На уроці використані загадки , чистомовки , скоромовки, вправи на дихання ..Гра " Склади прислів'я" , гра " Добираймо слова в риму" та фізкультхвилинка з назвами зимових місяців.
Тема: Зима.
Мета:формувати уявлення про характерні ознаки зими; вчити виразно читати вірш, розвивати увагу, спостережливість, уяву; збагачувати активний словник учня; виховувати любов до природи.
Корекційна мета: розвивати зв’язне мовлення, артикуляційну моторику, мислення.
Обладнання: зимові пейзажі, картка з деформованим текстом, матеріали для завдань «Підбери риму» та «Склади прислів’я».
Хід уроку:
1.Організаційна частина.
а)Привітання.
Холодно зараз в лісах і лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно,тепло в класі у нас.
Доброго дня вам, вітаю я вас!
б)Девіз уроку. Розсипанка.
Хто того все навчати ,добре знати хоче.
2.Підготовчі вправи.
а)Загадка.
На подвір’ї біло-біло , ні стежиночки нема,
Завихрило, засвистіло-
Це прийшла до нас -….(зима).
-Чим цікава зима? Які картини виникають в твоїй уяві, коли ти чуєш слово «зима»? Які зимові розваги ти знаєш?
б) Чистомовка.
Ма-ма-ма-наступила вже зима.
Ди-ди-ди-скоро будуть холоди.
Із-із-із- борсучок в нору заліз.
Ать-ать-ать- борсучок там буде спать.
Ни-ни-ни-аж до самої весни.
в)Голосові вправи.
«Літак» «Звукове намисто» «Молоток»
г)Вправа для розвитку язика.
Відтвори як:
Рипить сніг: рип-рип-рип. Вітер шумить: ш-ш-ш.
Завірюха гуде: гу-гу-гу. Дерева тріщать: тр-тр-тр.
д)Повторення вивченої скоромовки.
В маленької Сані перекинулись сани.
3.Повідомлення теми уроку.
-Отже, як ти вже зрозумів, ми сьогодні будемо розмовляти про зиму та її характерні особливості.
4.Робота над новим матеріалом.
а)Гра «Плутанина». На галявині зустрілись 4 пори року. Розклади їх по порядку. Тобі потрібно вибрати ті слова, які відповідають темі: «Зима».
Дощ,сніг,зима,санчата,туман,гриби,квіти,мороз,спека,роса,шуба,шпак,лід,трава, віхола.
б)Загадки про місяці.-Зараз за допомогою загадок перевіримо,чи знаєш ти назви зимових місяців. Будь уважний!
1.Мороз носа обпече до холоду незвичним. Тому, що скрізь мороз січе-
Цей місяць зветься…(січнем).
2.Аж тріщить мороз,лютує,сніжна віхола танцює.
А ставок у лід закутий,це зимовий місяць…(лютий).
-А чому називається місяць грудень? Назви по порядку ці місяці.
в)Редагування деформованого тексту.
-Пронумеруй речення так, щоб вийшла зв’язна розповідь. Добери до неї заголовок.
Прийшла зима. Замерзла річка, ставок за селом. Можна ходити на лижах, бігати на ковзанах по гладкому льоду. Сніг вкрив поля, дахи будинків, стежки в лісі. Радіють діти. Дме холодний вітер.
5.Фізкультхвилинка.
У володарки зими трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!» Січень просить: «Присідай.»
Встали-сіли, встали-сіли, розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав: «Час нам братися до справ!»
6.Продовження роботи.
а)Гра «Добираймо слова в риму.»
А яка зима буває, скаже той, хто добре…(знає).
Чи ж вона буває ніжна? Ні! Холодна й (білосніжна)!
Так! Холодна, вітер віє, і від снігу все …(біліє).
В небі біла хмара висне, іноді мороз аж …(тисне).
Чудеса на склі малює, на річках мости …(будує).
Не прості, а льодяні, дуже гарні, мов …(скляні).
Під ногами сніг рипить,звір від холоду …(тремтить).
Є хурделиця, природно, є метелиця…(холодна).
Хуга є і є завія, сонце світить та не…(гріє).
І його частіш немає- хмара сонце…(закриває).
Часом сніг летить лапатий, бігти хочеться із …(хати),
Щоб зловити біле диво, бо повсюди так …(красиво)!
Тож зима буває різна: біла, радісна і …(грізна).
І весела і сумна, як розплачеться …(вона).
б)Знайди 10 розбіжностей на малюнку.
в)Вірш В. Бичко «Дорога біла стелиться» (розповідає учень). г)Вправи на дихання.
«Листопад». «Снігопад».
Тримаючи листочки (сніжинки ) на долоні, вдихаєш повітря через ніс і видихаєш його через рот, дмухаючи на них. г)Кросворд «Зима».
По горизонталі:1.Що це? Що це?-всі кричать: Білі мухи он летять.(Сніжинки.) 2.Без сокири і дрючків робить дзеркало з струмків.(Мороз). 3.Прийшла бабуся в білому кожусі, гори снігу намела, нам свята принесла.(Зима.)
По вертикалі:4.Що за скатертина всю землю накрила?(Сніг). 5.В нас узимку білим цвітом сад зацвів, неначе літом.(Іній.) 6.Дві дощечки, дві сестри, несуть мене з гори.(Лижі.) 7.Сніг на полях, лід на річках. Віхола гуляє, коли це буває?(Взимку.)
д) Гра «Склади прислів’я”.
Взимку сонце крізь сови та сичі.
У січні вночі панують а зими –середина.
Січень року початок, сльози посміхається.
Зимова днина така: сюди-тень , туди-тень з весною зустрічається.
В лютому зима та й минув день.
7.Практична робота. Створення аплікації «Зимовий вечір.»
8.Підсумок уроку.-Чи сподобався тобі урок? Чим? Про що ти на ньому дізнався?