Урок 39/10. Розв’язування задач на закон Гука.
Мета:
Освітня . Формувати вміння і навики застосовувати здобуті знання до розв’язування задач.
Розвиваюча. Розвивати логічне і алгоритмічне мислення учнів.
Виховна . Виховувати культуру запису та мовлення.
Тип уроку. Урок формування вмінь і навиків .
Прилади та матеріали: картки завдань до самостійної роботи.
Презентація Урок 39.10
Як завжди, розв'язування однієї задачі породжує нові.
І останньої задачі ніколи не буде.
Я.А.Смородинський
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Аналіз лабораторної роботи.
Інформація вчителя.
3.Актуалізація опорних знань.
Усне опитування:
-
Що таке деформація? Які види деформацій ви знаєте?
-
Що називають силою пружності?
-
Якими одиницями вимірюється жорсткість пружини? Яку жорсткість буде мати система двох пружин з’єднаних: послідовно, паралельно.
-
Сформулювати закон Гука.
-
Жорсткість дротини дорівнює k. Чому дорівнює жорсткість половини цієї дротини?
4.Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне запитання: Розглянувши види деформації, сили пружності, закон Гука і провівши лабораторну роботу, вже пора приступити до ……….?
Учні доповнюють відповідь, вчитель в цей момент
оголошує тему та мету уроку.
Тема: Розв’язування задач на закон Гука.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Відпрацьовуємо разом з учнями основні етапи розв'язання на прикладі конкретних задач, записуємо розв'язання на дошці й у зошитах. При цьому звертаємо увагу на аналіз фізичної проблеми й стислий запис умов задачі; на вибір математичної моделі; на розв'язання рівняння відносно невідомої величини, перевірку її одиниці й на аналіз отриманого результату.
1. Вчимося розв’язувати задачі (Колективний розв'язок задач на дошці).
Задача 1.При розтягуванні пружини на 6 см. Виникає сила пружності 1,8 Н. Яка сила виникає внаслідок розтягування цієї пружини на 2,5 см.
Відповідь: сила, що виникає внаслідок розтягування пружини становить 0,75 Н.
Задача 2.На пружину зверху помістили вантаж масою 1 кг. На скільки стиснулась пружина, якщо її жорсткість становить 500 Н/м.
Відповідь:стиснення пружини становить 2 см.
Задача 3.Скільки важить гас об’ємом 20 л?
Дано:
V = 20л = 0,02
|
P = mg
m =
P = g
P = 800 *0,02*9,8 Н/кг = 160 Н
|
Р - ?
|
|
Відповідь: вага гасу 160 Н
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Самостійна робота.
Варіант 1
Початковий рівень
1. Виберіть правильну відповідь. Як зміниться сила пружності, якщо видовження пружини збільшити вдвічі?
А. Залишиться незмінною.
Б. Збільшиться вдвічі.
В. Зменшиться вдвічі.
Середній рівень
2. М’яч, що летить, ударяється об стіну. Покажіть на рисунку силу пружності м’яча й силу пружності стіни. Яка причина виникнення сил пружності?
Достатній рівень
3. При відчиненні дверей довжина дверної пружини збільшилася на 0,12 м; сила пружності склала при цьому 4 Н. За якого видовження пружини сила пружності дорівнює 10 Н?
Високий рівень
4. Є три однакові пружини жорсткістю 100 Н/м кожна. Яку жорсткість буде мати система трьох послідовно з’єднаних пружин?
Варіант 2
Початковий рівень
1. Виберіть правильне твердження. Від чого залежить жорсткість пружини?
А. Від маси пружини.
Б. Від довжини пружини.
В. Від матеріалу й форми пружини.
Середній рівень
2. Зобразіть графічно силу пружності, що діє на кулю, яка висить на нитці. До чого прикладена сила пружності? Яка причина сил пружності?
Достатній рівень
3. На пружину зверху помістили вантаж масою 1 кг. На скільки стиснулася пружина, якщо її жорсткість становить 500 Н/м?
Високий рівень
4. Сила 1Н розтягує пружину на 1 см. Яка сила потрібна для того, щоб розтягти на 1 см дві такі пружини, з’єднані паралельно?
7.Підсумок уроку.
Підбиваючи підсумки уроку, повторюємо етапи розв'язання фізичних задач та правильність їх запису.
8.Домашнє завдання.