Розробка заняття з розвитку мовлення з учнями 4 класу. Цей матеріал буде корисним для вчителів-логопедів під час підготовки до занять. Під час проведення уроку використовувалися загадки, прислів'я, казки, а також матеріал, який сприяє розвитку уваги, мислення дитини.
Тема: Розрізнення звуків [тс – ч] та букв Ц-Ч. Правильна вимова та написання числівників. Визначення числівників у реченні.
Мета: вчити розрізняти звуки [тс – ч] на матеріалі складів, слів та позначати їх відповідними буквами. Вправляти у визначенні числівників у реченнях, уточнити їх вимову, написання. Розвивати фонематичний слух, пам’ять, мислення, зв’язне мовлення. Коригувати звуковимову. Виховувати старанність у роботі.
Хід.
«Усмішка», «Парканчик», «Хоботок», «Смачне варення», «Покараємо неслухняний язичок», «Лопатка», «Чашечка»
Щоб дізнатися тему нашого заняття, потрібно відгадати загадки
Я гірка і завжди свіжа
Всім подобаюсь одначе.
Хто мене ножем уріже –
Неодмінно сам заплаче. ( цибуля)
Хоч великі зуби маю,
Та нікого не кусаю.
Як мене хто вкусить – то заплакати мусить.
Я до цього звик
Звуть мене ….. (часник)
-як назвати одним словом часник і цибулю? Що це? (це овочі)
-де ростуть ці овочі? (Овочі ростуть на городі)
-цибуля і часник дуже корисні. З них виготовляють ліки.
-який звук ви чуєте на початку слова «цибуля» ([ц])
- який звук ви чуєте на початку слова «часник» ([ч])
-то ж сьогодні на занятті ми будемо вчитися розрізняти звуків ц-ч
- які це звуки? (приголосні, глухі)
Учні перед дзеркалом вимовляють по черзі звуки [ц] та [ч] і спостерігають за положенням кінчика язика.
Язик донизу – ця, ця, ця – я спіймала горобця
↑↓↑↑↓↑↓↑↓↑↓↓↑↓
а↑ а↓ а↓а а↑а
о↑ о↓ о↓о о↑о
е↑ е↓ е↓е е↑е
е↑ е↓ е↓е е↑е
Кіль*е, *айник, ка*ка, блюд*е, горобе*ь, *ерга, *іна, вудо*ка, *укеро*ка.
Прчемоданакокицявсиницяотпачкаживборець
Ц – лицар, цирк, танці, концерт, цукор
Ч – човен, качан, білочка, учень, вибачати
Лисиця - , хлопець - , заєць - , суниця - , вулиця - , кільце -.
Один уцитель краще ніж дві книжки.
Сім п’ятничь на тиждень.
-Якою частиною мови є слова один, дві, сім?
-яке питання ставимо?
Фізхвилинка
У п’ятнадцяти чабанів отара – примара.
Ану вставай, чоловіче, третій півень кукуріче.
Де одинець – хазяйству кінець, де сім – щастя всім.
За двома зайцями не гонись, бо й одного не піймаєш.
Хоч три дні не їсти, аби з печі не злізти.
Сім цукерок Толя мав
Дві цукерки мамі дав.
Дві – малій сестричці Олі
Залишилось скільки в Толі?
ирт укцеирк ______________________
Чотири брати живуть поряд, а один окремо
украивця ________________________
Та дітей з собою водить.
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят (Чапля) вивішується малюнок чаплі
Ішов голодний вовк. Він, бідний, так їсти хотів, аж у очах йому чорніло. Йшов він, ішов, аж гульк — чапля стоїть.
Підкрався вовк тихенько — та хап її!
Бачить чапля, що непереливки їй, та й каже: «Дозволь мені, вовче, хоч перед смертю один раз потанцювати».
«Від цього мені шкоди не буде»,— подумав вовк і дозволив: «Танцюй, коли хочеш, тільки пошвидше, а то я їсти хочу».
Чапля перед ним на двох ногах перескакує — танцює наче (хоч усім відомо, що чаплі ніколи не танцюють). Скаче, а сама потрошку вбік відходить. А коли відійшла вже кроків з десять, знялась та й полетіла.
Вовк подививсь їй вслід та й говорить: «І навіщо мені ті танці здалися, коли я їсти хочу!..»
Робота за змістом прочитаного
-Які числівники зустрілися в тексті?
-Чому вчить казка?
-Яке з прочитаних вище прислів’їв підходе до даної казки?
3. Підсумок