Урок "Рослина як живий організм"

Про матеріал
учні формують поняття про те, що рослина - живий організм, характерною особливістю якого є фотосинтез, містить всю структуру уроку
Перегляд файлу

Біологія 6 клас                 Урок № 23                           Дата ______

Тема.  Рослина – живий організм. Фотосинтез як характерна    

            особливість рослин.

Мета:сформувати поняття про те, що рослина  - живий організм,

характерною особливістю якого є фотосинтез; визначити умови його про- ходження та значення у природі й житті людини; розвивати логічне мислен- ня, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, складати схеми;

виховувати культуру мовлення, толерантність, бережливе ставлення до

природи.

Завдання уроку: учні мають називати основні ознаки, що характеризують рослину як живий організм; знати, що фотосинтез - важливий процес, притаманний зеленим рослинам; називати  умови, за яких відбувається фотосинтез, пояснювати значення  фотосинтезу; описувати досліди, що підтверджують утворення крохмалю та виділення кисню під час фотосинтезу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Терміни і поняття: хлоропласти, хлорофіл, фотосинтез,органічні речовини,                         

крохмаль, неорганічні речовини, вуглекислий газ, кисень, енергія Сонця.

Обладнання:підручники, рухома модель «Фотосинтез»,  завчасно підготовлена для досліду  герань(бальзамін тощо), окріп, гарячий спирт, йод .

                                             Хід уроку.

І. Організація роботи.

Привітання, психологічне налаштування учнів на роботу.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань

1.Вправа «Поміркуй»:

- вони навколо нас;

- милують наш погляд;

- частинка живої природи;

- бувають одноклітинні і багатоклітинні;

- вперше з’явилися у воді;

- без них неможливе наше життя;

- вони зелені;

- до них потрібно відноситись бережливо.

Про що йде мова?

2.Вправа «Розминка». Протягом 1 хвилини учні по черзі називають всі терміни і поняття вже вивчені у попередніх темах «Клітина», «Одноклітинні організми». 

Знайти пару.

1. Клітина               А. Грип.

2. Хлоропласти       Б. Хламідомонада.

3. Бактерії               В. Цитологія.

4. Водорості            Г. Фотосинтез.

5. Епідемія               Д. Кишкова паличка

 

3. Бесіда.

    - Що вивчає наука біологія?

    - Як називається наука, що вивчає рослини?

    - Що є одиницею будови і життєдіяльності живих організмів?

    - Чому рослинна клітина має зелене забарвлення?

    - Яка органічна речовина надає хлоропластам зеленого забарвлення?

4. Логічний ланцюжок «Що це?»

корінь 026корінь 025корінь 023IMG_2397

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Колись, десь на Землю впав промінь Сонця. Але він упав не на безплідний грунт, він впав на зелену билинку пшеничного паростка, або краще сказати, на хлорофілове зерно. Вдаряючись об нього, він погас, перестав бути світлом, але не зник...

                                                                  К. А. Тімірязєв   

Проблемне запитання. Що сталося із сонячним промінчиком?

 

ІV. Оголошення теми і завдань уроку

    Учні записують тему уроку у зошити.

 

V.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Сприйняття інформації по темі «Рослина – живий організм».Бесіда.       

Запам’ятовування інформації. «Доповни речення»

  1. Явище, під час якого рослини отримують поживні речовини називається… .
  2. Процес, під час якого рослини вбирають кисень називається… .
  3. Обертання  рослини  до джерела світла називається… .
  4.  Збільшення розмірів рослини називається… .
  5. Відтворення собі подібних називається… .
  6. Опускання листя після заходу сонця називається… .

Усвідомлення інформації. Вправа «Вирости рослину». Під час виконання учні малюють на зошитах рослину й на її листочках записують  процеси, які підтверджують, що рослина - живий організм.                

2. Сприйняття інформації по темі «Фотосинтез – характерна особливість рослин».

  1. Зелений листочок – це велика лабораторія рослини.

 Розповідь вчителя з використанням рухомої моделі «Фотосинтез».

 В процесі розповіді учитель на дошці розвішує завчасно заготовлені частини

 рухомої моделі «Фотосинтез» та визначає умови його проходження.

 

 

 

корінь 024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фотосинтез – у перекладі означає "створення за допомогою світла”, бо з грецької фотос – світло, а синтез – поєднання. У процесі фотосинтезу рослини самі собі створюють "їжу” (автотрофне живлення). Цей процес відносять до асиміляції (анаболізму) – процесу утворення з простих речовин більш складних.

Хлоропласти (від грец. chloros — зелений і plastos — утворений) — зелені пластиди рослинних клітин, в яких відбувається процес фотосинтезу. Зелене забарвлення зумовлює пігмент хлорофіл.

 

2.Обговорення досліду, що підтверджує утворення кисню під час фотосинтезу.

3. «Мозковий штурм». Використовуючи розглянуту модель фотосинтезу,  висловлені  версії учнів записуються на дошці, аналізуються та формулюється визначення фотосинтезу. Учні порівнюють його із правилом у підручнику та записують у зошит.

5. Демонстрація досліду «Утворення крохмалю в листках на світлі» та обговорення:

- Яка речовина утворилася на світлі?

- Яку речовину  йод забарвлює у синій колір?

- За якої умови проходить  утворення крохмалю у листочку?

- Які речовини необхідні для утворення крохмалю?

6.Значення фотосинтезу.

 А)  Утворення органічних речовин. Розгляд та обговорення схеми:

           фотосинтез                 крохмаль                      

         

 

                         білки                  жири                  вуглеводи

                       (квасоля)         (насіння                 (пшениця)

                                              соняшнику) 

 Б)    Повітря збагачується киснем..

              Багато лісу – не губи,

              Мало лісу – бережи,

              Немає лісу – посади.

 

Легко дерево зрубати – не легко виростити.

Бесіда. Чому мова йде про дерево, ліс?

            Що можете зробити ви для збагачення повітря киснем ?

В)  Утворення озонового шару.

Г)  Зменшення кількості вуглекислого газу.   

Усвідомлення інформації.

1.Використовуючи складену на дошці модель, учні доповнюють схему фотосинтезу:

                               

      світло

 хлорофіл

2. Обговорення вислову:

Двоє правлять життям на Землі:

Ясне Сонечко та зелене зернятко.

Запам’ятовування інформації. Фронтальне опитування.

  1. Де проходить фотосинтез?
  2. Чи всі клітини листка утворюють крохмаль?
  3. Який газ поглинається під час фотосинтезу?
  4. Який газ виділяється під час фотосинтезу?
  5. Під час фотосинтезу енергія поглинається чи виділяється?

 VІ. Первинний контроль знань

 Тестовий контроль.

  1. Що сталося із сонячним промінчиком?

 А) перетворився на органічну речовину;

      Б) став джерелом утворення хлорофілових зерен;

      В) помандрував подорожувати поміж зелених листочків.

2. Для фотосинтезу рослинам потрібні:

 А)  вода, грунт, повітря;

 Б)  вода, сонце, вуглекислий газ;

 В)  сонце, кисень, вода .

 

3. Під час фотосинтезу утворюється:

А)  хлорофіл;      Б)  кисень;   В)  повітря;   Г)   вуглекислий газ.

 

4. Промені світла рослина поглинає завдяки наявності в її клітинах:

А)  води;   Б)  хлорофілу;  В)  крохмалю. 

 

5. У процесі фотосинтезу рослини можуть вловлювати енергію світла:

А) тільки сонячного;   Б)  тільки штучного;   В)  як сонячного, так і штучного.  

 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань.

 1.Загальне обговорення проблемного питання.

 2.Асоціація

 

 життя

                                         

 

 

3.Робота в парах. Текст із доповненням.  

      Є на світі чарівник, він до Сонця дуже звик.

      У листках він проживає, з ... справу має.

      І на всьому білім світі, доки ...вдень нам світить,

      Чари він свої справляє, а ...відпочиває.

      Воду з газом ....враз з’єднає,

      Ну а ... він на волю відпускає -

      Це нам  дихать дозволяє!

      При такій метаморфозі ще й утвориться ...,

      Це і є ота причина, що ростуть навкруг рослини.

      З дня у день ось так чаклує, заповзятий чарівник.

      Робить все він до пуття – забезпечує ....

 

Довідка:Сонце, вночі, крохмаль, вуглекислим, життя, хлорофілом, кисень.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

1.Оцінювання учнів.

2.Домашнє завдання.

 А) Опрацювати відповідний текст підручника;

 Б) Робота над міні-проектом (на вибір):

       - Листопад

       - Квіти і комахи

docx
Додано
21 серпня
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку