Урок розвитку мовлення "Засоби зв’язку речень у тексті"

Про матеріал
Урок розвитку мовлення. Мета: Закріпити уявлення учнів про текст, про засоби зв’язку речень у тексті; вчити добирати контекстуальні синоніми та уникати повторень; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовленнєві навички; виховувати любов до тварин.
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення. Засоби зв’язку речень у тексті.

Мета. Закріпити уявлення учнів про текст, про засоби зв’язку речень у тексті; вчити добирати контекстуальні синоніми та уникати  повторень; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовленнєві навички; виховувати любов до тварин.

Обладнання: картки для роботи в групах, кубики лего, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго ранку! Доброго дня!

Хай плещуть долоньки,

Тупають ніжки,

Працюють голівки

І сіяють усмішки.

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаєте ви, бажаю вам я!

ІІ. Актуалізація знань учнів

1. Вправа «Входження в картинку»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-                     Що відбувається на малюнку?

-                     Що вас тут здивувало?

-                     Чи може таке бути насправді?

-                     Як би ви назвали те, чого не буває насправді? (відповіді дітей)

Вчитель: Небилиця  - те, чого немає в дійсності, вигадка.

2. Робота з текстами

-                     Прочитайте текст. Яка тема тексту? Яка головна думка?

На осінніх канікулах ми з татом і мамою пішли до лісу. У лісі було гарно, тихо. Тишу порушували тільки крокодили, що кукурікали біля своїх гнізд. Чути було, як десь далеко дзижчить кіт та кує жабка.   Раптом ми побачили білочку. Величезним дзьобом вона стукала по дереву. Побачивши нас,  злякалася і полетіла.

2.2. Бесіда за прослуханим

-                     Що дивного у тексті? Чому ви вважаєте це дивним?

-                     Порівняйте текст і малюнок, що спільного, чим відрізняються?

-                     Чи можемо ми назвати текст небилицею? Доведіть. (діти висловлюють свої думки)

-                     Послухайте ще один текст.

Білка

Наближалась осінь. Листя на деревах стало жовтіти і падати на землю. Почала білка готуватися до зими. Білка збирала й сушила гриби. Білка носила насіння, горіхи, жолуді. Усе це білка ховала у своєму дуплі. Великі запаси зібрала білка на зиму. Добре підготувалася білка до зими!

-                     Що спільного і відмінного у цих текстах? (відповіді учнів)

2.3. Робота зі словами

 

 

 

-                     А чи все подобається вам у тексті? (повторюється слово «білка»)

-                     Чи вдалий текст, коли в ньому повторюються слова? (Ні)

ІІІ. Повідомлення теми уроку

-                     Сьогодні на уроці ми будемо вчитися уникати повторень, познайомившись із засобами зв’язку слів у реченні.

-                     Як ви думаєте, що треба робити аби уникати повторень у реченнях?

          ( Замінювати ці слова словами, близькими за значенням).

ІV. Основна частина.

1. Робота із загадками

Після відгадування учнями кожної загадки, учитель на дошку вивішує  малюнок-відгадку, а поруч записує слова, близькі за значенням до відгадки.

     Я руда, низького зросту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо.

 Вовку-брату я сестриця,

 І зовуть мене … (Лисиця)

- Якими іншими словами ми можемо назвати лисицю? (тваринка, руда, вона, лисичка-сестричка, лиска, хитрунка тощо)

     Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід лахматий,

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину.

Літом любить полювати,

А зимою в лігві спати. (Ведмідь)

- Назвіть слова, близькі за значенням до слова «ведмідь» (клишоногий, він, дикий звір тощо)

     Сіла на березі  білобока,

Обережно примощується вона,

Роздивляється, щоб ненароком

Обабіч десь не пропустити кабана,

Собаку, лиску, зайця, вепра чи людину,

А помітила – скрекоче без упину. (Сорока)

- Замініть слово «сорока» іншими словами? (птах, пташка, білобока, вона, скрекотушка тощо)

     Маленьке малятко по лісі блукає,

І матінку рідну рогату шукає. ( Оленя)

- Як по іншому назвемо оленя? (оленятко, малятко, звірятко, воно тощо)

     Біжить рудувата вона по землі,

Із гілки на гілку стрибає.

Ладненько складає горішки в дуплі,

Очиці хитресенькі має.

Частуєш – приймає у лапки малі,

Кусає, як хтось нападає.

Ану ж бо, хто перший вгадає? ( Білка)

-                     Як по іншому можна назвати білочку?  (руденька, лісова господарка, ласунка, тваринка, вона тощо)

V. Хвилинка відпочинку

VІ. Закріплення знань учнів

  1. Редагування тексту «Білочка»

-                     Спробуйте відредагувати текст. Замініть слово «білка» іншими словами.

Білка

Наближалась осінь. Листя на деревах стало жовтіти і падати на землю. Почала білка готуватися до зими. Вона збирала й сушила гриби. Тваринка носила насіння, горіхи, жолуді. Усе це руденька ховала у своєму дуплі. Великі запаси зібрала білочка на зиму. Добре підготувалася лісова ласунка до зими!

 

2. Робота в малих групах.

        А) Підготовка до роботи:  об’єднання учнів у групи, розподіл доручень.

Кожна група отримує текст, в якому потрібно замінити слова, що повторюються, словами близькими за значенням. Діти використовують підказки, які були  записані на дошці під час актуалізації знань та слова для довідки.

       Б) Виконання завдань

          Завдання для 1 групи

   Одного разу лісник підібрав у лісі оленятко. Оленя було  руденьке, вкрите золотавими плямками. У оленя загинула мати - олениха . Оленя не вміло добувати собі їжу. Лісник віддав оленя школярам.

Слова для довідки: маля, у нього, звірятко

    Завдання для 2 групи.

    Принесли нам діти  маленьке сороченя. Літати сороченя ще не вміло, лише стрибало. Годували ми сороченя сиром, кашею, моченим хлібом, давали шматочки вареного м’яса. Сороченя їло все, ні від чого не відмовлялося.  Незабаром у сороченя виріс довгий хвіст. Крильця обросли жорстким чорним пір’ям.  Сороченя швидко  навчилося літати і переселилося з кімнати на балкон.

 Слова для довідок: воно сирітку, пташеня, його, у нього

  Завдання для 3 групи.

  Бурий ведмідь – швидкий, спритний і дуже сильний звір. Ведмідь дожене лося, а коли треба – залізе на дерево. Якщо ведмедя поранити або розізлити, то ведмідь ударом лапи може вбити необачного  мисливця. Ведмідь  дуже розумний. Недаремно мисливці кажуть: « Ведмідь, як людина, лише рушниці не має»,

 Слова для довідки: ведмідь, він, дикий звір, його

  Завдання для 4 групи.

    Сніг товстим шаром вкрив землю. Скрізь біло-біло.

    На рівному полі щось робить лисиця. Червоно-руда, з довгим пухнастим хвостом, лисиця добре помітна на снігу. Ось лисиця зупинилася, ніби прислухаючись, потім стрибнула вперед і почала швидко розгрібати сніг.

    Це лисиця  ловить мишей, що поробили ходи під снігом. Ось і виходить, що не лише хутро цінне в лисиці. Миші шкодять урожаю, а лисиця їх нищить.

Слова для довідки: вона, руда, хитрунка, лиска

     В) Презентація виконаних робіт.

VІІ. Рефлексія

    1. Вправа «Сенкан».

(Колективне складання «сенкану» про тварин)

Білочка                                  Ведмедик                              Сорока

Руденька, маленька.              Великий, повільний.            Криклива, білобока.

Стрибає, грається.                 Їсть, спить.                            Скрекоче, літає.

Красива тваринка.                 Розумна тварина.                 Любить блискучі речі.

Господарка лісу.                    Клишоногий.                        Скрекотушка.

   2. Вправа «Заміни слово».

( Вчитель говорить слово, а діти змінюють його.)

Кіт - … ( кошеня, кішка, домашня тваринка, домашній улюбленець, муркотик, нявчик та ін.)

Дівчинка - … ( дочка, маленька хазяєчка,  помічниця, внучка,  учениця, школярка та ін.)

Хлопчик - …( учень, школяр, другокласник, син, онук, племінник та ін.).

VІІІ. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

Картки для групової роботи

 

Завдання для 1 групи.

   Одного разу лісник підібрав у лісі оленятко. Оленя було  руденьке, вкрите золотавими плямками. У оленя загинула мати - олениха . Оленя не вміло добувати собі їжу. Лісник віддав оленя школярам.

( Слова для довідки: маля, у нього, звірятко)

Картинки по запросу оленятко фото Похожее изображение Похожее изображение

 

Завдання для 2 групи.

    Принесли нам діти  маленьке сороченя. Літати сороченя ще не вміло, лише стрибало. Годували ми сороченя сиром, кашею, моченим хлібом, давали шматочки вареного м’яса. Сороченя їло все, ні від чого не відмовлялося.  Незабаром у сороченя виріс довгий хвіст. Крильця обросли жорстким чорним пір’ям.  Сороченя швидко  навчилося літати і переселилося з кімнати на балкон.

  ( Слова для довідок: воно сирітку, пташеня, його, у нього)

 

 

 

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

 

Завдання для 3 групи.

 

  Бурий ведмідь – швидкий, спритний і дуже сильний звір. Ведмідь дожене лося, а коли треба – залізе на дерево. Якщо ведмедя поранити або розізлити, то ведмідь ударом лапи може вбити необачного  мисливця. Ведмідь  дуже розумний. Недаремно мисливці кажуть: « Ведмідь, як людина, лише рушниці не має»,

 ( Слова для довідки: ведмідь, він, дикий звір, його).

Похожее изображениеКартинки по запросу ведмідь

 

 

 

 

 

 

 

 

  Завдання для 4 групи.

   Сніг товстим шаром вкрив землю. Скрізь біло-біло.

   На рівному полі щось робить лисиця. Червоно-руда, з довгим пухнастим хвостом, лисиця добре помітна на снігу. Ось лисиця зупинилася, ніби прислухаючись, потім стрибнула вперед і почала швидко розгрібати сніг.

    Це лисиця  ловить мишей, що поробили ходи під снігом. Ось і виходить, що не лише хутро цінне в лисиці. Миші шкодять урожаю, а лисиця їх нищить.

( Слова для довідки: вона, руда, хитрунка, лиска ).

Картинки по запросу лисиця взимку 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4. Робота в групах «Правда-вигадка»

- Прочитайте речення. Якщо це правда, накрийте речення зеленою цеглинкою, якщо це небилиця - жовтою цеглинкою, а якщо це набір слів, а не речення – червоною.

Липа цвіте у вересні.

Взимку йде сніг.

Пінгвіни високо літають.

Сорока осінь пастух під

У вишневому саду ростуть вишні.

Бджоли живуть у вулику.

 

 

 

 

 

 

Використаний матеріал

1. Оповідання про тварин :  http://megaznaika.com.ua/kazka/category/opovidannya-pro-tvaryn/

2. https://vseosvita.ua/library/skarbnicka-zagadok-pro-tvarin-7491.html

 

 

 

 

doc
Додано
10 січня
Переглядів
364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку