Звуковий аналіз слів із твердими й м"якими приголосними

Про матеріал
Ознайомити дітей з новою буквою „ел” та її звуковим значенням. Вчити учнів правильно вимовляти звуки. Розвивати аналітико-синтетичні вміння у роботі зі звуками і буквами. Вдосконалювати навички звукового аналізу слів. Формувати вміння читати склади, слова з буквою «ел». Розвивати мовлення дітей, увагу, спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до хліба і шанобливе ставлення до людей праці.
Перегляд файлу

 

Клавдіївський  заклад загальної середньої освіти І – ІІІ ступенів                         імені О. Рибалка

 

 

 

              Звуки [л ], [ л’], позначення їх буквою «ел».

             Звуковий аналіз слів із твердими й м’якими

             приголосними. Читання складів, слів і речень.

 

 

 

                                      

 

 

 

 

 

 

               

 

                                        

Тема. Звуки [л], [л’], позначення їх буквою «ел». Звуковий аналіз слів із твердими й м’якими приголосними. Читання складів, слів і речень.

Мета. Ознайомити дітей з новою буквою „ел” та її звуковим значенням. Вчити учнів правильно вимовляти звуки. Розвивати аналітико-синтетичні вміння у роботі зі звуками і буквами. Вдосконалювати навички звукового аналізу слів. Формувати вміння читати склади, слова з буквою «ел». Розвивати мовлення дітей, увагу, спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до хліба і шанобливе ставлення до людей праці.

Обладнання. Каса розрізних букв; складові таблиці; картки з позначенням букв «л», «Л»; малюнок казкової букви «ел»; звукові фішки; листочки зі складами; книги – українські народні казки; предметні малюнки.

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент

Ось покликав нас дзвінок

На улюблений урок.

Всі ми любимо „Читання”.

Вчитись маємо бажання.

Наш девіз:

Читання – найкраще навчання.

Розпочинаємо урок читання. Поверніться один до одного, подивіться в очі, приємно усміхніться і збережіть цей лагідний настрій на весь урок. 

На уроці ми:

Уважні

Розумні

Організовані

Кмітливі

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Повторення й закріплення вивченого.
  • З чого складається мовлення? ( З речень ). З чого складається речення? ( Зі слів ). На що ділимо слова? ( На склади ). Як називається склад, який ми вимовляємо з більшою силою голосу?( Наголошений ). З чого складаються слова? ( Зі звуків ). Які є звуки? ( Голосні і приголосні ). Якими можуть бути приголосні звуки? ( М’яким ).Чим позначаються звуки на письмі? ( Буквами ). Чим відрізняється звук від букви? ( Звук ми чуємо і вимовляємо, а букву бачимо і пишемо ).   
  1. Робота з касою.
  • Сьогодні на уроці ми продовжимо подорож до Країни  Знань і завітаємо у Місто Алфавіт. Наші добрі знайомі живуть у цій касі. Давайте згадаємо їх.

Один із учнів показує в касі букви. Інші їх називають. Після цього учитель називає букву, а учні по черзі показують її в касі.

  1. Добір слів з названими буквами.
  • Подаруйте буквам слова, в яких ці букви зустрічаються.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Дихальна гімнастика

- Для того, щоб гарно  працювати на уроці необхідно потренувати свій язичок.

а) Вправа „ Задування свічки ”.

- Уявіть, що перед вами запалена свічка. Задуйте її. ( Діти повільно, легенько видихають повітря ).

б) Вправа „ Здування м’яча ”.

- А зараз уявіть перед собою різнокольоровий красивий м’яч. Здуйте його з місця. ( Повітря видихають з силою, поривчасто ).

в) Вправа „ Проколи щічку ”.

- Уявіть, що ваш язичок наче гостра голочка, що хоче проколоти то одну щічку, то іншу.

г) Вправа „ Катаємо кульку ”.

- Уявіть, що у ротику кулька. Язичок намагається догнати її по колу.

д) Вправа „ Хоботок ”.

- Уявіть, що ви всі маленькі слоненята. У вас виростає хоботок( губи витягуються вперед трубочкою ).

      2.Читання складів за складовими таблицями.

Всі букви в місті товаришують. Тому і утворюються пари-склади. Давайте дружно прочитаємо склади.

 

      а

       и

          і

          о

        у

       м

      ма

     ми

        мі

         мо

      му

       н

      на

     ни

        ні

        но

      ну

 

ІV. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.  

  • Сьогодні ми продовжимо знайомитись із мешканцями міста Алфавіт. А також познайомимось із новим звуком і буквою, що його позначає.
  1. Робота над загадкою.
  • Сьогодні до нас  прийшла гостя. Ім’я її починається на букву, з якою ми сьогодні ознайомимося. Для цього вам потрібно відгадати загадку.

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м’ясо.

Вовку-брату я сестричка,

А зовуть мене … ( лисичка ).

 ( Заходить дівчина- лисичка.)

  Я – лисичка, я – сестричка.

Хитрувати маю звичку.

Загубила свою казку.

Підкажіть мені, будь ласка.

  • Проходь лисичко до нас на урок і ми спробуємо тобі допомогти.
  • Сьогодні на уроці ми вивчимо звуки [л], [л’] і букву, яка їх позначає на письмі. А Лисичка буде спостерігати і скаже нам, хто був найактивнішим на уроці.

V. Ознайомлення з буквою „ел”, її алфавітною назвою.

1. Розгляд та аналіз букви. Визначення її місця в касі.

- Порівняйте малу і велику букви. Чим вони відрізняються? ( Лише розміром ).

2. Заучування віршика. Пошук схожості з навколишніми предметами.

Має Петрик капелюха,

Натягнув на самі вуха.

Капелюх – як буква „ ел ”.

Не забудь її тепер.

( Буква „ ел ” ще схожа на лапки кішечки, на рушник, який висить на гвіздку, на гірку).

VІ. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи.

  1. Гра „ Впіймай слово ”.

- Спробуйте визначити, який звук найчастіше чуємо у віршику.

Літом ластівка літає,

Ластів’ят малих навчає:

« Не лінуйтесь, ластів’ята,

Вчиться літечком літати,

Бо як літо відлітує,

Ми за море помандруєм ».

- Про яку пташку говориться у віршику? ( Про ластівку ).

- Вимовимо і « впіймаємо » перший звук. Який він? ( Приголосний, твердий).

-Що робить ластівка? ( Літає ).

- Вимовимо і « впіймаємо » перший звук. Який він? ( Приголосний, м’який).

- Порівняємо за вимовою. Прослідкуємо за язичком. ( [л] – язичок торкається зубів; [л’] – язичок торкається верхнього піднебіння).

2.Гра „ Правильно вимовляй ”.

Попарна вимова:

[л]                                                         [л’]

 ложка                                                  ліжко

 лайка                                                   лійка

лад                                                        лід

лото                                                      літо

ледачий                                               лінь

3.Гра „ Хто краще чує? ”

Вчитель називає слова, а учні визначають місце звуків [л], [л’].

Малий, лівий, сосни, легенда, літо, мило, Леонід, зелений, стіл, зірка.

( З метою підсилення слухової уваги і загострення фонематичного слуху вчитель називає слова, у яких дані звуки відсутні).

4.Самостійний добір учнями слів з [л], [л’], визначення місця звука у дібраному слові. ( За допомогою малюнків ).

5. Робота над чистомовкою.

Ла – ла – ла – молоко пила.

Ли – ли – ли- липку полили.

Ло – ло – ло – їдемо в село.

Лу – лу – лу- йдемо по селу.

Лі – лі – лі – рученьки малі.

VІІ. Фізкультхвилинка.

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати                                  ( вийти із-за парт )

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить, небо спить                                           ( очі закриті долонями )

Навіть вітер не шумить.                                             ( присісти )

Рано-вранці сонце встало                                         ( відкрити очі, встати )

Всіх промінням привітало.                                        ( піднятися на носки,        

                                                                                            руки підвести угору і

                                                                                            помахати )

Хмарка сонечко закрила                                             ( закрити обличчя рука-

Слізки срібні зронила.                                                  ми )

Ми ті слізки пошукаємо,

У травиці позбираємо.                                                  ( присідання )

VІІІ. Читання пірамід слів.

ІX. Робота з Букварем.

  1. Читання складів на складових таблицях у підручнику із доповненням слова ( Лава, лоша, лупа, лимон, лікар ).
  2. Утворення і читання слів з розрізних складів( малина, лимони ).
  • Розгляньте звукову модель цих слів.
  • Який склад є спільним для цих слів?
  1. Читання-відновлення слів у рамках з орієнтацією на подані букви – колосок, оладки, млинці, калач, бублики.
  • Як ви думаєте, чому ці слова написані під словом колосок? ( Бо їх виготовляють з борошна ).
  1. Читання слів у стовпчиках.
  2. Словникова робота.

Лан – поле, нива.

Млин –  споруда, що розмелює зерно на борошно.

Мілина –  мілка частина водойми.

           X. Фізкультхвилинка.

               Раз, два, три!

               Очі догори!

               На чотири, п’ять і шість

               Треба міцно їх стулить.

           XІ. Робота над текстом.

             1. Робота над малюнком.

                - Що зображено на малюнку?

               -  Що росте на ниві?

               - Які машини працюють у полі?

               -  Що робить комбайн?

             - А вантажна машина?

            - Праця хліборобів дуже нелегка. Тому хліб треба берегти , економно

             його використовувати. Хліборобів, трудівників полів, які вирощують

             для нас хліб, треба поважати.

             Учитель читає текст.

             ( Он лан. На лану пшениця.

             А он комбайн збирає пшеницю.

             Вантажівка возить зерно у млин. У млині мелють борошно.

            А ми принесли таткові обід.

            Потім учні читають хором. Ланцюжком.

  • Скільки речень записано? ( 6 )

XІІ. Гра „ Склади слово ”.

На дошці кленові листочки. На них написані склади. Потрібно скласти слово із складів.

Ма-ли-на

Ли-мон

Ми-ло

XІІІ. Побудова звукових моделей.

На дошці учні будують звукові моделі  слів, які прочитали на листочках.

ІX. Робота з розвитку мовлення. Робота з дитячою книжкою.

  • У вас на партах  знаходяться книги – українські народні казки. Продивіться їх, подивіться на ілюстрації і скажіть, в яких казках живе лисичка?
  • Бачиш Лисичко у скількох казках ти живеш.

Казочки усі цікаві,

Вчать дітей добро робить.

Люблять твори ці чудові

І дорослі, і малі.

Я ж вам, діти, вдячна щиро,

Що мені допомогли.

        - Лисичка переконалася, що ви вмієте гарно працювати і за це вона вам

           приготувала  гостинці.

X. Підсумок уроку.

  • Яку букву ви сьогодні вивчили? Пригадайте слова, у яких ця буква позначає звук [л], [л’].
  • Назвіть приголосні букви на вагончиках потяга ( «ел», «ем», «ен» ).

Виконання логічної вправи.

  • Поміркуйте і скажіть які злиття зі звуком [л] чуємо, вимовляємо в назвах тварин ( на дошці зображення ластівки, голуба, лисиці, лелеки ).

 

Всі ви, діти молодці,

Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
962
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку