Урок "Розв’язування задач на рух з одночасним виходом"

Про матеріал
Розв’язування задач на рух з одночасним виходом Інтегрований урок математики. 5 клас STEM – гра «Подорож» Олена СЛАВСЬКА, учителька математики та фізики Хриплинської гімназії, Івано-Франківської МТГ
Перегляд файлу

Розв’язування задач на рух з одночасним виходом

Інтегрований урок математики. 5 клас

STEM – гра «Подорож»

Олена СЛАВСЬКА, учителька математики та фізики Хриплинської гімназії,

Івано-Франківської МТГ

Наталія ПАСТУШЕНКО, учителька математики та інформатики

Надія СКРИПИН, учителька математики

Анотація

 STEM – освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіта після школи, вимагає різних і більш технічно складних навичок із застосуванням математичних знань і наукових понять. Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент та додаються інноваційні технології. Впровадження STEM - освіти змінить економіку нашої країни, з робить її більш інноваційною та конкурентоспроможною.

 

Механічний рух – зміна взаємного розташування тіл у просторі з плином часу. Розділ фізики, що вивчає закономірності механічного руху, називається механікою вперше курси фізики вивчається у 7 класі. Проте, діти вперше знайомляться з задачами на рух та з фізичними величинами (шлях, швидкість, час), які його характеризують ще в початкових класах.

 На уроках математики у 5 класі вже вводяться формули для обчислення шляху, швидкості, часу руху.

 Завдяки інноваційним технологіям, з учителем інформатики, актуалізацію знань проведено за допомогою платформи LearningApps. А також всі схематичні рисунки до задач зображені за допомогою вбудованого графічного редактора у Microsoft Word (або графічного редактора Paint).

 

Інтеграція навчальних предметів:

  • Математика. Розв'язування задач на рух з одночасним виходом. 5 клас
  • Інформатика. Використання навчальної платформи LearningApps та QR-кодування.
  • Фізика. Рівномірний механічний рух. Шлях, швидкість та час руху. 7 клас

 

Наскрізна лінія: «Здоров’я та безпека»

 

 

 

 

Компетентності:

  1. спілкування державною мовою;
  2. математична компетентність;
  3. основні компетентності в природничих науках;
  4. інформаційно–цифрова компетентність;
  5. здорове життя.

 

Очікувані результати:

  • записує і пояснює формули швидкості, шляху, часу;
  • знає одиниці вимірювання часу, шляху, швидкості;
  • перетворює величини, подані в двох одиницях найменувань в одну і навпаки;
  • виконує арифметичні дії з іменованими числами;
  • розв’язує текстові задачі на рух;
  • створює допоміжну модель задачі.

 

Мета:

  • навчальна: закріплення знань про механічний рух, отриманих у початкових класах; повторення формул знаходження шляху, швидкості та часу руху; розв’язування задач із використанням знань з фізики.
  • розвивальна: розвиток логічного мислення; формування в учнів цілісного уявлення про систему знань за допомогою міжпредметних зв’язків.
  • виховна: виховання культури математичного мовлення, математичних записів; виховання інтересу до вивчення предметів природничо – математичного циклу, зокрема, до вивчення фізики; повторення правил вуличного руху.

 

Тип уроку: інтегрований, узагальнення та систематизація знань і вмінь.

 

Форма проведення: STEM – гра.

 

Використані платформи та програми: LearningApps, QR Coder, Paint,

MS PowerPoint, QR-сканер.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, телефони.

 

План уроку

  1. Організаційний момент (2 хв)
  2. Актуалізація опорних знань (10 хв)
  3. Розв’язування задач (15 хв)
  4. Самостійна робота (10 хв)
  5. Узагальнення знань (5 хв)
  6. Підбиття підсумків уроку, домашнє завдання (3 хв)

 

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

Учитель. Девізом нашого уроку будуть слова В. Джеймса: «Розв’язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення»

  1. Актуалізація опорних знань.

Станція «На старт! Увага!»

Діти, перш ніж вирушити у дорогу, потрібно пригадати правила вуличного руху, щоб наша мандрівка була безпечна.
Перше правило, яке ми пригадаємо – «Не бігай через дорогу!»
Як ви розумієте це правило? (Думки дітей)

Також, щоб розпочати будь-яку подорож, завжди необхідно зібратись з думками і переконатись, що ми готові до неї.  Тому, пропоную вам тест, на платформі LearningApps:

  1. Скільки секунд триває 2хв?
  2. Скільки метрів у 5 км?
  3. Скільки хв має 300 сек?
  4. Запишіть 3000 м/год у км/год.
  5. Два тіла рухаються назустріч один

 одному з швидкостями 5 км/год і

 7 км/год. Якою буде швидкість їх зближення?

  1. Два тіла рухаються один від одного з швидкостями 60 км/год і 70 км/год. Якою буде швидкість їх віддалення?
  2. «Швидкий» автомобіль наздоганяє «повільний». Швидкість «повільного»  - 40 км/год, а швидкість «швидкого» - 60 км/год. Якою буде швидкість їх зближення?
  3. «Повільний» автомобіль наздоганяє «швидкий». Швидкість «швидкого» - 80 км/год, а швидкість «повільного» - 50 км/год. Якою буде швидкість їх віддалення?
  4. Собака наздоганяє кота зі швидкість 140 м/хв. Кіт тікав від собаки зі швидкістю 160 м/хв. Чи зможе собака наздогнати кота? Якою буде швидкість зближення або віддалення?

 

Учитель. Тест завершено, всі результати збережено.

 

  1. Розв’язування задач

Зупинка «АЗС»

Перш ніж заїхати на автозаправну станцію, пригадаємо друге правило – «Знай свій колір!». Чи всі ви знаєте, що означають кольори світлофора? (Відповіді учнів)

Учитель. Коли водій розпочинає свій рух, він завжди заїжджає на АЗС, щоб заправитися пальним, а ми, щоб поповнити свої «баки»-голови знаннями і вміннями – розв’яжемо ще декілька задач.

 

Задача 1. Відстань між автомобілями 550 км. Автомобілі рухаються назустріч один одному зі швидкістю 50 км/год і 60 км/год відповідно. Через скільки годин автомобілі зустрінуться?

Учитель. 1) Якою буде швидкість зближення?

2) Через скільки годин вони зустрінуться?

 

Задача 2. Автомобілі одночасно виїхали з пункту А в протилежних напрямах зі швидкістю 70 км/год і  68 км/год відповідно. Якою буде відстань між автомобілями через 3 год?

 

Учитель. А зараз діти, пропоную вашій увазі цікаву

руханку з роботом.

(https://www.youtube.com/watch?v=dOnDFDJA9D4)

 

 

 

 

 

Зупинка «Зоопарк»

Зробивши чергову зупинку нашої подорожі, пригадаємо третє правило вуличного руху – «Завжди ходи по тротуарах!».(Відповіді учнів)

Учитель. Наступна зупинка «Зоопарк», і ми провідаємо звірів та ознайомимося, з тим, як вони живуть.

 

Задача 3. Вовк побачив лисицю за 100 м попереду себе і побіг навздогін зі швидкістю 150 м/хв. Лисиця тікала від вовка зі швидкістю 130 м/хв. Через який час вовк наздожене лисицю?

Вовк, 150 м/хв                      Лисиця, 130 м/хв

 

                  100 м

Задача 4. Тигр помітив лань на відстані 50 м і кинувся за нею зі швидкістю 6 м/с. Одночасно лань побігла від тигра зі швидкістю 10 м/с. На якій відстані від тигра опиниться лань через 30 с?

  Тигр, 6 м/с                       Лань, 10 м/с

 

                        50 м

  1. Самостійна робота

Зупинка «Лежачий поліцейський»

А на цій зупинці пригадаємо що означає ще одне правило вуличного руху – «Зупинись! Подивись! Подумай!». (Відповіді учнів)

Учитель. Діти, коли на дорозі водії бачать «лежачого поліцейського», то вони звісно ж пригальмовують, та перевіряють, чи не перевищують допустиму швидкість.

Ви ж, на цій зупинці, зможете перевірити себе і переконатися, що ви під час подорожі поповнили свої знання і добре вмієте розв’язувати задачі на рух. Тому, пропоную самостійно виконати такі завдання.


В – 1

  1. Скільки кілометрів вміщує

 6000 м?

  1. Скільки секунд має 3 хв?
  2. Заєць і черепаха стартували одночасно з одного місця в протилежних напрямах. Швидкість  зайця на 55 м/хв, а швидкість черепахи 5 м/хв. Через скільки хвилин відстань між ними буде 1200 м?

 

В – 2

  1. Скільки метрів має 4 км?
  2. Скільки хв має 360 секунд?
  3. Відстань між пунктами А і В дорівнює 60 км. Одночасно з пункту А виїхав автомобіль зі швидкістю 50 км/год, а з пункту В, в тому ж напрямі виїхав мотоцикл зі швидкістю 30 км/год. Через скільки годин автомобіль наздожене мотоцикл?

 

  1. Узагальнення знань

Зупинка «Кінцева»
Давайте наприкінці нашої подорожі, пригадаємо ще одне, важливе правило вуличного руху, а саме «Безпека руху в темну пору». Яким повинен бути одяг, щоб водії помічали пішоходів під час руху? (Відповіді учнів)

Учитель. Під завершення подорожі всі учасники аналізують якою вона була, чи все сподобалося, діляться враженнями. І ми з вами також поділимося враженнями та переконаємося, що наша сьогоднішня подорож не була даремною.

 

Задача 5. Білочка і ведмідь вибігли одночасно з одного місця. Швидкість білочки на 40 м/хв більша за швидкість ведмедя. Через 20 хв відстань між ними була 1 км 400 м. Якою є швидкість білочки і ведмедя?

  Білочка    ведмідь

 

 

 

 

 

                                                                  1400 м

  1. Підбиття підсумків, домашнє завдання.

Підручник «Математика, 5 клас» (А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський,

М. С. Якір).
Д/з: §9, № 251, 253 (рівень А)  або    (рівень Б).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
1124
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку