Тема: Розв’язок лінійних рівнянь.
МЕТА: поглибити, розширити і узагальнити відомості про лінійні рівняння і вирази, вміння розв’язувати рівняння; розвиток логіки, уяви, вміння аналізувати; розвиток почуття товариства, взаємодопомоги, виховання інтересу до предмета, розширення кругозору учнів.
Обладнання: карта-схема маршруту, таблиця результатів гри, індивідуальні картки, презентація «7 чудес України», математичне лото
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день! Сідайте. Я рада бачити сьогодні вас всіх. Сьогодні на 45 хвилин ми поринемо у чудовий, незвичайний світ науки, яка зачаровує, дивує, манить. Науки, яка оточена містикою, магією. Звичайно, це математика. Отож, я хочу побажати вам успіху. І не тільки сьогодні на уроці, а завжди бути:
Усміхненими
Спокійними
Прогресивними
Ініціативними
Хоробрими
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Всі ви знаєте про сім чудес, розташованих в різних точках земної кулі. А чи замислювалися ви над тим, чи є в нашій країні такі «чудеса». Виявляється, є. 21 серпня 2007 року було оголошено «Сім чудес України».
Сьогодні ми з вами на 3 яхтах відправимся в подорож, щоб познайомитися з «7 чудесами України».
7 чудес України» – загальнонаціональна акція, започаткована Фондом «Рідна країна» . Цей масштабний і успішний проект став важливою подією в житті українців, які змогли визначити «7 історико-архітектурних чудес України». І сьогодні на уроці ми дізнаємось про ці чудеса.
А пливти до цих чудес нам належить по безкрайньому Математичному океану.
На кожному етапі ми будем виконувати певні завдання.
( На дошці вивішується таблиця, в яку заносяться бали командам - учасницям.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Отже, екіпажі яхт приготуйте спорядження до плавання.
1) Метод «Мозковий штурм»
1. Що таке числове вираз?
2. Що таке буквене вираз?
3. Що називається рівнянням?
4. Що означає, вирішити рівняння?
5. Обидві частини рівняння помножили на число не рівне нулю. Чи змінилися коріння даного рівняння?
6. Обидві частини рівняння розділили на одне і те ж число, відмінне від нуля. Чи змінилися коріння даного рівняння?
7. Сформулювати правила перенесення доданків з однієї частини рівняння в іншу.
8. Які рівняння називають лінійними?
9. Які рівняння називаються рівносильними?
2). Обчислить ( робота в парах)
А) -70 -19 :3 ∙(-2)
8
Б)
+100 :(-3) -13 +6
-19
ІV. Застосування й удосконалення навичок і вмінь.
Перша зупинка заповідник «Кам'яне́ць». Розташований в Кам'янці-Подільському Хмельницькій області.
Площа заповідника становить 121 гектар. в Кам’янці зареєстровано 282 пам’ятки культурної спадщини, зокрема 169 пам’яток архітектури. І для того, щоб пройтись по території заповідника, нам треба розв’язати рівняння.
1) 4,5(х-6)=9-3х
2) 83-2(31-2у)=102-5у
3) 42-(у+27)=3(у+13)
4)4(х-3)+х=7х-8,4
5) 2х+1=2х+3.
(Самостійне розв’язування рівнянь: І місце- 3б., ІІ місце- 2 б., ІІІ місце- 1 б.)
Друга зупинка - Ки́єво-Пече́рська ла́вра . Архітектурний ансамбль Києво-Печерської лаври склався протягом майже дев'яти століть та відобразив розвиток культури і духовності, зміну стилістичних напрямків у мистецтві, процес удосконалення інженерних конструкцій. Він органічно пов'язаний з унікальним наддніпрянським ландшафтом і формує силует Києва з боку Дніпра.
Щоб переступити порог Лаври треба виконати наступне завдання.
З’ясувати чи є рівняння рівносильними.
(Самостійне розв’язування рівнянь: І місце- 3б., ІІ місце- 2 б., ІІІ місце- 1 б.)
Третя зупинка- дендропарк Софіївка. Софіївський парк — шедевр світового садово-паркового мистецтва кінця XVII — початку XIX століть, що, на думку експертів, входить до списку десяти найкрасивіших парків Європи. У парку «Софіївка» росте понад 2000 видів дерев і кущів (місцевих і екзотичних). Щоб подивитися цей парк, вам треба скласти
«Математичне лото». Якщо завдання буде виконане вірно, ві отримаєме панораму
а + в = |
а + (в + с) = |
а : а = |
а * 1 = |
а * 0 = |
а * в = |
а * (в + с) = |
(а * в) * с = |
а * ( в – с) = |
Відповіді
в + а |
(а + в) + с |
1 |
а |
0 |
в * а |
а * в + а * с |
а * (в * с) |
а * в – а * с |
А ми продовжуємо віртуальну подорож.
І наступна наша зупинка Софіївський собор в м. Києві. Збудований 1037 року київським князем Ярославом. Названий на честь святої мудрості Божої (софії). Щоб подивитись на красу споруди, треба розв’язати
задачу.
Вправа «Дерево розв’язань»
Задача. На светр, шапку і шарф витратили 555г вовни, причому на шапку пішло у 5 разів менше вовни, ніж на светр, і на 5 г більше, ніж на шарф. Скільки вовни витратили на кожний вироб.
|
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
Шапка |
х |
|
|
Шарф |
|
х |
|
Светр |
|
|
х |
П’ята зупинка в Херсонес. Це старогрецьке місто-держава в південно-західній частині Криму. Херсонес Таврійський був включений до списку світової спадщини ЮНЕСКО. Херсонес Таврійський заснований 422—421 рр. до н. е. грецькими вихідцями з Гераклеї Понтійської як грецька колонія на північному узбережжі Чорного моря і за античної доби став важливим торговельним, ремісничим і політичним центром південно-західного узбережжя Криму.
«Знайдіть помилку»
а) 10y+2(7y–2)=5(4y+3)+3y;
10y+14y+4=20y+15+3y;
10y+14y–20y–3y=15–4;
y=11.
б) (16–3x)–(5x+3)=12–(7+4x);
16–3x–5x–3=12–7–4x;
–3x–5x–4x=12–7+16+3;
–12x=24; x=–2.
в) –=9;
–=9;
10y–5–3y+21=9;
10y–3y=9–21+5;
7y=–1;
y=–1.
Шоста зупинка – острів Хортиця. Національний заповідник «Хортиця» – це єдина комплексна історико-культурна та природна пам’ятка в Україні, що охоплює період історії людства від доби палеоліту до сьогодення. Зважаючи на унікальність, заповідник «Хортиця» занесений до Державного реєстру нерухомих пам’яток України як пам’ятка національного значення. На його території нараховується понад 100 пам’яток археології та історії. Щоб побувати на Хортиці, треба виконати наступне завдання.
Знайдіть значення виразу:
(Самостійне розв’язування рівнянь: І місце- 3б., ІІ місце- 2 б., ІІІ місце- 1 б.)
Сьома зупинка- Хотинська фортеця. Хотинська фортеця – перлина архітектури XIII–XVIII століть з багатовіковою цікавою історією, що веде свій початок ще від Хотинського форту, побудованого у X столітті князем Володимиром Святославичем. Хотинська фортеця – свідок численних війн та баталій. Протягом століть вона була центром розвитку ремесел і торгівлі, культури та економіки. Місто було важливим пунктом у європейсько-азійській торгівлі.
Розв’язати рівняння
(Самостійне розв’язування рівнянь: І місце- 3б., ІІ місце- 2 б., ІІІ місце- 1 б.)
V. Підсумки уроку. Домашне завдання
Підведення підсумків подорожі, нагородження переможців.
Рефлексія. Метод «Продовжи фразу»
Сьогодні я довідався…
Було цікаво…
Я зрозумів, що…
Тепер я можу…
Мене здивувало…
Здійснюється самооцінка учнями своєї діяльності на уроці і діяльності всієї групи.
Виконати вправи 115, 124, 132*
Сьогодні ви дізналися багато цікавого про «7 чудес України». У цьому нам допомогли наші знання з теми рівняння і вирази.