РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ЕКОЛОГІЧНИМ ЗМІСТОМ
Конспект уроку з фізики
Вчитель: Лущик С. П.
Тема: Розв’язування задач з екологічним змістом.
Мета уроку: виховання в школярів гуманістичних принципів і норм у ставленні до природи, сприйняття її як особливої цінності власного буття; розвивати вміння аналізувати ситуацію, застосовувати знання до розв'язку задач.
Тип уроку: урок застосування знань.
Обладнання: необхідний довідковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Розв'язування задач
В умовах сьогодення вплив людини на довкілля досягло вже такого розмаху, що природні механізми часто не в змозі нейтралізувати небажані й шкідливі впливи виробничої діяльності людей. Тому досліджувані на уроках фізики закони, явища й об'єкти природи, основні напрями науково-технічного прогресу необхідно розглядати у взаємозв'язку з екологічними проблемами. Зокрема, це можна зробити під час розв'язку фізичних задач з екологічним змістом. Доцільно не тільки збагачувати екологічним змістом умови фізичних задач, але й залучати учнів до обговорення таких задач із огляду на екологічні проблеми, наприклад, такі, як раціональне використання природних ресурсів, екологізація сільського господарства, транспорту і т. д.
ЗАДАЧІ З ЕКОЛОГІЧНИМ ЗМІСТОМ
Задача 1. Для видалення льоду з електричних проводів залізничної магістралі по дротах пустили струм. Сила струму в дротах 450 А. Скільки льоду за температури t = 0 °С плавилося щохвилини? Напруга в лінії U = 600 В. ККД наведеного способу очищення дротів – 50 %.
Відповідь. 24 кг.
Задача 2. Скільки кубометрів газу виділяється в місті, забруднюючи довкілля, якщо автомобіль-таксі витратив за день 20 кг бензину? Густина газу за t = 0 °С дорівнює 0,002 кг/ м3.
Відповідь. 10000 м3.
Задача 4. Питної води на Землі в багатьох країнах не вистачає, її доводиться одержувати з морської води або випарюванням, або виморожуванням. Який спосіб вигідніше?
Відповідь. Узимку — виморожування, улітку — випарювання.
Задача 5. Розгніваний носоріг масою 2 т переслідує зі швидкістю 50,4 км/год мотоцикліста, що рухається зі швидкістю 25 м/с протягом 5 с. Чи наздожене він мотоцикліста? Чому дорівнює імпульс носорога в момент переслідування?
Відповідь. Не наздожене. 28∙103 кг∙м/с.
Задача 6. Чорний стриж летить із місця гніздування в район полювання й назад зі швидкістю 160 км/год. Скільки часу витратить він на свій політ, якщо уздовж траєкторії польоту дме вітер зі швидкістю 40 км/год. Відстань між пунктами переміщення стрижа s = 600 км.
Відповідь. t = 8 год.
Задача 7. Що ви знаєте про китів? Кашалот, що має масу 60 т, може зануритися на глибину 1000 м. Обчисліть вироблений на цій глибині тиск на нього, враховуючи, що густина морської води 1030 кг/м3.
Відповідь. р = 10,З мПа.
Задача 8. Д. І. Менделєєв говорив, що спалювати нафту й бензин — все одно, що спалювати асигнації. Зараз на вулицях міст з'явилися автомобілі на водні. Які переваги цього пального?
Відповідь. Водень дешевше, добувається з води, якої на Землі багато, під час згоряння не дає отруйних відходів, може застосовуватися в промисловості, тому що його можна зберігати у великій кількості в спеціальних бочках і перекачувати по трубопроводах на значну відстань.
Задача 9. Чому вітрові й сонячні електростанції не широкого використовуються в енергетиці? Чи властиві екологічно небажані фактори гідроелектростанціям?
Відповідь. Вітрові й сонячні електростанції малопотужні й працюють нестабільно, перші залежать від сили вітру, другі «непрацездатні» уночі та за похмурої погоди. Негативні фактори під час спорудження ГЕС такі: під водоймище виділяється більша площа орної землі; ускладнюється нерест риби — гребля перешкоджає її вільному пересуванню рікою; штучне море змінює місцевий клімат, причому не завжди на краще.
Задача 10. Скільки кубічних метрів світильного газу потрібно спалити, щоб підвищити температуру 150 л води від 10 до 95 °С? Теплота згоряння світильного газу q = 178,1∙103 Дж/м3, ККД нагрівача 25 %.
Відповідь. 1000 м3 Зі зменшенням витрат палива на досягнення того ж корисного ефекту зменшується й шкода для природи, пов'язана з викидом у довкілля продуктів згоряння й з видобутком палива. Отже, для захисту природи важливо збільшити ККД теплових установок і користуватися паливом, що ефективно згоряє, дає якнайменше шкідливих продуктів згоряння, саме це основи раціонального використання природних енергетичних ресурсів.
Задача 11. Яку енергією має африканський слон, що біжить зі швидкістю 40 км/год, маса якого 4,5 т.
Відповідь. 2,8∙105Дж.
Задача 12. Довжина злітної смуги на аеродромі 675 м. Яке прискорення літака, якщо він, рухаючись по ній рівноприскорено, злетів за 15 с після старту? Яка швидкість літака під час зльоту?
Відповідь. а=6 м/с, =90 м/с. Рух масивного літака з таким прискоренням вимагає, щоб його двигуни розвивали під час зльоту більшу потужність, а це означає значні витрати пального. Таким чином, авіація, маючи багато переваг у порівнянні з іншими транспортними засобами, не позбавлена, проте, головного недоліку: вона в значних кількостях забруднює атмосферу. Так, у результаті спалювання в двигунах літака бензину в повітря потрапляє більше 200 хімічних сполук, частина з яких шкідлива. Серед них, сірчастий ангідрид, який, з'єднуючись із атмосферною вологою, утворює сірчасту й сірчану кислоти, що випадають потім на землю разом з опадами («кислотні дощі»). Це становить велику небезпеку для природи нашої планети. І хоча головне джерело сірчастого ангідриду - промислові викиди, щоб обмежити його потрапляння в атмосферу, треба думати й про вдосконалення авіаційних двигунів; створення нових конструкції, які б менш забруднювали атмосферу. Відзначаю й той факт, що літаки видають інтенсивний шум, особливо під час зльоту й посадки, що теж є негативним екологічним фактором.
Задача 13. Як під час посухи й суховіїв зберегти вологу на полях, щоб урятувати посіви від загибелі?
Відповідь. Родючість ґрунтів являє собою результат тривалої еволюції; властивості ґрунтів залежать головним чином від діяльності організмів, що їх населяють. Нераціональне використання мінеральних добрив і отрутохімікатів, забруднення земель відходами, неправильна агротехніка, призводять до придушення біологічної активності ґрунту та його деградації, особливо в районах суцільної оранки.
ІV. Підведення підсумків уроку
Людство вступило в таку епоху існування, коли потенційна потужність створюваних ним засобів стає небезпечною для самого людства. Як відомо, основні джерела енергії сьогодні — викопні види палива (вугілля, нафта, газ), а найбільший недолік енергетичних установок на викопному паливі – великий обсяг відходів (як твердих — шлаки, зола, так і газових). Гази, що виділяються, обумовлюють посилення парникового ефекту (вуглекислий газ) і випадання кислотних дощів (сірчасті гази). Оскільки в електроенергетичних ресурсах багатьох країн ( у тому числі України) основну роль відіграють ТЕС, екологічні неприємності, пов'язані з витратами викопного палива, поступово наростають; а ще — загрожують зникненням його запасів.
Найбільш реальний вихід з положення — пошук альтернативних органічному паливу джерел енергії, причому вимоги до нових джерел – це їхня екологічна чистота, значна загальна потужність і відносно низька ціна. У наш час найбільш повно відповідає цим вимогам (і буде відповідати найближчими десятиліттями) ядерна енергетика. Так що прагнемо ми цього чи ні, але зараз тільки використання ядерного палива може забезпечити людство необхідною енергією й зберегти чистою біосферу.
Звичайно, науково-технічний прогрес позбавляє людство права на помилки. Після Чорнобильської катастрофи перспективи розвитку атомної енергетики, її екологічні наслідки були переглянуті й глибоко осмислені: результатом гострих наукових суперечок і дискусій стало не заперечення ядерної енергетики, а переконання в необхідності й можливості зробити її практично безпечною. Основний шлях у цьому напрямі — створення реакторів з «внутрішньою», обумовленою фізичними принципами дії, безпекою.
Оцініть середньодобову (щорічну) потребу в паливі електростанції потужністю 1000 мВт, якщо її ККД З0 %. Станція працює на:
3) урані (відповідь: середньодобова потреба складає 3 кг Урану-235 або 430 кг природного урану).
ІV. Домашнє завдання
1