Мета:
формувати природознавчу компетентність учнів;
ознайомити учнів з утворенням ґрунту і його родючістю;
розвивати вміння спостерігати, узагальнювати;
виховувати почуття гордості за багатство рідного краю.
Природознавство 3 клас Урок 23 Дата______
Тема. Родючість ґрунту - основна його властивість.
Мета:
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Девіз роботи на уроці:
Рідний край такий багатий, що мусим ми його пізнати.
Вчимо ми все залюбки, бо тут живемо я і ти.
2. Бюро погоди.
Я – синоптик, спеціаліст, який дає прогноз погоди.
школі №92, а зокрема у 3 класі очікується такий прогноз погоди, а саме:
нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
3. Робота з календарем погоди на с.55 друкованого зошита.
- А насправді сьогодні на території міста Одеси спостерігається така погода
1.Дата 2.Температура дня 3.Стан неба(хмарно, ясно)
4.Вітер(слабкий, помірний, сильний) 5.Опади(туман, роса, дощ) 6.Природні явища.
ІІ. Актуалізація попередніх знань
1.Перевірка домашнього завдання за допомогою теста
1.Гірські породи, які використовують люди- це …(корисні копалини)
2.Корисні копалини поділяються на …(тверді, рідкі, газоподібні)
3.Способи видобування корисних копалин …(кар`єрний, підземний, бурові установки)
4.Корисні копалини треба використовувати …(ощадливо)
5.З часом запаси корисних копалин … (вичерпуються)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Один ллє, другий п`є, третій росте. (Дощ, ґрунт, рослина)
Природознавство 3 клас Урок 23
Учні розповідають прислів`я та приказки про ґрунт
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
основну властивість (родючість)
Які ваші очікування від уроку?
Вправа «Очікування»
Я дізнаюсь про … Я навчусь … Я очікую…
Так, на уроці ви дізнаєтесь
*що таке ґрунт;
*ознайомитеся із утворенням ґрунту;
* з його основною властивістю(родючістю).
V. Вивчення нового матеріалу
1.Робота за підручником на с.53
2.Повідомлення 1:
- Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина, по суті, зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить… І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки в неї над головою .. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!»
3. Повідомлення 2:
- Ґрунт утворюється століттями. Для виникнення 1-2 см грунту потрібно близько 500 років при густому рослинному покриві і за сприятливих умов.
4.*Прийом «Практична теорія»
Завдання. Порахуйте, скільки ж потрібно років, щоб утворився ґрунт завтовшки 5 см. (Учені підрахували, що потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослин потрібен шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см)
5.Повідомлення 3:
- Джерело життя - грунт. Ґрунт - це земельні ресурси планети, складова частина її продуктивних сил. Для України – ґрунти основне джерело національного багатства. Ґрунт є особливим природним витвором. Він виник у результаті взаємодії неживої та живої природи. Ґрунти України є дуже різноманітними. Їх існує близько 1000 видів, тому що вони утворились у різних природних умовах.
Фізкультхвилинка
5.Робота в групах
І група – Роздивіться зразки грунту, визначте їх і розкажіть про ґрунт№1(чорнозем)
Природознавство 3 клас Урок 23
ІІ група - Роздивіться зразки ґрунту, визначте їх і розкажіть про ґрунт№2(глинистий)
ІІІ група - Роздивіться зразки ґрунту, визначте їх і розкажіть про ґрунт№3(піщаний)
ІV група - Роздивіться зразки ґрунту, визначте їх і розкажіть про ґрунт№4(кам`янистий)
V група – Роздивіться зразки ґрунту, визначте їх. Вибрати правильну відповідь
VІ. Узагальнення та систематизація знань
1.Робота з картою ґрунтів України.(38 видів ґрунтів є в Україні. В Одеській області переважають чорноземи південні, темно-каштанові, дерново-супіщані, лучні й лучно-болотні. Україна володіє чвертю(тобто 15 %) від світової кількості грунтів.
2.Робота у зошиті з друкованою основою на с.17
3.Робота в парах. Гра «Вчитель»
- Виправте помилки.
*Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм (ґрунтом).
*Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший(темніший).
*Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт(перегній).
*Ґрунт, у якому мало (багато) перегною, називають чорноземом.
*У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький(високий) урожай.
4.Висновки:
Прийом «Мозковий штурм»
- Як можна назвати землю? (Земля – годувальниця)
- Що є віковічним багатством людства? (Її родючий, животворний шар – ґрунт. Це – наше віковічне багатство.)
- Що дорожче за кам`яне вугілля, нафту, золото. Чому?( Ґрунт дорожчий)
- Ґрунти не оголошені пам`ятками природи. Але придивись до звичайної чорної землі, яка породжує всі барви світу, і ти збагнеш її велич і красу.
- Чи можемо зробити нашу країну квітучою та багатою?
(Досліджувати землю-гарно вчитись - берегти природні запаси, ґрунти)
VІІ. Підбиття підсумків.
Вправа «Продовж речення»
Природознавство 3 клас Урок 23
На Землі, у домі вселюдському – протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому! Іншої домівки в нас нема!
VІІІ. Домашнє завдання:с.52-54 прочитати, відповісти на запитання Матінки Природи.