Тема. Розпізнаю пряме і переносне значення прикметників.
Мета. надати знання про пряме і переносне значення прикметників; навчити розпізнавати пряме і переносне значення прикметників; розвивати, увагу, інтерес до навчання.
Обладнання. Компю’тер, мультимедійна дошка, презентація, відеоролик, плакати.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
-
Відкрийте зошит та запишіть сьогоднішнє число, класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Вирівняйте спини та сядьте рівно. Зараз ми будемо писати каліграфічну хвилинку.
1.1. Демострація букви.
-
Сьогодні ми пропишемо літеру З. Ось так виглядає велика та мала літери З.
1.2. Пояснення з яких елементів вона складається.
-
Ця літера складається з двох півовалів, одного мало та одного великого.
1.3. Письмо у зошиті.
-
А тепер візьміть ручку та пропишіть у зошиті половину рядка велику та малу літеру З окремо, а останню половину з’єднуючи.
-
Наступний рядок запишемо слова. Знайдіть з них прикметники та іменники. Підкресліть прикметники хвилястою, а іменники звичайною лінією.
1.4. Робота з реченням.
-
Складемо речення використовуючи ці слова.
-
Запишемо його.
-
Гра “Протилежне”.
-
Зараз ми пограємо в гру “Протилежне”. Я буду казати вам прикметники, а ви повинні назвати протилежні їм за значенням.
-
Сухий - соковитий
-
Черствий - свіжий
-
Холодний - теплий
-
Твердий - м’який
-
Солоний - солодкий
-
Світлий - темний
-
Довгий - короткий
-
Маленький - великий
-
Дорогий - дешевий
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
-
На сьогоднішньому уроку ми продовжимо вивчати прикметник, а саме їх пряме і переносне значення.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Вправа 1.
-
Зверніть увагу на дошку. Ви бачите речення, які прочитав Щебетунчик та намалював до них малюнки.
-
Прочитайте ці речення.
-
Тато подарував мамі золоті сережки.
-
У мого дідуся золоті руки.
-
Чи правильно хлопчик зрозумів значення прикметників золоті в кожному речені? (Ні)
-
Чому в першому речені сережки називають руки? (Тому що вони виготовленні з золота)
-
Які руки називають золотими? (Золотими руками називають руки працьовиті, ті, що добре роблять багато речей)
-
В якому реченні слово золоті має пряме значення, а в якому - переносне? (У першому речені - пряме, а в другому - переносне)
-
Тож можемо зробити висновок. Що таке пряме значення? А що таке переносне значення?
-
Вправа 2.
-
Відкрийте підручник на сторінці 84. Зверніть увагу на вправу 2. Ми повинні дібрати до кожного прикметника по 2 іменника, щоб утворити пряме та переносне значення прикметників.
-
Теплі - рукавички, слова.
-
Щедра - осінь, бабуся.
-
Колючий - погляд, їжак.
-
Підкресліть словосполучення, які мають пряме значення.
Фізкульхвилинка.
-
Вправа 3.
-
Наступна вправа 3. Відгадаємо загадку (клен).
-
Самостійно спишіть загадку, дописавши відгадку. Підкресліть прикметники у переносному значенні хвилястою лінією.
-
Край дороги всіх зачаровує кучерявий, золотий, широколистий клен.
-
Вправа 4.
-
Зверніть увагу на вправу 4. Ви будете працювати в парах. Складіть свої загадки про дерева на зображеннях. Потім ми послухаємо їх та деякі запишемо.
-
Подивіться на приклади загадок.
-
Проливала дрібні сльози молода дівиця.
-
Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба)
-
Стрімко вибігли на гору
-
Дві подружки білокорі.
-
Дощик їм полоще кіски,
-
Звуть тих подружок… (берізки).
-
Прочитайте свої загадки. Запишемо декілька з них. Підкресліть прикметники у переносному значенні.
-
Вправа 7.
-
Далі вправа 7. Прочитайте, як Читалочка описала персонажів із журналу коміксів.
-
Марічка така хитренька, як лисичка. Сашко дуже впертий, як осел. Юрасик був боязливий, як заєць. Оленка така галаслива, як сорока.
-
Ознаки яких тварин вона перенесла на людей? (Лиса, сорока, осел, заєць)
-
Запишіть ці речення та підкресліть прикметники в них.
V. Заключна частина.
-
Підсумок уроку.
-
Про яку частину мови ми сьогодні вели розмову? (Прикметник)
-
Що нового про прикметник сьогодні було розглянуто? (Пряме і переносне значення)
-
Що таке пряме значення / переносне значення?
-
Якою лінією підкреслюються прикметники? (Хвилястою)
-
Домашнє завдання.
с. 84 вправа 6.