Тема уроку: Пісня, приречена на безсмертя
(Розв’язування рівнянь та задач за допомогою рівнянь)
Мета уроку:
- формування математичної компетентності(закріпити навички розв’язування рівнянь, навчити на практиці застосовувати набуті знання з теми «Вирази і рівняння» під час розв’язування задач);
- формування соціальної компетентності (розвивати вміння працювати разом, виховувати уміння самостійно здобувати знання);
- формування комунікативної компетентності (виховувати допитливість, увагу до друзів);
Тип уроку: узагальнення знань умінь і навичок.
Обладнання: герб, прапор, гімн України, портрет М.Вербицького, П.Чубинського, мультимедійний проектор, комп’ютер, презентація, картки з завданнями для роботи в групах, для роботи в парах, смайлики для контролю емоційного стану учнів, підручник «Математика. 6 клас»(автори:Тарасенкова Н.А., Богатирьова І.М., Коломієць О.М., Сердюк З.О.).
ПЛАН УРОКУ
№ з/п |
Етапи уроку |
Робота учнів |
Робота вчителя |
|
1 |
Організаційний момент |
1' |
Обрати смайлик емоційного стану |
Аналіз емоційного стану учнів на початок уроку |
2 |
Перевірка домашнього завдання |
4' |
Гра «Доповни речення» |
Контроль за правильними відповідями (смайлики позитиву) |
3 |
Мотивація навчальної діяльності |
1' |
|
Розповідь про завдання уроку , екскурс в історію, постановка проблемного питання |
4 |
Актуалізація опорних знань учнів |
3' |
Самостійна робота |
Контроль правильності виконання самостійної роботи (смайлики позитиву) |
5 |
Розв’язування задач |
30' |
1.Робота в групах. 2.Робота в парах. 3.Презентація проекта «М.Вербиць-кий». 4.Розв'язування задач з підручника. 4.Логічна задача. |
Контроль правильності виконання завдань (смайлики позитиву) |
6 |
Рефлексія |
2' |
Вправа «Доповни речення» |
Пояснення виконання вправи |
7 |
Домашнє завдання |
1' |
Запис домашнього завдання в щоденники |
Пояснення домашнього завдання |
8 |
Підсумок уроку |
3' |
Відповідь на проблемне питання |
Підведення підсумку уроку, виставлення оцінок |
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Слово учителя.
Доброго дня , любі діти! Я рада бачити вас на своєму уроці. Хочу щоб ви почувались на моїх уроках як у родинному колі. Покажіть мені,з яким настроєм ви прийшли до мене на урок ( смайлики для контролю емоційного стану учнів).
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Черговий учень повідомляє про наявність та правильність виконання домашнього завдання
Гра «Доповни речення»
На екрані з’являються речення, які учні доповнюють(усно).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово учителя.
Сьогодні ми з вами доторкнемося до святинь нашого народу - державних символів. Ми поговоримо про історію написання вірша «Ще не вмерла Україна» П.Чубинського, який спонукав М.Вербицького написати музику, яка стала Гімном України, незалежної вільної держави. А шлях цей був нелегкий, тернистий.
Ви сьогодні не просто слухачі, а учасники дійства. Вам треба буде працювати, розв’язувати рівняння, задачі, творити й подумати над питанням:Чому наш урок має назву «Пісня, приречена на безсмертя»?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота
Виконати дії. За здобутими відповідями відгадати слово, що сховалось у «Лічильній абетці».
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
Є |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
|
|
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
|
Л |
М |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
Слово вчителя: Якщо ви правильно виконали завдання , то у вас вийшло слово Вербицький. Михайло Михайлович Вербицький - це автор музики національного гімну України. ( на слайді з’являється фото Вербицького).
ІV. Розв'язування вправ.
Слово вчителя (Екскурс в історію):Особливо нерозгаданою є таємниця впливу на слухачів пісні «Ще не вмерла Україна», про яку багато літ поширювалися вервечки вигадок, нісенітниць, політичних інсинуацій, на яку навішували ярлики націоналізму і яка офіційно повернулася в Україну влітку 1990 року.
Так що ж хвилює слухачів? Мажорні закличні інтонації музики Михайла Вербицького? А , може, слова Павла Чубинського?
Напевно, в пісні відбувся природний сплав тексту з музичним супроводом, що значно посилило її емоційний вплив на слухача, піднісши значимість твору до рівня Гімну незалежної держави і суверенної України.
Наступне наше завдання дасть нам змогу дізнатись новий факт з біографії автора музики Михайла Вербицького.
4.1.Робота в групах.
Зараз ви об’єднаєтесь в групи відповідно до символів , які прикріплені до вашої парти: перша група має у себе на столі герб України, друга – прапор України. Ваше завдання якомога скоріше розв’язати запропоновані вам рівняння та розташувати корені цих рівнянь в порядку їх розташування. В результаті ви отримаєте чотиризначне число, а що воно означає ви дізнаєтесь пізніше.
Завдання 1 групі Завдання 2 групі
Розв’яжіть рівняння: Розв’яжіть рівняння:
1.3(у+1)=6(1-у)+6; 1.7+4(3-у) = 5(у+2);
2. 5х - 4 = 3х +12; 2. – у + 12 = 6у -44;
3. 0,8х +1 = 1,7х +0,1; 3. 0,2у+ 4 = 6,8 - 0,2у ;
4. 3у – 15 = 0. 4. -6у = 0.
1815 1870
(На слайді з’являються відповіді до роботи в групах.)
Слово вчителя. Отримані корені рівнянь утворили роки життя видатного українського композитора Михайла Михайловича Вербицького, 200-річчя з Дня народження якого відзначаємо цього року, а коли саме, дізнаємось після виконання наступного завдання.
4.2. Робота в парах.
Слово вчителя.Повертаємось за свої робочі столи. Працюємо в парах.
Завдання 1.
4у+2 = 3(10-у).
Завдання 2.
5(х – 4) = 3х – 14.
Слово вчителя.Отримані корені рівнянь вказують на число та місяць народження Михайла Вербицького : 4 березня 1815 року.
4.3.Презентація проекта «Михайло Вербицький». Група учнів готувала презентацію з біографії М.Вербицького.
4.4. Розв'язування задач.
Слово вчителя. Скажіть мені ,будь ласка, де ви збирали інформацію для підготовки презентації? Правильно, в бібліотеці. А що є найбільш цінним у бібліотеці? Правильно, книга. Ось саме про книжки і піде мова на наступному етапі нашого уроку.
Розв’язування задач з підручника № 1455, 1463.
4.5.Логічна задача.
Слово вчителя.На сьогоднішньому уроці ми з вами вели мову про автора музики гімна України Михайла Вербицького. Наш гімн-гімн європейської держави з величним минулим та не менш величним майбутнім. Наступна наша задача змусить вас працювати плідно.
Чому дорівнює значення дробу, якщо різні букви позначають різні цифри:
У·К·Р·А·Ї·Н·А
Є·В·Р·О·П·А
V.Рефлексія.
Слово вчителя. Ось і доходить кінця наш урок. Що нового ви з нього винесли?
Вправа «Закінчи речення»:
Я на уроці дізнався…
Я на уроці повторив…
Я самостійно…
VІ.Домашнє завдання.
Повторити тему «Вирази та рівняння».
Розв’язати завдання за індивідуальними різнорівневими картками.
Скласти завдання або задачу, розв’язком якої буде число, пов’язане з біографією М.Вербицького.*
VІІ.Підсумок уроку.
Любі діти, творці нашого уроку «Пісня , приречена на безсмертя» дайте мені відповідь на питання : Чому наш урок має назву «Пісня, приречена на безсмертя»?
(Відповіді учнів)
Слово вчителя. Панянки та паничі – юні лицарі казацтва! Вам щастить стати співучасниками відродження витоків справді народної культури: очиститися душею і спити з незамулених джерел еліксиру вічної молодості, причаститися з невичерпної народної криниці прекрасним, зачерпнути наснаги від пісні, що не вмирає і не тускніє навіть під плином часу!
(Звучить гімн України)
Учениця: Слова палкі;
Мелодія врочиста.
Державний гімн
Ми знаємо усі.
Для кожного села,
Містечка, міста –
Це клич один
З мільйонів голосів.
Це наша клятва,
Заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.