Урок фізики, 7 клас « Розв'язування задач на рівномірний та нерівномірний рух». Задачі підібрані таким чином, щоб переконати учнів у тому, що механічні процеси поширені як у живій природі, так і в техніці. Останні задачі пропонують лише цифрові дані, а скласти умову учні повинні самі
Урок фізики, 7 клас
Тема: Розв’язування задач на рівномірний та нерівномірний рух
Мета: поглибити знання учнів про механічний рух, переконати їх у тому, що механічні процеси поширені як у живій природі, так і в техніці; продовжити формування світогляду учнів, розвиток мовлення учнів, мислення (уміння аналізувати й узагальнювати, висувати гіпотези, робити висновки, будувати план розв’язування задачі); показати роль знань із цієї теми для практичних потреб людини.
Обладнання: зошит, дошка, мультимедійний проектор, презентація з умовами задач
Етапи уроку
I. Актуалізація опорних знань. Усне опитування
• Що називають механічним рухом?
• Що називають тілом відліку?
• Покажіть на прикладі, що вибір тіла відліку важливий.
• Що таке траєкторія руху?
• Як розрізняють рухи за траєкторіями?
• Наведіть приклад руху з прямолінійною траєкторією; криволінійною.
• Що таке пройдений шлях?
• Що таке переміщення?
• Назвіть одиниці шляху і переміщення в одиницях СІ.
• Які ще одиниці шляху і переміщення використовують на практиці?
• Який рух називається рівномірним? Нерівномірним?
• Як обчислити швидкість рівномірного та нерівномірного руху?
• Назвіть одиниці швидкості
• Як перетворити в ?
ІІ. Розв’язування задач колективно
Задача 1
Автобус рівномірно рухався трасою так, що за 15хв проїжджав 15км. Чи порушував водій автобуса правила дорожнього руху в ту мить, коли минав дорожній знак?
Три спортсмени влаштували змагання з бігу. Перший біг 20 хвилин зі швидкістю 12, другий пробіг 5 км за півгодини, третій — 6 км зі швидкістю 11. Хто біг швидше за всіх? Хто пробіг більшу відстань? Хто біг довше за всіх?
Задача 4
Задача 5
Наше серце — це насос, який працює в імпульсному режимі з частотою близько 1 Гц. Під час кожного імпульсу, що триває приблизно 0,25 с, серце дорослої людини встигає виштовхнути із себе в аорту близько 0,1 дм3 крові. Повний оберт крові через обидва кола кровообігу здійснюється за 21–22 с. Складіть задачу за наведеними даними й розв’яжіть її.
ІІІ. Розв’язування задач самостійно
Задача 6 (І варіант)
Серце горобця б’ється з частотою 600-850 разів за хвилину, серце гусака — 210-320 разів за хвилину. Складіть задачу за наведеними даними й розв’яжіть її.
Задача 6 (ІІ варіант)
Серце миші б’ється з частотою 320-780 разів за хвилину, серце коня у спокої — 30-40 разів за хвилину. Складіть задачу за наведеними даними й розв’яжіть її.
ІV. Підсумок уроку
Виставлення оцінок
V. Домашнє завдання
За підручником Бар,яхтар В.Г., Довгий С.О. «Фізика-7» повторити § 7-12, виконати вправу 12(7).
Додатково – скласти свою задачу на механічний рух, використовуючи дані internet про швидкості в природі