Розв’язування задач на рух з одночасним виходом
Інтегрований урок математики. 5 клас
STEM – гра «Подорож»
Олена СЛАВСЬКА, учителька математики та фізики Хриплинської гімназії,
Івано-Франківської МТГ
Наталія ПАСТУШЕНКО, учителька математики та інформатики
Надія СКРИПИН, учителька математики
Анотація
STEM – освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіта після школи, вимагає різних і більш технічно складних навичок із застосуванням математичних знань і наукових понять. Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент та додаються інноваційні технології. Впровадження STEM - освіти змінить економіку нашої країни, з робить її більш інноваційною та конкурентоспроможною.
Механічний рух – зміна взаємного розташування тіл у просторі з плином часу. Розділ фізики, що вивчає закономірності механічного руху, називається механікою вперше курси фізики вивчається у 7 класі. Проте, діти вперше знайомляться з задачами на рух та з фізичними величинами (шлях, швидкість, час), які його характеризують ще в початкових класах.
На уроках математики у 5 класі вже вводяться формули для обчислення шляху, швидкості, часу руху.
Завдяки інноваційним технологіям, з учителем інформатики, актуалізацію знань проведено за допомогою платформи LearningApps. А також всі схематичні рисунки до задач зображені за допомогою вбудованого графічного редактора у Microsoft Word (або графічного редактора Paint).
Інтеграція навчальних предметів:
Наскрізна лінія: «Здоров’я та безпека»
Компетентності:
Очікувані результати:
Мета:
Тип уроку: інтегрований, узагальнення та систематизація знань і вмінь.
Форма проведення: STEM – гра.
Використані платформи та програми: LearningApps, QR Coder, Paint,
MS PowerPoint, QR-сканер.
Обладнання: мультимедійна дошка, телефони.
План уроку
Перебіг уроку
Учитель. Девізом нашого уроку будуть слова В. Джеймса: «Розв’язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення»
Станція «На старт! Увага!»
Діти, перш ніж вирушити у дорогу, потрібно пригадати правила вуличного руху, щоб наша мандрівка була безпечна.
Перше правило, яке ми пригадаємо – «Не бігай через дорогу!»
Як ви розумієте це правило? (Думки дітей)
Також, щоб розпочати будь-яку подорож, завжди необхідно зібратись з думками і переконатись, що ми готові до неї. Тому, пропоную вам тест, на платформі LearningApps:
одному з швидкостями 5 км/год і
7 км/год. Якою буде швидкість їх зближення?
Учитель. Тест завершено, всі результати збережено.
Зупинка «АЗС»
Перш ніж заїхати на автозаправну станцію, пригадаємо друге правило – «Знай свій колір!». Чи всі ви знаєте, що означають кольори світлофора? (Відповіді учнів)
Учитель. Коли водій розпочинає свій рух, він завжди заїжджає на АЗС, щоб заправитися пальним, а ми, щоб поповнити свої «баки»-голови знаннями і вміннями – розв’яжемо ще декілька задач.
Задача 1. Відстань між автомобілями 550 км. Автомобілі рухаються назустріч один одному зі швидкістю 50 км/год і 60 км/год відповідно. Через скільки годин автомобілі зустрінуться?
Учитель. 1) Якою буде швидкість зближення?
2) Через скільки годин вони зустрінуться?
Задача 2. Автомобілі одночасно виїхали з пункту А в протилежних напрямах зі швидкістю 70 км/год і 68 км/год відповідно. Якою буде відстань між автомобілями через 3 год?
Учитель. А зараз діти, пропоную вашій увазі цікаву
руханку з роботом.
(https://www.youtube.com/watch?v=dOnDFDJA9D4)
Зупинка «Зоопарк»
Зробивши чергову зупинку нашої подорожі, пригадаємо третє правило вуличного руху – «Завжди ходи по тротуарах!».(Відповіді учнів)
Учитель. Наступна зупинка «Зоопарк», і ми провідаємо звірів та ознайомимося, з тим, як вони живуть.
Задача 3. Вовк побачив лисицю за 100 м попереду себе і побіг навздогін зі швидкістю 150 м/хв. Лисиця тікала від вовка зі швидкістю 130 м/хв. Через який час вовк наздожене лисицю?
Вовк, 150 м/хв Лисиця, 130 м/хв
100 м
Задача 4. Тигр помітив лань на відстані 50 м і кинувся за нею зі швидкістю 6 м/с. Одночасно лань побігла від тигра зі швидкістю 10 м/с. На якій відстані від тигра опиниться лань через 30 с?
Тигр, 6 м/с Лань, 10 м/с
50 м
Зупинка «Лежачий поліцейський»
А на цій зупинці пригадаємо що означає ще одне правило вуличного руху – «Зупинись! Подивись! Подумай!». (Відповіді учнів)
Учитель. Діти, коли на дорозі водії бачать «лежачого поліцейського», то вони звісно ж пригальмовують, та перевіряють, чи не перевищують допустиму швидкість.
Ви ж, на цій зупинці, зможете перевірити себе і переконатися, що ви під час подорожі поповнили свої знання і добре вмієте розв’язувати задачі на рух. Тому, пропоную самостійно виконати такі завдання.
В – 1
6000 м?
В – 2
Зупинка «Кінцева»
Давайте наприкінці нашої подорожі, пригадаємо ще одне, важливе правило вуличного руху, а саме «Безпека руху в темну пору». Яким повинен бути одяг, щоб водії помічали пішоходів під час руху? (Відповіді учнів)
Учитель. Під завершення подорожі всі учасники аналізують якою вона була, чи все сподобалося, діляться враженнями. І ми з вами також поділимося враженнями та переконаємося, що наша сьогоднішня подорож не була даремною.
Задача 5. Білочка і ведмідь вибігли одночасно з одного місця. Швидкість білочки на 40 м/хв більша за швидкість ведмедя. Через 20 хв відстань між ними була 1 км 400 м. Якою є швидкість білочки і ведмедя?
Білочка ведмідь
1400 м
Підручник «Математика, 5 клас» (А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський,
М. С. Якір).
Д/з: §9, № 251, 253 (рівень А) або (рівень Б).