План-конспект уроку-рольової гри в 6 класі по темі «Місто».
Тема уроку: “My town”
Мета уроку:
Практична:
1. Вдосконалювати навички говоріння по темі “My town.”
2. Тренувати учнів в читанні тематичних фраз.
3. Формувати навички аудіювання.
4. Розвивати навички написання листа.
Освітня:
1) Розширювати лінгвістичний кругозір учнів через країнознавчу інформацію.
2) Надавати учням знання про культуру, історію, реалії і традиції Великої Британії.
Розвивальна:
1) Розвивати у дітей любов до природи, до навколишнього світу.
2) Розвивати критичне мислення учнів,мовну здогадку, інтуїцію, логічне мислення, відчуття мови.
3) Розвивати пізнавальну активність учнів.
Виховна:
1) Виховувати любов до свого рідного міста, навколишнього світу.
ТИП УРОКУ: урок розвитку і формування навичок і умінь учнів.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні:
- оволодіють новими лексичними одиницями з теми;
- вдосконалять навички говоріння по темі “My town”;
- вдосконалять навички аудіювання;
- вдосконалять навички написання листа;
- навчаться висловлюватися за темою уроку.
Мовний матеріал: a road, a traffic light, a bus station, the corner of, on the right, on the left, opposite, a post office, a toy shop, a book shop.
Устаткування: Клас оформлений у вигляді вулиці, аеропорту, автобусної зупинки. Є «круглий стіл» для бесіди, тематичні картинки, іграшки.
План уроку:
1.Оргмомент. Вступне слово вчителя. Введення учнів в сюжет гри.
Boys and girls!
Today is the (date) and today our lesson is unusual. Look around. We are not in the classroom. We are in Oxford. It’s in England. So, we must speak English all the time. OK? Look! This is Queen Street. Here you can see an airport and a bus station. On the road there is a crossing and a traffic light. And that is an Oxford School.
- Well, a group of Ukrainian children have just come to Oxford. Now they are in Queen
Street.
1. Екскурсія по місту (монологічне мовлення) опис вулиці “Queen Street” з опорою на наочність.
T: Let’s go on an excursion. Dima is our guide. Listen to the guide and find the buildings in the street.
P: You can see a street. There is a cafe on the corner of the street. The cafe is beautiful. We buy cakes there. There is a pet shop here. The pet shop is next to the cafe. The pet shop is an amazing place. You can see a lot of animals there.
Behind the pet shop there is my friend's house. On the right there is a big park. The park is very beautiful. In the middle of the park there is a school. In front of the school there is a church. The church is very old. It is opposite the cafe.
(Учні знаходять потрібні об'єкти на картині з виглядом міста)
3. Один з українських гостей звертається до господарів, указуючи на план міста:
- “Dima, What is that?”
- It’s a plan of Oxford.
- How interesting! Can you tell me where the police station is?
- Yes, there is a police station behind the toy stop.
(Учні ставлять питання британським школярам про місцезнаходження об'єктів в місті.)
4. T: I hope you like the excursion. It’s really interesting. But look! A group of British children is waiting for you near the school.
(Розмова британських школярів і школярів з України.)
A)
- Hello! My name is Nick. Welcome to our school. It stands in Queen Street. I like my school. My favourite school subject is Math.
B)
- Nice to meet you too.
5. T: Well, children, I am sure you know a lot about our Ukrainian guests. What can you tell us about Alina (Nick, Pete)?
Монологічний вислів про друга за планом:
Name,
Age,
Hobby,
Favourite school subject,
Favourite sport,
Address,
Telephone number
Вчитель загадує загадки типу:
(За кожну відповідь учні отримують один бал.)
T: Well! The Ukrainians are the winners! Let’s congratulate them.
Cl: Congratulations! (Учні аплодують)
6. Пауза для релаксації: (проводить учень)
Stand up!
Hands up! Hands down!
Hands on hips!
Sit down!
Stand up!
Hands to the sides!
Bend left! Bend right!
Hands on hips!
One, two, three. Hop!
One, two, three. Stop!
Sit down, please!
Діалог «В автобусі, на зупинці»
T: Well, Are the children polite?
Діалог «Перехожий - поліцейський» розповідають 4-5 пар учнів.
I
II.
III.
IV.
—Can you help me, please? What's the best way to get to this address?
V.
Читання за вчителем правил дорожнього руху.
Самостійне читання.
ROAD SAFETY.
You should cross the street at the crossing.
You should cross the street when the light is green.
You should first look right when you cross the street in Great Britain.
You should first look left when you cross the street in Ukraine.
Remember! Always use this code when you cross the road.
Відповіді на питання “What’s the first rule?” etc.
Учні розповідають вірші типу:
“Stop, look, listen!
Before you cross the street
Use your eyes, use your ears
And then use your feet.”
Help me please to find them. Listen to the directions and find the animals!
Учні, слухаючи команди вчителя, (Go along the road, cross the street and etc.) відшукують захованих в класі «тварин» і повертають їх в зоопарк.
Today you have seen many interesting things and now you know a lot about Oxford. But do the English know anything about K.? Do you want to know anything? If you join two parts of the sentence you’ll get some information about K.?
(Учні сполучають частини пропозиції і читають фрази.)
15. Бесіда про рідне місто.
Where is the Gymnasium?
Where is the bus stop?
Where is the shop?
Is there a post office to the right or to the left of the library?
16. T: And now you’ll practice in writing. It’s a crossword. Work in groups of 4 and try to solve it as quickly as possible. Write neatly and correctly! Good luck.
Учні вирішують кросворди.
По вертикалі
По горизонталі
V. Завершальний етап.
Homework
T: Your homework for the next lesson will be to write an article for local newspaper about the sights in London. Write 10-11 sentences.
Summarizing
T: It’s a pity but our visit to Oxford has come to the end. I like your answers.
18. Рефлексія
Прийом «Букет настрою». На початку уроку на парти роздані паперові квіти різного кольору. На дошці зображена ваза. В кінці уроку вчитель говорить: «Якщо вам сподобалося на уроці, і ви дізналися щось нове, то прикріпить до вази квітку відповідного кольору, якщо не сподобалося, то виберіть колір по вашому настрою».
Хочу нагадати, якому настрою відповідає який колір:
червоний - захоплене;
оранжевий - радісне, тепле;
жовтий - світле, приємне;
зелений - спокійне;
синій - незадоволене, сумне;
фіолетовий - тривожне, напружене;
чорний - занепад, смуток.
В кінці уроку учні збирають квіти в кошик.
Motivating pupils' marks
T: Pupils, I am pleased with your today’s work on the lesson.
Each of you gets the following marks: 12, 11, 10, 9…..
It’s all for today. Thank you! Good Bye.