Урок розвитку мовлення 2 клас "І від малої мурашки може бути велика користь"

Про матеріал
Урок з ріноманітними формами роботи, спрямований на розвиток мовлення та формування навичок роботи в парах.
Перегляд файлу

Урок підготувала

Вчитель початкових класів

Яворівської ЗОШ І-ІІ ступенів

Шевчук Майя Сергіївна

 

Тема. І від малої мурашки може бути велика користь.

Усний переказ тексту «Мурашка».

Мета. Формувати вміння ділити текст на частини та складати план тексту, на основі складеного плану переказувати текст; удосконалювати навички виділяти головну думку. Ознайомити учнів з цікавими фактами про життя мурах. Удосконалювати навички каліграфічного письма.

Розвивати усне зв’язне мовлення, алгоритмічність мислення, творчу уяву та фантазію.

Виховувати бережне ставлення до природи та культуру мовлення.

Обладнання: зображення казкового гостя Мурашки, листи-повідомлення казкового героя,алгоритм складання переказу.

Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.

Хід уроку

І. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

-   Сьогодні на уроці ми навчимося усно переказувати текст, але, щоб у нас все вийшло ви повинні бути дуже уважними та активними. А про кого ж буде переказ? Щоб це дізнатися відгадайте, будь ласка, загадку:

Край дороги, по обніжку,

Йде маленька тонконіжка,

Все працює ця комашка,

Ну а звуть її … (Мурашка)

  • Так, це працьовита мурашка. Скажіть, а що ви знаєте про цих комах? Сьогодні до нас завітав Мурашка, який хоче розповісти вам про себе та своїх родичів багато цікавого. Але цікаві факти він розповідатиме лише тоді, коли ви будете гарно працювати на уроці та виконувати всі завдання.
  • Прочитайте девіз нашого уроку:

                                                              «Природі другом будь і пам’ятай:

                                                                 Не нищ нічого і не ображай!»

ІІ. Формування задуму висловлювання.

  1. Робота над віршованим текстом (Завдання1, с. 27)
  • Як ви вважаєте, про що нам говорить назва вірша. Чого слід очікувати від мурашок?
  • Прочитайте, будь ласка, вірш «Мурашки думають про зиму» пошепки. І подумайте, які якості притаманні мурашкам.
  1. Гра «Неперервний ланцюжок»
  • А зараз пограємось: ви повинні назвати якнайбільше рис характеру мурашок, але називати їх будемо ланцюжком.
  • Вивчіть напам’ять один стовпчик з вірша, обравши той, який вам подобається більше.
  • Молодці. Вірш вивчили напам’ять, тому відкриваємо лист-повідомлення від Мурашки:

Мурахи ніколи не сплять. Вони можуть переносити вантаж у 5 разів важчий за себе.

ІІІ. Підготовка до усного переказу.

  1. Первинне ознайомлення з текстом «Мурашка».
  • Про кого розповідається у тексті?
  • А що в цей час робила білочка?
  • Хто біг стежинкою під деревом?
  • Що знайшла мурашка під деревом?
  • Що зробила мурашка з крихтами горішка?
  • Кому мурашка розповіла про свою знахідку?
  • Як відреагували мурашки?
  • Ви відповіли на всі питання і ми відкриваємо наступний лист-повідомлення:

Мурахи збирають малесенькі камінці, які складають на поверхні мурашника. Камінці нагріваються від сонця і мурашки використовують їх як теплі пічки.

  1. Робота над алгоритмом складання переказу.
  1. Поділи текст на частини.
  2. Добери до кожної частини заголовок. Це і є план.
  3. Перекажи кожну частину тексту.
  4. Перекажи текст за планом.
  1. Фізкультхвилинка

До нас Мурашка завітав,

І він старанно працював.

Та будемо відпочивати

І дружно швидко присідати,

Та Мурашок звеселяти.

Треба ще нам пострибати

І круг парти покружляти.

Встали-сіли, встали-сіли

І за парти тихо сіли.

  • Ось уже ми й відпочили і нашого гостя розвеселили. Відкриваємо ще один  конверт із цікавими фактами про життя мурашок:

Мурашки у тунелях свого мурашника вирощують гриби, якими годують свою королеву. В одному мурашнику може бути лише одна королева.

  1. Складання плану тексту
  • Прочитайте ще раз текст «Мурашки» самостійно. Давайте разом складемо план тексту.
  • Доберіть заголовки до зачину, основної частини та кінцівки.

                                       Орієнтований план тексту

  1. Крихти горішка
  2. Працьовиті та дружні мурашки.
  3. Запаси на всю зиму.
  • Ось уже і план тексту навчилися складати. Відкриваємо ще один лист-повідомлення:

Мурахи дуже люблять насіння рослин, яке перемелюють на борошно. І цим борошном вони годують личинки.

ІṾ. Переказ тексту за планом

  1. Робота в парах
  • Перекажіть один одному, користуючись планом, текст «Мурашки». Так ви зможете виправити помилки, яких допускаєте.
  • Всі вже спробували переказати усно текст. І відкриваємо наступний конвертик:

Мурахи не мають носа. Але вони спілкуються за допомогою вусиків-антенок, дякуючи яким відчувають небезпеки навколишнього світу.

  1. Усний переказ тексту.
  • А зараз кожен спробує свої сили і перекаже текст усно, користуючись планом.

Ṿ. Підсумок уроку.

1. Бесіда

- Мурашки – корисні тварини, яких потрібно оберігати. Розгляньте малюнок у своїх зошитах на с. 30.

- Як люди оберігають мурашок?

- А чому їх потрібно оберігати?

2. «Творча пауза»

- Давайте трішки пофантазуємо. Я розпочну казочку про мурашку, а ви по реченню будете продовжувати, аж поки у нас не вийде закінчена казочка про пригоди мурашок.

- Одного разу, а було це давно-давно, зустрівся маленький мурашка з прекрасним метеликом і …

  • Яка чудова вийшла казочка. Давайте відкриємо наше останнє послання:

Мурахи живуть майже скрізь на планеті: у лісах, у пустелях, на берегах океанів і, навіть, на деревах. Мурахи не живуть лише в Антарктиді.

  1. «Незакінчене речення»

Вам потрібно закінчити речення:

Я знаю, що мурашки …

ṾІ. Домашнє завдання

  • Складіть твір на тему «Буду я природі другом»

ṾІІ. Подяка учням за цікаві думки та працю на уроці.

                                Я дякую вам за чудовий  урок,

                                    За кожний продуманий впевнений крок,

                                    За працю, активність, увагу,

                                    І до природи щиру повагу.

 

 

 

1

 

docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
1127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку