Тема уроку. Роль ссавців у екосистемах, їх значення для людини. Охорона ссавців
Мета
Освітня
• розширити знання учнів про ссавців;
• розкрити їх значення у екологічних системах;
• забезпечити засвоєння знань про біологічну роль ссавців на планеті;
• узагальнити знання учнів про роль ссавців у природі та значення їх у
житті людини;
• поглибити знання про охорону тварин;
• розширити знання про тваринництво;
Розвиваюча
• формувати самоосвітню, інформативну, соціальну й творчу
компетентності;
• розвивати розумові та інтелектуальні здібності;
• розвивати вміння працювати з науково-популярною літературою;
• розвивати уміння аналізувати та використовувати набуті знання у
житті;
Виховна
• виховувати любов до природи, до біології;
• виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища;
• виховувати бережливе ставлення до всіх тварин, до тварин, які
мешкають поруч із людиною;
• намагатись формувати почуття особистої відповідальності за їх
збереження;
• сприяти природоохоронній діяльності та вибору професії;
• підвищувати пізнавальну активність учнів і мотивацію навчання.
Обладнання:
екосистемах, їхнє значення для людини, тваринництво як галузь
господарства, а також необхідність охорони ссавців;
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Малюнок «диво-звір». Розпізнати з яких звірів складається тварина. Назвати ряди цих звірів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Анаграми. З поданих анаграм складіть слова. Ці слова - невід'ємні поняття сьогоднішнього уроку. Підказка! Перше слово – це галузь сільського господарства, друге – «тваринницька медицина», а третє означає пристосування організму до кліматичних змін навколишнього середовища
нн тт вв ии о а р ц (тваринництво)
ее рр а і и я н т в (ветеринарія)
ааа іі и я з ц т м к л (акліматизація)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Де ми тільки не зустрічаємо тварин! У лісі й полі, у горах і по берегах річок, у міському паркові й на рідному подвір'ї.
Девізом нашого уроку ми візьмемо, слова нідерландського натураліста Ніколаса Тінбергена: «Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа».
Сьогодні ми поговоримо з вами про роль ссавців у природі й житті людини, про необхідність їх охорони та розведення в домашньому господарстві.
V. Сприймання і засвоєння нового матеріалу
Мозковий штурм. Колективна робота. Складання опорної схеми «Роль ссавців в екосистемах».
Виступ дослідницької групи «Роль байбака степового в місцевій екосистемі» (презентація).
Мозковий штурм. Колективна робота «Значення ссавців для людини» (складання опорної схеми).
Робота в малих групах
І група – розведення ВРХ, свинарство
ІІ група – конярство, вівчарство
ІІІ група – хутряна промисловість, кінологія, домашні улюбленці
VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків
Охорона ссавців
Клас Ссавців являє собою величезне природне багатство, ставитися до якого треба дуже дбайливо. Діяльність людини поставила багато видів ссавців на межу вимирання, а деякі з них уже вимерли.
За минулі століття людина повністю знищила понад 120 видів і підвидів ссавців. Серед винищених тварин були й такі унікальні, як морська корова, дикий бик – тур, дикий кінь тарпан, сумчастий вовк та інші.
Людина може знищувати ссавців, безпосередньо добуваючи їх як об'єкт промислу (наприклад, китів або ластоногих). Іншою важливою причиною загибелі ссавців може бути руйнування середовища їх існування (наприклад, знищення лісів або степових ділянок).
Фотовиставка. Рідкісні види ссавців. Ссавці, що занесені до червоної книги України
Заходи по збереженню чисельності ссавців (обговорення в загальному колі).
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
Казка Р. Кіплінга «Кішка, яка гуляє сама по собі» (відгадати одомашнених тварин)
Сталося це дуже давно. В ті часи всі істоти і навіть люди були неймовірно дикими. І от Перша Жінка приручила Першого Чоловіка. Вона навела лад в його печері, нагодувала, а коли він заснув – почала чаклувати, розкидавши біля вогнища кістки. На запах диму і кісток прибіг Дикий Пес.
Дикий Пес погодився і з тих пір невтомно виконує свої обов'язки. Другого дня Жінка розклала біля вогнища сіно. На запах сіна прийшов Дикий Кінь і запитав у неї, чого вона бажає. Жінка одягла Дикому Коневі на шию хомут і взяла з нього клятву, що до кінця днів буде він возити на собі її Чоловіка. Третього дня до печери прийшла Дика Корова і запропонувала Жінці свою службу. Жінка погодилася і сказала, що з цього дня Дика Корова вже не дика, а Годувальниця і буде служити жінці, щодня даючи їй своє поживне молоко.
Три дні поспіль за цим усім спостерігала Дика Кішка. Вона була надзвичайно гордою і завжди бродила там, де їй заманеться. Разом з тим їй теж хотілося грітися біля вогню і ласувати молоком. Коли ж Дика Кішка прийшла до Жінки, то та її прогнала, сказавши, що не потребує уже ніяких послуг. Дика Кішка пішла геть, а згодом повернулася і стала в пригоді Жінці. Вона заспокоїла її сина і зловила мишу (Перша Жінка надзвичайно боялася мишей!). Господиня печери подякувала Дикій Кішці і дозволила залишитися в печері.
Біологічний диктант
Код: 1-1, 2-2, 3-3, 4-4, 5-1, 6-2, 7-5, 8-1, 9-2, 10-4, 11-3, 12-5
Закодоване слово – мамаліологія (наука, що вивчає фізіологію, життєдіяльність та розмаїття ссавців)
VІІІ. Підведення підсумків уроку.
Шляхом таємного голосування визначити результативність роботи на уроці
ІХ. Оцінювання роботи учнів на уроці
Х. Домашнє завдання
Диференційоване завдання
Середній рівень (4-6 б.) – опрацювати параграф 55
Достатній рівень (7-9 б.) – опрацювати параграф 55, виконати завдання рубрики «Поміркуйте» на ст. 262
Високий рівень (10-12 б.) – підготувати міні-проект на одну з тем – «Роль ссавців в місцевих екосистемах», «Ссавці і полювання».