Метою даного уроку став розвиток ерудиції та творчих здібносейі учнів; урок має розвивати вміння висловлювати та аргументувати свої думки під час дебатів; показати учням невідповідність високих душевних поривань Дон Кіхота з реаліями повсякденного життя; спонукати учнів до активної позиції; формувати гуманістичний світогляд; учити усвідомлювати моральні цінності, відображені у художньому творі; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, справедливості, бажання захищати скривджених; виховувати вміння у учнів використовувати узагальнений досвід, втілений у мистецькому творі як складову власного життєвого досвіду.
Урок № 43
Тема. Урок розвитку мовлення. Дебати: «Дон Кіхот – благородний рицар чи комічний блазень?»
Мета: розвивати ерудицію та творчі здібності учнів; розвивати вміння висловлювати та аргументувати свої думки під час дебатів; показати учням невідповідність високих душевних поривань Дон Кіхота з реаліями повсякденного життя; спонукати учнів до активної позиції; формувати гуманістичний світогляд; учити усвідомлювати моральні цінності, відображені у художньому творі; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, справедливості, бажання захищати скривджених; виховувати вміння у учнів використовувати узагальнений досвід, втілений у мистецькому творі як складову власного життєвого досвіду.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Обладнання: портрет Сервантеса (додаток 1), текст роману; ілюстрації С. Бродського, Доре та Сальвадора Далі до твору (додаток 2); роздатковий матеріал ( додаток 3); пам’ятка «Правила проведення диспуту» (додаток 4); презентація ( 8 слайдів) (додаток 5)
Хід уроку.
На діло лицарське себе він оддавав –
Ставать за малих в обороні,
І де він неправду і зло зустрічав,
Там сміло він брався до броні.
Що нині не так, як колись, він не знав,
У давні закоханий мрії…
Б. Грінченко «Дон Кіхот»
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Методичний коментар. На окремих карточках учням дається завдання написати слово чи словосполучення, які б відтворювали їхні сподівання та очікування від уроку: « Чого я очікую від сьогоднішнього уроку?». Квітки прикріплюються на дерево на дошці. Діти оголошують за бажанням свої очікування.
Слово вчителя. Я вірю,що ми з вами плідно попрацюємо та всі наші очікування обов’язково здійсняться. Ви мені вірите?
Слово вчителя. Отже, роман «Дон Кіхот» висунув Сервантеса як майстра раннього реалістичного твору на високий щабель у світовій літературі, але ще вище підіймається він як філософ. Його дивакуватий персонаж залишив по собі стільки мудрості, стільки болючих міркувань, стільки напіввисловлених сподівань, що замислюється над ними людство вже понад чотири століття, шукаючи відповіді на питання тієї чи іншої доби. Його твір, за словами Івана Франка, «був перший рішучий крок до реалістичного зображення дійсного життя і дійсного народу, а поряд з ним і перший роман, в якому автор спробував глибше зондувати характер свого героя, поруч зі смішними сторонами показати також і його симпатичні і навіть благородні риси і висловити устами цього героя або інших дійових осіб ряд критичних та позитивних думок про стан тодішнього суспільства, його потреби, прагнення. Одним словом, у «Дон Кіхоті» мусимо бачити перший роман новішого покрою, суспільно-психологічний твір».
Слово вчителя. Хибний вплив рицарського роману на суспільне життя Іспанії був зрозумілий Сервантесу, і він вирішив завдати йому нищівного удару. В пролозі свого твору Сервантес однозначно підкреслив, що його роман «Хитромудрий ідальго Дон Кіхот Ламанчський» є пародією на рицарський, а єдиним бажанням автора, коли він писав його, було віддати на загальний глум нерозсудливо брехливі та фальшиві рицарські книжки і образ Дон Кіхота.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Методичний коментар. Усі автори ілюстрацій звертають увагу на двоїстий характер персонажів, особливо це яскраво виражено у Сави Бродського. Автори ілюстрацій вказують на поєднання у образах серьозного й комічного, ліричного і трагічного. Хто ж він, цей Дон Кіхот: мислитель чи комедіант? Які думки і почуття він породжує у нас?
2.Інсценізація уривків із книги Есфірь Цюрупи «Безсмертя Дон Кіхота» та поеми І. Франка «Пригоди Дон Кіхота».
Учениця. Щастя лицарю сприяло:
Кінь не гепнув на дорозі!
Своїм списом він відразу
Вітряка крило пробив.
Але втім повіяв вітер,
І крило поперло вгору,
А з собою й Росінанта,
Й Дон Кіхота підняло.
В тій же хвилі сильний розмах,
Кинув їх обох далеко;
Лицар і його коняка
Полетіли, мов грудяки.
(Учень 1. Сміється весело із картинки, вказуючи пальцем на Дон Кіхота, що потрапив у чергову комічну ситуацію.)
Учень 2. Кладе руку йому на плече і запитує:
Слово вчителя.
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні у нас урок розвитку мовлення, де ми маємо дати відповідь на запитання: «Дон Кіхот – благородний рицар чи комічний блазень?». Для цього ми вирішили провести дебати. Що таке дебати?
V. Опрацювання навчального матеріалу.
Дебати – це (фр. debat) — чітко структурований і спеціально організований публічний обмін думками між двома сторонами з актуальної теми. Цей різновид публічної дискусії учасники дебатів спрямовують на переконання в своїй правоті третьої сторони, а не одне одного. Тому вербальні і невербальні засоби, що використовуються учасниками дебатів, мають на меті отримання певного результату — сформувати у слухачів позитивне враження від власної позиції.
Методичний коментар. Учні отримують листи, де мають прописати на їхню думку важливі основні правила ведення дебатів та їхні особливості. Учитель записує основні позиції, створивши загальні правила проведення дебатів та проголошує їх.
Правила проведення дебатів.
1. У дебатах беруть участь дві і більше команд.
2. Кожна команда відстоює ту позицію, яку вона обирала.
3. Обрана командою позиція відстоюється членами команди, незалежно від їхніх особистих переконань.
4. Команди аргументують свою позицію доти, доки не вичерпають всі докази; після цього слово переходить до другої команди.
5. Забороняється повторювати аргументи, переходити на особистості і порушувати норми етикету спілкування.
6. Право ведення дебатів надається „рефері”, обов’язки якого покладаються на учителя.
7. „Рефері” підводить підсумки дебатів.
8. За необхідності на час проведення дебатів може бути призначене журі з числа неанґажованих третіх осіб, авторитет і кваліфікація членів якого не повинна викликати сумнівів.
Слово вчителя. Отже, ми маємо дві групи, які будуть відстоювати дві точки зору. Кожна група має свою емблему та девіз, а сама висловлювання відомих письменників про образ Дон Кіхота. Тож приступимо до роботи.
3. Вправа «Закінчи речення…»
Бути Дон Кіхотом – це…
4. Презентація учнівських творчих робіт.
1. Дон Кіхот - благородний рицар.
2. Дон Кіхот - комічний блазень.
Методичний коментар. Презентуючи власну творчу роботу, учні роблять висновок на користь думки, що захищають, підтверджуючи це словами твору.
5.Робота у зошиті. Твору «Дон Кіхот» властиві всі формальні компоненти лицарських романів. Письменник переносить дію лицарських часів в іспанську дійсність ХVІІ століття. Але свого героя описує в піднесеній манері, що і створює комічний ефект.
Доведіть цю думку, підтвердивши словами тексту, та заповніть таблицю:
Лицарські атрибути |
Пародія на них |
Ім’я лицаря, його зовнішність, сила |
|
Міцний, гарний кінь лицаря |
|
Міцний обладунок |
|
Дама серця |
|
зброєносець |
|
Слово вчителя. Отже, донкіхотство тлумачать неоднозначно: як відсутність відчуття реальності та як романтичну відданість високій меті. Герой прагне перетворити дійсність навіть всупереч грубій реальності. Дон Кіхот - людина благородна і безкорислива. Він мріє знищити зло, скасувати беззаконня, урятувати світ від несправедливості. Але живе герой у власноруч створеному світі, який став для нього реальністю. Прагматичні люди вважають його дурнем і блазнем,бо між ними та Дон Кіхотом часто виникають непорозуміння та конфлікти. Сам автор оцінює непомірковані дії головного героя іронічно, як ті, що призводять до конфліктів, але все ж таки не змушують Дон Кіхота відступитися від своїх ідеалів.
Вправа «Наша позиція»…
Методичний коментар. Кожна група знайшла цитату письменника та зробила її девізом своїх груп «Pro» і «Contra». Учні зачитують та презентують власні девізи груп та коментують їх.
Слово вчителя. «Декорації застаріли, костюми вийшли із моди, змінилася мораль. Але серце Дон Кіхота не потьмяніло від часу»( Ілля Еренбург). Отже, судячи із ваших висновків та висловлювань, Дон Кіхот – значущий та багатогранний образ, про що свідчить його популярність серед поетів, письменників, художників та музикантів різних часів. У 2002 році Нобелівський комітет зібрав авторитетне журі, до складу якого увійшли 100 найвідоміших письменників із 54 країн світу, щоб визначити кращий твір світової літератури минулого століття. «Кращою книгою усіх часів і народів» було визнано роман «Дон Кіхот». І сьогодні, звертаючись до цього вічного образу кожен осмислює його крізь призму свого духовного і культурного світу.
Хтось засуджує його за надмірну мрійливість, марновірство, а хтось захоплюється його святою вірою в ідеали добра і справедливості та оспівує його шляхетне бажання долати зло і кривду. І обидві ці позиції сьогодні ви дуже добре доводили. Відомий російський критик В. Г. Бєлінський говорив: «Кожна людина є трішечки Дон Кіхотом»…Тож живе і житиме Дон Кіхот допоки живе людство.
VI. Підсумок уроку.
Методичний коментар. Учні виходять по черзі, читаючи поезію Ф. Кривіна, створюють ланцюжок із написом : «Дон Кіхот – вічний образ!». Останні срочки зачитує вчитель, приєднуючись до ланцюжка.
У рассудка трезвые заботы,
У мечты — неведомые страны.
Называли люди донкихотом
Первого на свете Магеллана.
Первого на свете капитана,
Первого на свете морехода,
Уплывающего в океаны,
Называли люди донкихотом.
У рассудка точные расчеты,
У мечты — туманные идеи.
Называли люди донкихотом
Первого на свете Галилея,
Первого на свете Птоломея,
Первого на свете звездочета,
Негодуя или сожалея,
Называли люди донкихотом.
Но Земля, как прежде, рвется в небо,
И мечта скитается по свету.
В прошлое уходят быль и небыль,
Но живут бессмертные сюжеты.
Обезьяне было неохота
Расставаться с добрым старым веком,
И она считала донкихотом
Первого на свете человека.
VII. Мікрофон.
Сьогодні на уроці:
VIII. Домашнє завдання.
Для всіх учнів.
1. Образ Дон Кіхота у музичному мистецтві.
2. Дон Кіхот у творах відомих художників.
3. Образ Дон Кіхота на сцені та у кінематографі.
Індивідуальні завдання.
Список використаних джерел:
.