфер обміну можна помістити 24 об’єкти, якщо буфер обміну відкритий. Якщо ні — то лише один об’єкт.
Дії над фрагментами тексту
Щоб виконати певні операції над фрагментом тексту, його потрібно виділити.
1. Виділення фрагмента тексту
Виділення застосовують для виокремлення частини тексту. Виділений текст матиме фон синього кольору. Усі наступні операції стосуватимуться саме цього фрагмента.
Для зняття виділення тексту досить клацнути мишею на будь- якому вільному місці сторінки.
Вирізання фрагмента: виділений текст заноситься в буфер і зникне.
Копіювання: виділений текст заноситься в буфер і залишається на місці.
Вставка: текст з буфера обміну з’явиться на місці, де розташований курсор.
Перенесення (перетягування): виділений текст в одному місці екрана зникне, а з’явиться на місці, вказаному курсором.
Видалення: виділений текст зникне.
Розглянемо, якими способами можна виконати кожну з цих операцій.
Виділення тексту |
|
Дія |
Способи виконання |
Виділення слова |
Двічі клацнути на слові |
Виділення речення |
Утримуючи клавішу Ctrl, виконати подвійне клацання |
Виділення абзацу |
Виконати потрійне клацання в довільному місці абзацу або двічі клацнути зліва від абзацу |
Виділення одного або декількох рядків |
Встановити вказівник миші ліворуч від тексту (вказівник набуває форми стрілки) і протягнути вздовж необхідної кількості рядків, утримуючи ліву кнопку миші |
Виділення певного фрагмента тексту |
Протягнути вказівник миші по фрагменту, утримуючи ліву кнопку миші |
Виділення певного фрагмента тексту за допомогою клавіатури |
Встановити текстовий курсор у потрібному місці й, утримуючи клавішуShift, виділяти текст натисканням клавіш керування курсором ^, ^, т, і |
Виділення всього тексту документа |
1. Тричі клацнути зліва від довільного рядка тексту. 2. Виконати Основне ^ Редагування ^ Виділити ^ ^ Виділити все. 3. Комбінація клавіш Ctrl + А |
Скасування виділення |
Клацнути мишею в будь-якому місці документа або натиснути одну з клавіш керування курсором |
Інтерактивна вправа «Карусель»
Учні об’єднуються у 3 групи: Копіювання, Вирізання, Вставлення. На листочках кожна група записує один спосіб виконання своєї дії, потім по колу міняються листочками і записують інший спосіб. Так листочки повертаються у команду, учні перевіряють помилки і зачитують записане, а вчитель на екрані показує виконання команд.
Виконання операцій над виділеним фрагментом тексту
Назва операції |
Способи дій |
Копіювання |
1. Команда Основне ^ Копіювати. 2. Перемістити курсор у потрібне місце тексту. 3. Виконати Основне ^ Вставити |
Перетягнути фрагмент у потрібне місце за натиснутої клавіші Ctrl |
|
1. Комбінація клавіш Ctrl + C або Ctrl + Ins. 2. Перемістити курсор у потрібне місце тексту. 3. Комбінація клавіш Ctrl + V або Shift + Ins |
|
1. Контекстне меню ^ команда Копіювати. 2. Курсор перемістити в потрібне місце тексту. 3. Контекстне меню ^ команда Вставити |
|
Видалення |
Команда Основне ^ Вирізати. Клавіша Delete або Backspace (залежно від розташування курсора) |
Контекстне меню ^ команда Вирізати |
|
Комбінація клавіш — Ctrl + X |
|
Переміщення |
1. Команда Основне ^ Вирізати. 2. Перемістити курсор у потрібне місце тексту. 3. Виконати Основне ^ Вставити |
Перетягнути фрагмент у потрібне місце |
|
1. Комбінація клавіш Ctrl + Х. 2. Перемістити курсор у потрібне місце тексту. 3. Комбінація клавіш Ctrl + V або Shift + Ins |
|
1. Контекстне меню ^ команда Вирізати. 2. Курсор перемістити в потрібне місце тексту. 3. Контекстне меню ^ команда Вставити |
|
Вставляння (Вставка) (з буфера обміну) |
Команда Основне ^ Вставити ^ Вставити. Комбінація клавіш Ctrl + V або Shift + Ins |
Проведення комплексу вправ для зняття м'язового напруження
VI. Закріплення отриманих знань
Фізкультхвилинка
Якщо твердження правильне учні піднімають руки в гору, якщо ні то присідають, якщо не знають правильної відповіді розводять руки в боки.
Вправа «Вірю – не вірю»
Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
Повторення правил набору тексту.
Робота за комп’ютером
Інструктаж учителя.
Двоє учні на практиці вводячи одинаковий текст переконуються, що вміння копіювати і вставляти текст економить час, всі решта виконують вправи 1-4 на вибір, вправу 5 – всі.
Практична робота за комп’ютерами.
Робота з фрагментами тексту
Вправа 1. У наведеному вірші впорядкуйте рядки згідно зразка
- Ой чи живі, чи здорові
Ходить гарбуз по городу,
Всі родичі гарбузові?
Питається свого роду:
Вправа 2 Впорядкуйте словник богів слов’янської міфології, поставивши у відповідність імена богів та їх володіння за кольором.
Перун - ….,
Велес - ….,
Сварог - ….,
Дажбог - ….,
Дана - ….,
Лада - ….,
Купайло - ….,
бог сонця, бог родючості та добробуту, богиня води, бог блискавки та війни, бог неба, бог скотарства і багатства, богиня весни і любові.
Вправа 3. Впорядкуйте місяці за їх послідовністю, розмістіть їх у один стовпчик:
жовтень грудень квітень лютий травень листопад
липень березень січень червень вересень серпень
Вправа 4. Переміщенням рядків, розташуйте їх за номерами.
8) ******* ****** * *
2) * * * ** * *
1) ******* ****** * *
4) ******* * * * * * *
6) * * * * * *
3) * * * * * * *
5) * * * * * * *
7) * * * * *
VIІ. Підсумки уроку
Рефлексія.
1. Під час уроку я…
2. Найбільше мені сподобалося…
3. На уроці найкраще в мене виходило…
4. Я мав труднощі з…
5. Я хотів би ще дізнатися про…
VIІ. Оцінювання роботи учнів на уроці