Урок розв'язання задач "Магнітне поле"

Про матеріал

Урок сприяє формуванню умінь застосовувати набуті знання про магнітне поле на практиці під час розв'язування експериментальних та якісних задач. Тип уроку:урок удосконалення знань та формування умінь розв'язувати задачі.

Перегляд файлу

 

Магнітне поле. Розв’язування задач. (урок у 9 класі )

Цілі уроку:

Дидактична:сприяти формуванню умінь застосовувати  набуті знання про магнітне поле на практиці під час розв’язування експериментальних та якісних задач;

Розвивальна :активізувати розумову діяльність учнів, розвивати логічне мислення;

Виховна:виховувати наполегливість, уміння сприймати точку зору іншого.

Тип уроку:урок удосконалення знань та формування умінь розв’язувати задачі.

Обладнання:магніти штамбові ,дугоподібні, свічка , сірники ,голки, нитки,пластини з латуні , заліза скла, фанерна дощечка, чорний ящик, вольтметр, магнітна стрілка.

                                                                         Хід уроку

І.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 Три дні і три ночі не вщухала буря . Іспанський вітрильник , як  пір’їну, жбурляло  в різні сторони  на морських могутніх хвилях. Небо затягло  чорними хмарами, і жодної зорі для орієнтування не було видно.

Де ж берег ? Куди нас занесло? У який бік пливти? – така думка постійно турбувала капітана вітрильника. З цією думкою він пішов на камбуз до китайця  Сяо , що служив коком.

Сяо  хитро  посміхнувся.

Не журись капітане.

Обидва підійшли  до бочки з водою, у якій вільно плавав кошик з поплавком, виготовленим з магнітного залізняку.

Ось північ, а там південь,- показав Сяо.

Як спостережливий Сяо довідався про це? (ковшик із магнітного залізняку, що вільно плаває орієнтується так само, як і магнітна стрілка компаса, тобто в напрямі північ – південь.)

Повідомлення теми уроку.

Продовжуючи урок словами  славетного Леонарда Ейлера «Коли задачу розв’язує інший, усе легко, коли розв’язуєш сам – нічого не виходить».

Ще один вчений сказав: «Щоб удосконалювати розум, треба більше роздумувати, ніж заучувати» (Рене  Декарт). Пропоную дослухатися до слів Рене  Декарта та добре подумати під час виконання запропонованих завдань.

ІІ. РОЗВЯЗАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ.(4 БАЛИ)

Під час уроку ми будемо працювати над розв’язанням експериментальних задач. У кожної групи є умова задачі  та необхідні для цього прилади. На обміркування задач у вас 5 хвилин

Експериментальне завдання №1

Дугоподібний магніт покладіть на край столу. Візьміть тонку голку з ниткою  та покладіть на один з полюсів магніту. Обережно тягніть голку до тих пір, поки голка не зіскочить з полюса.У зазор між голкою полюсу і магніту внесіть по черзі аркуш паперу,пластину з латуні, фанерну дощечку, залізну пластину. Поясніть процеси, що відбуваються.

(Унесення залізної пластинки до зазору між магнітом та голкою з замиканням полюсів призводить до звмикання магнітних ліній через пластинку. Голка розмагнічується та падає під дією сили тяжіння.

Якщо ж пластинку піднести збоку, не торкаючись полюсів магніту, то пластинка та голка, знаходячись у магнітному полі, намагнічуються .На кінцях,що взаємодіють, утворюються однойменні полюси.)

Експериментальне завдання №2

Підвісьте на нитках кілька голок, складіть нитки в пучок та повільно піднесіть до полюса магніту. Поясніть спостережуване явище .

(Голки, коли знаходяться в магнітному полі, намагнічуються. Причому на кінцях, які розміщені поблизу полюс , утворюються різнойменні відносно магніту, але однойменні між собою полюси. Кінцівки головок взаємодіють та відштовхуються.)

Демонстрування дослідів та обговорення.

ІІІ. РОЗВЯЗАННЯ  ЯКІСНИХ ЗАДАЧ.

Наступним етапом нашого уроку буде гра «Фізичний футбол». Оскільки ми з вами на уроці фізики,то м’ячем у нас буде якісна задача. У нас створено дві групи, тому спочатку «м’яч» у тієї команди, яка отримала найбільшу кількість балів під час розв’язання попередньої задачі.

1.Сформулюйте умови задачі та розв’яжіть її

 

                                                                                                                                          ХХХ      ХХХ

                                                                                                                                                            ХХХ      ХХХ

                                                                                                                                                            ХХХ      ХХХ

 

       2.Розвяжіть задачі

1. Пригадайте лихий вчинок Негоро з роману Жуля Верна «Пятнадцятирічний   капітан» . Чому, коли він підклав сокиру під компас корабель збився з курсу? (Залізо -  феромагнетик і є магнітом. Сокиру заховали так, що вона своїм магнітним полем впливала на стрілку компаса і порушувала правильну орієнтацію корабля в океані. )

2. Чи можна знайти голку в копиці сіна?(Можна магнітом)

3.Чи намагнітяться леза від тертя, якщо довго битися сталевими лезами?(Під час ударів буде спостерігатися зворотній процес – розмагнічування).

Підсумки гри «Фізичний футбол»

ІV.РОЗВЯЗУВАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ  

           І варіант

Магніти, зображені на малюнку:

 

 

                     1                                     2                                                  3

А)1 і 2 притягуються         б)1 і 2 відштовхуються      в)1 і 2 притягуються      г)1 і 2 відштовхуються

     2 і 3 притягуються           2 і 3 відштовхуються        2 і 3 відштовхуються       2 і 3 притягуються

Провідники зі струмом, які зображені на малюнку :

А)притягуються;

Б)відштовхуються;

В)не взаємодіють;

Г)спочатку притягуються, потім відштовхуються.

3. Коли електричні заряди знаходяться в спокої, то навколо них існує:

А)електричне поле;

Б)магнітне поле;

В)електричне та магнітне поля;

Г)ніякого поля не існує.

4.Як направлені лінії між полюсами магніту?

А)від а до в ;

Б)від в до а ;

В)ніяк не направлені ;

Г)перпендикулярно до площини.

5.Який полюс буде мати загострений кінець цвяха, якщо по дроту, який намотаний навколо нього, пропустити струм?

А)північний;

Б)південний;

В)цвях не намагнітеться;

Г)правильної відповіді немає.

ІІ варіант

1.Магніти, зображені на малюнку:

 

            1                                             2                                         3

А)1 і 2 притягуються;    б)1 і 2 відштовхуються;   в)1 і 2 притягуються;     г)1 і 2 відштовхуться;

    2 і 3 притягуються;       2 і 3 відштовхуються;     2 і 3 відштовхуються        2 і 3 притягуються.

2.Провідники зі струмом, які зображені на малюнку:

А)притягуються;

Б)відштовхуються;

В)Не взаємодіють;

Г)спочатку притягуються, потім відштовхуються. 

3.Як розмістяться магнітні ошурки в магнітному полі струму?

А)хаотично;

Б)по прямих лініях,

В)по замкнених лініях,

Г)по замкнених лініях навколо провідника.

4.Стальний магніт розломили навпіл. Чи будуть мати магнітні властивості його кінці?

А)ні;

Б)зліва – ПН, справа – ПД;

В)справа – ПН, зліва – ПД;

5.Який полюс магнітної стрілки буде відштовхуватись від правого кінця котушки зі струмом?

А)північний;

Б)південний;

В)стрілка відштовхуватись не буде;

Г)правильної відповіді немає.   

 

V .  ПІДСУМОК УРОКУ .

  • Виставлення оцінок
  • Аналіз таблиці результатів
  • Домашнє завдання

1.Повторіть матеріал параграфів

2.Розвяжіть експериментальну задачу:легку голку підвісьте на короткій нитці поблизу магніту так, щоб вона притягувалась до магніту, не торкаючись його, та висіла в повітрі. Піднесіть до голки запалену свічку. Поясніть процес, що відбувається.

(Коли голка знаходиться в магнітному полі, то вона намагнічується та притягується до магніту. Під час нагрівання запаленою свічкою її магнітні властивості втрачаються. Коли голка охолоджується – вона знову намагнічується.)

Закінчуємо наш урок словами Блеза Паскаля «Не тільки сама істина дає впевненість, але й пошук її.»

Таблиця відповідей до тестових завдань.

 

    1

     2

    3

   4

   5

І

    в

    а

    а

   а

   б

ІІ

     г

    а

    г

   в

   а

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 3. Магнітне поле
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
5772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку