Додаток
Урок 3.
"Розв’язування задач за допомогою пропорцій"
Мета уроку:
устаткування: картки зі словами «так» і «ні»; картки «Учитель-учень»; листи з друкованою основою; мультимедійний проектор; слайди з умовою завдань.
Хід уроку
1) Організаційний момент. Перевірка готовності до уроку. Повідомлення теми і мети.
Сьогодні ми навчимося вирішувати завдання за допомогою пропорцій. Ці знання вам знадобляться при рішенні задач з хімії, фізики, геометрії, географії, креслення і технології. Ви побачите великий зв'язок математики з іншими предметами.
2) Повторення.
Ці властивості пропорційних величин використовуються при вирішенні завдань.
3) Пояснення нового матеріалу.
Задача№1. За 6 год потяг пройшов 480 км. Який шлях пройшов поїзд за перші 2 год, якщо його швидкість була постійною?
Розв’яжемо цю задачу новим способом.
висновок: час і шлях зменшилися в одне і теж число раз, так як при сталій швидкості ці величини прямо пропорційні.
Для нового способу розв’язання буде потрібно короткий запис умови задачі:
Відповідь: 160 км.
Задача №2. Відстань між містами пасажирський поїзд пройшов зі швидкістю 80км / год за 3 год. За скільки годин товарний поїзд пройде на тій самій відстані зі швидкістю 40 км / год?
У короткому запису умови завдання стрілки показують, що швидкість зменшилася, а час збільшився в одне і те ж число разів.
Швидкість руху (при постійному шляху) обернено пропорційно часу.
Відповідь: за 6 годин.
Розв’яжемо задачу другим способом
1) 80: 40 = 2 (рази) у стільки разів швидкість пасажирського поїзда більше,
2) 3 · 2 = 6 (ч) за стільки товарний поїзд проїде той же шлях.
Відповідь: за 6 годин.
Порівняти різні способи вирішення.
доповнення вчителя: Ще зустрінуться завдання, в яких «старий» спосіб не спрацює.
Узагальнення. Спосіб пропорцій полягає в наступному: (учні пробують під керівництвом вчителя скласти алгоритм).
5) Рефлексія. Розв’язати задачу з коментуванням.
Залежність між обсягом і масою прямо пропорційна.
Відповідь: 19,5 г
Розв’язати задачу на дошці і в зошитах.
Залежність між кількістю машин і їх вантажопідйомністю обернено пропорційна.
х= 40
Відповідь: 40 машин.
Питання вчителя. Друзі, визначте в задачах залежність між величинами.
Завдання №3.За 2 год спіймали 12 карасів. Скільки карасів зловлять за 3 год?
завдання №4. Три півня розбудили 6 осіб. Скільки людей розбудять п'ять півнів?
Це завдання-жарти.
Завдання №5. Коли Вася прочитав 10 сторінок книги, то йому залишилося прочитати ще 90 сторінок. Скільки сторінок йому залишиться прочитати, коли він прочитає 30 сторінок?
У цьому завданні збільшення однієї і зменшення іншої величини відбувається не в одне й те ж число раз.
6) Тестова робота.
Учні отримують листи з друкованою основою.
Закінчити розв’язання задачі.
варіант №1
1) З 5 кг свіжих слив виходить 1,5 кг чорнослив. Скільки чорносливу вийде їх 17,5 кг свіжих слив?
Закінчити розв’язування задачі.
Нехай вдруге вийде х кг чорносливу.
свіжі сливи |
|
чорнослив |
1 раз 5 кг |
- |
1,5 кг |
2 раз 17,5 кг |
- |
х кг |
Так як величини пропорційні, то можна скласти пропорцію:
відповідь:
2). На шлях від одного селища до іншого зі швидкістю 12,5 км/год велосипедист витратив 0,7 ч. З якою швидкістю він повинен був їхати, щоб подолати цей шлях за 0,5 год?
Закінчите розв’язання задачі.
Нехай х км/год - шукана швидкість велосипедиста. Швидкість руху (при постійному шляху) обернено пропорційна часу.
відповідь:
варіант №2
1) 3а 4 ч поїзд, не зупиняючись, пройшов 280 км. Скільки кілометрів він пройде з тією ж швидкістю за 6 год?
Закінчите рішення задачі.
Нехай вдруге поїзд пройде х км.
Так як величини пропорційні, то можна скласти пропорцію.
відповідь:
2) Щоб вивезти товар, який прибув на залізничну станцію, буде потрібно 21 автомашина вантажопідйомністю 2,5 т. Скільки необхідно автомашин вантажопідйомністю 3,5 т?
Закінчите розв’язування задачи.
Нехай х машин потрібно вдруге. Кількість машин обернено пропорційно вантажопідйомності.
відповідь:
7) Підсумок уроку.
8) Заповнити таблицю.
|
Пряма пропорційність |
Обернена пропорційність |
Складання короткої умови |
Складання пропорції за записом умови |
Зрозумі(в/ла) |
|
|
|
|
Не зрозумі(в/ла) |
|
|
|
|
Частково зрозумі(в/ла) |
|
|
|
|
9) Домашнє завдання.
Дякую за урок.