Автор: Корчукова Маргарита Юріївна, викладач української мови й літератури
Назва роботи :
«Використання технології розвитку критичного мислення на уроках української мови з метою формування комунікативної компетентності»
Коротка анотація : дана методична розробка вміщує досвід викладача української мови по проведенню уроку із використанням технології розвитку критичного мислення. Завдання викладача на такому уроці сприяти активному навчанню учнів й розвитку в них критичного мислення; мета - сприяти тому, щоб ліцеїсти не просто запам’ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, вирішували, дебатували. Викладач переконаний, що саме на активних заняттях учні засвоюють матеріал найбільш повно й з користю для себе, тому що вони думають про те, що вивчають, застосовують це в ситуаціях реального життя або для подальшого навчання, можуть продовжувати вчитися самостійно.
План методичної розробки
1.Мета методичної розробки
Сучасне життя потребує активної творчої особистості, сформувати яку можна лише впровадженням у педагогічну практику сучасних методів навчання й виховання учнів. Завдання викладача полягає в тому, щоб молода людина під час роботи на уроці й в позаурочний час усвідомила реалії, які її оточують, і вміла знаходити шляхи розв’язання проблем. Спілкуватися з учнем як з партнером, не опускатися, а піднятися на рівень дитини – мета більшості освітніх інновацій, що запроваджуються останнім часом.
Намагаючись змінити практику своєї роботи, щоб сприяти активному навчанню учнів й розвитку в них критичного мислення, викладач ставить за мету, щоб ліцеїсти не просто запам’ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, вирішували, дебатували, бо саме на активних заняттях учні засвоюють матеріал найбільш повно й з користю для себе, тому що вони думають про те, що вивчають, застосовують це в ситуаціях реального життя або для подальшого навчання, можуть продовжувати вчитися самостійно.
Формування комунікативної компетенції учнів — одне з першочергових завдань при вивченні мови. Комунікативна компетентність – це складова життєвої компетентності, і за визначенням Д. О. Пузікова «включає сукупність здатностей, пов’язаних з ефективним спілкуванням, а саме: володіння рідною, знання, вміння та навички, пов’язані із застосуванням засобів комунікації, наявність умінь, пов’язаних із розумінням психологічних особливостей спілкування, здатність та готовність до реалізації навичок уникнення та розв’язання конфліктів, володіння навичками самопрезентації».
Працюючи над проблемою підготовки комунікативно спроможного випускника ліцею, викладач ставить перед собою такі завдання:
Дана методична розробка пропонує проведення уроку узагальнення та систематизації вивченого матеріалу із застосуванням технології розвитку критичного мислення. На третьому курсі учні повторюють та закріплюють знання по темі «Синтаксис і пунктуація». Тому першочерговим завданням для третьокурсників викладач вважає формування комунікативних компетенцій. З цією метою при проведенні даного уроку доцільним буде використання таких методів та прийомів, як: метод «Прес», гронування, робота малими творчими групами, кодування речень, тому що саме вони вимагають від учнів вміння досліджувати, обговорювати, дебатувати, переконувати, мислити, створювати власні висловлювання, а саме це є елементами технології розвитку критичного мислення.
2.Розгорнутий план уроку
Фах : кухар, кондитер
Група : СК-89, ІІІ курс
Тема : Розділові знаки в складному реченні
Методична тема : використання технології розвитку критичного мислення на уроках української мови з метою формування комунікативної компетентності
Тип уроку : урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу
Методи і прийоми : метод «Прес», лексична пауза, робота творчими групами, кодування речень, різні види роботи з текстами
Мета уроку :
Навчальна :
Розвиваюча :
Виховна :
Обладнання : презентація, підручник із української мови, проектор
Міжпредметні зв’язки : географія, майбутня професія, історія, етика та естетика
Хід уроку
І Фаза актуалізації
ІІ Фаза побудови знань
ІІІ Фаза консолідації
І Фаза актуалізації
Епіграф уроку: «Ногами людина повинна стояти на землі своєї батьківщини, але її очі нехай бачать увесь світ» (Д. Сантаяна)
Слово викладача. Кожен народ, кожна нація має свої звички й традиції, які передаються із покоління в покоління, від батьків до дітей, із роду в рід. Але сьогодні у світі відчувається прагнення до зближення, навіть уніфікації. У цьому є свої переваги, бо воно принесе взаєморозуміння між народами та країнами (особливо у справах бізнесу), але існують і недоліки, так як є багато особливостей, якими славетна кожна нація, кожний народ. Сьогодні ми на уроці будемо «подорожувати» світом звичок і традицій.
Лексична пауза 0,5 хв.
Уніфікація – зведення чого-небудь до єдиної форми, системи, єдиних нормативів. |
Методичний коментар. Мотивація-дуже важливий етап уроку, це місточок до сприймання нового матеріалу. Саме тому викладачу треба чітко усвідомити, як розпочати урок, заохочувати учнів до того, щоб вони самі окреслювали цілі, передбачали результати своєї діяльності. Тобто потрібна мотивація уроку. «Мотивації – головні сили, що рухають дидактичний процес. Вони посідають перше місце серед факторів, що визначають його продуктивність», - пише Іван Підласий.
Слово викладача. Між народами й націями багато відмінностей. Наприклад, англієць, обурений діями свого конкурента, шле йому листа: «Шановний сер, ви шахрай…», без «шановного сера» він не в змозі почати лист… Або до європейця приходять гості та захоплюються картиною на стіні чи іншою річчю, то господар задоволений. Коли ж у домі китайця почати захоплюватися річчю, господар зобов’язаний подарувати її – цього вимагає ввічливість.
Як бачимо, кожен народ має свої традиції, так й українська мова має свої правила. Сьогодні на уроці ми не лише будемо знайомитися зі звичка людей різних народностей, а й закріпимо та узагальнимо набуті знання із пунктуації. Щоб конкретизувати, розділові знаки яких речень розглянемо, ви повинні виконати вправу з ключем.
Вправа з ключем
Методичний коментар. Ця вправа не пов’язана із темою уроку, вона готує учнів до роботи, образно кажучи, «розігріває» їх.
Запишіть слова, вставляючи пропущені букви та розподіляючи у дві колонки: у першу – з пропущеною буквою Е, у другу – з И.
Ст_рилізоване молоко, конс_рви, р_бина, ер_троцити, чайн_к, лік_р, енергоспож_вання, ніж_нські огірки, нач_нки, антр_кот, д_серт, напол_он, екл_р, ялов_чина.
Стерилізоване молоко. Консерви. Лікер. Антрекот. Десерт. Наполеон. Еклер.
Рибина. Еритроцити. Чайник. Енергоспоживання. Ніжинські огірки.
Начинка. Яловичина.
Лексична пауза
Антрекот – шматок яловичини завтовшки 1,5—2 см із спинних м’язів |
Еритроцити - невеликі без’ядерні клітини крові червоного кольору, завдання яких – транспорт кисню і вуглекислого газу. |
ІІ Фаза побудови знань
Текст для дослідження
Англійці з особливою повагою ставляться до етикету. Вирушаючи до Англії, слід пам’ятати такі правила.
За столом руки необхідно тримати на колінах, а ніж та виделку не прибирати зі столу. Чай ніколи не п’ють із вершками, а сандвіч беруть рукою. У ресторані чайові не прийнято давати нав’язливо, але треба гроші непомітно покласти на край тарілочки. Рукостискання використовується лише при знайомстві, і далі треба обходитися поклонами.
Етикет англійців можна назвати «скромною ввічливістю»; а вони кажуть: «Джентльмен той, хто не промовляє цього слова»
Метод «Прес»
Методичний коментар. Використання даного методу сприяє розвитку в учнів критичного мислення, дає можливість висловити власну позицію, формулює вміння висловлювати власні думки у виразній та стислій формі, навички дискутування. Викладач вважає за необхідне використання даного методу саме на цьому етапі, щоб учні шляхом проб і помилок через дискутування дійшли логічного висновку.
Метод «Синтез думок» «Розділові знаки в складносурядному реченні»
Методичний коментар. Даний метод розвиває навички спілкування в групі, вміння висловлюватися, критично мислити, сприяє активному обговоренню матеріалу з метою його осмислення та закріплення. Застосовуючи даний метод, викладач намагається розвивати в учнів комунікативну компетентність.
Творче завдання
Складіть складносурядне речення про етикет англійців, в якому ставиться тире.
Зразок. Вичерпалася в англійця тема про погоду – і розмова звелася нанівець. Надто емоційно розповідаєш англійцю, при цьому розмахуючи руками, – і ти невихована людина. Розпочав розмови про роботу після трудового дня – і не маєш співрозмовника.
Поянювальний диктант
Методичний коментар. На даному етапі уроку викладач проводить пояснювальний диктант. Після запису тексту учні виправляють допущені помилки, обговорюють правопис відповідних орфограм і повторюють правила. Певна річ, під час проведення пояснювального диктанту цим способом необхідно забезпечити цілковиту самостійність у роботі учнів, а то диктант може перетворитися у списування і не досягне своєї мети. Після перевірки учні виконують завдання.
Пригадати, які речення називаються складнопідрядними, пояснити вживання розділових знаків у них. Пояснити орфограми у виділених словах. Побудувати структурну схему передостаннього речення.
Китай – дуже специфічна країна, в якій під час встановлення стосунків головне – «формування духу дружби».
На початку розмови діє правило, за яким гість говорить першим. Якщо вас запитали про вік, про справи в родині, поцікавились здоров’ям дітей, то не ображайтесь, так як це щирий інтерес до вас.
Вас із радістю запросять у гості або в ресторан на обід, де подадуть не менше двадцяти страв. Якщо ви не готові пригоститися запропонованою екзотичною стравою, не відмовляйтеся демонстративно. Спробуйте з’їсти хоча б маленький шматок. Що залишиться, змішайте на тарілці. Якщо подають до столу суп – це знак того, що обід іде до закінчення. Гість встає із-за столу першим.
Робота з таблицею «Розділові знаки в складнопідрядних реченнях»
Підсумувати, які розділові знаки ставляться в складнопідрядних реченнях
Творча робота з підручником по групам. Створення схемно-знакових моделей
Методичний коментар. Метод роботи в групах розвиває навички спілкування в групі, вміння висловлюватися, переконувати, ґрунтовно аналізувати, осмислювати та узагальнювати, а саме це необхідно зробити на цьому етапі уроку: систематизувати знання учнів. Використання схемно-знакових моделей потрібне там, де дослідження мовного явища є складним для учнів.
Прочитайте матеріал підручника про вживання розділових знаків у безсполучникових складних реченнях і розробіть алгоритми:
Тире у безсполучниковому реченні
Схеми, виконані учнями:
Двокрапка в безсполучниковому реченні
Схеми, виконані учнями:
Тире у безсполучниковому реченні
Двокрапка в безсполучниковому реченні
Творча робота з текстом
Завдання: у даному тексті знайти складнопідрядні речення й перебудувати їх у безсполучникові, поставивши потрібні розділові знаки (1, 2, 3, 4-5, 6, 7)
Французький етикет є одним із найбільш традиційних на європейському континенті, так як у минулому Франція мала неабиякий вплив на формування дипломатичного протоколу та етикету.
Для французів кухня – це предмет національної гордості, тому завжди доречними будуть будь-які компліменти з приводу якості їжі та напоїв. Під час їди слід пам’ятати про деякі особливості, а саме не треба залишати їжу на тарілці, досолювати страви та використовувати прянощі. За столом про справи можна розмовляти тільки за кавою. До цього моменту треба вести бесіду про культуру та мистецтво. Французи не можуть похвалитися пунктуальністю та точністю, тому на прийоми вони запізнюються. Чим вищий статус гостя, тим пізніше він приходить.
Бути запрошеним на вечерю у Франції вважається великою честю. У такому випадку слід прибути на 15 хвилин пізніше призначеного часу, принісши з собою в подарунок квіти, коробку цукерок і пляшку шампанського.
ІІІ Фаза консолідації
Методичний коментар. На даному етапі уроку необхідно обговорити роботу на уроці, а саме участь кожного в спільній діяльності, проаналізувати здобуті знання, узагальнити основні ідеї, поставити додаткові запитання.
Гра «Кодування речень»
У поданих складних реченнях необхідно поставити розділові знаки, записавши лише код (0 – не потрібно ставити ніякого розділового знака; 1 – двокрапку; 2 – кому; 3 - тире). Відповідь – 2012
Німецький етикет асоціюється зі словом «порядок», бо характерними рисами німців є дисципліна і пунктуальність. Це позначається й на столовому етикеті. Слід пам’ятати: виделку необхідно весь час тримати лівою рукою. Ніколи не слід знімати руки зі столу, зап’ястя повинні торкатися краю столу.
Домашнє завдання
Скласти міні-твір про звичаї й традиції українців, використовуючи складні речення.
5.Рекомендації щодо подальшого використання даної методичної розробки
Підсумовуючи, можна зробити наступні висновки:
1. Запропонована технологія відрізняється перевагою інтерактивних методів, формуванням комунікативної культури, акцентом групову форму роботи, що розвиває соціальні навички.
2. Критичне мислення учнів розвивається шляхом засвоєння розумових навичок, виявлення і заперечення припущень; перевірки фактичної точності і логічної послідовності; розгляду контексту; вивчення альтернатив; дослідницьких навичок (спостерігати, описувати, порівнювати, визначати, асоціювати, узагальнювати, прогнозувати, застосовувати).
3. Формування основних компетентностей на основі критичного мислення сприяє розумінню і продуктивній взаємодії між людьми; полегшує розуміння інших поглядів; дозволяє учням використовувати знання в ситуаціях з високим рівнем невизначеності, протистояти інтелектуальному шахрайству.
4. Даний педагогічний досвід можна використовувати на уроках з предметів гуманітарного циклу в навчальних закладах з метою активізації творчого потенціалу учнів, розвитку мисленнєвої діяльності, формування комунікативної компетентності. Представлена технологія потребує подальшої доробки. Але досвід її застосування на уроках української мови демонструє її безумовну перспективність та високу навчальну і розвиваючу ефективність.
1. Вукіна Н.В., Дементієвськаа Н.Л., Суизенко І. М. Критичне мислення: як цього навчити: Науково-методичним посібник / За наук. ред. О. 1. Пометун. –Х, 2007.-190 с.
2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології.- К.: Академвидав, 2004.
3. Евдокшюв В.И., Олейник Т.А., Горькова С. А. Практикум по развитию критического мышления.- X.: Торнадо,2002,- 144 с.
4. Тягло О. В. Критичне мислення,- X.: ВГ «Основа», 2008,- 190 с.
5.Технологія розвитку критичного мислення учнів. Кроуфорд А., Саул В. та інші – К.: Плеяди, 2006. – 220 с.