Урок "Російська імперія"

Про матеріал
Конспект уроку містить інформацію про особливості розвитку Російської імперії в середині XVII – в першій половині XVIII століття, що дозволяє проаналізувати внутрішню та зовнішню політику Олексія Михайловича, Петра І, розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з історичними картами та документами, виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Перегляд файлу

ДАТА__________

УРОК №_______: «Російська імперія».

Мета: сформувати уявлення учнів про Російську імперію в середині XVII – в першій половині XVIII століття; проаналізувати внутрішню та зовнішню політику Олексія Михайловича, Петра І; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з історичними картами та документами; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Обладнання: мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

 І. Організація навчальної діяльності

 ІІ. Актуалізація опорних знань

 Вправа «Дерево знань»

 На дошці дерево з листочками, на яких містяться запитання. Учні по черзі зривають листочок та відповідають на питання.

1) Назвіть імена правителів Московського князівства в XV ст.

2) Назвіть роки правління Івана IV. (1533 – 1584)

3) Назвіть рік, коли Іван IV вінчався на царство. (1547)

4) Коли селянам дозволялося переходити від одного господаря до іншого? (у Юріїв день)

5) Що таке Земський собор? (дорадчий орган при царі, до якого входили представники всіх станів, крім селянства)

6) Назвіть причину Лівонської війни? (боротьба за вихід до Балтійського моря)

7) Що таке опричнина? (система заходів за Івана IV з метою зміцнення царської влади)

8) З якого року у Московській державі вводилася опричнина? (1564)

9) Хто посів престол після смерті Івана IV? (його син Федір)

10) Назвіть хронологічні межі правління Б. Годунова. (1598 – 1605 рр.)

11) Хто переміг Б. Годунова у боротьбі за престол? (Лжедмитрій І)

12) Яка подія відбулася 8 січня 1654 р.? (Переяславська рада)

13) Який договір було укладено між Польщею та Московською державою 1667 р.? (Андрусівське перемир’я)

14) Яке значення мав для України договір 1667 р.?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Робота з візуальним джерелом

1) Кого зображено на портреті? (Івана Мазепу)

2) Чому, на вашу думку, він з’явився на нашому уроці?

3) Як український гетьман пов'язаний з Московською державою?

 Сьогодні на уроці ми поговоримо про Московську державу за Петра І, проаналізуємо його внутрішню та зовнішню політику та пригадаємо, яке ж саме відношення має Іван Мазепа до подій, пов’язаних з Московською державою.

 IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

 Розповідь учителя

 1613 р. – скликання Земського собору для обрання нового царя. Проголошення царем 16-чного Михайла Романова (1613 – 1645 рр.). Виступи боярства проти влади царя. Підтримка дворянами самодержавства. Прихід до влади нової династії Романових.

 1618 р. – мир з Річчю Посполитою. РП отримала Смоленськ.

 Подолання наслідків Смутного часу. Відновлення держави відбулося на основі феодальних порядків.

 1645 р. – московський цар – Олексій Михайлович; отримав титул «Божою Милістю Великий Государ, Цар і Великий Князь, Усієї Великої і Малої Русі Самодержець»; «Тишайший».

 Ліквідація Земського собору.

 Система бюрократичного управління державою – прикази.

 Соборне уложення 1649 р. – новий кодекс законів. Посилення впливу царя та дворянства. Запровадження кріпосного права для селян. Занепад мануфактурного виробництва. Державні мануфактури (при дворі царя).

 1667 р. – повстання на Дону під проводом отамана донських козаків Степана Разіна (міста Царицин, Астрахань, Симбірськ).

 Зміни в церковному житті: 1654 р. – церковний собор – утвердження реформ патріарха Никона (захист православ’я). Розкол церкви: сторонники реформи і старообрядники (протопоп Авакум – спалений на багатті).

 1654 р. – Переяславська рада.

 Московське царство наприкінці XVII ст.

 1682 р. – правління регента Софії (неповнолітні брати – Іван і Петро)

 1689 р. – спроба Софії встановити одноосібну владу в Росії; Петро І придушив заколот; початок правління Петра І – реформатор.

Опрацювання матеріалу підручника про початок правління Петра І (с. 177 – 178).

 Реформи:

1) Сенат (уряд);

2) міська реформа;

3) поділ країни на провінції та губернії;

4) 1722 р. – табель про ранги (просування по службі залежало від особистих заслуг);

5) ліквідація реформ Никона; утв. Синоду; підпорядкування церкви державі (дзвони переплавлено на гармати);

6) «подушна подать» (сплачували навіть кріпаки);

7) розвиток мануфактур; торгівля з державою; праця кріпаків;

8) 1703 р. – столиця – Санкт-Петербург (зразок європейської архітектури);

9) армія європейського зразка;

10) наявність флоту – успіх держави.

 Реформи ліквідували владу боярства та дворянства, але посилили могутність царя.

 Завдання. Слухаючи розповідь, заповніть хронологічну таблицю перебігу Північної війни.

 Наприкінці 17 ст. Московська держава значно поступалася у розвитку  європейським державам. У європейській частині в цей час вона межувала зі Швецією, Польщею, Туреччиною та Кримським ханством. Саме з цими країнами Московська держава упродовж багатьох століть вела війни.

 У 1682 р. царський трон посів Петро І (1689 – 1725 рр.). У цей час тривала війна проти Османської імперії. У 1695 та 1696 рр. Петро І здійснив два походи на Азов. Однак заволодіти фортецею йому вдалося лише з другої спроби. Щоб вирішити проблему виходу до Чорного та Середземного морів, Петро І відправив за кордон «Велике посольство» (1697 – 1698 рр.), до складу якого входив і сам. Однак, цар був змушений повернутися до Москви, щоб придушити заколот стрільців.

 Щоб створити централізовану державу, потрібно було воювати проти Швеції. Союзники Московського царства виступили Саксонія та Данія. Бойові дії розпочав Фредерік IV. Він оточив шведську фортецю Штральзунд у Північній Німеччині. У той же час Август ІІ рушив на Ригу. Російська ж армія рушила до Нарви. Шведський король Карл ХІІ почергово розгромив армії всіх трьох країн: спочатку Данії, потім Росії та Саксонії.

 Поразка спонукала Петра І до прискорення реформ. Розпочалося створення регулярної армії. Щоб збільшити кількість гармат, цар наказав переплавити частину церковних дзвонів. У Тулі та на Уралі будувалися мануфактури, на яких працювали цілі села. Завдяки таким заходам новоствореній армії вдалося оволодіти узбережжям Фінської затоки. 16 травня 1703 р. було завершено будівництво Петропавлівської фортеці. Почалося будівництво майбутньої столиці Російської імперії – міста-порту Санкт-Петербурга.

 У 1706 р. Карл ХІІ вирушив на Москву.

 Бесіда:

1) Пригадайте, яку роль відігравала Україна у війні Росії та Швеції?

2) Де та коли сталася вирішальна битва? (27 липня 1709 р. під Полтавою)

3) Чим вона закінчилася? (поразкою шведів)

 У 1710 р. московські війська оволоділи Ригою, Ревелем та Виборгом. Османська імперія оголосила війну Росії (1710 – 1713 рр.). Прутський похід 1711 р. закінчився для Петра І повною поразкою. Цар був змушений повернути Азов та відмовитися від Запорожжя і боротьби за Чорне море.

 Спостерігаючи за успіхами Московської держави, Карл ХІІ запропонував укласти союз. Однак, під час облоги фортеці Фредрикстен, його було вбито. Новий шведський уряд кинув всі військові сили проти Москви. 1714 р. у битві біля мису Гангут Балтійський флот здобув першу перемогу. Нищівної поразки шведам росіяни завдали у битві біля острова Гренгам 1720 р.

 30 серпня 1721 р. сторони уклали Ніштадський мир, за яким до Московської держави відходили Естляндія, Ліфляндія, Гнгерманляндія, частина Карелії та низка островів у Балтійському морі. 20 жовтня 1721 р. Петро І був проголошений імператором, а Московське царство – Російською імперією.

 Культура. З метою подолання культурної відсталості Росії, наприкінці 17 століття дворянських підлітків відправляли на навчання за кордон. Повернувшись вони отримували відповідні ранги та чини, допомагаючи цареві «європеїзувати» населення. На початку 18 ст. було відкрито мережу загальноосвітніх та спеціальних навчальних закладів. Відкривалися друкарні. У 1714 р. у Петербурзі було створено перший природничий музей у Росії – Кунсткамеру.

 V. Узагальнення та систематизація знань учнів

 Завдання. Оберіть пункти, які стосуються наслідків і значення перетворень Петра І.1) скасування кріпацтва; 2) активне втручання держави у різні сфери життя суспільства; 3) прискорення темпів соціально-економічного та культурного розвитку Росії; 4) підпорядкування особи інтересам держави; 5) придушення особи державою; 6) становлення абсолютної монархії в Росії; 7) перетворення Росії на імперію з могутньою армією та флотом.

 VI. Підсумки уроку

 VII. Домашнє завдання

 Опрацювати параграф 22. Скласти історичний портрет Петра І.

docx
Додав(-ла)
Сизонова Анна
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
1598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку