Інтерактивний урок - мандрівка , налаштований на розвиток творчої, особистісної, комунікативної, соціальної, інформаційної компетентностей.
Використані джерела і література:
-В.П. Телячук, О.В.Лесіна «Іноваційні технології в початковій школі». Харків, 2008
-Л.Л.Власенко, Л.Г.Соколова, О.В.Тимченко «Бінарні уроки в початковій школі». Харків, 2002
-Ю.Є.Бардакова «Усі уроки природознавства. 1 – 4 класи. Харків, 2008
-Т.О.Бойко «Методичний порадник». Харків, 2004
-А.П.Маркова «Формирование мотивации учения». М.: Просвещение. 1990
-Шуфенгауэр В.Р. Информационные технологии в гимназии - // Образование в современной школе. – 2004г. №9.
-Інтернет мережа.
Поради щодо логічного переходу від цього уроку до наступних:
- На тему «Рослини» відводиться два уроки. Тому, на першому уроці, діти дізнаються про види та групи рослин, їх природну нішу, значення рослин у житті людей. А на другому уроці треба поговорити про охорону рослин, роль лікарських і кімнатних рослин у житті людей, догляд за рослинами. Можна провести ігри, вікторину – це буде цікаво дітям. Учні мого класу люблять грати в гру «Що? Де? Коли?». Деякі пишуть питання, кладуть у конверти або у «чорну» скриньку для гравців команд. Можна використовувати комп'ютерні навчальні ігри для повторення. Граючи у такі ігри, діти добре запам'ятовують матеріал, цьому сприяє безпосередня обстановка і цікава форма.
Укладач: Чилигіна В.В., учитель-методист Запорізької гімназії№93
Докладний конспект уроку у 1 класі
«Рослини. Рослини в житті людей».
(розвиток компетентності творчої діяльності упродовж уроку)
Ось і дзвоник продзвонив,
На урок всіх запросив.
Будемо слухати, розпізнавати,
Гостей наших будемо вітати,
І один одному допомагати.
Учитель: – Перед вами лежить лист самовизначення. Візьміть ручку і поставте знак «+» напроти того визначення, яке збігається з вашим настроєм зараз.
1 слайд
«Наш настрій»
Моє самопочуття |
На початку уроку |
|
На кінець уроку |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бесіда.
Учитель: – На ваших обличчях заіскрилися промінчики добра. З допомогою цих промінчиків ми і розпочнемо роботу. На урок ми візьмемо:
2 слайд
У – увага
Р – розум
О – охайність
К – кмітливість
3 слайд
Фото альпіністів, які піднімаються в гори
( Середина квітки прикріплена на дошці, а пелюстки будуть кріпитися залежно від того, як діти будуть переборювати сходинки Знань)
(На дошці прикріплено зображення гори і визначені сходинки з альпіністом)
підкорення
вершини
працюю без
підтримки
аналіз
побаченого
хвилинка –
цікавинка
відпочинок
дослідження
синоптичні спостереження
настрій
Учитель: – Альпіністи - сміливі люди, але перш ніж іти у похід, треба знати, що говорять синоптики.
4 слайд
Зображення зимового пейзажу
Учитель: – Багато ознак у красуні зими.
Згадаємо їх по піктограмах
(На екрані з’являються знаки – діти у мікрофон називають ознаки зими)
5 слайд
Ознаки зими
☼ ☼/
1 2 3 4
Відповіді дітей:
Середа 29 лютого |
( На дошку прикріпляється табличка)
Бесіда.
Учитель: – Які зимові прикмети ви знаєте?
Життя рослин залежить від того, чи дощова осінь, чи сніжна зима. Природа не знає пустоти, кожна її частина насичена життям. Усе в природі взаємопов’язане.
- Сьогодні ми поговоримо про один із ланцюжків природи.
6 слайд
Зображення різних рослин ( овочі, фрукти, дерева, кущі, ягоди)
ІV. Повідомлення теми і мети кроку.
Постановка проблемного питання
("Чи можна назвати рослини зеленим дивом землі ?")
V. Актуалізація опорних знань. (розвиток соціальної компетентності)
Бесіда (Метод «Прес» а) Я вважаю …
б) … , тому що …
- Як ви вважаєте, рослини належать до природи?
(Я вважаю, що рослини належать до природи)
- До якої групи можна віднести рослини?
( Я вважаю, що рослини можна віднести до живої природи)
- Які у вас є докази цього? Доведіть.
( Рослини належать до живої природи, тому що ростуть, живляться, розмножуються, дають плоди, вмирають)
7 слайд
Рослини належать до живої природи
VI. Дослідження. (розвиток пізнавальної, інформаційної, самоосвітньої компетентності)
(Оголошення результатів дослідження, висновки)
(Перегляд з дітьми сюжету, відповіді дітей)
Учитель: – Учні нашого класу теж робили спробу скласти умови для того, щоб виростити рослину.
(потрібні: вода, повітря, сонячне світло)
- Що потрібно для гарного росту рослини?
(потрібен ґрунт, сонячне світло, вода, повітря)
Висновок:
Для росту рослини потрібне сонячне світло, повітря, грунт і вода. Без світла рослина виростає слабкою.
Робимо загальний висновок про зв’язок живої природи з неживою природою.
Учень. – Життя на Землі без сонця неможливе: якщо перестане світити сонце, то зелені рослини загинуть, бо вони не можуть жити без тепла і світла.
Учень. – Наша планета Земля з усіх боків оточена повітрям, яким ми дихаємо. Рослини теж дихають, тому воно потрібне для їх росту.
Учень. – Без води не може існувати ніщо живе на землі. Вода є всюди – у повітрі, в рослинах, живих організмах. Рослини на 95% складаються з води, тому без води рослина загине.
Учень. – У ґрунті є повітря, поживні речовини, він утримує воду, що є необхідним для життя рослин.
8 слайд
Що необхідно для життя рослин?
Учитель. – Ми пройшли третю сходинку і довели, що рослини тісно пов’язані з навколишнім середовищем.
(прикріпляємо третю пелюстку)
Фізкультхвилинка
Учитель. – Сідайте, будь ласка. Відпочили – і далі в путь ( прикріпляємо четверту пелюстку)
VII.Актуалізація пізнавальної діяльності
(Визначення, до яких груп відносяться рослини)
Учитель. – Зараз хвилинка – цікавинка. Ми її підготували з дівчатами нашого класу.
(Учениці виходять по одній з табличками із зображеннями рослин різних груп, називають їх)
1 Учениця – «Ялина і каштан – це дерева»
2 Учениця – «Шипшина і малина – це кущі»
3 Учениця – «Волошка і сон – трава – це рослини поля»
4 Учениця – «Ірис і гладіолус – рослини квітника»
5 Учениця – «Огірок і картопля – рослини городу »
6 Учениця – «Латаття біле і глечик жовтий – рослини, які ростуть у воді».
Висновок. – На які групи поділяються рослини?
(дерева, кущі, трав’янисті рослини)
(у лісі, в полі, у воді, в саду, на городі)
9 слайд
Групи рослин
- Ми пройшли п’яту сходинку і визначили, що рослини належать до різних груп і у них різне середовище для росту.
Тому прикріпляємо п’яту пелюстку.
VIII. Аналіз побаченого (розвиток комунікативної і соціальної компетентностей)
Учитель: – Скажіть, а людям рослини потрібні?
(рослини людям потрібні)
( щоб їсти, з рослин виготовляють папір, меблі, для краси і радості тощо)
Відео. Слайд – шоу
Питання під час перегляду
10 слайд
Що дають рослини людям?
Висновок: Рослини дійсно необхідні для життя людей, а також тварин.
Якщо ви її подолали, прикріпляємо шосту пелюстку .
ІХ. Самостійна робота із самоперевіркою (розвиток компетентності саморозвитку)
Друковані аркуші
Ви справилися з роботою, тоді – це сьома пелюстка.
(Перевірити з аркушем на дошці. Чи правильно ви поставили цифри? Поставте посмішку)
Х. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
Прочитаємо на дошці:
«Рослини - зелене Диво Землі ? / !»
(Так, тому що… ; Я вважаю, що…)
11 слайд
Зображення едельвейса
Домашнє завдання за бажанням.
- Спробуйте уявити себе квіткою і розповісти про себе (назва, де росте, які умови необхідні для росту, чи дає плоди, тощо). Можна намалювати її.
На екрані відео
«Дива у природі»
Додаткова інформація
Використані джерела і література:
Поради щодо логічного переходу від цього уроку до наступних:
- На тему «Рослини» відводиться два уроки. Тому, на першому уроці, діти дізналися про види та групи рослин, їх природну нішу, значення рослин у житті людей. А на другому уроці треба поговорити про охорону рослин, роль лікарських і кімнатних рослин у житті людей, догляд за рослинами. Можна провести ігри, вікторину – це буде цікаво дітям. Учні мого класу люблять грати в гру «Що? Де? Коли?». Деякі пишуть питання, кладуть у конверти або у «чорну» скриньку для гравців команд. Можна використовувати комп’ютерні навчальні ігри для повторення. Граючи у такі ігри, діти добре запам’ятовують матеріал, цьому сприяє безпосередня обстановка і цікава форма.
1