Урок підготувала
Вчитель початкових класів
Яворівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Шевчук Майя Сергіївна
Тема. І від малої мурашки може бути велика користь.
Усний переказ тексту «Мурашка».
Мета. Формувати вміння ділити текст на частини та складати план тексту, на основі складеного плану переказувати текст; удосконалювати навички виділяти головну думку. Ознайомити учнів з цікавими фактами про життя мурах. Удосконалювати навички каліграфічного письма.
Розвивати усне зв’язне мовлення, алгоритмічність мислення, творчу уяву та фантазію.
Виховувати бережне ставлення до природи та культуру мовлення.
Обладнання: зображення казкового гостя Мурашки, листи-повідомлення казкового героя,алгоритм складання переказу.
Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.
Хід уроку
І. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми навчимося усно переказувати текст, але, щоб у нас все вийшло ви повинні бути дуже уважними та активними. А про кого ж буде переказ? Щоб це дізнатися відгадайте, будь ласка, загадку:
Край дороги, по обніжку,
Йде маленька тонконіжка,
Все працює ця комашка,
Ну а звуть її … (Мурашка)
«Природі другом будь і пам’ятай:
Не нищ нічого і не ображай!»
ІІ. Формування задуму висловлювання.
Мурахи ніколи не сплять. Вони можуть переносити вантаж у 5 разів важчий за себе.
ІІІ. Підготовка до усного переказу.
Мурахи збирають малесенькі камінці, які складають на поверхні мурашника. Камінці нагріваються від сонця і мурашки використовують їх як теплі пічки.
До нас Мурашка завітав,
І він старанно працював.
Та будемо відпочивати
І дружно швидко присідати,
Та Мурашок звеселяти.
Треба ще нам пострибати
І круг парти покружляти.
Встали-сіли, встали-сіли
І за парти тихо сіли.
Мурашки у тунелях свого мурашника вирощують гриби, якими годують свою королеву. В одному мурашнику може бути лише одна королева.
Орієнтований план тексту
Мурахи дуже люблять насіння рослин, яке перемелюють на борошно. І цим борошном вони годують личинки.
ІṾ. Переказ тексту за планом
Мурахи не мають носа. Але вони спілкуються за допомогою вусиків-антенок, дякуючи яким відчувають небезпеки навколишнього світу.
Ṿ. Підсумок уроку.
1. Бесіда
- Мурашки – корисні тварини, яких потрібно оберігати. Розгляньте малюнок у своїх зошитах на с. 30.
- Як люди оберігають мурашок?
- А чому їх потрібно оберігати?
2. «Творча пауза»
- Давайте трішки пофантазуємо. Я розпочну казочку про мурашку, а ви по реченню будете продовжувати, аж поки у нас не вийде закінчена казочка про пригоди мурашок.
- Одного разу, а було це давно-давно, зустрівся маленький мурашка з прекрасним метеликом і …
Мурахи живуть майже скрізь на планеті: у лісах, у пустелях, на берегах океанів і, навіть, на деревах. Мурахи не живуть лише в Антарктиді.
Вам потрібно закінчити речення:
Я знаю, що мурашки …
ṾІ. Домашнє завдання
ṾІІ. Подяка учням за цікаві думки та працю на уроці.
Я дякую вам за чудовий урок,
За кожний продуманий впевнений крок,
За працю, активність, увагу,
І до природи щиру повагу.
1