Завдання уроку перевірити, як учні засвоїли формули розкладання многочленів на множники з використанням квадрата суми і квадрата різниці двох виразів, розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію, виховувати рішучість i упевненість під час прийняття рішень, прищеплювати учням інтерес до математики за допомогою математичної гри.
Тема уроку: Розв'язування вправ.
Мета уроку: освітня: підготуватися до контрольної роботи, перевірити, як учні засвоїли формули розкладання многочленів на множники з використанням квадрата суми і квадрата різниці двох виразів, розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію; виховна: виховувати рішучість i упевненість під час прийняття рішень, прищеплювати учням інтерес до математики за допомогою математичної гри.
Тип уроку: Закріплення навичок та умінь.
ІІлан уроку
№ п/п |
Назва етапу уроку |
Час, хв |
Методи та прийоми |
1 |
Організаційний момент |
2 |
|
2 |
Перевірка домашнього завдання |
3 |
Взаємоопитування |
3 |
Актуалізація опорних знань |
7 |
«Мікрофон» |
4 |
Узагальнення i систематизація вивченого матеріалy |
14 14 |
1. Математична гра 2. Бліцопитування у вигляді кросворда. |
5 |
Підсумок |
3 |
Підбиття підсумків |
6 |
Домашнє завдання |
2 |
|
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Взаємоопитування. Рівняння до задач написано на дошці. Пояснення до розв'язання задач виконується усно. Працюючи в парах, учні ставлить один одному запитання за домашнім завданннм.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Повідомлення теми i мети уроку.
Відповідно до загальної мети, кожен із вас повинен поставити перед собою цілі, над досягненням яких буде працювати на сьогоднішньому уроці.
2. Технологія «Мікрофон»
Ставлю запитання до учнів. Діти передають один одному мікрофон, про черзі беручи слово. Відповідає тільки той, у кого мікрофон.
- Чому дорівнює добуток різниці двох виразів та їх суми?
- Запишіть і сформулюйте формулу квадрата суми двох виразів.
- Запишіть і сформулюйте формулу квадрата різниці двох виразів.
- Чому дорівнює різниця квадратів двох виразів?
- Які способи розкладання многочлена на множники вам відомі?
- Як розкладають многочлен на множники способом винесення спільного множника?
- Як розкладають многочлен на множники способом групування?
ІV. Узагальнення i систематизація вивченого матеріалy.
1. Математична гра «Хто швидше досягне вершини»
Клас поділено на дві команди. Кожна обирає собі капітана. На дошці зображено сходинки, які завершуються «прапорцем». На кожній сходинці записано приклад, який треба розв'язати. На дошці написано відповіді до всіх прикладів.
Учні кожної команди за наказом капітана виходять до дошки, розв'язують один приклад та вибирають відповідь. Перемагає та команда, яка швидше розв'яже правильно всі приклади (підніметься до вершини).
Відомий францyзький письменник ХІХ ст. Анатоль Франс одного разу зауважив: «Вчитися можна тільки вессло... Щоб перетравлювати знання, потрібно поглинати їх з апетитом».
Завдання до гри.
І команда
1. Спростіть вираз:
а) 7х — 3,5у — (-2,5у + 6,2х);
б) (8х2 + 3у)(3у — 8х2).
2. Розв'яжіть рівняння:
а) 4(1,2 — 5х) — 0,6(8 — 8х) = 15,2;
б) (х — 7)(х + 7) = х2 + 2х;
в) 64х2 — (3 — 8х)2 = 87.
3. Знайдіть числові значення виразу:
(х — 1,2)2 — у(у + 2х) + (у + х)2, якщо х= 3,2.
ІІ команда
1. Спростіть вираз:
а) —3а + 4,3b — (-5,7а — 6,8b);
б) (4х + 7х2)(7х2 — 4х).
2. Розв'яжіть рівняння:
а) 6 · (0,8х — 4) — (0,6х — 5) 6= 3;
6) 2у — у2 =(3 — у)(3 + у);
в) 16х2 — (4х — 5)2 = 15.
3. Знайдіть числові значення виразу:
(3х — 5)2 — (3х + 5)(3х — 5), якщо х= 0,1.
Відповіді. —1; —3; 2; 4,5; 2; —2,5; 24,5; 12,8.
8,7а — 2,5b; 9у2 — 64х4; 49х4 — 16х2; 0,8 — у.
2. Бліцопитування у вигляді кросворда.
Кросворд записано на додатковій дошці.
Клас поділено на чотири групи, кожна група одержує питання:
І група — № 1-12 по горизонталі;
ІІ група —№13-24 по горизонталі;
ІІІ група —№1-9 по вертикалі;
IV група —№10-19 по вертикалі.
Кросворд
По горизонталі:
1. Два тотожно рівні вирази, сполучені знаком рівності. 3. Другий степінь числа. 6. Многочлен, який містить два доданки. 9. Наука про рівняння. 10. Два вирази, з'єднані знаком рівності. 11. Добуток чисел, змінних і їх степенів. 14. Значення невідомого, при якому рівняння перетворюється в правильну рівність.16. Мно-гочлен, який містить три доданки. 17. Перетворення виразу, при якому даний вираз замінюється іншим, тотожним йому. 20. Число, яке показує, до якого степеня підноситься основа. 21. Члени многочлена, що відрізняються тільки коефіцієнтами. 22. Добуток кількох рівних множників. 23. Сума кількох одночленів.
По вертикалі:
1. Два вирази, відповідні числові значення яких рівні при будь-яких значеннях змінних. 2. Вигляд одночлена, коли він містить тільки один числовий множник, а кожна змінна входить тільки до одного множника. 4. 3апис, складений з чисел i букв, сполучених знаками дій. 5. Вираз, що не містить ніяких інших дій, крім додавання, віднімання, множення, піднесення до степеня i ділення. 7. Вираз, що містить лише числа. 8. Рівність, що містить невідоме. 12. Доданок многочлена. 13. Раціональний вираз, який не містить ділення на вираз із змінною. 15. Числовий множник одночлена, записаного в стандартному вигляді. 18. Число, яке підносять до степеня. 19. Третій степінь числа.
Відповіді на кросворд.
По горизонталі: 1. Тотожність. 3. Квадрат. 6. Двочлен. 9. Алгебра. 10. Рівність. 11. Одночлен. 14. Корінь. 16. Тричлен. 17. Тотожне. 20. Показник. 21. Подібні. 22. Степінь. 23. Многочлен.
По вертикалі: 1. Тотожні. 2. Стандартний. 4. Вираз. 5. Раціональний. 7. Числовий. 8. Рівняння. 12. Член. 13. Цілий. 15. Коефіцієнт. 18. Основа. 19. Куб.
V. Підсумок уроку.
Підбиття підсумків гри. Оцінювання учнів.
На початку уроку ви ставили перед собою цілі, над якими працювали індіивідyально. Розкажіть, як кожен із вас досягнув своєї цілі? Що цікавого було на уроці? Чим вам цей урок сподобався i чим запам'ятається?
VI. Домашнє завдання.
№642, 644, 649. Підготуватись до контрольної роботи.