Відкритий урок української мови з розвитку зв’язного мовлення
у 2 класі
Підготувала: вчитель вищої категорії
Криворізької гімназії № 74
Носова Лариса Миколаївна
Тема: Осінь – різнобарвна та яскрава пора року. Побудова тексту – розповіді з деформованих складових частин.
Мета:вчити дітей виявляти ознаки осені в природі, логічно і послідовно викладати свої думки, вдосконалювати мовленнєву компетентність; розвивати усне й писемне мовлення, логічне, творче мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, заохочувати до спільної роботи у групах і парах, плекати любов дітей до природи та рідної мови.
Обладнання: різнокольорові листочки із очікуваннями дітей, малюнок із зображенням дівчинки-осені, інші малюнки – завдання, картки із письмовими завданнями, гірлянда з осіннього листя, ілюстрації осінніх квітів, кольоровий план, музичний супровід,ребуси, презентація «Тиха осінь».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Щоб урок минув не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
Щоб знання міцні здобути
Нам уважними слід бути
Вчитель:
- Доброго дня, любі діточки! Привітайтеся, будь ласка, із нашими гостями (представлення гостей відкритого уроку).
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Вчитель:
- На нас із вами сьогодні чекає дуже цікава робота. Ми будемо вчитися складати текст - розповідь. Що означає скласти твір? Це значить творити, працювати творчо, висловлювати свої думки, вміти передавати почуття, мрії, захоплення, стан нашої душі, тому наш сьогоднішній урок – урок творчості, натхнення, добра і краси.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Вчитель:
- Діти, чого ви очікуєте від нашого сьогоднішнього уроку?
(Очікувані відповіді дітей: урок буде дуже цікавим, навчуся висловлювати свої думки, дізнаюся про значення нових слів, здійсню подорож по осінньому парку, навчуся описувати осінню природу. Кожна дитина прикріплює до дошки свій листочок-очікування).
Вчитель:
- Ось яку картину створили ваші очікування. Який чудовий килим! Ступаємо по ньому і вирушаємо у чарівну подорож! Я, дітки, також впіймала ось такий листочок, дивний і казковий. Він мені підказує, що я очікую:
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
2. Хвилинка-цікавинка
Вчитель:
- Діти, до нас із далекої країни завітала гостя. Хто вона, допоможе дізнатися про це вам наступний віршик:
Скільки барв кругом розлито:
пурпур, охра, зелень, просинь.
Це минає тепле літо,
золота надходить . . .(осінь)
Край наш, писанка неначе,—
треба тільки вміти бачить!
В.Сухомлинський
Вчитель: (показує малюнок дівчинки – осені)
- Яка ж вона гарна!
- А ну, діти, скажіть дівчинці-осені вже відомі вам компліменти, дощ компліментів, а може і зливу! (рання, тиха, сумна, прохолодна, казкова, чарівна, яскрава, різнокольорова, золота, барвиста, урочиста, пістрява, чепурна, щедра, дбайлива, жовтогаряча, багата на врожай).
Діти записують в зошит 3 компліменти осені
V. РАБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
3. Колективне розв’язання ребуса
Вчитель:
- У осені, діточки, є троє слуг, славних троє принців, як їх звати, спробуйте здогадатися із ребусів:
1. ’опад (листопад) 2. ’ (вересень)
ж о нь ( жовтень)
4. Групова робота
Вчитель:
- Діти, я пропоную вам розділитися на три групи: вересень, жовтень, листопад.
Налетів з туманами й похолоданнями вересень. А потім – і жовтень, який лист красить. Листопад оголив дерева. Поскидали червоно-гарячі жупани клени, черешні, дубки, тільки ялинки стоятимуть зеленими.
- До нас із вами завітав супутник осені – чарівний листочок (зелений). Послухайте про що шепочуть листочки. Нахиліть до них голівки, тихіше, тихіше, чуєте, про що листя вам говорить?
Робота по рядах
(Очікувані відповіді дітей: про останні теплі дні; я почув гомін відлітаючих птахів, шум дощу, завивання холодного вітру).
5. Сенкан
Вчитель:
- Стомилася осінь. Лічить листя на деревах. Останній листочок. Який він? Спробуємо із вами, любі діточки, скласти сенкан.
Що? – листочок
Який він? – червоний, лагідний, осінній, росяний, кленовий, золотий, мокрий, обшарпаний вітром
Що робить? – падає, пурхає, летить, співає, кружляє, самотньо дрижить
Епітети, порівняння: вбрання дерев, як метелик, золотий дощ
Речення: (кожна група презентує своє речення)
- У осінньому парку – килим із золотого листя.
- Осінь-чарівниця розфарбувала листя різними барвами.
- Я люблю збирати осіннє листя.
6. Колективна робота біля дошки
Вчитель:
- Ось до нас прилетів жовтий листочок і приніс нам кольоровий план. Давайте опишемо осінню природу за цим планом і доберемо епітети або порівняння:
Сонце: ласкаве, наче золота куля, як гарячий апельсин
Небо: чисте, похмуре, як глибоке море, нагадує синій купол
Хмарка: пухнаста, дощова, сумна гостя неба
Дерева: зачаровані, позолочені, святково вбрані, голі, різнокольорові
7. Бесіда із учнями
Вчитель:
- Діти, поміркуйте, а що ще лишається восени у яскравому вбранні? (квіти) Які квіти милують наше око восени? (айстри, жоржини, чорнобривці, хризантеми). Що нагадують кущики чорнобривців, айстр, хризантем, жоржин? (діти з дошки, де написані правильні слова, користуючись підказками, обирають правильні порівняння)
Крапельки сонця Чорнобривці
Жовті очка з чорними бровками Айстри
Яскраві ліхтарики, зірочки Жоржини
Парасольки Хризантеми
Вчитель:
- Дуже добре дітки, ви всі молодці!
Ви знаєте, що пташки, відлітаючи у вирій, скинули вам із неба червоний листочок?
8. Конкурс команд: «Ти - мені, я - тобі»
Команди учнів пропонують один одному закінчити прислів’я
1-ша команда(вересень):
Вересень трусить (груші в садочку).
Плаче жовтень (холодними сльозами).
Восени і горобець (багатий).
Листопад не лютий, проте спитає (чи ти вдягнений і взутий).
2-га команда(жовтень):
Вересень – рум’янець (року).
Вересень пахне яблуками, а жовтень (капустою).
Листопадовий день, як заячий (хвіст).
Жовтень хоч і холодний, та листопад його(перехолодить).
3-тя команда(листопад):
Весна багата на квітки, а осінь на (сніпки).
Садок у вересні, що кожух у (січні).
Листопад – онук вересня, син жовтня, зимі (рідний брат).
Жовтень березню брат: то плаче, то (сміється).
9. Визначення переможців гри
10. Фронтально-групова робота
Вчитель:
- Діти, подивіться, у мене залишився останній листочок! У нас утворилась ціла гірлянда з осіннього листя, видно поступовий перехід від зеленого до червоного кольорів. Ось вам останнє завдання:
Вітерець-пустунчик знову нашкодив. Переплутав речення в тексті. Спробуйте відновити текст
Вчитель:
- І поки ви, любі діточки, будете працювати, для вас звучатиме музика П.І. Чайковського із циклу «Пори року».
11. Перевірка виконаних завдань, обговорення допущених помилок
Вчитель:
- А тепер діточки, я хочу, щоб ви написали на ваших листочках, як ви ставитеся до чарівниці-осені та якою її собі уявляєте.
Вчитель:
- Мені дуже сподобалося, як ви сьогодні працювали. Скажіть, а чи справдилися ваші очікування? Мої, наприклад, справдилися, бо ви навчилися точно, гарно висловлювати свої думки, ваше мовлення збагатилося образними словами.
- Діточки, я пропоную вам намалювати вдома портрет загадкової осені такою, якою ви її бачите. Потім ми розклеїмо ваші малюночки і таким чином прикрасимо нашу класну кімнату. До нових зустрічей!