Тема: Робота з природними матеріалами, з використанням клеєного способу з’єднання. Виготовлення аплікації «Їжачок».
Мета: формувати в учнів уміння, навички роботи з природним матеріалом; розвивати увагу, естетичні почуття; навчати послідовності дій під час виготовлення аплікації з природного матеріалу з використанням клеєного способу з’єднання; розвивати творчу уяву; виховувати інтерес до предмета, акуратність.
Обладнання: зразки виробів; ілюстрації із зображенням тварин; гілочки з листочками з різних дерев; засушене листя; клей, пензлики, серветки для рук.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Хто в хустині червоненькій
Став у лісі між дубів?
Може, дівчина маленька
Назбирать прийшла грибів?
Ні , не дівчинка там стала
Горобина виростала.
Ту хустину гаптувала
Щедра осінь золота.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя про гарний одяг дерев, дарунки осені.
- Що нам подарували дерева у казковому лісі?
Пам’ятай: природа жива, і робити їй боляче не можна! Тому збирати потрібно лише ті листочки, які впали з дерева й лежать на землі.
- Що називають природним матеріалом? (Відповіді дітей.)
- Природний матеріал, який можна використовувати для виготовлення різних виробів, дуже різноманітний. Це можуть бути і листя різного кольору, і гілочки різноманітної форми, і насіння рослин, і шишки, і квіти, і пух. (На виставці — зразки природного матеріалу.) Ці матеріали можуть бути зібрані з різних рослин. Взагалі, вибір природних матеріалів залежить лише від фантазії майстра. У процесі виготовлення аплікацій з природного матеріалу нам знадобляться яскраві осінні листочки. Їх соковиті, насичені кольори приваблюють своєю красою. Придивимося до наших знахідок уважніше — серед зібраних нами листочків можна знайти справжні «шедеври». Тонкі переходи кольору, вигадливий орнамент з прожилок і цяток, яскрава облямівка з неповторними обрисами. Чи можна відвернутися від такої краси?
— Розгорніть підручник на с. 5 . Розгляньте малюнок. Яка гарна природа восени!
Це не віяла й вітрила,
Не барвистих птахів крила,
Не хмарки і не ставочки,
Не краплини. Це... (листочки).
— Розгляньте малюнки на с. 5 . Листочки з яких дерев зображено на малюнках?
— Що має довші голки — сосна чи ялина?
— Як називаються плоди цих дерев? Діти називають дерева, знаходять відповідні гілочки з листочками у вазі на столі вчителя.
— Давайте згадаємо, як підготувати листя до аплікацій, як їх засушити?
— Про що треба пам’ятати? Природа жива, і робити їй боляче не можна! Тому збирати потрібно тільки ті листочки, які впали з дерева і лежать на землі. Готуємо робоче місце та необхідні матеріали і пристосування. Викладаємо листочки.
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружньо встали
Будемо відпочивати
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз.
І легесенько прогнись.
Покружляли, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали.
Раз присіли, другий встали
І за парти посідали.
В ліс ми з друзями пішли,
Диво дивне там знайшли.
Як клубочок, ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк,
Зветься дивний звір ... ( Їжак )
— Сьогодні ми спробуємо зробити з листячка лісову тваринку — їжачка.
(Аплікація – це коли картини не малюють, а створюють наклеюючи на потрібний фон аркуша паперу або тканини.)
Демонструю зразки готових виробів.
— Подивіться на зразки аплікацій. Які листочки, з яких дерев ви бачите?
Розгляньте аплікацію на с. 56. Спробуйте зробити таку саму.
Алгоритм виконання практичної роботи
- Обираємо таке листя, яке за формою схоже на тулуб, голову, лапки, їжачка.
- Розміщуємо всі деталі на картоні-основі.
- Розмічаємо олівцем і наклеюємо кожну деталь на відповідне місце.
Допомагаю індивідуально. Використовую поточний інструктаж.
1) Інструктаж з техніки безпеки.
— Які навчальні речі та інструменти вам знадобляться?
— Як правильно користуватися ножицями?
— Чого потрібно дотримуватися під час роботи з клеєм?
2) Правила безпеки при роботі з природним матеріалом.
Для з’єднання деталей з природних матеріалів (зокрема, засушені стебла, насіння, листочки, гілочки, квітки, жолуді, шишки) доцільно використовувати пластилін чи клей.
Не можна куштувати природні матеріали.
Інструменти для праці слід зберігати у спеціальних коробках, пакетах, підставках, пристосуваннях.
Після використання інструментів їх слід повернути до місця зберігання.
Для зберігання природних матеріалів слід використовувати окрему коробочку, виготовлену з цупкого паперу. Діти починають працювати. Надаю поради, допомагаю за потреби.
— Ви сьогодні гарно попрацювали, уважно мене слухали, і у вас вийшли чудові композиції.
— Яка робота вам сподобалася найбільше?
— Які ви помітили помилки, недоліки?
IV. Підсумок уроку
— Наш урок добігає кінця. Чого ви сьогодні навчилися?
— Що дізналися нового на уроці?
— Де можуть стати у нагоді отримані вами знання?
— Що таке природні матеріали?
— Розгорніть альбом-посібник на с. 18. Знайдіть серед поданих унизу сторінки малюнків лише ті, на яких зображені природні матеріали. Зафарбуйте кружечки біля малюнків.
— Далі поєднайте стрілочками дерева з його гілочками.
— Чи пам’ятаєте ви послідовність дій під час виконання аплікації?
Пронумеруйте етапи виконання роботи.