Урок "Розпізнавання спільнокореневих слів. Добір спільнокореневих слів, що належать до різної частини мови"

Про матеріал

Тема. Розпізнавання спільнокореневих слів. Добір спільнокореневих слів, що належать до різної частини мови.

Мета. Вправляти учнів у доборі спільнокореневих слів, визначенні в них кореня;

розвивати зв'язне мовлення, вміння розпізнавати спільнокореневі слова в тексті і

на слух; виховувати спостережливість, увагу.

Обладнання. Презентація, дидактичні картки, Таблиця «Корінь. Споріднені слова».

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Розпізнавання спільнокореневих слів. Добір спільнокореневих слів, що належать до різної частини мови.

Мета.  Вправляти учнів у доборі спільнокореневих слів, визначенні в них кореня;

             розвивати зв’язне мовлення, вміння розпізнавати спільнокореневі слова в тексті і

             на слух; виховувати спостережливість, увагу.

Обладнання. Презентація, дидактичні картки, Таблиця «Корінь. Споріднені слова».

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

 

І. Організація класу до уроку

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Робота з таблицею «Корінь. Споріднені слова».

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

 

ІІІ. Каліграфічна хвилинка

Кк че ють ощ

Коли нема — чекають, а коли прийду — тікають.

— Запишіть каліграфічно загадку. Відгадайте її.

— Доберіть споріднені слова до слова дощ. Запишіть їх. Визначте корінь. (Дощ, дощовий, задощило, дощик.).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником. Виконання вправи 61, с. 30.

— Прочитайте слова. Що вони означають? На яке питання відповідають?

— Доберіть до поданих слів спільнокореневі слова — назви предметів та назви ознак за зразком.

— Позначте корені в словах.

 

2. Гра «Син і тато».

Учитель розказує казку, а учні додають споріднені слова.

Жили-були тато і маленький синочок. Вони все робили разом. Вранці вставали, тато одягав сорочку, а синок одягав свою … (сорочечку). Тато брав лопату і йшов на город, а синочок і собі брав маленьку … (лопатку). На городі тато копав велику грядку, а синочок маленьку … (грядочку). Потім тато брав велике відро і поливав садок, а синочок брав маленьке … (відерце) і допомагав татові. А ввечері вони разом читали. Тато

читав велику … (книжку), а синочок маленьку … (книжечку) з малюнками.

 

3. Виконання вправи 62, с. 30 (колективно).

— Замініть виділені слова спільнокореневими і запишіть за зразком.

— Усно складіть з кожним словосполученням питальне речення.

 

4. Фізкультхвилинка.

 

5. Творче завдання.

— Послухайте вірш, випишіть з нього споріднені слова і визначте в них корінь. (Вірш читається двічі).

У полі на роздоллі

Дзвінок веселий ріс,

А чарівник побачив,—

Школярикам відніс.

Тихенько чарівничі

Слова промовив він,—

І став дзвіночок мідним,

Розсипав чистий дзвін.

(Б. Заверуха)

 

Перевірка виконання.

— Чи зрозуміли, про який дзвіночок йшлося у вірші?

— Скільки значень має це слово?

 

6. Самостійна робота. Виконання вправи 63, с. 30.

— Випишіть з вірша парами спільнокореневі слова.

Позначте в них корінь.

— До якого слова у вірші немає спільнокореневого?

— Прочитайте слова — назви дій. Як ви розумієте значення цих слів?

 

7. Гра-естафета за вправою 64, с. 31.

Учні по черзі дописують на дошці корені слів так, щоб утворилися назви місяців. Інші діти виконують це завдання на окремих аркушах паперу.

— А тепер складіть речення про кожен місяць так, щоб в кожному реченні були споріднені слова.

Зразок.  У лютому лютують морози.

— Який місяць зиму починає, а який — кінчає?

Запишіть відповідь, користуючись схемою.

— Складіть такі ж речення про весну і осінь (усно).

 

V. Підсумок уроку

1. Підсумок уроку

— З якими словами працювали сьогодні на уроці?

— Що таке споріднені слова?

2. Домашнє завдання. Вправа 65, с. 31

— Спишіть пари слів. Позначте у них корінь.

docx
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
2561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку